Тема уроку. Василь Стус – людина, поет, символ. Загальний огляд творчості.
Мета уроку. Ознайомити учнів із життєвим подвигом, творчістю і всенародним визнанням поета; розвивати творчі здібності учнів, навички роботи над проектами; виховувати глибоку повагу до людини, яка жила діяла і творила в ім’я України та її народу.
Обладнання. Портрети шістдесятників, Василя Стуса; структурно-логічна схема «Творчий доробок Василя Стуса»
Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу.
Випереджаюче завдання: на попередніх уроках учням було запропоновано опрацювати наявну літературу про В. Стуса і підготувати індивідуальні та групові проєкти про його життя і творчість.
Хід уроку.
І. Організаційний момент класу. Перевірка готовності учнів до уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Перша половина 60-х років ХХ століття позначена коротким розквітом духовного життя на Україні. Після довгих років сталінського терору пролунали перші сміливі голоси молодих поетів, письменників, художників, акторів, науковців. Вони належали до когорти шістдесятників. Це Дмитро Павличко, Іван Драч, Ліна Костенко, Алла Горська, Іван Світличний, Василь Симоненко, Сергій Паранджанов та інші.
До цієї плеяди митців належав і автор таких рядків:
Земле рідна! Тобі одній
Я волів би служити до скону.
До твоїх до прийдешніх днів
Дотягнутися б хоч рукою.
Автор цих полум’яних рядків – людина надзвичайної долі. Його ім’я - Василь Стус. Саме про нього та про його творчість ми ведемо сьогодні мову. Отже, запишіть тему і давайте колективно визначимо цілі нашого уроку.
ІІІ. Цілевизначення уроку, коментування епіграфа.
Так, першочергове завдання – ознайомитися із життєвим і творчим шляхом Василя Стуса, з’ясувати місце та роль його доробку в процесі духовного відродження нації у 60-х роках ХХ століття. Ви маєте знати життя найкращих синів і дочок нашого народу. Я впевнена, що доля і високе слово поета не залишать вас байдужими.
Епіграфом уроку я взяла слова Василя Стуса:
«Народе мій, до тебе я ще верну,
Як в смерті обернуся до життя
Своїм стражданням і незлим обличчям.
Як син тобі доземно уклонюсь
І чесно гляну в чесні твої вічі
І в смерті з рідним краєм поріднюсь».
Прокоментуйте, будь ласка, подані слова
Іv. Здобуття нових знань.
Ви мали можливість попередньо познайомитись із біографією поета, готуючи індивідуальні і групові проєкти. Презентуйте їх.
Проєкт №1. «Життєвий шлях поета».
Тип проєкту: парний, інформаційно-творчий.
Форма проєкту: бібліографічна карта Василя Стуса.
Мета: розкрити основні віхи життя поета.
Проєкт №2. «Василь Стус у спогадах»
Тип проєкту: індивідуальний, творчий.
Форма проєкту: міні- підручник «Спогади про Василя Стуса».
Мета: дізнатися про ставлення друзів поета, визначити його риси як людини.
Проєкт №3. «Життя поета – подвиг!»
Тип проєкту: індивідуальний, пошуковий.
Форма проєкту: літературне дослідження.
Мета: довести на основі зібраних матеріалів, що життя Стуса – подвиг, яким потрібно гордитися.
Проєкт №4. «Василь Стус у творах українських митців слова».
Тип проєкту: індивідуальний.
Форма проєкту: виразне читання напам’ять поезій.
Мета: знайти або скласти поезію про Стуса, вивчити напам’ять.
Проєкт №5. «Василь Стус у спогадах»
Тип проєкту: індивідуальний, творчий.
Форма проєкту: міні- підручник «Спогади про Василя Стуса».
Мета: дізнатися про ставлення друзів поета, визначити його риси як людини
Проєкт №6. «Сторінками поетового життя»
Тип проєкту: груповий, творчий.
Форма проєкту: літературно-музична композиція.
Мета: виявити свої акторські здібності, інсценізувати окремі сторінки життя поета.
Паліпсести – пергамент, на якому стертий первісний текст не зникав, а прочитувався за новим тестом.
Елегія – різновид ліричного твору, в якому оспівувалась природа, любовні та патріотичні почуття.
Медитація – ліричний вірш, що передає роздуми поета з приводу події його життя.
Оксиморон – поєднання контрастних понять, що виростають до символів.
В. Стуса».
Видано за кордоном Видано в Україні
«Круговерть», 1966 «Дорога болю»,1990
« Зимові дерева», 1970 «Під тягарем хреста»,1991
«Веселий цвинтар»,1970
«Вікна в поза простір»,1991
«Час творчості»,1972 Книга перша 4-ох том»,1991
«Свіча в свічаді», 1977 з 1994 року
«Палімпсести»,1986
«Птах душі»
Коментар учителя (основні тези)
« Зимові дерева», 1970 - назва збірки розкриває головний мотив – осуд атмосфери «зими тоталізму».
«Веселий цвинтар»,1970 – інтерпретація дійсності як театру абсурду, де панує показна радість на тлі трагедії й трауру.
«Палімпсести»,1986 – символізує безстрашність подвигу митця, незнищенність мистецького слова.
«Птах душі» не видана.
v. Закріплення вивченого матеріалу.
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Яким постав перед вами Василь Стус?
Чи дійсно в смерті поет повернувся у рідний край?
Робота в парах. «Думки вголос»
Ствердіть або спростуйте: так чи ні.
vІ. Підсумок уроку.
vІ. Домашнє завдання. Опрацювати тематичний матеріал за підручником, підготувати аналіз поезії на вибір учнів, написати лист поету.