Урок "Вектори у просторі"

Про матеріал

Формування поняття вектора в просторі та пов'язані з ним поняття абсолютної величини, напрямку, рівності векторів; розгляд дій над векторами.

Перегляд файлу

ПЛАН УРОКУ

 

Дата «____»_________________ 2020 р.

Предмет:   Геометрія

Тема:  Декартові координати і вектори у просторі

Тема уроку:  Вектори у просторі

Мета уроку:

 -Сформувати поняття вектора в просторі та пов’язані з ним поняття абсолютної величини, напрямку, рівності векторів; розглянути дії над векторами;

- Розвивати індивідуальні здібності та пізнавальну активність учнів, просторову уяву, логічне мислення, вміння висловлювати свою думку;

- Виховувати творчу, працелюбну особистість шляхом навчання за допомогою швидкозмінних форм подачі інформації.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Вид уроку: лекція  з елементами пошукового практикуму та тестами у форматі ЗНО

Методи: словесні (діалог, монолог), наочні, частково пошукові, евристичні, практичні

Дидактичне забезпечення: робочий зошит з теми «Вектори у просторі», презентація викладача

Обладнання: ноутбук, проектор, екран


                                                                   

«Теорія без практики мертва і безплідна,

 практика без теорії неможлива. …»

                                                                                                          Рене Декарт

                                                                   (французький філософ, математик,

                                                                      фізіолог, фізик)

Хід уроку

  1. Організаційний момент.

Повідомлення теми і мети уроку. 

II. Мотивація навчальної діяльності.

Поміркуйте над змістом приказки: «Сила без голови шаленіє, а розум без сили мліє». Якщо є сила, та треба знати, куди її спрямовувати. Від цього залежить, чи буде пружина стискатися або розтягуватися, чи полетить м‘яч у ворота противника чи у власні та багато іншого.  А напрямок сили вкаже вектор.

 Уперше поняття вектору як напрямленого відрізка знайшло застосування в механіці для зображення фізичних векторних величин: швидкості, прискорення, сили тощо. Не дивлячись на це, вектор - математичне поняття, оскільки усі операції над векторами виконуються за законами математики. За допомогою векторного методу розв’язується багато різноманітних задач, які не мають іншого способу розв’язання.

 Саме тому вивчення поняття вектору є дуже важливим в сучасних умовах розвитку математичних наук.

    IІІ. Сприйняття й усвідомлення нового матеріалу.

Допоміжним засобом є презентація викладача, створена у програмі Power Point (ілюстративний матеріал до уроку, перевірка виконаних завдань).

Учні працюють в робочих зошитах.

Пояснення і осмислення навчального матеріалу відбувається за допомогою інтерактивних методів:  проводяться пошуковий практикум, гра: «Вірю – не вірю», розв’язуються задачі-тести у форматі ЗНО.

 

 

 

 

 

Лекція викладача з елементами бесіди та тестових питань у форматі ЗНО.

Теоретичні відомості

Вектор – це напрямлений відрізок. Його напрям від початку до кінця позначають стрілкою. Позначають   або . Довжиною або модулем вектора нази

вається довжина відрізка АВ. Будь яку точку простору можна розглядати як вектор. Такий вектор називається нульовим. Позначають нульовий вектор або .

 

Пошуковий практикум

  Назвіть вектори, зображені на рисунку.  Укажіть початок і кінець векторів.

Теоретичні відомості

Колінеарні вектори

Два ненульових вектори називаються колінеарними, якщо вони лежать на одній прямій або  на паралельних прямих

 

 

 

«ЗНО не за горами» (завдання  у форматі ЗНО)

На рисунку зображено паралелограм ABCD, діагоналі якого перетинаються в точці О. Укажіть пару колінеарних векторів.

 

А

Б

В

Г

Д

і

і

і

і

і

    

Пошуковий практикум

Вкажіть пари колінеарних

векторів, які є різними: 

1) сторонами трикутника FGH;

2)  ребрами  тетраедра SABC

 

  Теоретичні відомості

                                    

                                                          Колінеарні вектори

 

                                 співнапрямлені                   протилежно напрямлені

 

 

 

 

 

 

Позначається:         (співнапрямлені),          ( протилежно напрямлені)

 Пошуковий практикум

Які  вектори на рисунку спінапрямлені?
Які  вектори на рисунку протилежно напрямлені?
Знайти довжини векторів ; ; .

 

«ЗНО не за горами» (завдання  у форматі ЗНО)

На рисунку зображено трикутник АВС, точки К іМ – середини сторін АВ і ВС

відповідно. Укажіть правильну рівність, якщо =

А

Б

В

Г

Д

= 2

=

= -

= -

= - 2

 

Теоретичні відомості

Рівність векторів

Вектори називаються рівними, якщо вони 

співнапрямлені та їх довжини рівні.

 

 

Пошуковий практикум

Чи можуть бути рівними вектори на рисунку?

          рис. 1                                                рис. 2      

Теоретичні відомості

Дії над векторами

  • Додавання
  • Віднімання
  • Множення вектора на число

 

Додавання векторів

  • Правило трикутника
  • Правило паралелограма
  • Правило многокутника
  • Правило паралелепіпеда

 

 

 

 

 

Правило трикутника

Для додавання двох векторів необхідно:

  • Відкласти від будь-якої точки А вектор ,

рівний вектору

  • Від точки В відкласти вектор , рівний
  • Вектор називається сумою векторів   і .

 

Якщо вектори колінеарні, то їх сума

 

 

Пошуковий практикум

ABCDA1B1C1D1 - паралелепіпед.

Укажіть вектор, початком і кінцем якого є вершини паралелепіпеда, що дорівнює:

   +  

Відповідь:

ЗНО не за горами (завдання  у форматі ЗНО)

На рисунку зображено вектори  і . Який із наведених векторів дорівнює вектору ?

 

 

 

 

 

 

 

 

Теоретичні відомості

Правило паралелограма

Для додавання двох векторів необхідно:

  • Від будь-якої точки А відкласти вектор , рівний вектору
  • Від точки А відкласти вектор , рівний
  • Добудувати фігуру до паралелограма, провівши додаткові лінії, паралельні до даних векторів
  • Діагональ паралелограма – сума векторів

 

 

«ЗНО не за горами»(завдання  у форматі ЗНО)

На рисунку зображено квадрат ABCD. Укажіть правильну векторну рівність.

 

 

 

 

 

 

Теоретичні відомості

Правило многокутника

Сума векторів дорівнює вектору, який проведений з початку першого в кінець останнього (при послідовному відкладанні)

Приклад

Знайти суму векторів + + + +

Відповідь:

 

 

 

 

 

Пошуковий практикум

Знайдіть суму векторів  + +

 Відповідь: 

 

Теоретичні відомості

Правило паралелепіпеда

Дано вектори  , і  ,що не лежать в одній площині. Побудуємо паралелепіпед так, щоб відрізки, що зображають задані вектори, були його ребрами. Тоді вектор-сума є діагоналлю паралелепіпеда, побудованого на векторах-доданках.

 

Пошуковий практикум 

ABCDA1B1C1D1  паралелепіпед.

Укажіть вектор  початком і кінцем якого є вершини паралелепіпеда, що дорівнює:

+ + (за правилом паралелепіпеда)

Відповідь:

 

Теоретичні відомості

Вектори протилежні, якщо вони протилежно напрямлені та їх довжини рівні.

Віднімання векторів

Різницею векторів і    називається такий вектор, сума якого з вектором дорівнює вектору.

 

 

 

 

 -  =      +   =       або            -    =  + (-     )

 

 

 

Пошуковий практикум 

ABCDA1B1C1D1  паралелепіпед .

Укажіть вектор,  початком і кінцем якого є вершини паралелепіпеда, що дорівнює:  -

Відповідь:

 

 Теоретичні відомості

Множення вектора на число

Добутком ненульового вектора на число k називається такий вектор , довжина якого дорівнює | k  | ∙ ||, причому вектори і співнапрямлені, коли ≥ 0, і протилежно напрямлені, коли < 0.

 

 

 

«ЗНО не за горами» (завдання  у форматі ЗНО)

На рисунку зображено вектор . Який з наведених векторів дорівнює вектору

        

 

 

 

 

 

 

«ЗНО не за горами»  (завдання  у форматі ЗНО)

Діагоналі паралелограма перетинаються в точці О (див. рисунок). Укажіть правильну векторну рівність.

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Осмислення нового матеріалу.

Гра “Вірю – не вірю” (кожна правильна відповідь - 1 бал)

1. Вектор - будь-який відрізок  (не вірю)

2. Нульового вектора не існує) (не вірю)

3. Вектори колініарні, якщо вони лежать на одній прямій або на паралельних прямих ) ( вірю)

4. Співнапрямлені вектори записуються так:       ) (вірю)

5.Вектори називаваться рівними, якщо вони співнапрямлені (не вірю)

6. Два колінеарні вектори співнапрямлені ) (не вірю)

7. Нульовий вектор колінеарний будь-якому вектору (вірю)

Відповідь:

 1. –   2.–    3.+    4.+   5.–  6. – 7. +

Самостійна робота (2 бали)

ABCDA1B1C1D1    паралелепіпед.

Укажіть вектор,  початком і кінцем якого є вершини паралелепіпеда, що дорівнює:

+ + +

 

Відповідь:  

 

 

Самостійна робота (питання у форматі ЗНО) (3 бали)

У паралелограмі ABCD точка О – точка перетину діагоналей. Виразіть вектор через вектори

    = і =

Відповідь:

 

VII. Підбиття підсумків  уроку

  • Роз’яснення незрозумілих питань.
  • Самооцінювання робіт учнями.  
  • Оголошення оцінок за урок.

Описание: http://i.ytimg.com/vi/3kLfYiePPns/sddefault.jpgТвій настрій:

Описание: http://watermarked.cutcaster.com/cutcaster-photo-100745798-Confused-emoticon.jpgОписание: http://shop.healer-within.ru/uploads/x_ca4953b7.jpgОписание: http://vindinn.clan.su/0d1fc9d97b12b98e0be2bb1a3dfe0379.jpg

 

  САМООЦІНКА:                                              ОЦІНКА ВИКЛАДАЧА:           

VIII. Домашнє завдання.

Підручник: Математика: (алгебра і початки аналізу та геометрія, рівень стандарту) для 10 кл.\ О.С. Істер

1) № 12.6 (початковий рівень)

№12.19 (середній рівень)

№ 12.23 (достатній рівень)

№ 12.29 (високий рівень)

2) Заповнити таблицю на стр. 2 робочого зошита

docx
Додано
14 травня 2023
Переглядів
853
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку