Урок "Велика буква у назвах міст, сіл, вулиць, річок".

Про матеріал
План-конспект уроку з української мови для 2-го класу з використанням технологій критичного навчання.
Перегляд файлу

Тема. Моя земля – чарівна Україна…

Велика буква у назвах міст, сіл, вулиць, річок.

Очікуванні результати уроку

Після цього уроку діти зможуть:

  • правильно писати з великої букви назви міст, сіл, вулиць, річок;
  • знаходити ці назви у тексті та пояснювати їх написання
  • читати виразно вголос короткі тексти
  • розповідати про свої загальні враження, почуття від прочитаного
  • пов’язувати зміст прочитаного зі своїми знаннями
  • відповідати на запитання за змістом прослуханого
  • співпрацювати в парах та групах

 

Хід заняття:

І. Вступна частина.

 Організація класу

  • Кому дозволимо сісти першими?
  • Дівчаткам!
  • Правильно! Спочатку – краса, потім – сила.

    З’ясування емоційної готовності учнів

Сонячний зайчик, подорожуючи, завітав у наш клас. Він сів вам на голівку, опустився на щічки, потім на животик. І бігає по животику. Стрибнув на носик і посміхається. Посміхніться і ви йому.

«Зніміть» зі свого обличчя долонькою усмішку та «киньте» своєму сусідові. «Спіймайте» усмішку, «прикрасьте» нею своє обличчя…

Зафіксуйте на картках настрій (смайлики з намистинками)

ІІ. Основна частина.

 Актуалізація знань учнів

  • Вправа «Капуста» під музику.

Андрій, Софія, Оксана, Микола, Віктор - …..

Орлик, Пушок, Рудик, Мурка, Жук - …..

Шевченко, Костенко, Воронько, Франко, Глібов - …..

  • Вправа «Мозковий штурм»
  • Які іменники пишуться з великої букви?
  • Які правила ми вже знаємо? ( прізвища, імена і по батькові пишемо з великої букви)
  • А ще говорили, що кожне ім’я має своє походження, щось означає.
  • Хто запам’ятав значення свого імені? ( діти називають)
  • Вірш Надії Красоткіни «Моя земля – чарівна Україна»

 

Моя земля — чарівна Україна!
Тут стільки сонця, рік, лісів, полів…
Вона на всій планеті, мов перлина.
Тут соловейка найщиріший спів.
І найсвітліша в цілім світі мова,
Найкращі, найчарівніші пісні.
А споришева стежечка чудова
Веде до щастя, у казки ясні.
Тут ліс тихенько з полем розмовляє,
І квітка шепче чарівні слова.
Травинка кожна чисту душу має,
Й земля тут добра, ніжна і жива,
Наповнена любов’ю і красою.
Квітуча, гарна, мила і ясна…
Умита щедро сонцем і росою,
У цілім світі ти така одна.
Люблю тебе всім серцем і душею,
Твої простори й небо голубе.
Я переймаюсь долею твоєю,
Нікому скривдити не дам тебе.

 

  • Про що йдеться у цьому вірші?
  • Без чого не може жити людина?
  • Що для неї найдорожче ?
  • Україна на різних мовах світу? Юкреін ( англ.). Украіна (польськ.), Уколен (китайськ.), Украниа (грец.),  Укурайна (япон.)

Повідомлення теми та очікуваних навчальних результатів

- Сьогодні у нас незвичайний урок. Нашим помічником буде велика буква. З великою літерою помандруємо містами, селами, вулицями, річками. Із нею ми будемо не тільки мандрівниками, але й дослідниками.

  • Шкала думок.

Чи погоджуєтесь ви, що нам потрібна велика буква?

Так          Не знаю           Ні

Отож, спробуємо дослідити? Вперед!

 Каліграфічна хвилинка

Розгортаємо зошити. Записуємо сьогоднішню дату.

18 грудня

Класна робота

ер жа дер держава Дніпро Київ вулиця

Українці люблять свою Батьківщину.

Знайдіть в цьому реченні слово, яке відповідає на питання хто?

Продемонструйте «Сигнал рукою», хто виконав завдання. Оцініть це завдання  за допомогою жестів.

  • Це слово вжите в однині чи в множині?                                                                                Діти, я можу назвати вас українцями? Чому?
  • Яка зараз пора року? Уявіть, що ви сніжинки, які подорожують Україною. Порухайтесь по класі. А зараз утворіть сніжку із 5 сніжинок. Отже, ми об’єдналися в групи, тож так і сідайте за парти, взявши своє шкільне приладдя.

Правила роботи в групі

  • Вправа «Редактори» групова робота

Відновити речення, і запиши у зошит.

1. група

Парк, чудовий, на, вулиці, Шевченка.

2. група

Живемо, у, ми, Калинівка, місті.

3. група

Місті, в, Жердь, протікає, нашому.

4. група

Селі, ялинку, в, Пиків, встановили.

Оцініть свою роботу за допомогою лего, склавши пірамідку.

Висновок. Давайте дослідимо, з якої літери написані назви вулиці, міста, села, річки. (з великої)

Отже, назви міст, сіл, вулиць, річок пишуться з великої букви.

  • Опрацювання правила.

Візьміть башточки ЛЕГО. Давайте з їх допомогою відтворимо правило.

Сучасні міста яскраві, яку цеглинку оберемо? Червона

Села, багаті пшеничними полями, якого кольору цеглинка? Жовта

На вулицях багато дерев. Зелена

Ну і річки…? Блакитна

Отже, назви міст, сіл, вулиць, річок пишуться з великої букви.

  • Руханка з лего (фізкульхвилинка)

 

  • Групова робота.

Робота з карою України та окремими картками.

Знайти на карті міста та записати їх назви (5 – 7 слів)

Висновок. З якої літери ви записали назву кожного міста?

  • Відео про річки України.

 Уважно слухайте, вам потрібно записати назви річок (5 – 7 слів)

Висновок. З якої літери ви записали назви річок?

 

  • Пропоную помилуватися картинами українського майстра Архипа Куїнджі «Дніпро вранці» та «Місячна ніч на Дніпрі»

 

  • Текст .

Випишіть назви сіл.

У селах Плесна, Пліщин , Красносілка відбулися Андріївські вечорниці.

Висновок. З якої літери ви записали назви сіл?

  • Фізкультхвилинка для очей.

Ой, незабаром святий Миколай буде ходити в гості…. Що це я замріялась.

Давайте запишемо своє ім’я та назву міста, в якому ми живемо, щоб святий Миколай не заблукав у своїй чарівній подорожі і приніс вам подарунки.

Мене звати ______. Я живу у місті ________.

  • З якої літери ви написали своє ім’я? А назву міста?

Отже, …

  • « Асоціативний кущ»

імена                    прізвища                по-батькові

     назви вулиць     велика буква       назви міст

    назви держав     назви річок          назви сіл

 

ІІІ. Заключна частина.

Повертаємося до шкали.

На початку уроку дехто з вас вважав, що велика літера потрібна, дехто  - не знав, а були й такі учні які вважали, що вона не потрібна. Чи змінилася ваша думка?

Прошу перевісити стікери.

Дійсно, велика літера нам потрібна для написання….

Я хочу всім подякувати за плідну працю на уроці.

  • Рефлексія. Оцінювання

«Чобіток засвоєння». (Учні прикріплюють на  чарівний чобіток сніжинки : позитивні з «посмішкою»– все зрозуміло, «похмурі» – дещо  не зрозуміло).

– Я вітаю вас зі святом. А ви можете також бути чарівниками. Для цього не обов’язково вам дарувати подарунки, можна просто допомоги близьким людям : комусь словом, а комусь і ділом.

– Ви розумники! Впоралися з усіма завданнями, працювали дружно і старанно. За це Святий Миколай приготував для вас маленькі подарунки.

 

  • Пошукове завдання

Дослідити, назви яких українських міст складаються із двох слів.

 

docx
Додано
8 жовтня 2022
Переглядів
2763
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку