Дата_____________ Клас________
Урок №__________
В. Симоненко. “Ти знаєш, що ти – людина?”. Загальнолюдські цінності та ідеї
Мета: систематизувати знання про життєвий і творчий шлях В.Симоненка;
розвивати вміння аналізувати вірші, висловлювати власну думку про сенс людського буття, патріотизм, почуття власної гідності, самодостатності;
формувати почуття необхідності виявляти активну життєву позицію, прагнути максимальної самореалізації, усвідомлення своєї унікальності як особистості та рівності усіх людей у повазі та правах.
Обладнання: портрет В. Симоненка, бібліотечка його творів, дидактичний матеріал, відеозапис поезії «Ти знаєш, що ти — людина?», кольорові олівці, аркуші паперу А-4.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Релаксаційна вправа „Доторкнися до зірок ”
Вправа проводиться з метою формування в учнів оптимістичного ставлен-ня до уроку й очікування позитивних результатів . Звучить повільна музика ..
- Станьте зручніше і заплющить очі . Уявіть собі , що перед вами нічне зоряне небо, на якому багато зірок . Кожен виберіть собі найяскравішу зірку . Уявіть, що ця зірка – гарна оцінка , яку б ви хотіли отримати , вдала відповідь на уроці, це ваша найзаповітніша мрія . Тепер простягніть ру-ки до неба , щоб доторкнутися до своєї зірки . Намагайтеся з усіх сил! Ви обов’язково зможете дістати свою зірку . Зніміть її з неба, покладіть її перед собою, а тепер розплющить очі . Подивіться на свою диво – зірочку . Нехай вона подарує вам натхнення , наснагу, і нехай ваші спо-дівання здійсняться!
ІІ. Самостійне формулювання теми та мети учнями
Важливо, щоб учні були співтворцями уроку, допомагали вам формулювати не тільки тему уроку, а навіть мету. Наприклад: «Нам сьогодні доведеться знайти відповідь на питання, над яким міркують мудреці всіх часів і народів: хто така людина? Це найважливіше питання в історії цивілізації! От вам перше завдання: сформулюйте самостійно тему уроку: «Людина – ………». (Варіанти відповідей: володар, хазяїн, творець, будівничий, загадка, розгадка…).
Учитель: «На думку поета І. Драча: «Людина – зірка». Як добре, що так багато варіантів, адже людину не можна охарактеризувати одним словом. Виходить, у кожного буде своя тема, тому що для кожного людина – це цілий світ.
А якщо у кожного своя тема, то, відповідно, і мета у кожного буде своя. Сформулюйте для себе мету уроку, починаючи словами: «Пізнати… Відчути…»
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Вступне слово вчителя
А чи замислювалися ви, хто ж така людина? Людина — найяскравіше створіння на Землі.
Homo sapiens — людина розумна. Саме властивість думати, мріяти, відчувати, творити робить людину унікальною.
Щирість, людяність, любов — ось ключі до серця кожної людини. Якщо ці почуття будуть панувати під час спілкування, діяльності, то ми досягнемо найвищого інтелектуального рівня.
Саме тоді нам відкриється справжнє людське серце — невичерпна криниця світлих почуттів. Поринувши в неї — забудеш про кривду, зло, брехню, будеш відчувати себе щасливим.
Ти — цілий світ. «На світі безліч таких, як я, але я, їй-богу, один», «Ми — це не безліч стандартних «я», а безліч всесвітів різних»,— утверджував В. Симоненко в своїх творах.
2. Пояснення слова «людина». (Тлумачний словник)
Людина, -и. ж. 1. Одиничне до люди. 1. // Будь-яка особа; кожний. // Людська постать. // Уживається у значенні одиниці ліку людей. 2. Особа як утілення високих інтелектуальних і моральних властивостей. 3. Уживається у значенні особового чи неозначено-особового займенника. // Уживається у значенні узагальненого або займенникового звертання (часто з означенням).
3.Перегляд відео
1.https://www.youtube.com/watch?v=VAMXodCj4iA
2.Виразне читання поезії “Ти знаєш, що ти – Людина?”.
3. Вправа «Хто я?»Час: 20 хв.
• усвідомлює необхідність вияв-
ляти активну життєву позицію
та прагнути самореалізації;
• усвідомлює свою унікаль-
ність як особистості, по-
чуття власної гідності;
• усвідомлює рівність усіх лю-
дей у повазі та правах;
• висловлює судження про те,
що означає бути людиною.
• повага до людської гідно-
сті та прав людини;
• відкритість до інших культур, пере-
конань та світогляду інших людей;
• аналітичне і критичне мислення;
• уміння слухати та спостерігати;
• знання самого себе та кри-
тична самооцінка;
• повага.
Інструкція
1. Поясніть, що учасники/-ці мають з’ясувати, наскільки багато вони мають спільного. Роздайте їм папір та
ручки і скажіть, що першим кроком для кожного/-ї з них є презентація їхньої ідентичності/особистості у
вигляді зірки. У центрі зірки можна намалювати автопортрет або просто вписати ім’я. Попросіть дівчат
та хлопців згадати сім найбільш важливих аспектів своєї особистості й намалювати їх у вигляді променів
зірки (кожен промінь – окрема риса) (5 хв.).
2. Учні та учениці мають порівняти свої зірки, вільно пересуваючись класом. Коли вони знаходять когось,
з ким вони мають однакові «промені», вони вказують ім’я цієї людини поряд із «променем». (Наприклад,
якщо Ян і Павло мають промінь «репер», вони мають написати імена одне одного біля цього променя).
Дайте їм для цього 7 хв.
3. Тепер зберіть їх та опрацюйте з групою аспекти особистості, які люди вибирають, і ті, які їм притаманні з
народження. Запишіть їх у два стовпчики на фліпчарті/дошці.
Обговорення. Підсумок
• Що ви дізналися про себе? Чи важко
було виділити сім найбільш значущих
аспектів вашої особистості?
• Чи були ви здивовані результатами порівняння
зірок? Скільки спільного ви знайшли?
Наскільки більше або менше, ніж очікували?
• Якою мірою діти та підлітки можуть
вільно обирати свою власну особистість?
IV. Підведення підсумків.
Рефлексія
- Чи справдилися висловлені на початку уроку передбачення?
- Чого навчила вас ця поезія? Над чим ви задумалися завдяки їй?
- То як потрібно прожити життя?
Кожен з нас — неповторна зірочка у безмежному Всесвіті, але немає більше таких самих зірочок, немає такого неповторного голосу, такої усмішки, ніхто так не радіє і не страждає. І тому кожна людина у своєму житті повинна бути щасливою, бути собою, реалізувати себе тут і тепер, не зустрічаючи на своєму шляху перепон, тиску та гноблення. Життя людське не таке вже й довге, тому треба ЖИТИ.
Запишіть на зірочках своє бажання. І нехай воно обов’язково здійсниться.
(Зірки кріпляться на створене нічне небо)
V. Домашнє завдання.
Використані матеріали
Посібник з освіти в галузі прав людини за участі молоді «Компас»
(http://www.coe.int/uk/web/compass/who-are-i-).