План конспект уроку на тему "Вертикальна поясність Євразії" 7 клас. Урок формування нових знань.МЕТА УРОКУ:
Вчитель: Омельяненко В.М.____________
(оцінка та підпис)
ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ
7 КЛАС
Дата : 24.04.2018р
Урок № 59
ТЕМА УРОКУ: Вертикальна поясність.
МЕТА УРОКУ:
ОБЛАДНАННЯ: оформлення дошки, фізична карта Євразії, кліматична карта Євразії, підручники, атласи, картки із зображеннями природи та висотної поясності в Альпах та Гімалаях.
ТИП УРОКУ: урок формування нових знань.
ХІД УРОКУ
1. Організація уваги й роботи учнів
Привітання учителя, перевірка готовності школярів до уроку та перевірка відсутніх
2. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.
3. Мотивація навчальної діяльності учнів:
Урок я хочу почати з давньої легенди про старійшину далекого села біля гір Кавказу, який відправляв юнаків на високу гору. Бо кожному з них хотілося довести, що найсміливіший він, найвитриваліший.
...Ідіть, поки вистачить сил.Якщо тяжко буде- повертайтеся назад, але нехай кожний принесе мені гілочку з того місця, відкіля повернув додому.
Перший повернувся з гілочкою дуба.
-Ні, недалеко ти дійшов, тільки трохи піднявся...
Другий приніс гілку бука, а невдовзі з явився і третій з гілкою ялини.
-Молодець, юначе, далеченько піднявся,- мовив дідусь.
Довго не було четвертого хлопця, і як же були здивовані його товариші, тому , що в руках юнака не було нічого
- Тобі не потрібна гілка,- усміхнувся старий.- Перемога сяє у твоїх очах, твоєму голосі.Це одна з вершин твого життя. Ти бачив гору у всій ії величі.
- Чому дідусь похвалив юнака, адже той не приніс нічого?
- Сьогодні кожному з вас потрібно буде піднятися на свою гору. І якщо все виконаєте правильно, то опинетеся на вершині гори і в ваших очах буде сяяти перемога, бо ви підкорите ще одну вершину знань.
II. ВИВЧАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ – 23–25 хв.
1. Актуалізація опорних географічних знань учнів
Прийом «Інтелектуальна розминка».
2. Виклад основного матеріалу
Прийом «розповідь вчителя»
Висотна поясність у горах материка
Гори займають майже половину території Євразії. Найбільш яскраво в Європі висотна поясність виявляється на південних схилах Альп, а в Азії – на південних схилах Гімалаїв.
Висотна поясність Альп
Альпи розташовані в межах помірного поясу. На їх південних схилах випадає багато опадів – до 3 000 мм за рік. Нижній пояс до висоти 1 000 м утворюють широколисті ліси з дуба, каштана, граба, ясена, бука. Вище ростуть мішані ліси з бука і ялиці, які з висотою змінюються на хвойні ліси, де крім ялиці ростуть ялина, модрина, сосна.
Мішані ліси
Хвойні ліси
Вище росту дерев у горах заважають сильні вітри, різкі коливання температури повітря та короткий теплий сезон. Тому на висотах понад 2 000 м розташовані субальпійські луки. В їх рослинному покриві переважають високі багаторічні трави. Серед них трапляються зарості ялівцю та рододендрона, який має великі яскраві квіти червоного, лілового, жовтого чи білого кольорів. Поширені криволісся з гірської сосни, гілки якої притиснуті вітрами до землі.
Над субальпійськими розташовуються альпійські луки – пояс низькорослих трав, що мають яскраві квіти. Ще вище в холодному кліматі можуть вижити тільки мохи і лишайники на скелястих виступах. На межі зі сніговою лінією росте едельвейс – трав’яниста рослина, яка має красиві сніжно-білі квіти у вигляді багатопроменевої зірки. На висоті 3 000 м за сніговою лінією лежить пояс снігів і льодовиків.
Висотна поясність Гімалаїв
У Гімалаях – найвищих горах світу – через їх географічне розташування в субекваторіальному й тропічному поясах та грандіозну висоту спостерігається планетарний максимум висотної поясності. Це означає, що піднімаючись південними схилами від підніжжя до вершин, можна побувати в усіх природних зонах світу: від вологих субекваторіальних лісів до високогірної тундри.
Так, біля підніжжя, там де рівнина переходить у передгір’я, тягнеться пояс субекваторіальних вічнозелених болотистих джунглів – тераїв. У цьому поясі ростуть пальми, мімоза, банан, перевиті ліанами. Трави сягають заввишки 5 м. У густих заростях водяться такі великі тварини, як слони, носороги, буйволи. У лісі багато мавп. Із хижаків водяться тигр і леопард. Колись у тераях були поширені озера і болота, що кишіли малярійними комарами. Нині вони здебільшого осушені.
Тераї
Вище джунглів до висоти 1 200 м розташовується пояс вічнозелених тропічних лісів, де ростуть салове дерево, деревовидні папороті, бамбук і численні ліани. Його змінює пояс субтропічних лісів з вічнозелених (сосна, дуб) і листопадних (магнолія, клен, каштан) дерев. На висотах вище 2 000 м панують широколисті ліси помірного поясу з дуба, клена, каштана, які переходять у хвойні ліси із сріблястої ялиці, гімалайської ялини, модрини. Підлісок утворюють густі зарості рододендронів. Верхня межа лісу проходить на висоті 3 500 м.
Модрина
Вище ліси розріджуються і змінюються субальпійським поясом з високотравними луками і чагарниками з ялівцю та рододендрона. Над ними розташовуються альпійські луки, де примули, анемони, маки утворюють барвисті трав’яні килими. На відмітках 5 500 – 6 000 м проходить снігова лінія, за якою – пояс вічних снігів і льодовиків.. Отже, жодні гори світу не мають таких колосальних контрастів ландшафтів, як Гімалаї.
У Гімалаях у верхніх поясах зустрічається чорний гімалайський ведмідь, який на відміну від бурого ведмедя має на грудях на чорному хутрі білу пляму у вигляді літери V. До висоти 5 000 м піднімається сніжний барс. Мускусні олені (кабарги), дикі гірські барани й кози здатні долати скелясті стрімкі уступи.
Повсюдно поширені гризуни, особливо підкоришники. Багато птахів, серед яких фазан данфе, дикий індик улар.
Прийом «Роблю висновок»
III. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯГЕОГРАФІЧНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ – 8–10 хв.
Прийом «Бліцопитування»
IV. КОМЕНТОВАНЕ ПОЯСНЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ – 2–4 хв.
Опрацювати 54 параграф підручника, підготувати інформацю про об’єкти Світової спадщини ЮНЕСКО, підготувати запитання з теми сьогоднішнього уроку.
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ– 2–4 хв.
Оцінювання роботи учнів на уроці.