Урок. "В. Винниченко. Автобіографічне оповідання «Федько-халамидник». Федько як особистість. Порівняльна характеристика Федька і Толика".

Про матеріал
В. Винниченко. Автобіографічне оповідання «Федько-халамидник». Федько як особистість. Порівняльна характеристика Федька і Толика Мета: ознайомити учнів з цікавими фактами життя письменника, виразно і вдумливо читати найбільш емоційні епізоди, аналізувати прочитане, вміти виділяти риси характеру Федька, що відрізняють його від друзів-однолітків, розвивати творчу уяву; виховувати загальнолюдські моральні якості. Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Засоби навчання: підручник, зошит, картки, мультимедійні засоби. Випереджувальне завдання: учні готували таблицю «Характеристика героїв» Епіграф до уроку: У лиху годину пізнаєш людину. Народна творчість Перебіг уроку I. Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку. Учні переглядають уривок з мультфільму «Петрик П ’яточкін» - Як ви гадаєте, чому я підібрала уривок саме з цього мультфільму? Як він перекликається з головним героєм твору «Федько-халамидник»? - Налаштовані на роботу? На минулому уроці ви ознайомилися з дитячими роками нашого земляка письменника В. Винниченка, а домашнє завдання було – прочитати твір «Федько-халамидник» і заповнити таблицю «Характеристика героїв». Давайте перевіримо наскільки ви були уважними слухачами і читачами. - Що вам більше запам’яталося, коли ви прослухали інформацію про дитинство письменника? - Щоб перевірити наскільки ви уважно читали текст, пропоную виконати завдання: на дошці розташовані билинний персонаж, предмети, явища природи, про які згадується в тексті «Федько-халамидник». Ви повинні розташувати їх у правильній послідовності, пригадати і переказати епізод тексту, пов’язані з ними. - Серединка кросенсу порожня. Як ви гадаєте, зображення кого повинно там бути? (Федько) Фізкультхвилинка II. Повідомлення теми, цілей і завдань уроку. Мотивація учнів. На сьогоднішньому уроці ми перенесемося у ті часи, коли жили герої - Федько і Толя з оповідання «Федько-халамидник». Детальніше розглянемо образ Федька, поміркуємо над його щоденними вчинками, порівняємо образи Федька і Толика. Будемо вчитися висловлювати власні думки, не боятися робити висновки. Під час виконання завдань активні учні будуть отримувати новорічні іграшки, а в кінці уроку, ви зможете прикрасити ними свою ялинку. Евристична бесіда: - Діти, чи замислюєтеся ви над тим, які ви? - Чи вважаєте себе особистістю? Особистість - конкретна людина з погляду її культури, особливостей характеру, поведінки, індивідуальність. - Ви неповторні? - Що відрізняє вас від інших? Чим ви неповторні? - Який у вас внутрішній світ? - А чи можна вважати Федька також неповторним? ІІІ. Опрацювання нового матеріалу. 1. Робота за змістом оповідання «Федько-халамидник» Бесіда - Федько – головний чи другорядний персонаж? Поясніть свою думку. (Пригадати визначення «головні», «другорядні» персонажі) - Користуючись таблицею «Харакеристика героя» спробуємо з ‘ ясувати, яким же був Федько. Чи можна його вважати непересічною особистістю? - Зачитайте його портретну характеристику. (Визначення «портрет») - Скільки йому було років? Обґрунтуйте свою точку зору. - Що ви можете сказати про його родину? Їх соціальний, матеріальний стан, професія, місце роботи, захоплення, стосунки з людьми? - Де мешкала родина? - Як звали батьків? Чому у хлопця є ім’я, а у його рідних – ні? - Хто займався вихованням Федька? (Вулиця) Чому ? - Ми знаємо, що хлопчик навчався в школі, але про навчальний процес, його успіхи мова не йдеться, а тільки про його відпочинок, чому? («Свій» світ для хлопця – вулиця, там йому комфортно, школу він прогулює, вдома його б’ють, на нього кричать, дають кілька копійок, там він хворіє, помирає) - Які ігри переважали у хлопців того часу чи співпадають вони з вашими? Чому? Чи до вподоби вам ігри героїв твору ? Чи дійсно є ідеальним вік інформаційних технологій? - Чим Федько відрізнявся від однолітків? Схарактеризуйте його вчинки. - Як ставились до нього однолітки? Чому хоча він їх ображав, хлопці все одно з ним товаришували? - Як його сприймали оточуючи? - А яка авторська характеристика героя? - Зачитайте слова-синоніми щодо халамидника. Вирішальним став епізод «На крижині» - Яким постає головний герой тексту: дитиною 11 років, чи дорослою людиною? Доведіть думку. - Його негативні та позитивні риси характеру , які проявилися в цьому епізоді. - Як ви гадаєте, чому хлопчик, будучи чесною людиною, сказав неправду батькові Толика? - Смерть Федька випадкова чи закономірна? Поясніть думку. - Чи можна назвати його непересічною особистістю? Доведіть думку. - Робота над епіграфом. - Хто з другорядних героїв є антиподом Федька? (Толик) Характеристика Толі - Зачитайте портретну характеристику хлопця. Чи схожий він на Федька? - Розкажіть про його родину. - Гроші батькам дозволяють виховувати сина, але чому вони цього не роблять? - Що ми знаємо про його захоплення? - Якщо «свій» світ для Федька – вулиця, де ж «свій» світ для Толика? Чи має він друзів? (Немає. Вдома його контролюють батьки, а на вулиці він не може гуляти з бідними, але ж він «порядна» людина) - А що доводить, що він все ж таки дитина і не проти водиться зі звичайними хлопцями? - Як до нього ставляться оточуючі? - Чому Толя не висловлював свою точку зору, не говорив батькам про це? Говорять, що очі – дзеркало душі. Спробуємо заглянути в його очі. Користуючись текстом випишіть, якими ж вони є у героїв під час певних ситуацій. (Робота в парах) Емоційний стан Толика (Цікаво і страшно) 1. «Він завжди виходив надвір трошки боязко». 2. Під час дощу. «Темно, сіро, страшно». «Він би й сам побіг на вулицю, але постукати боїться, бо мама почує». «Толі холодно і страшно, але він не хоче, щоб його звали бабою». 3. Напередодні похода до річки. Розмова між хлопцями. «Толі страшно було слухати такі розмови, але він не мав сили одійти». 4. Біля річки. «Нічого там страшного нема, на тих крижинах». 5. На річці. «Толя опинився сам серед страшних, холодних крижин…». «Так зробилося страшно». 6. Перед батьками. «Таля з жахом задирав голову то до мами, то до папи…» - Чи можна виправдати Толю? - Як ви гадаєте, якою людиною він стане, коли подорослішає? Запитання творчого характеру (робота в групах) 1 група Придумайте інтерв’ю з батьками Федька після смерті їх сина . 2 група Придумайте інтерв’ю з друзями Федька. 3 група Придумайте інтерв’ю з жителями селища. 4 група Придумайте інтерв’ю з батьками Толика. 5 група Створіть смс-повідомлення Толику. 6 група Придумайте свій фінал твору. Інтерактивна вправа»Мікрофон» - Чому даний твір, який побачив світ 100 років тому, залишається актуальним у наш час? Поясніть думку. - Що ви для себе винесли з твору «Федько-халамидник»? IV. Підсумки. Рефлексія. Оцінювання Слово вчителя. Ось ми і зрозуміли, що Федько-особистість. Він сміливий, чесний, правдивий, ладен взяти на себе вину, аби захистити слабших. І хоч він має безліч вад і недоліків, є у нього чому вчитися не лише дітям, а й дорослим. Оповідання «Федько-халамидник» є зараз дуже актуальним. У нашому жорстокому світі як ніколи потрібною і своєчасною є розмова про добро і зло у житті і серцях людей. Ми повинні вміти розрізняти їх, хоч як би зло не маскувалося. - А що ж чижик? Чи залишиться він у Толика? Одне я знаю точно. Якби він був поряд, то обов’язково подякував вам за добрі слова, сказані про його господаря і подарував вам не тільки позитивні оцінки, але й шоколадні медальки на честь св. Миколая. V. Домашнє завдання та інструктаж для його виконання Написати твір-роздум(есе) «Переваги й недоліки сучасних розваг дітей» або «Чи хотів би ти мати такого друга як Федько?»
Перегляд файлу

В. Винниченко. Автобіографічне оповідання «Федько-халамидник».  

