Середня загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 66 м. Києва
Аудиторія: 108.
Клас: 2-А.
Вчитель: Ільїна Інна Іванівна.
Дата: 07.12.2021р.
Предмет: читання.
Тип уроку: урок позакласного читання за автором.
Засоби навчання та обладнання: збірки В. Сухомлинського «Я розповім вам казку …», презентація Power Point, фотографії віночків (лавровий, терновий, український), фотографії квітів для віночка (мак, ромашка, волошка, кульбаба, конюшина), маски (мак, ромашка, бджілка), пазли; цеглинки, магнітно-маркерні планшети, мікрофон, телефон, цукерки.
Технічне обладнання: ноутбук, інтерактивна дошка.
Прийоми та методи: демонстраційний, інформаційний, діалог, бесіда, робота з книгою, передбачення за назвою текста, вибіркове читання, читання в особах, словничок, порівняння, аналіз, синтез, змагання, дидактичні ігри, ребуси, загадки, самоаналіз, самооцінка, заохочення, релакс; «перспектива», «утвори нове слово», «шість цеглинок», «диктор», «дощик», «комплімент», «пазли», «незакінчені речення», «мікрофон», «знайди пару», «занурення», «аналогія», «парна робота», «хвилинка художника», «тестування».
Міжпредметні зв’язки: українська мова, математика, я досліджую світ, етикет, мистецтво.
Компетентності: навчальна, інформаційна, комунікативна, культурна, стимулювально-інтонаційна.
Тема.
Василь Сухомлинський «Поле і луки»
Мета:
Створити комфортні умови для роботи на уроці, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність, самостійність.
Продовжити ознайомлення учнів із творчістю
В. Сухомлинського.
Поглиблювати знання дітей про казку, загадку, прислів’я як вид усної народної творчості, вчити визначати головну думку казки, висловлювати своє ставлення до героїв, виховувати інтерес до читання і вивчення казок, вчити пояснювати зміст прислів’я, аналізувати і відгадувати загадки.
Удосконалювати ритміко-інтонаційні навички в говорінні та при читанні.
Розвивати увагу, уміння зосереджено сприймати зміст тексту, аналізувати, систематизувати, прогнозувати, проводити аналогію, узагальнювати та висловлювати власну думку, робити висновки з прочитаного, фантазувати.
Виховувати вміння бачити неповторну красу рідної природи, відчувати її і створювати.
Поглиблювати уявлення про етику людських стосунків, виховувати гостинність, гарні манери.
Хід і зміст уроку
I. Привітання
В добрий день і добрий час
Завітали ви до нас.
Всіх ми вас вітаємо:
(Доброго ранку!)
Подивіться, що ми знаємо.
А тепер тихенько поверніться,
один одному всміхніться.
Кому дозволено першими сісти?
(Дівчаткам!)
Так, спочатку – краса і ніжність, а потім?
(Хлопчики!)
Сила та мужність.
Сядьте всі зручненько,
будем починати.
II. Організаційний момент (Слайд №1)
Сьогодні у нас незвичайний урок, урок-віночок. І сплетемо ми його з польових та лугових квітів. Ми будемо вплітати у віночок по одній квіточці. Але квітку зможемо вплести, коли виконаємо завдання, яке вона пропонує. Отже, наша мета – виконати всі завдання правильно і швидко, дружно і весело, щоб сплести віночок і отримати нагороду.
III. Підготовча робота
Але спочатку давайте на пару хвилин зануримося в народознавство і пригадаємо, які бувають віночки.
Лавровий – вінок із листя та гілок лавра як символ перемоги, слави і миру. (Лавровий лист – висушене листя лавра, що його вживають як приправу до страви).
Терновий – вінок з рослин з колючками як символ страждань, болю і муки.
Український – вінок з рослин, які ростуть в Україні. Він є елементом українського народного костюму.
Плели віночки дівчата, тому ми і розділилися сьогодні так: ряд дівчаток і ряд хлопчиків. Дівчатка будуть плести віночок, а хлопчики їм допомагати.
IV. Основна частина
1) Квіточка Мак
Хлопчики підготували для вас загадку. Слухаємо уважно, бо відгадка і стане нашою першою квіточкою, яка приготувала для нас завдання.
Запалали в чистім полі,
Наче вогники червоні.
То палає в полі так
Польовий червоний … (Мак).
- З чим порівнюється мак?
Давайте пограємося з маком у гру «Утвори нове слово». Від слова мак утворіть нові слова, замінюючи перший звук.
мак
рак
лак
сак
так
гак
бак
Мак пропонує перше завдання, роботу з цеглинками. На цеглинках надруковані слова, з яких необхідно скласти прислів’я. Складаємо.
- Хто зачитає прислів’я?
Давайте звіримо наш варіант з відповіддю-ключем
(Згода будує, а незгода руйнує).
Надрукуємо це прислів’я в зошити.
(На полі дата: 07.12).
Пропоную виконати завдання на перспективу, намалювати смайлик, який буде передавати ваш настрій у кінці уроку. А потім буде цікаво, чи співпаде ваш настрій у кінці уроку з вашим настроєм, який ви прогнозували на початку.
- Як ви розумієте прислів’я?
(Коли люди діють злагоджено, розуміють одне одного, прислухаються одне до одного, то й справи йдуть добре).
Робимо висновок.
- Як ми будемо з вами працювати?
(Дружно, злагоджено, відповідально).
На сьогоднішньому уроці ми попрацюємо з твором
В. Сухомлинського з нашої улюбленої збірочки. А щоб дізнатися з яким саме, потрібно розгадати ребус:
Поля Оля Ліна Ема
Іра
Леся Уляна Катя И
(В цих словах-іменах ми складемо великі букви зліва-направо і прочитаєм назву казки).
Приготуйте планшетки і маркер, щоб записати відповідь-заголовок.
Отже, Василь Сухомлинський, казка «Поле і луки».
- Чи можемо ми за заголовком спрогнозувати про що чи про кого буде розповідатися в казці?
Приготуйте планшетки і маркер, щоб записати відповідь-число.
Щоб відшукати у нашій товстелезній збірці цю казку, потрібно розгадати наступний ребус:
У тижні … днів.
Пара – це … .
(Вставте пропущені числа і прочитайте число-номер сторінки).
Відкриваємо сторіночку 72 і розглядаємо заголовок.
- Чому Поле і Луки надруковано з великої літери?
(Поле і Луки – герої казки, власні назви).
Ми виконали всі завдання Маку, тому маємо першу квіточку у віночку.
2) Квіточка Ромашка
Слухаємо уважно наступну загадку.
«Любить – не любить», – ворожать дівчата.
Та не для цього її треба рвати.
Імунітет всіх вона захищає,
Лікарську силу має.
(Ромашка).
- Яка користь від ромашки?
Давайте пограємося з нею.
- Які два імені (хлопчика і дівчинки) заховалися в слові ромашка?
(Рома і Машка).
Поле і Луки
Давно живуть поруч Поле і Луки. З ранньої весни до пізньої осені на поле приходить людина. Оре землю, сіє, вириває бур’яни, збирає урожай, знов оре… Радіє, коли на Полі вродить колосиста пшениця.
А на Луках трава росте. Навесні цвітуть квіти, літають бджоли. З весни і до пізньої осені пасуться корови й вівці. Зеленіють Луки з весни до осені.
Одного разу питає Поле в Луків:
- Скажіть, чого це ніхто вас не оре й не засіває, а зеленієте ви від весни до осені?
Відповідають Луки:
- Нас напуває весняна вода. Вона дає нам силу.
Поле каже:
- А я зеленію, бо засіває мене праця людська.
- Порахуйте скільки абзаців має текст. (8).
Зараз ми з вами будемо читати казку уважно, щоб потім використати знання для подальшої роботи. Завдання перед читанням буде таким: читаємо і уявляємо наших героїв, щоб після читання зробити їм компліменти. Читати будемо 1 абзац грою «Диктор».
(Я виразно читаю, а ви за мною тихенько повторюєте).
А 2-8 абзац – грою «Дощик».
(Накрапає дощик, пускається сильніше, злива, дощ слабшає, припинився).
Поле Луки
працьовите
заквітчані
дзвінкі
багате
пшеничне
трав’янисті
урожайне
Пораділи, запишалися луки, а ми рухаємося далі.
Під час дощику до вас на парти впали частинки краплинок. Ми
зараз з вами, граючись, знайдемо другу частинку до краплинки. Складені цілі краплинки забирають собі дівчатка (ми пізніше до них повернемося) і всі сідають на свої місця.
Ми молодці, ми виконали всі завдання Ромашки і тому вплітаємо її у наш віночок.
3) Квіточка Волошка
На просторах поля золотого
Сині зірочки тремтять.
Мов шматочки неба голубого,
Виграють, виблискують, горять.
(Волошки).
- З чим порівнюють волошки?
Продовж речення: Якби можна було перетворитися на квітку, я б стала волошкою, бо … .
1 абзац
Відшукайте і зачитайте речення, в якому вказується проміжок часу, який людина працює в полі.
… речення, в якому перераховуються види праці людини в полі.
… речення, в якому говориться про почуття, які переживає людина, коли має врожай.
2 абзац
Повертаємося до наших краплинок-картинок.
- Кого і що ми зібрали?
- Вони є героями якого абзацу? (2).
Пограємося в гру «Знайди пару»
(Я називаю вам одного з цих героїв, а ви підбираєте йому пару з тексту. Це буде слово-дія).
Трава (росте).
Квіти (цвітуть).
Бджоли (літають).
Корови й вівці (пасуться).
Луки (зеленіють).
Оголошується хвилинка релаксу.
Послухаємо звуки природи, а саме звуки луків. Лягаємо на парти, закриваємо очі і уявляємо-відпочиваємо.
Ура! Ми виконали всі завдання Волошки і маємо право вплести її у віночок.
- Як одним словом назвати квіточки, які ми вже вплели у віночок?
(Польові).
4) Квіточка Кульбабка
Сонечко в траві зійшло,
Усміхнулось, розцвіло,
Згодом стало біле-біле
І за вітром полетіло.
(Кульбаба).
- З чим порівнюють кульбабу?
- Які два етапи вона проходить в своєму житті?
Кульбаба – є вісником погоди. Подумайте, як вона прогнозує погоду.
Кульбабка пропонує нам почитати наступні абзаци в особах
(автор, Поле, Луки).
Автор – вчителька.
Поле – хлопчик.
Луки – дівчинка, яку обрав хлопчик.
Проведемо аналогію між полем, луками та тваринами, рослинами.
(Поле – свійські тварини, культурні рослини, а луки – дикі тварини і рослини).
Ми виконали завдання Кульбабки і весело вплітаємо її у віночок.
5) Квіточка Конюшина (Слайд №7)
Луки вбралися в обнову.
Сукню одягли бузкову.
І над нею залюбки
Цілий день гудуть бджілки.
Пречудова в літню днину
Зацвітає … (конюшина).
За кольором конюшина буває: біла, червона, жовта, бузкова.
Ще називають конюшину – трилисник. Поясніть, чому?
Час від часу конюшина має 4 листки, замість звичних 3. І її називають щасливчиком. Дуже рідко трапляється 5-6 і більше листочків.
Схематично, одразу кольоровими олівцями, малюємо квіточку конюшини.
V. Підсумок уроку
Ось і підходить до кінця наш урок. Ой, хтось нам телефонує.
- Слухаю.
- Доброго ранку!
- Так, звичайно, зачекай!
- Діти, нам телефонує Знайко. Він не зміг прийти до нас сьогодні на урок, бо захворів. Йому через це дуже сумно і він просить розповісти, що цікавого було на уроці.
Нарешті! Всі квіточки красуються в нашому віночку!
Ми - молодці! Це перемога!
Я хочу, щоб кожен з вас оцінив свою роботу на уроці. І допоможе вам табличка в зошиті. Перечитайте і поставте плюсик навпроти твердження, з яким погоджуєтесь.
Урок сподобався. |
|
Урок не сподобався. |
|
Було весело. |
|
Було сумно. |
|
Уважно слухав. |
|
Неуважно слухав. |
|
Був активний. |
|
Був неактивний. |
|
Дізнався нове. |
|
Не дізнався нове. |
|
Обговоріть сусід з сусідом наш урок, вашу роботу на уроці і потім бажаючі поділяться з нами своїми враженнями від уроку, успіхами та невдачами, якщо такі були.
- А тепер повертаємося до смайлика на перспективу.
- У кого співпав настрій?
- У кого не співпав? Чому?
Моя думка, що всі учні мали гарну поведінку і гарно попрацювали. І сьогодні замість смайликів ви отримаєте цукерочки. А пригостять вас: Мак – маками, Ромашка – ромашками, а Шалена Бджілка – шаленими бджілками. Але, спочатку ми пригостимо гостей і подякуємо їм за те, що завітали до нас на урок і побачили, що ми знаємо і вміємо.
Дякуємо!!!