Тема: Велика літера «Р» і мала літера «р».
Мета: вчити дітей писати рядкову і заголовну букви Р р; формувати навик з'єднувати букви в словах; удосконалювати вміння робити звукобуквенний аналіз слів;
Розвивати уміння порівнювати; збагачувати словниковий запас дітей; виховувати акуратність.
Обладнання: Ілюстрації героїв казки «Колобок», фішки для звукового аналізу слів, оксамитова папір, фішки (зелена, жовта).
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
I. Організація класу.
- Створимо хороше, доброзичливе настрій. Посміхніться один одному, сідайте.
-Руки?
-На місці!
-Ноги?
-На місці!
-Локті?
-У краю!
-Спіна?
-Пряма!
- Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми вирушимо з вами в гості. Але щоб дійти, потрібно показувати свої знання і вміння. А вирушимо ми в казку. Яку?
Відгадайте загадку:
Круглий бік, рум'яний бік,
Покотився ....
- Правильно, хлопці, ця казка називається «Колобок».
Спекла бабуся Колобок красивий. Рум'яний. Нудно стало Колобку одному будинку лежати. І вирішили тоді дідусь з бабусею гостей запросити. Каже бабуся: «Покотився б ти, Колобок, в школу № 15, 1-В клас, хлопців в гості покликав».
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Покотився Колобок по доріжці, а назустріч йому біжить Заєць
- «Колобок, Колобок, я тебе з'їм!»
Не їж мене, відповідає йому Колобок. - Мене дідусь з бабусею з друзями в гості чекають.
Добре, відпущу я Колобка, якщо ви мої завдання виконайте.
1) Читання вірша «Про букву Р».
Виліз равлик на стеблинку,
Зупинився і завмер,
На собі несе хатинку,
А вона - як буква «Р».
* * *
Лізе равлик на стеблинку,
Сам несе свою хатинку!
В нього ріжки коротенькі
І чутливі, мов антени.
Налякався і замер –
Схожим став на букву Р.
- Які звуки вона позначає? Дайте характеристику цих звуків.
- Чим відрізняються звуки від букв?
- На які групи можна розділити звуки?
2) Створення ситуації успіху.
а) послухайте загадку.
Диво – птиця, хвіст горить,
До зірок вона летить.
(Ракета)
б) звуковий аналіз слова «ракета».
-Составьте звукову модель слова, (один учень на дошці, інші на партах).
3) Ситуація «розриву».
- Позначте перший звук в слові ракета буквою. / На дошці /
- У чому складність?
- Де виникло утруднення?
- А тепер подумайте і скажіть, яку букву ми будемо вчитися писати сьогодні на уроці?
(З учнями намагаємося назвати тему уроку)
Заєць варто і дивується: «Які у тебе, Колобок, друзі розумні, з усіма завданнями впоралися. Відпущу я, хлопці, Колобка ».
III. Засвоєння нового матеріалу.
Йдемо далі. Назустріч нам Вовк.
Вовк: «Колобок, Колобок, я тебе з'їм!».
- Не їж мене. Ми всі разом йдемо до бабусі і дідуся в гості.
Вовк: Відпущу, якщо виконаєте мої завдання.
1) Вирішивши графічний приклад ви дізнаєтеся, як пишеться велика літера «р» (Конструювання) | + Г (викладають з ниток)
2) Розгляд літери
- З яких елементів складається буква «р»
(Подовжена похила паличка і похила паличка з заокругленням угорі й в низу).
- Порівняйте друковану букву і рукописну.
3) Пояснення написання малої літери «р».
- Букву «р» починаємо писати від верхньої лінії робочої рядки, ведемо вниз похилу паличку до нижньої міжрядковий лінії. Потім відриваємо ручку. Похилу паличку з заокругленням угорі й унизу починаємо писати посередині робочої рядки від похилої палички. Ведемо вгору і вправо до верхньої лінії робочої рядки, потім закруглюємо вправо пишемо похилу паличку до нижньої лінії робочої рядки, потім закруглюємо і вгору і дописуємо до середини робочої лінії.
Буква пишеться під рахунок «раз, і-два-і».
4) Створення образу букви р
а) динамічна пауза.
- А зараз напишіть пальчиком на парті букву «р».
(1 людина на дошці);
-Тепер підніміться і напишіть цю букву правим ліктем, тепер лівим ліктем; а тепер носиком.
- Сідайте. Поправте правильно прописи. Візьміть ручки. Напишемо в повітрі букву «р» під рахунок «раз, -і-два-і».
Діти пишуть в прописах букву «р» під рахунок, потім самостійно. -Подчеркніте найкрасивішу букву.
- Із завданням, Вовк, ми впоралися. Вирушаємо далі. Назустріч Ведмідь.
- Колобок, Колобок, я тебе з'їм!
Колобок в відповідь:
- Не їж мене. Ми в гості до бабусі і дідуся поспішаємо.
- ладно, писати малу літеру «р» навчилися, а зможете з'єднати її з іншими буквами на письмі?
- Прочитайте буквосполучення у другому рядку.
- Яке з них не можна назвати стилем?
- Чому? (Немає гласного)
- У яких словах зустрічається склад ро? (Троянда, дорога, добро)
- Розгляньте з'єднання букв.
Буква «р» пишеться відривних. З'єднувальний елемент-закруглення внизу - дописуємо до середини робочої рядки. Відриваємо руку і приписуємо букву о.
- Пропишіть.
- У яких словах зустрічається склад ру? (Рука, подруга, руда).
– Подивіться на з'єднання ру. Спочатку пишемо р, потім не відриваючи руки, нижній з'єднувальний елемент доводимо до верхньої лінії робочої рядки і пишемо букву у.
- У яких словах зустрічається буквосполучення рм? (Армія, Ірма)
- Буквосполучення рм починаємо писати з букви р.
Потім нижній з'єднувальний елемент дописуємо до середини робочої рядки і вниз вправо прописуємо букву м.
- Порівняйте буквосполучення другої і третьої рядки. Чим вони схожі? (Літерами). У чому полягає різниця?
- Розгляньте з'єднання букв ир, мр. Спочатку пишемо першу букву і безвідривно з'єднуємо її з буквою р.
Пропишіть за зразком.
- Буквосполучення ор починаємо писати з букви о, потім відриваємо ручку, прописуємо з'єднувальний елемент від середини літери о, доводимо його до верхньої лінії робочої рядки і пишемо перший елемент - похилу паличку - букви р.
- Пропишіть.
Пальчикова гімнастика «Вовк».
Лиходій і забіяка,
Дуже схожий на собаку.
Він з’явився – ліс замовк…
Це лихий і лютий… (вовк).
Робимо «пароплав», а з нього «вовка»: великі пальці розводимо в сторони. Вказівні пальці згинаються всередину долонь і утворюють лоб, а решта у вигляді «човники» - верхню і нижню щелепи.
3. Лист слів.
-Прочітайте слова на четвертому рядку, (роса - роси)
- У якому з двох слів звук [о] вимовляється чітко? (Роси)
-Чому? (Під наголосом. Варто в сильній позиції.)
- Що ви можете сказати про позицію другого звуку в першому слові роса? (Голосний звук - ненаголошений. Варто в слабкій позиції).
- Чому в слові роса пишемо про, хоча чуємо звук [а]? (Слово роси є перевірочним для слова роса).
Аналогічна робота проводиться зі словами росли-ріс.
- Спишіть пари слів. Позначте сильну і слабку позицію голосних.
4. Фізкультхвилинка.
Раз - ми стілець відсуваємо, Два - вдихаємо-видихаємо,
Три - встаємо і руки вгору, На чотири - в сторони.
5. Лист великої літери Р.
- Розгляньте велику літеру Р. З яких елементів вона складається? (
Подовженою похилою палички з заокругленням внизу ліворуч і верхнього полуовала).
- Починаємо писати букву від верхньої міжрядковий лінії вниз на себе, доводимо до нижньої лінії робочої рядки, закруглюємо вліво і
доводимо закруглення до середини робочої рядки. Потім відриваємо руку і верхній полуовал починаємо писати трохи нижче верхньої /
міжрядковий лінії проводимо полуовал над подовженою похилою
паличкою і закруглюємо вправо і вниз.
- Тильною стороною ручки обведіть зразок.
- покладіть піврядка спочатку по точкового контуру, а потім
самостійно.
6. Лист Р в поєднанні з р.
- Розгляньте з'єднання Рр. Як з'єднані букви? (Після того, як написали велику літеру Р, від похилої палички прописуємо з'єднувальний елемент до верхньої лінії робочої рядки і безвідривно пишемо перший елемент букви р. Потім дописуємо похилу паличку з закругленнями вгорі і внизу - другий елемент букви р).
IV. Закріплення та осмислення знань.
-Йдемо далі. Назустріч Лиса.
Лисиця і говорить: «Колобок, Колобок, я тебе з'їм!»
Колобок: «Не їж мене, Лиса. Ми разом йдемо до дідуся і бабусі в гості ».
Лисиця: «Ну, гаразд, відпущу, якщо ви зможете виконати і мої завдання».
1. Лист імен. Списування з друкованого тексту.
- Для чого нам потрібна велика літера?
- У сьомий робочої рядку напишіть імена.
На дошці: Рая, Русана, Римма, (друкований текст).
2. Лисиця приготувала ще одне завдання.
- Прочитайте пропозицію в восьмому рядку.
Рома і Руслан смітили.
- Які слова написані з великої літери? Чому?
- Який звук позначає буква «р» в словах пропозиції?
- Спишіть пропозицію в дев'ятому рядку.
-Як здорово у вас виходить! - каже Лиса.
А Колобка все одно не відпущу! Мені тут дуже нудно.
- Що робити, хлопці? Доведеться взяти нам Лисицю з собою. Дідусь і бабуся будуть їй раді.
V. Рефлексія.
- Ось ми, нарешті, і добралися до дідуся і бабусі.
- Розкажіть їм над якою проблемою працювали на уроці!
- Які слова ви запам'ятали, де потрібно писати велику літеру «Р».
- Що викликало утруднення?
- А зараз ви оціните свою роботу.
- Ті, хлопці, яким було цікаво на уроці, відчували себе чудово, піднімуть сині картки з усміхненим обличчям. Хто відчував себе незатишно, піднімуть зелені картки з сумним обличчям.
- Посміхніться один одному.
Колобок, дідусь і бабуся прощаються з вами.
Урок завершено.