Федько як особистість. Порівняльна характеристика Федька і Толика

Мета: ознайомити учнів з цікавими фактами життя письменника, виразно і вдумливо читати найбільш емоційні епізоди, аналізувати прочитане, вміти виділяти риси характеру Федька, що відрізняють його від друзів-однолітків, розвивати творчу уяву; виховувати загальнолюдські моральні якості.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Засоби навчання: підручник, зошит,  картки, мультимедійні засоби. Випереджувальне завдання: учні готували таблицю «Характеристика героїв»

Епіграф до уроку:                                                 

У лиху годину пізнаєш людину.

Народна творчість

 

Перебіг уроку

I. Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.

Учні переглядають уривок з мультфільму «Петрик П ’яточкін» 

-  Як ви гадаєте, чому я підібрала уривок саме з цього мультфільму?   Як він перекликається з головним героєм твору «Федько-халамидник»?

-  Налаштовані на роботу?

На минулому уроці ви ознайомилися з дитячими роками нашого земляка письменника В. Винниченка, а домашнє завдання було – прочитати твір «Федько-халамидник» і заповнити таблицю «Характеристика героїв».

Давайте перевіримо наскільки ви були уважними слухачами і читачами.

-  Що вам більше запам’яталося, коли ви прослухали інформацію про дитинство письменника?

-  Щоб перевірити наскільки ви уважно читали текст, пропоную виконати завдання: на дошці розташовані билинний персонаж, предмети, явища природи,  про які згадується в тексті «Федько-халамидник». Ви  повинні розташувати їх у правильній послідовності, пригадати  і переказати епізод тексту, пов’язані з ними.

Серединка кросенсу порожня. Як ви гадаєте, зображення кого повинно там бути? (Федько)

Фізкультхвилинка

II. Повідомлення теми, цілей і завдань уроку. Мотивація учнів. 

  На сьогоднішньому уроці ми перенесемося у ті часи, коли жили герої  - Федько і Толя з оповідання «Федько-халамидник». Детальніше розглянемо образ Федька, поміркуємо над його щоденними вчинками, порівняємо образи Федька і Толика. Будемо  вчитися висловлювати власні думки, не боятися робити  висновки. Під час виконання завдань активні учні будуть отримувати  новорічні іграшки, а в кінці уроку, ви зможете прикрасити ними свою ялинку.

Евристична бесіда:

-    Діти, чи замислюєтеся ви над тим, які ви?

-    Чи вважаєте себе особистістю?

Особистість - конкретна людина з погляду її культури, особливостей характеру, поведінки, індивідуальність.

-    Ви неповторні? 

-    Що відрізняє вас від інших? Чим ви неповторні?

-    Який у вас внутрішній світ?

-    А чи можна вважати Федька також неповторним?

ІІІ. Опрацювання нового матеріалу.

1. Робота за змістом оповідання «Федько-халамидник»

Бесіда

 - Федько – головний чи другорядний персонаж? Поясніть свою думку. 

(Пригадати визначення «головні», «другорядні» персонажі)

-  Користуючись таблицею «Харакеристика героя» спробуємо з ‘ ясувати, яким же був Федько. Чи можна його вважати непересічною особистістю?  - Зачитайте його портретну характеристику. (Визначення «портрет») Скільки йому було років? Обґрунтуйте свою точку зору.

-  Що ви можете сказати про його родину? Їх соціальний, матеріальний стан, професія, місце роботи, захоплення, стосунки з людьми?

-  Де мешкала родина?

-  Як звали батьків? Чому у хлопця є ім’я, а у його рідних – ні?

-  Хто займався вихованням Федька? (Вулиця) Чому ?

-  Ми знаємо, що хлопчик  навчався в школі, але про навчальний процес, його успіхи мова не йдеться, а тільки про його відпочинок, чому? («Свій» світ для хлопця – вулиця, там йому комфортно, школу він прогулює, вдома його б’ють, на нього кричать, дають кілька копійок, там він хворіє, помирає)

-  Які ігри переважали у хлопців того часу чи співпадають вони з вашими? Чому? Чи до вподоби вам ігри героїв твору ? Чи дійсно є ідеальним вік інформаційних технологій?

-  Чим Федько відрізнявся від однолітків?  Схарактеризуйте його вчинки.

-  Як ставились до нього однолітки? Чому хоча він їх ображав, хлопці все одно з ним товаришували?

-  Як його сприймали оточуючи?

-  А яка авторська характеристика героя?

-  Зачитайте слова-синоніми щодо халамидника.

Вирішальним став епізод «На крижині»

-  Яким постає головний герой тексту: дитиною 11 років, чи дорослою людиною? Доведіть думку.

-  Його негативні та позитивні риси характеру , які проявилися в цьому епізоді.

-  Як ви гадаєте, чому хлопчик, будучи чесною людиною, сказав неправду батькові Толика?

-  Смерть Федька випадкова чи закономірна? Поясніть думку.

-  Чи можна назвати його непересічною особистістю? Доведіть думку.

Робота над епіграфом.

-  Хто з другорядних героїв є антиподом Федька? (Толик)

 

Характеристика Толі

-  Зачитайте портретну характеристику хлопця. Чи схожий він на Федька?

-  Розкажіть про його родину.

-  Гроші батькам дозволяють виховувати сина, але чому вони цього не роблять?

-  Що ми знаємо про його захоплення? 

-  Якщо «свій» світ для Федька – вулиця, де ж «свій» світ для Толика? Чи має він друзів? (Немає. Вдома його контролюють батьки, а на вулиці він не може гуляти з бідними, але ж він «порядна» людина)

-  А що доводить, що він все ж таки дитина і не проти водиться зі звичайними хлопцями? 

-  Як до нього ставляться оточуючі?

-  Чому Толя не висловлював свою точку зору, не говорив батькам про це?

Говорять, що очі – дзеркало душі. Спробуємо заглянути в його очі. Користуючись текстом випишіть, якими ж вони є у героїв під час певних ситуацій. (Робота в парах)

Емоційний стан Толика (Цікаво і страшно)

1.  «Він завжди виходив надвір трошки боязко».

2.  Під час дощу. «Темно, сіро, страшно». «Він би й сам побіг на вулицю, але постукати боїться, бо мама почує». «Толі холодно і страшно, але він не хоче, щоб його звали бабою». 

3.  Напередодні похода до річки. Розмова між хлопцями. «Толі страшно було слухати такі розмови, але він не мав сили одійти».

4.  Біля річки. «Нічого там страшного нема, на тих крижинах». 


5.  На річці. «Толя опинився сам серед страшних, холодних крижин…». «Так зробилося страшно».

6.  Перед батьками. «Таля з жахом задирав голову то до мами, то до папи…»

-  Чи можна виправдати Толю?

-  Як ви гадаєте, якою людиною він стане, коли подорослішає?

Запитання творчого характеру (робота в групах)

1 група

Придумайте інтерв’ю з батьками Федька після смерті їх сина . 2 група

Придумайте інтерв’ю з друзями Федька.

3   група

Придумайте інтерв’ю з жителями селища.

4   група

Придумайте інтерв’ю з батьками Толика.

5   група

Створіть смс-повідомлення Толику.

6   група

Придумайте свій фінал твору.

Інтерактивна вправа»Мікрофон»

-  Чому даний твір, який побачив світ 100 років тому, залишається актуальним у наш час? Поясніть думку.

-  Що ви для себе винесли з твору «Федько-халамидник»?

IV. Підсумки. Рефлексія. Оцінювання

Слово вчителя. Ось ми і зрозуміли, що Федько-особистість. Він сміливий, чесний, правдивий, ладен взяти на себе вину, аби захистити слабших. І хоч він має безліч вад і недоліків, є у нього чому вчитися не лише дітям, а й дорослим. 

Оповідання «Федько-халамидник» є зараз дуже актуальним. У нашому жорстокому світі як ніколи потрібною і своєчасною є розмова про добро і зло у житті і серцях людей. Ми повинні вміти розрізняти їх, хоч як би зло не маскувалося.

 - А що ж чижик? Чи залишиться він у Толика? 

Одне я знаю точно. Якби він був поряд, то обов’язково подякував вам за добрі слова,  сказані про його господаря і подарував вам не тільки позитивні оцінки, але й шоколадні медальки на честь св. Миколая.

V. Домашнє завдання та інструктаж для його виконання

Написати твір-роздум(есе) «Переваги й недоліки сучасних розваг дітей» або «Чи хотів би ти мати такого друга як Федько?»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

pdf
Додано
10 жовтня 2023
Переглядів
265
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку