1
Урок №___
Тема. Василь Симоненко. «Цар Плаксій та Лоскотон». Різні життєві позиції Плаксія та Лоскотона. Казкова історія та сучасне життя.
Мета: навчальна: продовжити опрацювання ідейно-художнього змісту літературної казки В. Симоненка, вчити дітей характеризувати дійових осіб казки; формувати соціальну, загальнокультурну, здоров'язберігаючу компетентності, компетентность продуктивної творчої праці;
розвивальна: розвивати вміння учнів працювати в групах та самостійно; логічне мислення, творчу уяву, усне та писемне мовлення;
виховна: виховувати інтерес до творчості В.Симоненка,
Міжпредметні зв'язки: українознавство, психологія, зарубіжна література, природознавство, малювання.
Тип уроку: урок закріплення та застосування знань, умінь та навичок
Методи і прийоми: Релаксаційна вправа «Дотягнися до зірок», «Так чи ні», робота в групах, «Кола Вена», робота з хмаринкою слів, гра «Упізнай героя», бесіда, «Мікрофон», «Незакінчене речення», «Літературне лото», «Гронування», «Асоціювання», «Займи позицію», «Дерево рішень», фізкультхвилинка, словникова робота, гра «Склади присів’я».
Обладнання: підручники, ілюстрації, мультимедійна презентація, проектор, роздатковий матеріал
Епіграф: Краще терпіти нужду і бути веселим, ніж жити в розкошах, не знаючи почуття радості.
Епіктет
Перебіг уроку
І. Оргмомент.
Мотиваційний етап.
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку. Слайд 1
Релаксаційна вправа «Дотягнися до зірок».
Звучить повільна музика.
Учитель. Сядьте зручніше і заплющіть очі. Уявіть собі, що перед вами нічне
небо, на якому багато зірок. Кожен виберіть собі найяскравішу зірку. Уявіть, що ця зірка – гарна оцінка, яку б ви хотіли отримати, ваша вдала відповідь на уроці, ваша найзаповітніша мрія. Тепер простягніть руки до неба, щоб доторкнутися до своєї зірки. Намагайтеся з усіх сил! Ви обов’язково зможете дістати свою зірку. Зніміть її з неба, покладіть перед собою. А тепер розплющте очі. Подивіться на свою зірочку. Нехай вона подарує вам натхнення, наснагу і зігріє своїм теплом.
2. Актуалізація суб’єктного досвіду.
- Коли ми усміхаємося, все довкола здається нам святковим, піднесеним. Як ви думаєте, кому легше на світі: людям веселим, дотепним, із почуттям гумору чи тим, які все бачать у похмурих, нерадісних барвах? А чому? Слайд 2
- Словникова робота.
Песимізм (лат. – найгірший) – зневіра в майбутньому.
Оптимісти - це люди з позитивним ставленням до навколишньої дійсності і до життя в цілому. Песимісти – це люди, які все життя плачуть і стогнуть, самостійно створюючи собі проблеми.
А в якому творі головними героями є такі протилежні постаті?
ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку. Слайд 3.
Мотивація навчальної діяльності.
Матеріал уроку буде вам корисним на наступних уроках української літератури, зарубіжної літератури, у повсякденному житті.
«Краще терпіти нужду і бути веселим, ніж жити в розкошах, не знаючи почуття радості.» Слайд 5
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу
Робота зі змістом казки.
«Прес»:
Ви прочитали казку. А чому цей твір казка? (Бо у ньому розказується про вигадані, фантастичні події).
-Пригадаймо її зміст.
Завдання: необхідно підтвердити або спростувати твердження. Якщо згодні з твердженням, то піднімаєте руку, а якщо не погоджуєтесь, то - ні.
- Автор твору «Цар плаксій та Лоскотон» Іван Франко? (Ні)
- «Цар Плаксій та Лоскотон» - це казка? (Так)
- Плаксій - цар країни Сльозолий? (Так)
- У Лоскотона була біла борода? (Ні)
- Плакота - найстарша дочка Плаксія? (Ні)
- У торбині Лоскотон носив сміх? (Так)
- Плаксій любив пити сльози дітей? (Так)
- Капітан Макака - найкращий друг Лоскотона? (Ні)
- У Плаксія було 4 синів? (Ні)
- Чи боявся Плаксій Лоскотона? (Так)
- Капітан Макака з'їв себе наприкінці твору? (Так) Слайд 6
Робота з хмаринкою слів: виписати імена героїв твору.
Бесіда.
• Який спосіб життя вели дійові особи казки?
*Чи імена персонажів казки відповідають їхній поведінці, характеру
• Чи можемо розділити їх на групи? Як саме? За якими ознаками?
Слайд 7
Рольова гра «Упізнай героїв».
Учитель.До нас у гості завітали герої казки, послухайте, що вони про себе розкажуть і відгадайте їхні імена
Під звуки казкової мелодії заходять цар Плаксій та Лоскотон.
Цар Плаксій.
Я люблю, як плачуть діти,
Бо люблю їх сльози пити.
Я прийшов, щоб гірко ви
Сльози тут свої лили.
Бачить сльози ваші, діти,
Це моя найбільша втіха,
Бо сміятись і радіти
У моєму царстві – ні!
Хто всміхнеться – в часі тім
Я того негайно з’їм.
Лоскотон.
Я прийшов з країв далеких
І усім приніс вам сміх
В розмальованій торбині,
В пальцях лагідних своїх.
Схочеш сам піти в цей край,
То маршрут запам’ятай:
Треба йти спочатку прямо,
Потім вправо завернуть,
А тоді поміж дубами
Поведе наліво путь.
Після цього вже помалу
Чимчикуй куди попало:
Як од втоми не впадеш,
В цю країну попадеш.
Учитель. Ви впізнали героїв?
Це головні чи другорядні персонажі? Чому?
-Які між ними стосунки?
Характеристика образів.
Плаксій
Бесіда:
.( Голова його мов бочка,
Очі - ніби кавуни.)
(Цілі дні вони сиділи,
Голосили, та сопіли,
Та стогнали, та ревли,
Сльози відрами лили.)
( Хто сміявсь - вони хапали
І нагайками шмагали,
Так що в царстві тому скрізь
Вистачало плачу й сліз.)
5.Чи любив свою країну та її жителів цар Плаксій?
9. Чим ви можете пояснити поразку Плаксія наприкінці казки?
Лоскотон
1.Зачитайте опис дядька Лоскотона.
(Мав він вдачу теплу й щиру,
Ще й лукавинку в очах.
І була накидка сіра
В Лоскотана на плечах.
Лоскотливі мав він вуса
І м'якенькі, наче пух.
І м'яке волосся русе
Розсипалося до вух.)
4. Як люди ставилися до Лоскотона?
(А вночі йшли до в'язниці
Батраки й робітники,
Щоб звільнити із темниці
Лоскотона на віки.
Рознесли всі перепони,
Гнули грати, мов прути:
- Гей, веселий Лоскотоне,
Це прийшли твої брати!
Йди до нас, веселий брате,
В нашу здружену сім'ю! )
10 . Як ставиться автор до свого героя – Лоскотона?
Слайд 8
«Асоціювання»
Слайд 9
Робота в групах:
І і ІІ група:
ІІІ група: визначити, що є спільного між двома героями.
Характеристика царя Плаксія
|
Характеристика дядька Лоскотона |
Володар Плаксограда; Жадібний і підступний; Ледар, марнотрат; Жорстокий, улесливий; Гнобитель, тиран; Любитель дитячих сліз; Ненавидить Лоскотона і простий люд; Боязливий, хитрий, хвастливий. |
Щирий і добрий; Шанобливий і поважний; Відвертий, пошановувач сміху; Безкорисливий, незаможний; Любить дітей, простий люд; Справедливий, мужній; Дружелюбний, волелюбний.
|
Учитель.
Слайд 10
Фізкультхвилинка «Райдуга» (виконання вправ під супровід відео)
«Діаграма Вена». Чи можна сказати, що щось об’єднує двох головних героїв казки? Де вони проживають? (Плаксоград)
Отже, спільне між Плаксієм і Лоскотоном – Плаксоград і те, що вони лідери для свого оточення.
Тим, хто плаче, треба допомагати, так? Слайд 12
Спробуймо врятувати Плаксія і запропонуємо йому шляхи для збереження трону і життя.
Гра «Літературне лото» (індивідуально)
Складання прислів’я із слів.
(Учні пропонують варіанти вирішення поданої проблеми)
Висновок: Плаксію необхідно змінити життєву позицію і почати нести в народ сміх і радість. Слайд 13
Учитель Слайд 16
Міжпредметні зв'язки. Слово вчителя.
Відповідь на це питання ви можете отримати у героя повісті відомого німецького письменника Джеймса Крюса «Тім Талер, або Проданий сміх».
Тім Талер продав свій сміх, отримавши багатство і незалежність, але щастя так і не знайшов. І тільки друзі допомогли йому повернути втрачений сміх. Тому будьмо обачні у своєму виборі.
Як і в багатьох інших казках, у казці «Цар Плаксій та Лоскотон» Симоненко втілив народну віру перемоги добра над злом. (головна думка казки).
Учитель.
Учитель.
Отже, до влади прийшов оптиміст, люди стали більш веселими, щасливими….
Казкова країна, про яку розповідає Симоненко, – це країна, яку він хоче бачити щасливою, радісною, з мудрим і добрим керівником, який щиро любить людей, піклується про їхнє життя, добробут та благополуччя. Про яку, на вашу думку, країну мріє автор казки?
Характеристика другорядних персонажів.
На початку уроку, ви сказали, що всіх другорядних персонажів можна умовно поділити на тих хто підтримував Плаксія (дочки: Нудота, Вай-Вай, Плакота, сини — Плаксуни, гвардійці Забіяки-сльозівці, Капітан Макака) та Лоскотона (звичайні люди, діти).
Прихильники Лоскотона — це звичайні люди, які втомились плакати та хочуть для себе кращої долі. Лоскотона вони вважають своїм героєм, тому переховують його від влади та визволяють з тюрми задля того, щоб він потім звільнив їх від тирана-Плаксія.
Послідовників Плаксія автор зображує негативно, тому що вони знаходяться під впливом царя, виконують усі його накази, не мають власної думки та стають співучасниками його лиходійств.
Слайд 18
Робота в групах (кольоротерапія):
Ми змінили назву країни, дали поради Плаксієві, як йому змінитися. І якби він скористався цими порадами вчасно, то, напевне, зміг би залишитися жити у своїй країні. А зараз я пропоную вам допомогти іншим персонажам змінитися, щоб залишитися жити у своїй, тепер уже зовсім іншій країні. Для цього ми подаруємо їм букет квітів. Але поки що він негарний, квітки безбарвні. Ви повинні пофарбувати пелюстки та листочки у відповідний колір.
Старша звалася…
Віроломний, як змія…
Третя донечка…
Середульшенька…
Плакота – жовтий
Капітан Макака – зелений
Нудота – червоний
Вай-Вай - синій
Гра «Літературне лото» (індивідуально)
Складання прислів’я із слів - «Казка вчить, як на світі жить».
- А чого навчила нас казка В.Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон»?
Учитель.
А тепер перенесімося із далекої країни Сльозовий у наше сьогоденне життя, повернемося до нашого проблемного питання, яке ви отримали на початку уроку, і визначимося, яку життєву позицію радить обрати нам автор - оптимістичну чи песимістичну?
Бесіда:
Кому з вас доводилося бути Лоскотоном?
«Мікрофон»: Слайд 19
(Орієнтовна відповідь -у житті сучасної людини багато добра і зла, між ними точиться боротьба, але добро завжди перемагає)
V. Підсумок уроку. Слайд 20.
«Незакінчене речення»:
Учитель.
На закінчення мені хочеться побажати: робіть добро, посміхайтеся найдобрішою усмішкою, яка перетворить ваше життя і життя оточуючих на казку. Життя – це казка, тож будьте добрими героями у ній.
VІ. Домашнє завдання: Слайд 21
Обов’язково:
Характеризувати образи казки.
На вибір: