Кабанюк Ольга Валеріївна,
НВК «Чернеченська ЗОШ І-ІІІ ступенів- ДНЗ»,
с.Чернече,
Балтський район,
Одеська область.
Українська література 6 клас
Тема: Володимир Винниченко. «Федько-халамидник». Цікава історія з життя письменника. Художня розповідь про дивовижного хлопчика Федька, його життя і пригоди, стосунки з однолітками.
Мета:ознайомити учнів із цікавими сторінками життя та творчості В.Винниченка,змістом його твору; розвивати навички виразного читання, вміння аналізувати епічний твір, виділяти риси характеру Федька, що вирізняють його з кола друзів-однолітків; розвивати фантазію та творчу уяву; виховувати толерантне ставлення до особистості, доброту, співчуття, порядність.
Обладнання: портрет письменника,текст оповідання, тлумачний словник.
Тип уроку:урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І.Організаційний момент
Емоційна підготовка учнів. Слово вчителя
Доброго дня,дорогі діти! Подивіться мені в очі. Погляньте один на одного, усміхніться. Покажіть мені смайлики, які характеризують ваш настрій І з цих промінчиків добра, що заіскрились на ваших обличчях, ми і розпочнемо урок.
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
«Кого у нас читають? Винниченка. Про кого скрізь йдуть розмови, як тільки річ торкається літератури ? Винниченка. Кого купують? Знов Винниченка»,- так про письменника, з постаттю якого ми сьогодні будемо знайомитись, говорив М.Коцюбинський.
ІY.Актуалізація опорних знань учнів
Перевірка домашнього завдання.
Y. Розповідь про письменника
Сьогодні ми познайомимося із творчістю видатного українського письменника,громадського діяча, художника - Володимира Винниченка,який народився на Херсонщині (нині Кіровоградщина). Його перу належить близько 50 оповідань, 15 романів,20 п*єс.
Через політичні переслідування Володимиру Винниченку довелося виїхати за кордон. До кінця життя він був змушений жити у Франції. За радянських часів його твори заборонялися і тільки тепер повертаються до читачів.
Свій перший літературний твір В.Винниченко написав у 14 років . Це була поема про Запорозьку Січ , за яку автор, як він сам згадував , «дістав перше політичне ув*язнення в гімназії (тиждень тюремного карцеру)».
Перше знайомство читачів з Федьком- халамидником відбулося ще 1912 р., коли оповідання про нього з’явилося друком на сторінках київської газети «Рада». Федько не такий, як усі. Він заводій, дитячий «отаман». «Спокій був його ворогом», - сказано про Федька в авторській ремарці. І це справді так. Хлопчик любить влаштовувати ризиковані розваги, дражнити сусідських хлопців. Скільки в ньому відваги, життєвого азарту, винахідливості й тієї надійності, яка, власне, й робить його ватажком!
В. Винниченко любив показувати своїх персонажів у ризикованих ситуаціях, доводячи кульмінацію до тієї точки, коли починається балансування між життям і смертю. Йому близькі маленькі «зухи» (відчайдухи, «халамидники», дитячі ватаги – «чудні», «кумедні», незрозумілі для свого оточення).
2.Асоціювання
- З яким деревом у вас асоціюється В.Винниченко?
3. Читання із зупинками оповідання «Федько-халамидник».(Учні зупиняються на незрозумілих словах , тлумачення яких знаходять в словнику).
4.Обмін враженнями та обговорення прочитаного тексту.
Запитання до учнів.
-Хто є головним героєм оповідання?
-Як ви ставититеся до поведінки Федька?
-Чому Федько,добре знаючи, що буде покараним, усе ж таки бешкетував ,завдавав іншим шкоди?
-Чому Федько спокушав Толю на різні витівки,хоча йому за це добре перепадало?
-Чи правильно вважає мати Федька, що тому більше пристало «зі свинопасами гратись, а не з благородними дітьми»?
.
5.Групова робота. Метод «Мозковий штурм». (Ділимо клас на групи)
Тренінгова вправа.
Завдання:уявити, що знаходитесь на березі річки, по якій іде крига. Подумати, які слова, ви б сказали хлопчикам, щоб застерегти від трагедії.
Вибрати двох учнів, які б інсценізували дану ситуацію і запропонований їх групою вихід із неї.
.
VI.Закріплення знань ,умінь,навичок
Логічний диктант
Продовжити речення.
1) В.Винниченко був не лише видатним письменником, а й ... . (громадським діячем)
2) Свій перший літературний твір Винниченко написав у ... років. (14)
3) Батько Федька працював у... . (друкарні)
4) Федько часто любив віднімати у хлопців ... . (паперових зміїв)
5) Батько Федька карав за провини, а потім давав ... . (гроші за правду)
6) Федько не любив ... . (товаришів видавати)
7) Толі хотілося погуляти з хлопцями під ... , після чого він ... . (дощем, застудився)
8) Хлопці домовлялися прогуляти заняття в школі, щоб подивитися на ... . (льодохід)
9) Толя й Федько засперечалися про те, чи зможе ... . (Федько перейти річку по кризі)
10) Дорослі лаяли Федька – халамидника, що поліз на кригу, але й ... . (хвалили за спритність, відвагу)
11) Федько вперше збрехав для того, щоб ... . (виручити Толю)
12) Толя навіть не засмутився, коли не стало Федька, він побіг погратися ... . (з чижиком, якого забрав у Федькової матері)
YII. Самооцінка роботи на уроці
|
Оцініть себе за кожним із тверджень. |
Бали(0-2) |
1. |
Активна робота в групі. |
|
2. |
Внесення вдалих пропозицій,що враховані групою. |
|
3. |
Робота з текстом. |
|
4. |
Відповіді на запитання. |
|
5. |
Логічний диктант. |
|
6. |
Домашнє завдання. |
|
|
Сума балів |
|
Заключне слово вчителя
Проаналізуйте свою поведінку й поводьтеся завжди так , як радив великий педагог В.Сухомлинський :
«Умій відчувати поруч із собою людину,умій розуміти її душу, бачити в її очах горе, біду, нещастя. Своєю поведінкою не завдавай людині болю,образи,хвилювання. Умій виховатися так , щоб ти «не сипав сіль» на чужі болючі рани,щоб гучно не ступав брудними чобітьми там, де треба затамувати подих; щоб не вривався в двері, коли треба тихенько, на пальчиках ,зайти в кімнату,щоб не сміявся тоді, коли всім сумно».
Рефлексія. Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжіть речення.
«Цей урок мені був корисний…»
«Обговорюване викликало в мене такі почуття…»
VIII. Домашнє завдання.
Прочитати біографічну статтю про письменника, дочитати оповідання, знайти в ньому пейзаж, портрет, діалоги.
*Намалювати ілюстрації до твору.
YIY. Психологічний портрет настрою.
1