Урок "Велика буква в іменах, по батькові, прізвищах людей"

Про матеріал
Розробка уроку з української мови 2 клас "Велика буква в іменах, по батькові, прізвищах людей"
Перегляд файлу

Тема: Велика буква в іменах, по батькові, прізвищах людей.

Мета: Навчити учнів розрізняти поняття: «ім’я», «по батькові», «прізвище»; засвоїти правила написання  імен,  по батькові, прізвищ людей з великої літери; познайомити з утворенням слів  по батькові; збагатити лексичний запас учнів; розвивати увагу,  логічне  мислення дітей; формувати  спостережливість, пізнавальний інтерес; виховувати, доброзичливість, гуманність, повагу до людей.

Обладнання:   картки для індивідуальної роботи,  мультимедійний комплект                              

Хід уроку

І.Організаційна частина

         1. Перевірка  готовності до уроку

          2. Визначення настрою учнів

ІІ. Повторення раніше вивченого

    «Мозковий штурм»

  • Яку тему почали вивчати на минулому уроці?
  • Що таке іменник?
  • Наведіть приклади іменників.
  • Всі іменники поділяють на 2 групи. Які? (істоти/неістоти)
  • На яке питання відповідають іменники-назви істот? Хто належить до істот?
  • На яке питання відповідають іменники-назви неістот? Що належить до неістот?
  • Наведіть приклади

 

Гра «Істота - неістота» (істота – плескають, неістота  - тупають ніжками)

 

Літак, білка, урок, музика, дідусь, хмара, кіт, вітер, півень, дощ, лисичка, сіль, тісто, муха, комар.

Отже, які слова відповідають на питання хто? що?

 

ІІІ. Сприйняття і усвідомлення нового матеріалу

  1. Загадка „ Метод передбачення”

Всі хочуть, як народиться дитина

Щоб воно було красиве і дзвінке,

Бо має все життя його людина,

А відгадайте,що ж  воно таке?( ім’я)

(даю підказку: « Кожен його має, але сам не називає »)

- Що має кожна людина з першого дня свого народження? ( Ім’я)

 

2. Оголошення теми і завдань уроку

- Так. У кожного з нас є своє ім'я.

- Які імена у дівчаток нашого класу?  А хлопчиків?

- У нас в класі є декілька хлопчиків, які мають однакові імена. Якщо я назву тільки ім'я, то невідомо до кого саме я звертаюся. Тому, крім імені, я називаю й прізвище  учня. А коли ви станете дорослими,  вас будуть називати  ще й  по батькові, як учителя або ваших маму й тата.

   Отже, кожна людина має своє ім'я, по батькові та  прізвище . Тож, сьогодні ми будемо вчитись  розрізняти ці поняття. Давайте перевіримо, як ви знаєте своє ім'я, по батькові та  прізвище.

   - Як правильно  їх писати?

  1. Казка про велику букву.

- Прослухайте уважно казку.

Жила-була маленька буква. Її часто пропускали, не дописували, а інколи просто не помі­чали. Засмутилась маленька буква і вирішила все змінити.

Подумала: «А що, коли я перейду з середини речення на початок». І сталось диво-див­неє. Стали поважати малу букву, писали її вже великою. Але цього їй було замало. Захотілось їй дати ймення містам, вулицям, річкам і морям, горам і долинам. Після цього її почали шану­вати ще більше. Але і цього їй було мало. Задумала вона приєднатись до імен, по батькові, прі­звищ. Від цього вона стала ще більшою.

        З тих пір всі власні слова, в які потрапила вона, пишуться з великої букви.

  1. Каліграфічна хвилинка

І і  ім'я

Запам’тайтеімена, по батькові та прізвища людей пишуться з великої букви .

     А щоб це точно запам’ятати – запишіть у зошитах своє ім’я, по батькові та прізвище. Підкресліть олівцем перші літери у всіх трьох словах

(сфотографуйте оченятами і запам’ятайте на все життя) .

  1. Робота з підручником

а)   Вправа 1, с.60

- Прочитайте текст. Придумайте заголовок.

- Випишіть з тексту виділені слова, підкресліть великі  букви олівцем.

- Зробіть висновок,  чому ці слова написані з великої букви?

 

б)  Робота в парах

- Попрацюйте  із словничком

- Прочитайте значення слова сім'я.

- Що воно означає?

- Розкажіть одне одному, яка в кого сім'я.

                               Фізкультхвилинка

 

в) Вправа 6, с.61

- Прочитай. Запиши інформацію про себе  і тих членів сім'ї, які в тебе є. Устав пропущені слова.

г) Робота з текстом. Вибіркове списування.

- Прочитай текст.

- Чи можеш  ти назвати свій клас сім'єю? Поясни .

- Спиши виділені   речення. Устав ім'я і по батькові своєї вчительки та ім'я найкращого друга чи подружки.

 

  1. Гра «Назви»

— Назви своє ім’я та імена кількох твоїх друзів.

— Назви ім’я та по батькові своєї вчительки, мами, тата.

— Назви своє прізвище та прізвище сусіда по парті.

  1. Хвилинка - цікавинка. Розповідь про імена та прізвища.

- Ім'я  своїй дитині  батьки вибирають за бажанням.До імені дитини додається ім'я  батька. Всі імена людей мають своє значення.

Віктор (Вікторія) – перемога,

Василь – цар,

Софія – мудра,

Оксана – гостинна,

Тетяна – володарка ,

Володимир – мирний ,

Юрій – хлібороб.

-Як же виникли  українські  прізвища? Спочатку це були імена, які давали дитині старші родичі. І впливали на такий вибір пора року, назва тварин, дерева чи зовнішні риси. Тому називали людей Зима, Вовк, Сокіл, Добрянко…Згодом ці імена ставали ставали прізвищами. Багато прізвищ в українській мові утворені від назви професій : Кравець, Швець, Тесляр.

 

 

 

IV. Підсумок

  1. Гра «Добери загальну назву»

— Доберіть загальну назву до кожної групи слів. Робота на картках.

Андрій, Микола, Ірина, Олена, Максим — ... (імена).

Петрівна, Григорович, Іванівна,  — ... (по батькові).

Костенко, Бойко, Шевченко — ... (прізвища).

— Що можете сказати про слова останнього рядка?

— Назвіть, кого ще з українських поетів ви знаєте?

2. Технологія «Незакінчених речень»

-Сьогодні на уроці я запам’ятав…

-Я навчився на уроці…

-Мені сподобалось…

V. Рефлексія      

 

docx
Додано
15 жовтня 2023
Переглядів
297
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку