5 клас Урок 1. Література як мистецтво слова

Про матеріал
Презентація до уроку української літератури в 5 класі на тему "Вступ. Слово в житті людини. Образне слово - першоелемент літератури. Види мистецтва", тести
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Слово в житті людини. Образне слово – першоелемент літератури. Види мистецтва.

Номер слайду 2

З давніх-­давен люди захоплювалися красою та намагалися відтворити її у слові, у малюнках, у скульптурних зображеннях, у танці, у пісні, у театральному дійстві, донести нащадкам своє розуміння прекрасного. Так виникли різні види мистецтва — література, живопис, скульптура, музика, хореографія, театральне мистецтво та інші. З часом з’явилися кіномистецтво, мультиплікація тощо

Номер слайду 3

Навіщо людині потрібне мистецтво? Адже ж то не їжа, не одяг, не дах над головою. Чому дехто присвячує цьому все своє життя? Мабуть, мистецтво дає поживу для людської душі, утверджує те, що всіма цінується найбільше — Любов, Справедливість, Чесність, Працю, Красу природи, людських щирих стосунків. Ось про це ми й будемо говорити на уроках української літератури й зокрема на сьогоднішньому.

Номер слайду 4

– Що ж таке «мистецтво»? Підручник, за яким ми працюємо, подає таке визначення: «Мистецтво – це творче відображення дійсності за допомогою художніх образів…»

Номер слайду 5

Робота в зошиті а) Художній образ — це словесне відтворення різних подій, людей, явищ, предметів, уявлюваних письменником. б) Література — це вид мистецтва, що в художній фор- мі відображає життя народу. ЗМІСТ

Номер слайду 6

– Які ви знаєте види мистецтва?  (Види мистецтва: музика, живопис, скульптура, архітектура, кіно, опера, балет).

Номер слайду 7

Види мистецтва Декоративно-прикладне (оздоблення предметів). • Архітектура. • Живопис. • Графіка. • Скульптура. • Музика (звуками). • Хореографія (мистецтво танцю). • Театр і кіно (використовують елементи всіх видів). • Художня література (за допомогою слова). ЗМІСТ

Номер слайду 8

Перегляд ілюстрацій картин, прослуховування аудіозаписів. – Чим же художня література відрізняється від інших видів мистецтва? 

Номер слайду 9

Осінь

Номер слайду 10

Осінь

Номер слайду 11

Осінь

Номер слайду 12

Валерій Зінченко «Осінь намалюю». Вітерець-пустунець Між дерев гарцює. Я візьму свій олівець, Осінь намалюю. Верби в жовтому вбранні Опустили віти. Відлітають журавлі, Журяться за літом…

Номер слайду 13

Дослідження-характеристика 1. Творче відображення світу у фарбах — це … (живопис).  2. Творче відображення світу у звуках — це … (музика).  3. Проектування будівель і різних споруд — це … (архітектура).  4. Відображення світу на сцені завдяки грі акторів — це … (театр). 5. Творче відображення світу в словах — це … (література).

Номер слайду 14

Коментар учителя Кожен вид мистецтва витворює світ у художніх образах, властивими лише йому засобами: у живописі - це лінії, крапки, плями різних кольорів; у музиці — це сполучення звуків різної висоти, сили, тембру; у скульптурі — це вирізування ліній, кутів; у літературі — це слово.

Номер слайду 15

Як письменники створюють образ? За допомогою художніх засобів

Номер слайду 16

Валерій Зінченко «Осінь намалюю». Вітерець-пустунець Між дерев гарцює. Я візьму свій олівець, Осінь намалюю. Верби в жовтому вбранні Опустили віти. Відлітають журавлі, Журяться за літом…

Номер слайду 17

Валерій Зінченко «Осінь намалюю». Вітерець-пустунець Між дерев гарцює. Я візьму свій олівець, Осінь намалюю. Верби в жовтому вбранні Опустили віти. Відлітають журавлі, Журяться за літом… епітет метафора метафора метафора

Номер слайду 18

Художня література — вид мистецтва, що відображає дійсність засобами слова в образній писемній формі. ОБРАЗНІ СЛОВА: епітети порівняння персоніфікація ЗМІСТ

Номер слайду 19

Епітет (від грец. epitheon - додаток, прикладка) - художнє означення, за допомогою якого автор підкреслює певну властивість чи рису зображуваного об'єкта. Постійний, або сталий (народний), епітет - це стійке художнє означення якогось предмета або явища: шовкова коса, золота осінь, високі верби. ЗМІСТ

Номер слайду 20

Порівняння - зіставлення двох або кількох предметів чи явищ за їх схожими ознаками. Різновиди порівнянь 1) просте, приєднується за допо могою сполучників: як, мов, немов, ніби, неначе, наче, нібито, мовбито, немовбито, начеб то, неначебто веселий, як весняний жайворонок; жвавий, як риба в річці; гнучка, немов вербова лоза; круглі хмарки, білі, наче сніг; сіре та пухнасте, ніби кошеня. ЗМІСТ

Номер слайду 21

Метафора - Перенесення ознак з одного предмета на інший на основі подібності. Наприклад. Прилетіла осінь на баскім коні. ЗМІСТ

Номер слайду 22

Персоніфікація (від лат. реrsопа - особа, особистість + ficatio від faciо - роблю) – різновид метафори, поетичне олюднення зображеного в художньому творі світу рослин, тварин, явищ природи. ЗМІСТ

Номер слайду 23

Бесіда за запитаннями 1. Що таке фольклор? 2. Які види мистецтва вивчають у школі? 3. Які ви знаєте види усної народної творчості? 4. Що таке літопис? 5. Який літопис найдавніший? Хто його автор? ЗМІСТ

Номер слайду 24

Слово в житті людини. Обговорення народних приказок і прислів'їв про слово 1. Слово старше, ніж гроші.  2. І від солодких слів буває гірко.  3. Слово — не стріла, а глибше ранить.  4.Слово — не горобець, вилетить — не піймаєш.  5. Наймогутніша зброя — слово.  6. Ліпше переконувати словом, ніж кулаками.  7. Слова — не полова, язик — не помело.

Номер слайду 25

Знайди пару ХОРЕОГРАФІЯ ЖИВОПИС СКУЛЬПТУРА МУЗИКА КІНО, ТЕАТР ДЕКОРАТИВНЕ МИСТЕЦТВО ХУДОЖНЯ ЛІТЕРАТУРА ЗМІСТ

Номер слайду 26

Усна творчість (ФОЛЬКЛОР) — це творчість не окремих осіб, а багатьох людей, народу. Фольклорні твори з’явилися задовго до того, як було знайдено письмо. Століттями вони поширювалися усно. ЗМІСТ

Номер слайду 27

ЛІТОПИС - розташовані в хронологічному порядку коротенькі замітки й докладні оповідання про історичні події. Автори літописів — літописці — розповідали про ті історичні факти, свідками чи участниками яких вони були самі або про які дізнались з інших джерел, зокрема з усних народних переказів. ЗМІСТ

Номер слайду 28

Відомий найдавніший літопис — «Повість минулих літ». Його первісний оригінал, як вважають учені, створений словесником київським Нестором Літописцем. ЗМІСТ

Номер слайду 29

Бесіда 1. Що таке фольклор? 2. Які види мистецтва вивчають у школі? 3. Що таке літопис? 4. Який ви знаєте найдавніший літопис? Хто його автор? 5. Які є види мистецтва? 6. Що таке художній образ? ЗМІСТ

Номер слайду 30

Роди літератури казка, оповідання, повість, роман вірш, пісня, романс, сонет комедія, трагедія, драма ЕПОС ЛІРИКА ДРАМА ЗМІСТ

Номер слайду 31

Навчальне тестування. 1. Вислів «як сніг на голову» належить до такого художнього прийому: А персоніфікація Б епітет В постійний епітет Г порівняння ЗМІСТ

Номер слайду 32

2. Укажіть рядок, у якому вжито персоніфікацію. А Як волошка, в лісах озеречко цвіте, Б Марить небо над ним, наче мед, золоте. В На зеленій траві білі чайки сидять, Г Білі свічі горять на тарелях латать. (Д. Павличко) ЗМІСТ

Номер слайду 33

3. Художнє означення — це: А епітет Б порівняння В персоніфікація Г синонім ЗМІСТ

Номер слайду 34

4. Укажіть художній засіб, ужитий у рядках: Любіть Україну у сні й наяву, Вишневу свою Україну. А просте порівняння Б порівняння у формі орудного відмінка В епітет Г персоніфікація ЗМІСТ

Номер слайду 35

5. Установіть відповідність. У лісі ялинку зрубали, За нею заплакав дубок. В оселях тих смачніший хліб І голосніший спів дівчат Та не минула мить єдина -Сміється сонце, як дитина. Крила твої затерпнуть -Скотишся каменем з неба. А епітет Б просте порівняння В порівняння у формі орудного відмінка Г персоніфікація ЗМІСТ

Номер слайду 36

Відповіді Б Б А В 1-Г, 2-А, 3-Б, 4 - В ЗМІСТ

Номер слайду 37

Вивчити теорію літератури в зошиті.

Номер слайду 38

Список використаних джерел Ільченко Л.М., Глущенко Т.М., Скрижинська О.В. Українська література. Перші кроки до ЗНО. 5-9 класи. – Х.: ТОВ “Нова тема”, 2010. – 120с. Усі уроки української літератури в 5 класі / Упорядники Г. В. Дідик, К. Ю. Голобородько. — Х.: Вид. група «Основа», 2008. — 336 с. (Серія «12-річна школа») Шабельникова Л.П. Українська література. Підруч. Для 5-го кл. – К.: Грамота. 2005. – 296 с.: іл.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.7
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Підлужна Валентина
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Зозуленко Інна Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Ночовная Марина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
ppt
Додано
9 липня 2019
Переглядів
23724
Оцінка розробки
4.9 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку