Тема.Велика буква у назвах міст, сіл.
Мета: формувати в учнів навички писати з великої букви назви міст; вчити знаходити ці назви у тексті та пояснювати їх написання; удосконалювати навички каліграфічного та грамотного письма, розвивати зв’язне мовлення учнів , вміння працювати з книгою та робити висновки; удосконалювати навички роботи в парах, спонукати до висловлювання особистих точок зору, ідей; виховувати любов до рідного краю та бажання вчитися.
ХІД УРОКУ
І.Організація класу до уроку.
1.Привітання з гостями.
2. Емоційна готовність учнів.
«Зніміть» зі свого обличчя долонькою усмішку та «киньте» своєму сусідові. «Спіймайте» усмішку, «прикрасьте» нею своє обличчя…
Можете «кинути» свою усмішку і гостям…. і своїй вчительці, бо ваша посмішка, підтримка і допомога мені ой як зараз потрібна.
Тепер сідають ті діти, чиє ім’я закінчується буквою а,
…чиє ім’я закінчується на приголосний,
… чиє ім’я закінчується буквою я
3. Побажання на урок.
Нехай вашими вірними друзями на уроці будуть
уважність, кмітливість, винахідливість.
ІІ. Очікувані навчальні результати.
1.Одержати більше знань.
2. Сприяти гарному настрою.
3. Дружно працювати
4. Дізнатись щось нове.
5. Стати розумнішим.
ІІІ. Актуалізація знань учнів
Книжка, зошит, ручка, учнівський.
Заєць, горобець, гніздо, лисиця.
Яблуко,дівчинка, дерево, ножиці.
Давайте підсумуємо: Слайд №3
Частина мови – іменник.
Назви предметів
Запитання – хто? що?
Хто? – істоти ( люди і тварини)
Що? – неістоти ( всі інші)
На минулому уроцідо нас завітала Велика буква і принесла Правило Великої букви №1. Що це за правило?
( прізвища, імена і по батькові пишемо з великої букви)
ІV. Повідомлення теми та очікуваних навчальних результатів
Велика літера залишається з нами, щоб розповісти в яких іще словах потрібно її писати.
- Тож помандруємо. Чи любите ви мандрувати? І я люблю і Велика літера теж.
А де саме пролягатиме шлях нашої подорожі допоможе дізнатися каліграфічна хвилинка. ( її заздалегідь готують діти )
Запишіть вислів про Україну в зошит Слайд №4
Будемо досліджувати які міста і села є в Україні, ну і звичайно, як пишуться їх назви.
Готові? Вирушаймо, час не жде.
V. Вивчення нового матеріалу.
Давайте дізнаємось назви українських міст.
Підкреслити з тексті назви міст.
Україна – єдина країна. Ніхто не зможе розлучити Київ та Харків, Львів та Одесу. У Полтаві, Черкасах, Миколаєві зростають юні патріоти, які будуть прославляти свій рідний край.
Розміщуємо назви міст на карті України.
Серед перелічених міст знайдіть і запишіть місто, у назві якого букв
< , ніж звуків (Київ), букв > ,ніж звуків (Львів)
Висновок. Назви міст пишуться з великої букви.
Легенда про Кия, Щека, Хорива і їх сестру Либідь.
У давні часи жило плем'я полян, а правили ними три князі-брати: Кий, Щек і Хорив, а сестра їхня звалася Либідь. Прийшли вони на кручі Дніпра і збудували містой нарекли його на честь свого старшого брата — Києвом. І став Київ одним із найвеличніших міст у світі.
- Бесіда за текстомСлайд №5
- Записати речення: Київ – столиця нашої країни. Слайд № 6
Фізкультхвилинка для очей.
Мандруючи із Києва до рідного міста, давайте зайдемо у кілька мальовничих сіл . Раніше назви сіл утворювали від імен, професій, назв рослин і тварин, тому відгадати походження їх назв буде легко. Пограємо…
1.Андріївка – Андрій
Дмитрівка – Дмитро
Антонівка – Антон
Варварівка – Варвара
Вербівка - верба
А ще іноді села називали від назви професіі.
Портнівка – портні
Бондарівка– бондар
Пояснити назви професій Слайд № 7
Записати 5 назв сіл (на вибір)
Фізкультхвилинка.
Урок швидко спливає. І вже час повертатися додому. У своє рідне місто.
Чи всі знають, як воно називається?
Пропоную провести гру «Знавці рідного міста»
Червона цеглинка ні, а зелена - так
Чи вірите ви що?
Перевір себе за слайдами про Харків.
Пропоную зібрати розгублене речення про рідне місто.
козак Харко Місто заснував Харків.
Місто Харків заснував козак Харко.
VІ. Рефлексія.
Мандрівку завершено. Ми вдома. Але, маю надію, мандрували ми не даремно. Що нового ви дізнались на уроці?
Пропоную завершити віршиком
Ми літеру першу
На весь її зріст
Напишемо в назвах
Сіл і міст
Д. з Заверши речення.
Ми живемо в місті…….
Воно розкинулося на березі річки …..
Головна вулиця у місті – …… .
Наше місто таке ж красиве, як уся …… .