Урок "Валентність та ступінь окиснення"

Про матеріал
Урок "Валентність та ступінь окиснення" Мета: поглибити та узагальнити знання учнів про валентність. Дати поняття і розвивати уявлення про ступінь окиснення елементів у сполуках та відмінність між поняттями «ступінь окиснення» та « валентність». Формувати вміння визначати ступінь окиснення елементів на основі хімічної формули речовини в сполуках із ковалентним полярним та йонним звязками. Тип уроку: засвоєння навичок та вмінь. Форми роботи: фронтальна бесіда, робота з підручником, розповідь, тренувальні вправи. Обладнання: періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, таблиця «Відносна електронегативність елементів», пам'ятка про послідовність визначення ступеня окиснення елемента. Поняття: атом, хімічний елемент, види хімічного зв'язку, валентнісь, ступінь окиснення
Перегляд файлу

Урок

Тема: Валентність і ступінь окиснення.

Мета: поглибити та узагальнити знання учнів про валентність. Дати поняття і розвивати уявлення про ступінь окиснення елементів у сполуках та відмінність між поняттями «ступінь окиснення» та « валентність». Формувати вміння визначати ступінь окиснення елементів на основі хімічної формули речовини в сполуках із ковалентним полярним та йонним звязками.

Тип уроку: засвоєння навичок та вмінь.

Форми роботи: фронтальна бесіда, робота з підручником, розповідь, тренувальні вправи.

Обладнання: періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, таблиця «Відносна електронегативність елементів», пам'ятка про послідовність визначення ступеня окиснення елемента.

Поняття: атом, хімічний елемент, види хімічного зв'язку, валентнісь, ступінь окиснення

Структура уроку

І Організаційний етап, мотивація навчальної діяльності.

ІІ Актуалізація опорних знань

ІІІ Засвоєння нових знань

  1. Валентність
  2. Ступінь окиснення
  3. Відмінність між поняттями «валентність» та «ступінь окиснення»

ІV Узагальнення і систематизація знань

V Домашнє завдання

VІ Підведення підсумків

Хід уроку

І Організаційний етап, мотивація навчальної діяльності

ІІ Актуалізація опорних знань

  1. Які ви знаєте структурні частинки речовини і що їх утримує в певній сполуці?
  2. Які види хімічного зв'язку ви вивчили на попередніх уроках?
  3. Що спільного в утворенні ковалентного полярного і неполярного зв'язків?
  4. Що відмінного?
  5. В чому різниця між ковалентним і йонним зв'язками?

ІІІ Засвоєння нових знань

  1. Валентність.

Валентність визначається числом ковалентних зв'язків, якими атом з'єднаний з іншими атомами. Під числом ковалентних зв'язків розуміють число спільних електронних пар. Спільні електронні пари утворюються тільки у випадку ковалентного зв'язку, тому валентність атомів можна визначити тільки в ковалентних сполуках:

 

І   І І   ІІ    ІІІ І      ІV І                                ̤             ̤ ̤             

HCI,    H2O,     NH3,    CH4                                    H:CI:    H:O:H     H:N:H     H:С:H

                                                                         ¨           ¨                           

                                                                                                    

 

                  

Число зв'язків, які може утворити атом, дорівнює числу його електронів, які йдуть на утворення спільних електронних пар.

 

H - N H                  N≡N          O=N=O

       

       Η

  1. Ступінь окиснення.

Валентність не може бути застосована для сполук немолекулярної будови з йонними, атомними та металічними зв'язками, тому для всіх класів сполук незалежно від виду використовується поняття «ступінь окиснення».

Ступінь окиснення – це умовний заряд атома в молекулі, який би виник, якби всі полярні зв'язки мали йонний характер.

Ступінь окиснення складається з двох частин:

  1. зі знаку: знак додатній -  атом віддав електрони;

               знак відємний – атом приєднує електрони;

  1. з числа: означає число електронів, зміщених від атома даного елемента до атома іншого елемента.

Правила для визначення с.о.

  1. Ступінь окиснення атомів у простих речовинах дорівнює нулю: H2,O2,N2,P4,CI2.
  2. С.О. одноатомного йона дорівнює його заряду: Na+,CI-.
  3. Найвище позитивне значення с.о. елемента в його сполуці дорівнює номеру групи періодичної системи, в якій знаходиться цей елемент.
  4. С.О. Гідрогену в усіх сполуках за винятком гідридів металів( NaH-1,CaH2-1, та ін.).
  5. С.О. Оксигену в більшості сполук дорівнює -2( виняток O+2F2-1, H2+1O2-1 ). Флуор у всіх сполуках проявляє ступінь окиснення -1
  6. Деякі елементи мають змінний ступінь окиснення(H2S-2,S+4O2,S+6O3)
  7. Якщо відомий с.о. одних елементів, можна визначити с.о. інших елементів у сполуці. Для цього слід пам'ятати, що алгебраїчна сума с.о. всіх атомів у сполуці завжди дорівнює нулю.
  1. Відмінність понять валентності та с.о.

Валентність

Ступінь окиснення

  1. Це здатність атома одного елемента приєднувати певну кількість атомів інших елементів

1.Це умовний заряд атома в сполуці, який обчислено виходячи з припущення, що сполука складається тільки з йонів

  1. Визначається кількістю спільних електронних пар

2.Визначається кількістю зміщенних електронних пар

  1. Не має заряду, не може дорівнювати нулю

3.Має заряд, який може мати знак + , - і може дорівнювати нулю

  1. Застосовується  для сполук з ковалентним зв'язком

4.Застосовується для сполук з усіма видами зв'язку

 

Отже, чи можна ототожнювати поняття ступінь окиснення та валентність?

N20-----------с.о.= 0                             валентність    N-III            NN

H+2O-2--------c.о.(Оксигену) = -1      валентність     O-II           H-O-O-H

ІV Узагальнення і систематизація знань

  1. Виписати з даного переліку речовин окремо сполуки з ковалентним полярним, ковалентним неполярним та йонним зв'язками: CaO, NaF,O3,BaO,CO, NaI,CI2O7,P4
  2. Визначте с.о. Сульфуру в сполуках: Na2S, K2SO4, Na2SO3, H2SO4
  3. Визначте с.о. Мангану в сполуках: Mn2O7, K2MnO4, KMnO4, MnO2
  4. Напишіть схеми електронних оболонок Сульфуру,що перебуває в ступені окиснення -2, +4, +6

V Домашнє завдання (по рівнях)

VI Підведення підсумків уроку

docx
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
30 жовтня 2019
Переглядів
1767
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку