Урок«Великий художник і народний поет. Тарас Шевченко «Світає…», «Встала й весна…», «Вранці», «Зоре моя вечірняя…»

Про матеріал
Мета. Продовжити ознайомлення учнів із творчістю Т.Г.Шевченка. Удосконалювати навички виразного, усвідомленого читання віршів; учити аналізувати прочитане; поповнювати словниковий запас учнів. Розвивати пам'ять, зв’язне мовлення, творчу уяву. Виховувати любов до поезії, до рідного краю, до природи.
Перегляд файлу

Білоцерківська гімназія №21

 

 

 

 

 

 

 

 

ВІДКРИТИЙ УРОК

на тему:

 

«Великий художник і народний поет.

Тарас Шевченко «Світає…», «Встала й весна…», «Вранці», «Зоре моя вечірняя…»

 

 

 

 

 

 

Підготувала :

вчитель початкових класів,

Качан Аліна Василівна

 

 

 

 

 

Тема. «Великий художник і народний поет. Тарас Шевченко «Світає…», «Встала й весна…», «Вранці», «Зоре моя вечірняя…»

Мета.  Продовжити ознайомлення учнів із творчістю Т.Г.Шевченка. Удосконалювати навички виразного, усвідомленого читання віршів; учити аналізувати прочитане; поповнювати словниковий запас учнів. Розвивати пам'ять, зв’язне мовлення, творчу уяву. Виховувати любов до поезії, до рідного краю, до природи.

Обладнання. Картки для розчитування, картки зі словами, мультимедійний проектор, програвач,  мікрофон.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

1.1. Привітання

Стали діти всі рівненько.

Посміхнулися гарненько.

Гостей, що до нас

завітали привітайте,

Здоров’я та успіху

всім побажайте!

1.2. Фонетична зарядка

 - Як співають комарики?

- Як гелгоче  гусак?

- Як пищать пташенята?

- Як стрекоче сорока?

1.3. Розчитування

  А) За таблицями (№3,4)  7-й рядок з голосними І О Е

  Б) Читання груп слів на одному диханні.     

              віє                 луг 

              вода              луна 

              весна            люди 

              вранці           любий    

              встала           летіти       

ІІ. Актуалізація знань учнів.

   2.1.  Мозковий штурм.                                                       (СЛАЙД  2)

  • Коли і де народився Тарас Шевченко?
  • Ким були його батьки ?
  • Де похований Т.Г. Шевченко?
  • Яку назву має  перша книга?
  • Як називають поета? Чому?

 

 

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.      

3.1. Бесіда.

- Послухайте  вірш і скажіть, як його закінчити.

Тихо надворі. Ні вітру,ні хмар,

ані шелесне верба височенька.

Наша Оленка відкрила «Кобзар»,

вголос читає … (Тараса Шевченка). 

-Яке слово вам підказало відповідь?

3.2. Асоціативний кущ.                                                     

  • Які ще слова вам спадають на думку, коли  ви чуєте  ім’я та прізвище Тарас Шевченко ?                                                      

                     http://mo123.at.ua/kushh.jpg(СЛАЙД  3)

   (Син, сирота, невільник, мрійник, пастух, поет, художник, кріпак)

  • Можливо ви ще щось знаєте про поета з додаткових джерел?
  • Я дізнався, що з дня народження Т. Шевченка минуло 202 роки.
  • Я прочитав, що в Тараса була старша сестра Катря, яка його дуже любила і захищала від недоброї мачухи.
  • Я дізнався, що він змалечку любив малювати і ходив по селах,щоб знайти вчителя-маляра.
  • Я дізнався, що він був талановитим художником і намалював багато картин.
  • Так діти, дійсно, Шевченко був геніальним художником, і написав 87 картин. Давайте переглянемо деякі з них.

 

 

3.3 Презентація.

  • слайд 4] Картина «Автопортрет», яку написав сам художник, коли йому було 26 років.
  • слайд 5] Малюнок «Хата Батьків у Кирилівці», де пройшли дитячі роки Тараса.
  • слайд 6] Картина «Катерина» написана до поеми «Катерина», з якою ви познайомитесь у старшій школі.
  • слайд 7] Картина «Селянська родина», на якій зображено молоде подружжя, що втішається першими кроками своєї дитини.
  • слайд 8] Крім «Кобзаря», якого знає весь світ, важливою сторінкою в житті Тараса Шевченка була його участь у складанні підручників для початкового навчання дітей. Для цього Шевченко написав і видав «Буквар южноруський». У книжці всього 24 сторінки, але кожна з них цікава й важлива.
  • «Буквар» і «Кобзар» поета учили любові до рідної мови, до рідної української землі.
  • Багато творів для дітей написав Шевченко. І сьогодні на уроці ми ознайомимося із деякими з них.

ІV. Опрацювання  вірша Т.Шевченка «Світає…»                    (СЛАЙД  9)   

4.1. Образне малювання в уяві.

-  Заплющіть очі.  Я прочитаю вам вірш, а ви уявно намалюйте картину з почутого вами.

4.2. Читання вірша вчителем.

- Які картини ви уявили?

- Які кольори ви використали?

- Які почуття викликає у вас вірш? ( Замріяність, смуток, любов до рідного краю. )

 

4.3. Повторне читання вірша .

 

а) Читання вірша учнями напівголосно самостійно.

- Прочитайте самостійно напівголосно  вірш. Прослідкуйте  чи всі слова вам зрозумілі.

б)Словникова робота.                                                        (СЛАЙД  10)

- Які слова вам не зрозумілі? (Яр - глибокі, широкі й достатньо протяжні крутосхилі долини V-подібної форми.  Рясно-густо. Поле-велика земельна ділянка, на якій ростуть дикорослі або культурні рослини.)                                                                                                                        

б) Читання «Луною». Робота над виразністю.

- Зараз прочитаємо вірш «Луною»,  обов’язково звертайте увагу на  паузи, якщо одна вертикальна риска – коротка пауза, якщо дві – довга.

(Читання дітьми після вчителя по логічно завершеним частинам).

-В якому темпі потрібно читати вірш? З яким почуттям?

 в) Читання окремими учнями по реченню.

- Що з описаного можна побачити, а що – почути?

      - Яка пора дня описана? Чому ви так вважаєте?

4.4. Робота над образними висловами.

- Поясніть вислови, вжиті поетом: «край неба палає», «степи, лани мріють», «тополі… розмовляють з полем».                                              (СЛАЙД  11,12,13)

4.5. Виразне читання вірша окремими  учнями .

V. Опрацювання вірша «Встала  й  весна…».                        (СЛАЙД  14)

5.1. Розповідь вчителя.

-  У віршах Тарас Шевченко часто згадував милу українську землю, замріяні верби, тихі ставки, зелені гаї. Особливо поет з любов’ю описував рідну землю навесні.Саме про це, ми прочитаємо у вірші «Встала й весна…»

5.2. Виразне читання вірша вчителем.

- Прослухайте вірш і скажіть , які ознаки весни ви запам’ятали?

5.3. Словникова робота.                                                             (СЛАЙД  15)

укрила               рястом

встала                барвінком

розбудила          соловейко

уквітчала           жайворонок

- Чи відомі вам такі рослини, як ряст і барвінок?                         (СЛАЙД  16)

5.4. Повторне читання вірша  учнями (« відлунням»).

- Підготуйтесь до виразного читання вголос

5.5. Читання окремими учнями вголос.

 5.6. Вибіркове читання. Аналіз змісту.

- Яке почуття викликає у вас вірш? Чому?

- Які слова вірша допомагають уявити весну як живу істоту? (Встала,розбудила, уквітчала, укрила).

- Як весна змінила чорну землю? Прочитайте.

- Прочитайте, хто радо зустрічає «землю, убрану весною».

5.7.Виразне читання вірша окремими  учнями .

    VІ. Фізкультхвилинка.                                                                    (СЛАЙД 17)

Хто ж там,

хто вже так втомився?

І додолу нахилився?

Треба дружно всім нам встати,

Фізкультпаузу почати.

Стало вранці ясне сонце,

Зазирнуло у віконце.

Ми до нього потяглися,

За промінчики взялися.

Будем дружно присідати,

Сонечко розвеселяти,

Встали – сіли, встали – сіли.

Бачте як розвеселили.

Стало сонце танцювати,

Нас до танцю припрошати.

Нумо разом, нумо всі

Потанцюєм по росі.

VІІ.  Опрацювання вірша «Вранці».                                     (СЛАЙД 18)          

- Назву наступного вірша Тараса Шевченка прочитайте із слайду.

- Як ви вважаєте, про що буде розповідатись в цьому вірші?      

 7.1. Виразне читання вірша вчителем.

      - Чи підтвердились ваші сподівання?(Так)

      - Яке словосполучення вам підказало, що це ранок?( «червоніє за горою»)

7.2. Словникова робота

- Поясніть вислови: «червоніє за горою» ( ось-ось зійде сонечко) «пішла луна гаєм» (дуже дзвінко, голосно).                                                   (СЛАЙД  19)      

7.3 Повторне читання вірша

- Прочитайте вірш ще раз, не поспішаючи, напівголосно і скажіть, яка пора року описана.        

7.3. Аналіз вірша

- Хто зустрічає ранок? (Жайворонок, зозуля, соловейко).

- Чому саме вони? (Бо це ранні пташки.)

- У якому темпі треба читати вірш? Які почуття треба передати?

- Прочитайте вірш виразно, передаючи захоплення ранку.

- Що спільного  між прочитаними віршами? (В прочитаних віршах описується весна).

VІІІ.  Опрацювання вірша «Зоре моя вечірняя…».                   (СЛАЙД 20)                   

8.1.  Розповідь про історію написання  вірша.

- Були у житті Т. Шевченка і часи коли він перебував дуже далеко від рідних місць у далекому Орську. Туди його відправив цар  на 10 років у заслання за його вірші і любов до України. Шевченка огортав невимовний сум.І ось ця туга за Батьківщиною за красою рідного краю, виливалась у чудові вірші. Деякі з них стали народними піснями.

8.2. Слухання запису пісні «Зоре моя вечірняя…».

- Послухайте один із таких творів, з якого вийшла чудова мелодійна пісня та скажіть, які почуття вас охопили.

    (Слухають запис)

- Які почуття вас охопили? (Сум,туга,журба)

- А чому?

8.3. Читання вірша «Луною» по рядочку.

8.4. Аналіз вірша.

- До кого звертається поет? (До зорі.)

- Про що просив розказати зорю?

- Чому він про це просить? (Бо в неволі засумував за рідною Батьківщиною. Його охопила туга за рідною домівкою, рідними краєвидами ).

- Тому як слід читати цей вірш? (Повільно, сумно.)

8.5.Виразне читання вірша.

- Читаючи вірш, передайте голосом смуток, тугу, журбу.

Х. Підсумок уроку.

- Наш урок підходить до завершення. Проведемо кореспондентське опитування.

   10.1. «Мікрофон»                                                                    (СЛАЙД 21)                   

 - Які твори Шевченка ми сьогодні опрацьовували?

- Який вірш найбільше сподобався? Чому?

- Чого вчать твори поета? (Шанувати і любити рідну землю, рідний народ, українську мову і свою неньку.)

 - Тому його ще називають батьком народу.

10.2. Оцінення учнів протягом уроку.

ХІ.  Домашнє завдання                                                               (СЛАЙД 22)                   

  1. Навчитися виразно читати вірші.
  2. Вивчити вірш за вибором.

 

  • Урок закінчено. Дякую за уважну роботу на уроці.                 (СЛАЙД 23)                   

 

 

 

 

 

docx
Додано
3 лютого 2023
Переглядів
1021
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку