Урок Василь Стус – людина, поет, символ. Загальний огляд творчості.

Про матеріал
Урок вивчення нового матеріалу. На попередніх уроках учням було запропоновано опрацювати наявну літературу про В. Стуса і підготувати індивідуальні та групові проєкти про його життя і творчість.
Перегляд файлу

 

Тема уроку. Василь Стус – людина, поет, символ. Загальний огляд творчості.

Мета уроку. Ознайомити учнів із життєвим подвигом, творчістю і всенародним визнанням поета; розвивати творчі здібності учнів, навички роботи над проектами; виховувати глибоку повагу до людини, яка жила діяла і творила в ім’я України та її народу.

Обладнання. Портрети шістдесятників, Василя Стуса; структурно-логічна схема «Творчий доробок Василя Стуса»

Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу.

Випереджаюче завдання: на попередніх уроках учням було запропоновано  опрацювати наявну літературу про В. Стуса і підготувати індивідуальні та групові проєкти про його життя і творчість.

 

Хід уроку.

І. Організаційний момент класу. Перевірка готовності учнів до уроку.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Перша половина 60-х років ХХ століття позначена коротким розквітом духовного життя на Україні. Після довгих років сталінського терору пролунали перші сміливі голоси молодих поетів, письменників, художників, акторів, науковців. Вони належали до когорти шістдесятників. Це Дмитро Павличко, Іван Драч, Ліна Костенко, Алла Горська, Іван Світличний, Василь Симоненко, Сергій Паранджанов та інші.

  • Скажіть, будь ласка, чому їх так називали?
  • Яку роль вони відіграли у розвитку літератури і взагалі культурного життя України?

До цієї плеяди митців належав і автор таких рядків:

          Земле рідна! Тобі одній

Я волів би служити до скону.

До твоїх до прийдешніх днів

Дотягнутися б хоч рукою.

  • Яка людина, на вашу думку, могла так освідчитися у своїх почуттях до Батьківщини?

 

 

 

Автор цих полум’яних рядків – людина надзвичайної долі. Його ім’я - Василь Стус. Саме про нього та про його творчість ми ведемо сьогодні мову. Отже, запишіть тему і давайте колективно визначимо цілі нашого уроку.

ІІІ. Цілевизначення уроку, коментування епіграфа.

Так, першочергове завдання – ознайомитися із життєвим і творчим шляхом Василя Стуса, з’ясувати місце та роль його доробку в процесі духовного відродження нації у 60-х роках ХХ століття. Ви маєте знати життя найкращих синів і дочок нашого народу. Я впевнена, що доля і високе слово поета не залишать вас байдужими.

Епіграфом уроку я взяла слова Василя Стуса:

«Народе мій,  до тебе я ще верну,

Як в смерті обернуся до життя

Своїм стражданням і незлим обличчям.

Як син тобі доземно уклонюсь

І чесно гляну в чесні твої вічі

І в смерті з рідним краєм поріднюсь».

Прокоментуйте, будь ласка, подані слова

Іv. Здобуття нових знань.

  1. Вступне слово вчителя. Життя Стуса – це дорога через терни до зірок. Про нього розповідати важко, бо це  один із найскладніших митців слова, тонкий естет, вишуканий поет. Особисто для мене Василь Стус – це явище позаземне, євангельська легенда, це символ національної святості й загальнолюдської висоти. Стус – це завтрашній день України без бруду і скверни. У літературу він увійшов як поет, літературознавець, перекладач, філософ, правозахисник, інтелектуал, політв’язень – прожив коротке, але яскраве життя.

Ви мали можливість попередньо познайомитись із біографією поета, готуючи індивідуальні і групові проєкти. Презентуйте їх.

  1. Презентація навчальних проєктів.

 

Проєкт №1. «Життєвий шлях поета».

Тип проєкту: парний, інформаційно-творчий.

Форма проєкту: бібліографічна карта Василя Стуса.

Мета: розкрити основні віхи життя поета.

 

Проєкт №2. «Василь Стус у спогадах»

 

 

 

Тип проєкту: індивідуальний, творчий.

Форма проєкту: міні- підручник «Спогади про Василя Стуса».

Мета: дізнатися про ставлення друзів поета, визначити його риси як людини.

 

Проєкт №3. «Життя поета – подвиг!»

Тип проєкту: індивідуальний,  пошуковий.

Форма проєкту: літературне дослідження.

Мета: довести на основі зібраних матеріалів, що життя Стуса – подвиг, яким потрібно гордитися.

 

Проєкт №4. «Василь Стус у творах українських митців слова».

Тип проєкту: індивідуальний.

Форма проєкту: виразне читання напам’ять поезій.

Мета: знайти або скласти поезію про Стуса, вивчити напам’ять.

 

 

Проєкт №5. «Василь Стус у спогадах»

Тип проєкту: індивідуальний, творчий.

Форма проєкту: міні- підручник «Спогади про Василя Стуса».

Мета: дізнатися про ставлення друзів поета, визначити його риси як людини

 

 Проєкт №6. «Сторінками поетового життя»

Тип проєкту: груповий, творчий.

Форма проєкту:  літературно-музична композиція.

Мета: виявити свої акторські здібності, інсценізувати окремі сторінки життя поета.

 

  1. Словничок уроку  (випереджаюче завдання, готує учень).

Паліпсести – пергамент, на якому стертий первісний текст не зникав, а прочитувався за новим тестом.

Елегія – різновид ліричного твору, в якому оспівувалась природа, любовні та патріотичні почуття.

Медитація – ліричний вірш, що передає роздуми поета з приводу події його життя.

Оксиморон – поєднання контрастних понять, що виростають до символів.

 

 

 

  1. Робота над структурно-логічною схемою «Творчий доробок

В. Стуса».

 

Видано за кордоном                                                           Видано в Україні

 

«Круговерть», 1966                                                      «Дорога болю»,1990

« Зимові дерева», 1970                                                «Під тягарем хреста»,1991

«Веселий цвинтар»,1970                                          

 

«Вікна в поза простір»,1991      

«Час творчості»,1972                                                      Книга перша 4-ох том»,1991     

«Свіча в свічаді», 1977                                                                з 1994 року

«Палімпсести»,1986

                                        

 

 «Птах душі»

 

 

Коментар учителя (основні тези)

« Зимові дерева», 1970   - назва збірки розкриває головний мотив – осуд атмосфери «зими тоталізму».

«Веселий цвинтар»,1970 – інтерпретація дійсності як театру абсурду, де панує показна радість на тлі трагедії й трауру.  

 «Палімпсести»,1986 – символізує безстрашність подвигу митця, незнищенність мистецького слова.

«Птах душі» не видана.

v. Закріплення вивченого матеріалу.

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Яким постав перед вами Василь Стус?

Чи дійсно  в смерті поет повернувся у рідний край?

Робота в парах. «Думки вголос»

Ствердіть або спростуйте: так чи ні.

 

  • В. Стус народився на Донеччині.
  • Василь закінчив школу зі срібною медаллю.
  • Він навчався на філологічному факультеті Київського державного університету.
  • Андрій Малишко написав схвальну резекцію на ранні вірші Стуса, вміщені в журналі «Дніпро».
  • В. Стус зразу ж після служби в армії працював в одній із шахт
  • м. Донецька.
  • Перша збірка Стуса, яка так і не побачила світ, - «Круговерть».
  • Василя вперше заарештували у січні 1972 року.
  • Поет написав 5 збірок.
  • Перезахоронення праху поета відбулося 19 лютого 1989 року.
  • Державна премія була присуджена за збірку «Зимові дерева»

vІ. Підсумок уроку.

vІ. Домашнє завдання. Опрацювати тематичний матеріал за підручником, підготувати аналіз поезії на вибір учнів, написати лист поету.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська література (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Авраменко О.М., Пахаренко В.І., Мовчан Р.В.)
Додано
5 січня 2021
Переглядів
937
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку