Тема: Велика буква в іменах, по батькові, прізвищах людей.
Мета: Навчити учнів розрізняти поняття: «ім’я», «по батькові», «прізвище»; засвоїти правила написання імен, по батькові, прізвищ людей з великої літери; познайомити з утворенням слів по батькові; збагатити лексичний запас учнів; розвивати увагу, логічне мислення дітей; формувати спостережливість, пізнавальний інтерес; виховувати, доброзичливість, гуманність, повагу до людей.
Обладнання: картки для індивідуальної роботи, мультимедійний комплект
Хід уроку
І.Організаційна частина
1. Перевірка готовності до уроку
2. Визначення настрою учнів
ІІ. Повторення раніше вивченого
«Мозковий штурм»
Гра «Істота - неістота» (істота – плескають, неістота - тупають ніжками)
Літак, білка, урок, музика, дідусь, хмара, кіт, вітер, півень, дощ, лисичка, сіль, тісто, муха, комар.
Отже, які слова відповідають на питання хто? що?
ІІІ. Сприйняття і усвідомлення нового матеріалу
Всі хочуть, як народиться дитина
Щоб воно було красиве і дзвінке,
Бо має все життя його людина,
А відгадайте,що ж воно таке?( ім’я)
(даю підказку: « Кожен його має, але сам не називає »)
- Що має кожна людина з першого дня свого народження? ( Ім’я)
2. Оголошення теми і завдань уроку
- Так. У кожного з нас є своє ім'я.
- Які імена у дівчаток нашого класу? А хлопчиків?
- У нас в класі є декілька хлопчиків, які мають однакові імена. Якщо я назву тільки ім'я, то невідомо до кого саме я звертаюся. Тому, крім імені, я називаю й прізвище учня. А коли ви станете дорослими, вас будуть називати ще й по батькові, як учителя або ваших маму й тата.
Отже, кожна людина має своє ім'я, по батькові та прізвище . Тож, сьогодні ми будемо вчитись розрізняти ці поняття. Давайте перевіримо, як ви знаєте своє ім'я, по батькові та прізвище.
- Як правильно їх писати?
- Прослухайте уважно казку.
Жила-була маленька буква. Її часто пропускали, не дописували, а інколи просто не помічали. Засмутилась маленька буква і вирішила все змінити.
Подумала: «А що, коли я перейду з середини речення на початок». І сталось диво-дивнеє. Стали поважати малу букву, писали її вже великою. Але цього їй було замало. Захотілось їй дати ймення містам, вулицям, річкам і морям, горам і долинам. Після цього її почали шанувати ще більше. Але і цього їй було мало. Задумала вона приєднатись до імен, по батькові, прізвищ. Від цього вона стала ще більшою.
З тих пір всі власні слова, в які потрапила вона, пишуться з великої букви.
І і ім'я
Запам’тайте: імена, по батькові та прізвища людей пишуться з великої букви .
А щоб це точно запам’ятати – запишіть у зошитах своє ім’я, по батькові та прізвище. Підкресліть олівцем перші літери у всіх трьох словах
(сфотографуйте оченятами і запам’ятайте на все життя) .
а) Вправа 1, с.60
- Прочитайте текст. Придумайте заголовок.
- Випишіть з тексту виділені слова, підкресліть великі букви олівцем.
- Зробіть висновок, чому ці слова написані з великої букви?
б) Робота в парах
- Попрацюйте із словничком
- Прочитайте значення слова сім'я.
- Що воно означає?
- Розкажіть одне одному, яка в кого сім'я.
Фізкультхвилинка
в) Вправа 6, с.61
- Прочитай. Запиши інформацію про себе і тих членів сім'ї, які в тебе є. Устав пропущені слова.
г) Робота з текстом. Вибіркове списування.
- Прочитай текст.
- Чи можеш ти назвати свій клас сім'єю? Поясни .
- Спиши виділені речення. Устав ім'я і по батькові своєї вчительки та ім'я найкращого друга чи подружки.
— Назви своє ім’я та імена кількох твоїх друзів.
— Назви ім’я та по батькові своєї вчительки, мами, тата.
— Назви своє прізвище та прізвище сусіда по парті.
- Ім'я своїй дитині батьки вибирають за бажанням.До імені дитини додається ім'я батька. Всі імена людей мають своє значення.
Віктор (Вікторія) – перемога,
Василь – цар,
Софія – мудра,
Оксана – гостинна,
Тетяна – володарка ,
Володимир – мирний ,
Юрій – хлібороб.
-Як же виникли українські прізвища? Спочатку це були імена, які давали дитині старші родичі. І впливали на такий вибір пора року, назва тварин, дерева чи зовнішні риси. Тому називали людей Зима, Вовк, Сокіл, Добрянко…Згодом ці імена ставали ставали прізвищами. Багато прізвищ в українській мові утворені від назви професій : Кравець, Швець, Тесляр.
— Доберіть загальну назву до кожної групи слів. Робота на картках.
Андрій, Микола, Ірина, Олена, Максим — ... (імена).
Петрівна, Григорович, Іванівна, — ... (по батькові).
Костенко, Бойко, Шевченко — ... (прізвища).
— Що можете сказати про слова останнього рядка?
— Назвіть, кого ще з українських поетів ви знаєте?
2. Технологія «Незакінчених речень»
-Сьогодні на уроці я запам’ятав…
-Я навчився на уроці…
-Мені сподобалось…
V. Рефлексія