Урок "В.О.Сухомлинський.Горбатенька дівчинка"

Про матеріал
Питання добра і зла, людяності і жорстокості, щедрості і скупості, поваги і зневаги – здавна турбували людину. І, звичайно, цієї теми не могли не зачепити письменники. Адже, на їх творах можна навчитися оцінювати добрі і погані вчинки. Сьогодні, читаючи оповідання В.О.Сухомлинського «Горбатенька дівчинка», кожен з дітей може взяти для наслідування тільки добрі справи однолітків. Розробка цього уроку допоможе виховувати бажання у дітей допомагати іншим, творити добро, вміти брати відповідальність за власні вчинки.
Перегляд файлу

Урок читання

Тема уроку.  В.О. Сухомлинський «Горбатенька дівчинка»

Мета уроку. Продовжити знайомити учнів з творами В.О.Сухомлинського.  Використовувати різні методи і прийоми, які допомагають усвідомили зміст та головну думку оповідання. Удосконалювати вміння переказувати текст, заохочувати висловлювати власне оцінне судження. Виховувати бажання допомагати іншим, вміти брати відповідальність за власні вчинки. Спонукати дітей висловлювати свою думку про добро і зло. Вчити  аналізувати та оцінювати поведінку та вчинки дійових осіб.  Закріплювати  навички вибіркового читання

Формування ключових компетентностей:

Уміння вчитися: вчитися оцінювати свої результати і результати однокласників; розвивати вміння критично мислити; виконувати розумові операції і практичні дії.

Комунікативної: розвивати мовленнєві вміння, вчитися точно висловлювати свою думку, вміти ставити запитання і відповідати на них.

Соціальної: виховувати толерантність, розвивати готовність приходити на допомогу  тим, хто її  потребує.

Інформаційної: удосконалювати вміння знаходити й опрацьовувати інформацію з різних джерел.

Тип уроку. Комбінований урок

Освітні галузі. Мовно-літературна

Обладнання: презентація:

-інформація, присвячена життю і творчості письменника;

-«Словникова скарбничка»;

-скарбничка народної творчості;

- мовленнєві завдання уроку.

- Окремі видання творів В.О.Сухомлинського;

- мікрофон.                   

Хід уроку

І. Організація класу

Пролунав і стих дзвінок .
Починається урок.
Зовсім часу ми не гаєм –
Працювати починаєм.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Виразне читання вірша вчителем.
  • Сказав Мудрець:
    - Живи, добро звершай!
    Та нагород за це не вимагай!
    Лише в добро і вищу правду віра
    Людину відрізняє від мавпи і від звіря.
    Хай оживає істина стара:
    Людина починається з добра.

 

  • Поясніть, як ви розумієте висловлювання вірша?
  • Що означає вислів «Людина починається з добра?»
  • Сьогодні на уроці ми познайомимося з твором В.Сухомлинського,  в     якому розкриваються найкращі якості людини.

 

  • Що нового ви хотіли побачити, почути, дізнатись, навчитись на уроці? 

2. Читання слів на картках. Пояснення значення цих слів.

 

 

 

 

 

- Всі ці людські чесноти відображені в оповіданні В.О.Сухомлинського

 3.«Скринька народної мудрості». Читання деформованих прислів’їв

  • дяЛюність родожча аз усе.       («Людяність дорожча за усе»)
  • браДо распва маас сееб тьлихва. («Добра справа сама себе                         хвалить»)
  • Бредо лоді ритво лосмі.        ( «Добре діло твори сміло»)

 

  • Як ви розумієте ці прислів’я?

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

  • Питання добра і зла, людяності і жорстокості, щедрості і скупості, поваги і зневаги – здавна турбували людину. І, звичайно, цієї теми не могли не зачепити письменники. Адже, на їх творах можна навчитися оцінювати добрі і погані вчинки. Сьогодні, читаючи оповідання В.О.Сухомлинського «Горбатенька дівчинка»,  ви кожен для себе візьмете для наслідування тільки добрі справи однолітків.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Демонстрація презентації про В.О.Сухомлинського

       Розповідь вчителя

  • Народився Василь Олександрович Сухомлинський в 1918 р. в селі Василівка на Кіровоградщині в небагатій сім’ї. У Василя були ще два брати і сестричка. Батьки ніколи не карали дітей. Змалку в дітей виховували любов до книги, часто ввечері  мама розказувала дітям казки. Можливо, тому всі діти стали учителями. З 17 років працював Василь Олександрович учителем. Пізніше Сухомлинський став директором школи. Він працював у школі 35 років і зараз в ній створено музей Сухомлинського. Василь Олександрович - великий педагог, мудрий учитель, талановитий письменник. У його палкому серці жили велика доброта та любов до всього світу. Він дуже любив дітей. Складав для них казки і писав про них оповідання.


— З одним із таких творів В.Сухомлинського ми познайомимося  на уроці. Називається оповідання «Горбатенька дівчинка»

 

  1.  Робота над назвою тексту
  • Прочитайте назву твору.
  • Чи можна із заголовка дізнатися, як автор ставиться до дівчинки?

 

  1. Слухання твору. Первинне сприйняття
  • Де відбуваються події?
  • Хто перервав урок?
  • Як звали дівчинку?

 

  1. Словникова робота. Які слова ви не зрозуміли в тексті?

а) відпрацювання правильності читання  слів .

Читання сходинок слів «луною» за вчителем

п’ять                                            відчинив

благав                                         цікавість

живенько                                  полегшено

чорноокий                                насмішки

пустотливих                             горбатенька

 

б) тлумачення значень слів та виразів

  • живенько – швиденько
  • затамував подих – завмер, причаївся
  • благав – просив
  • пустотливі – грайливі
  • очі впились – придивлялись, уважно дивились
  • перевів дух – заспокоївся
  • іспит – перевірка, екзамен

 

  1. Фізкультхвилинка ( відео)

 

  1. Повторне читання оповідання дітьми ( «мовчазне читання»)

 

  1. Аналіз тексту з елементами вибіркового читання.

«Інтерв’ю з учнями»

  • Як клас зустрів незнайому дівчинку?
  • На якому уроці дівчинка зайшла до класу?
  • Чому діти «впились» поглядом у незнайомку?
  • Як почувався вчитель? Прочитайте
  • Поясніть вираз «затамував подих»
  • Про що вчитель «благав» мовчки?
  • Чому вчитель так хвилювався?
  • Як діти зустріли новеньку ученицю?
  • Чому вчитель «полегшено перевів дух» ?
  • З яким проханням вчитель звернувся до дітей?
  • Прочитайте, як діти відгукнулися на це прохання?
  • Прочитайте останнє речення
  • Який іспит витримали діти?
  • Яка головна думка твору?
  • Як по-іншому можна назвати це оповідання? Придумайте свою назву цього твору ( «Іспит на людяність», «Новенька учениця»)

 

  1. Фізкультхвилинка. Зарядка для очей ( відео)

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

 

  1. Вправи на розвиток читацьких навичок

Гра «Пригадай закінчення речення».

Подаються записи початку речень. Діти пригадують закінчення речення.

 

  • «Коли це у двері …  . »
  • «Чорноокий хлопчик … 
  • «Тридцять п’ять пар … 
  • «Він дивився у вічі … 
  • «Вони дивилися на … 
  • «Хто поступиться … 
  • «Учитель був тепер … 

 2. Переказ оповідання за змістовими  частинами тексту. Вибірковий переказ

V. Підсумок уроку

 

1.  Заключна бесіда

- Про що писав у своїх творах Сухомлинський?

- Що тебе вразило у цій історії?

- Які висновки ви зробили для себе щодо поведінки з ровесниками?

- Яке з прислів’їв, опрацьованих на початку уроку, підходить до оповідання «Горбатенька дівчинка»?

 

  1.  Продовжте речення «Прочитане оповідання спонукає мене …»

 

  1. Заключне слово вчителя

Василь Олександрович Сухомлинський:

«Ти живеш серед людей.

Не забувай, що кожен твій вчинок, кожне твоє бажання відбивається на людях, які тебе оточують.

Знай, що є межа між тим, що тобі хочеться, і тим що можна.

Перевіряй свої вчинки… Роби все так, щоб людям, які тебе оточують, було добре».

  1. Рефлексія
  • На початку уроку ми визначали, яким би хотіли бачити урок. 
  • Чи справдилися ваші передбачення?

 

docx
Додано
28 листопада 2022
Переглядів
231
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку