Урок "Євангельські сюжети у світовому живописі"

Про матеріал
Урок розвитку мовлення у 8 класі під час вивчення Біблії інтегрований із предметом "Мистецтво" та "Духовність". Метою уроку є актуалізація знань учнів про життя Ісуса Христа через аналіз картин світових художників. Урок може слугувати поштовхом до учнівської творчості: твору- роздуму, створення власної поезії тощо.
Перегляд файлу

                                                        - 1 -

 

Тема: Євангельські сюжети у світовому живописі.

 

Мета: познайомити учнів із репродукціями видатних малярів світу, що відображають сюжети Євангелія; формувати предметні компетенції: розвивати навички логічного мислення, уміння порівнювати та аналізувати побачене, висловлювати власні судження, бажання творити; виховувати зацікавленість світовим мистецтвом.

 

Обладнання: м- м презентація з репродукцієми картин світового малярства, фонозаписи музики Баха, Бортнянського, Веделя, словник християнських символів у малярстві.

 

Епіграф:      Біблія – код сучасного мистецтва.

                                                                    Д.Лихачов.

                                        

                                               Хід уроку.

 

I.Актуалізація вивченого по Біблії. Робота у парах: встановлення відповідностей між крилатими висловами із Біблії та їхнім значенням. 

 

II. Засвоєння нових знань.

1. Повідомлення учня про Євангелії та їхніх творців – Матвія, Марка, Луку та  

     Іоанна.

     Як відомо, у Біблії є чотири Євангелія. Їх саме чотири, тому що вони розрізняються за авторською позицією, трактовкою образу Христа та художніми особливостями. Кожний із євангелістів писав, маючи на увазі особливу мету та аудиторію. Матвій звертався до євреїв і тому говорив про Христа як обіцяного Богом Месію, як помазаника Божого, довгожданого царя Іудейського. Марк писав , звертаючись до римлян, і говорив про Христа як про слугу Божого. Лука писав для язичників і підкреслював, що Христос – Син Людський. І, нарешті, Іоанн звертався до всього людства, наголошуючи, що Христос – Син Божий. Євангеліє від Марка вважається найбільш повним і  нагадує науковий трактат. Євангеліє від Матвія більш пройняте чарівною, містичною силою. А Євангеліє від Луки у художньому плані найдосконаліше, в ньому підсилені метафоричність, поетична образність, а головне – підкреслюється людяність образу Христа.

 

2. Робота із репродукцією картини Я.Йорданса « Чотири Євангелісти»

 

а). Коментар вчителя про місце зображень євангелістів у святих храмах.

Згідно із законами іконографії в храмах, соборах, церквах обов`язковим є зображення чотирьох євангелістів. На підтвердження цього процитую уривок із опису храму і його облаштування: «З правого боку вівтаря влаштовується ризниця. Так називається приміщення, де зберігаються ризи, тобто священний одяг, який використовується при богослужінні, а також церковний посуд та книги. За якими проводиться богослужіння. Вівтар відокремлюється від середньої частини храму особливою перегородкою, яка обставлена іконами і називається іконостасом. В іконостасі є троє дверей, чи троє врат. Найбільші називаються Царськими вратами ( в центрі), бо через них сам Господь Ісус Христос невидимо проходить у святих дарах. За Царськими вратами, з боку вівтаря, висить завіса, що відкривається та закривається під час богослужіння. Царські врата прикрашаються зображеннями ікон: Благовіщення Пресвятої Богородиці та чотирьох євангелістів, тобто апостолів, що написали Євангелія: Матфея, Марка, Луки, Іоанна. Над Царськими вратами розміщується ікона Тайної вечері, праворуч ікона Спасителя, а ліворуч – ікона Божої Матері»

 

б). Робота над картиною якоба Йорданса «Чотири євангелісти»

- якими традиційно зображаються євангелісти у храмах?

- якими їх побачив Якоб Йорданс?

- чим захоплені євангелісти? Що символізує світло на картині?

- на що надихнуло читання Біблії євангелістів?

- що спільного між зображенням євангелістів у церквах та на цій картині?

 

3. Євангелія надихнули багатьох світових малярів на власну творчість (на фоні музики Баха, Бортнянського, Веделя демонструються репродукції видатних малярів світу не  сюжети Євангелій).

 

1). Данте Габріель Россетті «Благовіщення»

(«Вона ж, побачивши його, розгубилась від цих слів і роздумувала, що могло означати його вітання»,  Лука.)

- який біблійний епізод зображено на полотні?

- чим вразило вас обличчя діви Марії? ( нещасний вигляд)

- яким зображено архангела Гавриїла? Що символізує його святість?

- символом чого є квітка, голуб, піднята ліва рука? (потік животворящої енергії)

 

2). Рафаель «Обручення Марії» (коментар:  основою картини стала «Золота легенда» - збірник християнських легенд, написаний монахом Яковом Ворагінським)

- що зображено на картині;

- що символізує розквітла гілка у руках Йосипа?

- як поставилися до вибору суперники Йосипа? ( незадоволення)

- як Марія приймає старого чоловіка?

- чому Господь обрав саме його?

 

3). Джотто «Різдво»

- хто зображений на фресці? Який погляд Марії: сумний чи радісний, що він 

  означає?

- що ви знаєте про Різдво із Біблії?

- наведіть приклад колядки, яка підтверджує цей сюжет;

 

4). Джорджоне « Поклоніння пастухів»

- хто першим привітав новонародженого Христа? Як вони дізнались про нього?

- хто крім батьків оточує Христа у печері? Чому?

- чому, на вашу думку, саме убогі пастухи прийшли першими до нього?

- яка палітра картини, що вона символізує?

- чим це полотно відрізняється від традиційної ікони?

 

5). Перуджіно «Поклоніння волхвів»( коментар:  царі  Каспар, Мельхіор,  

      Бальтазар (молодий, середнього віку та старий, автор зліва останній)

 

- чим відрізняється це полотно від попереднього? ( багата палітра)

- чому Христу поклонилися царі?

- які дари вони принесли йому? Що вони символізують?

- що виражають обличчя царів? Яку необережність вони допустили, шукаючи  

   Христа?

  П.П: навіщо, на вашу думку, серед царів автор зобразив і себе?

 

6). Міллес «Христос у домі батьків» (коментар:  «Від чого на руках у тебе рубці»,  «Тому що мене били у домі люблячих мене» Старий Завіт., -  від цієї цитати відштовхнувся  Міллес, створюючи полотно. Критики нагородили картину епітетами «патологічна» «гидка» «принизлива», резонанс бува такий широкий, що на виставці побувала королева Вікторія та архієпископ Кентерберійський. Убивчу рецензію у газеті «Таймс» дав Чарльз Діккенс, а художник змушений був змінити назву полотна на «Теслярську майстерню»)    

 

-  що вразило вас у зображення Ісуса – дитини? (непривабливий, зі слідами  

   побоїв)

- якою митець написав матір Христа? Чи побачили ви у сюжеті щось     «божественне»?

- який висновок можна зробити про життя цієї дитини?

П.П: на вашу думку, чи праві були критики сприйнявши негативно це полотно?

 

7).Мантенья «Хрещення Христа»( коментар: незакінчена робота, доробляв син, Франческо, манера важка, учнівська. Картина  присвячена Хрестителю, призначена для капели його церкви,  у ній  похований і сам художник)

 

- який сюжет із Євангелія передає полотно?

- коли бува охрещений Ісус, ким, як?

- чи схвалено було це Отцем? ( так, голуб вгорі)

- яким зображений Христос? Іван Хреститель? Люди довкола? Природа?

 

8). Л.да Вінчі «Тайна вечеря» ( коментар: нетрадиційне зображення, адже   Іуда завжди зображався в кінці столу, а тут зліва, художник виокремив його, заховавши риси в тінь. Фреска сильно постраждала:  сам митець експериментував з ґрунтовною, яка  швидко руйнувалась часом, довершили руйнацію  солдати Бонапарта.  Шедевр композиції – Христос у центрі  та 4 правильно розміщених групи апостолів.)

 

 

- який євангельський сюжет відображає фреска?

- чому він є трагічним?

- що означає крилатий вислів «поцілунок Іуди»?

 

9). Лоренцо Лотто «Несення хреста»

- що передає цей сюжет?

- яким ви побачили Христа: вольовим чи страдником? Як це зображено?

- що виражають його очі? ( біль, страждання, докір)

- що символічно означає «нести хрест»? (змиритися, скоритися волі Бога)

П.П: чи є картина символічною для кожної людини? ( так, кожен має нести свій хрест)

 

10. Андреа Мантенья «Розп`яття» (коментар: частина вівтаря  базиліки Сан Дзено Маджоре у Вероні : Моління про чашу, Розпяття, Воскресіння – ілюструють ключові епізоди Страстей Господніх.  «Ці фарби – ніби іскри, які висікає точильний камінь, вони осліплюють», сказав про картину Іф Бонуа)

 

- чим приваблює полотно, незважаючи на трагедійний сюжет? (колорит,  

  просторова перспектива, точний малюнок)

- перекажіть відомий євангельський сюжет про розп`ятя;
П.П. чому, на вашу думку, серед усіх засуджених Христос помер першим?

 

11. Рафаель «Покладення в гріб»

- що найбільше вразило на полотні? (трагедія показана красиво)

- чим запам`яталась постать Марії Магдалини? Матері Христа?

- яким зображено пейзаж?

- що вразили на тілі Христа?(рани)

 

12. Андреа Мантенья «Мертвий Христос»( коментар: «Із античної культури Мантенья черпав не тільки естетичні ідеали і бездоганні форми, але й експресивні рухи та патетичні пози» Ян Бялостоцький).

 

 

- який епітет може характеризувати це полотно? (моторошне) Чому?

- що вразило у зображенні? (незвичний ракурс)

- що виписано детально, навіщо?

- який колорит картини? Що він символізує? ( смерть)

П.П: що, на вашу думку, відчуває кожна  людина, дивлячись на це полотно? (кінець свого життя, неминучість смерті)

 

13. Фра Анджеліко  «Воскресіння Христа» ( коментар: «Ця велика людина малювала серцем. За допомогою пензля та фарб він умів висловити свою набожність та віру.», - сказав про митця Мікеланджело). На картині зображені жінки: Марія Магдалина, Марія – мати Якова Алфеєва,  Марія – мати апостола Якова, Св.Домінік) 

 

- який біблійний епізод передано картиною? ( прихід жінок мироносиць до  

  гробу Господнього)

- що символізує воскресіння? ( перемогу життя над смертю)

- яким настроєм сповнені жінки? (тривожним), а ангели? (радісним)

- чому Христос відділений від жінок хмарами?

- зліва зображена св.Домінік. Яким є його обличчя? (вольове, енергійне) А   

поза? (молитовна, витончена, смиренна)

 

III. Закріплення:

1).П.П. - що символізують ці полотна? (святість, істинність віри та її 

                торжество)

             -  які полотна здалися незвичними? Чому? Як можна охарактеризувати 

                їхніх творців? 

2). Як ви розумієте слова епіграфа?

 

3). Вільне письмо: над чим мене заставили задуматися картини на сюжети  

     Євангелій?

 

IV. Домашнє завдання: підготувати роздум, поезію, діалог автора з критиком  тощо за побаченою картиною

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
18 березня
Переглядів
204
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку