Урок "Вертикальна поясність Євразії"

Про матеріал

План конспект уроку на тему "Вертикальна поясність Євразії" 7 клас. Урок формування нових знань.МЕТА УРОКУ:

  • -освітня: сформувати знання про висотну поясність Євразії та закономірності її розміщення; вдосконалювати практичні уміння та навички характеризувати природні зони в горах за тематичними картами атласу;
  • -розвиваюча: формувати науковий світогляд, розвивати аналітичне мислення, уміння робити висновки й узагальнення, сприяти розвитку інтересу до природи свого материка;
  • -виховна: виховувати любов до природи Землі, її багатств, уміння працювати в колективі.
Перегляд файлу

Вчитель: Омельяненко В.М.____________
                                                  (оцінка та підпис)
ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ

7 КЛАС
Дата : 24.04.2018р

Урок № 59

 

ТЕМА УРОКУ: Вертикальна поясність.

 

МЕТА УРОКУ:

  • освітня: сформувати знання про висотну поясність Євразії та закономірності її розміщення; вдосконалювати практичні уміння та навички характеризувати природні зони в горах за тематичними картами атласу;
  • розвиваюча: формувати науковий світогляд, розвивати аналітичне мислення, уміння робити висновки й узагальнення, сприяти розвитку інтересу до природи свого материка;
  • виховна: виховувати любов до природи Землі, її багатств, уміння працювати в колективі.

ОБЛАДНАННЯ: оформлення дошки, фізична карта Євразії, кліматична карта Євразії, підручники, атласи, картки із зображеннями природи та висотної поясності в Альпах та Гімалаях.

 

ТИП УРОКУ: урок формування нових знань.

 

ХІД УРОКУ

 

  1. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ – 5–8 хв.

 

1. Організація уваги й роботи учнів

Привітання учителя, перевірка готовності школярів до уроку та перевірка відсутніх

2. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.

 

3. Мотивація навчальної діяльності учнів:

Урок я хочу почати з давньої легенди про старійшину далекого села біля гір Кавказу, який відправляв юнаків на високу гору. Бо кожному з них хотілося довести, що найсміливіший він, найвитриваліший.

...Ідіть, поки вистачить сил.Якщо тяжко буде- повертайтеся назад, але нехай кожний принесе мені гілочку з того місця, відкіля повернув додому.

Перший повернувся з гілочкою дуба.

-Ні, недалеко ти дійшов, тільки трохи піднявся...

Другий приніс гілку бука, а невдовзі з явився і третій з гілкою ялини.

-Молодець, юначе, далеченько піднявся,- мовив дідусь.

Довго не було четвертого хлопця, і як же були здивовані його товариші, тому , що в руках юнака не було нічого

- Тобі не потрібна гілка,- усміхнувся старий.- Перемога сяє у твоїх очах, твоєму голосі.Це одна з вершин твого життя. Ти бачив гору у всій ії величі.

- Чому дідусь похвалив юнака, адже той не приніс нічого?

- Сьогодні кожному з вас потрібно буде піднятися на свою гору. І якщо все виконаєте правильно, то опинетеся на вершині гори і в ваших очах буде сяяти перемога, бо ви підкорите ще одну вершину знань.

 

II. ВИВЧАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ – 23–25 хв.

1. Актуалізація опорних географічних знань учнів

 

Прийом «Інтелектуальна розминка».

 

  1. На території материка Євразії є природні зони…

 

  1. Песець – тварина, характерна для природної зони …

 

  1. Охарактеризуйте тваринний та рослинний світ пустель та напівпустель.

 

 

2. Виклад основного матеріалу

 

Прийом  «розповідь вчителя»

Висотна поясність у горах материка

Гори займають майже половину території Євразії. Найбільш яскраво в Європі висотна поясність виявляється на південних схилах Альп, а в Азії – на південних схилах Гімалаїв.

Висотна поясність Альп

Картинки по запросу висотна поясність альп

 

Альпи розташовані в межах помірного поясу. На їх південних схилах випадає багато опадів – до 3 000 мм за рік. Нижній пояс до висоти 1 000 м утворюють широколисті ліси з дуба, каштана, граба, ясена, бука. Вище ростуть мішані ліси з бука і ялиці, які з висотою змінюються на хвойні ліси, де крім ялиці ростуть ялина, модрина, сосна.

Мішані ліси
Мішані ліси 

Хвойні ліси 

Хвойні ліси 

Вище росту дерев у горах заважають сильні вітри, різкі коливання температури повітря та короткий теплий сезон. Тому на висотах понад 2 000 м розташовані субальпійські луки. В їх рослинному покриві переважають високі багаторічні трави. Серед них трапляються зарості ялівцю та рододендрона, який має великі яскраві квіти червоного, лілового, жовтого чи білого кольорів. Поширені криволісся з гірської сосни, гілки якої притиснуті вітрами до землі. 

Субальпійські луки
Субальпійські луки 


Над субальпійськими розташовуються альпійські луки – пояс низькорослих трав, що мають яскраві квіти. Ще вище в холодному кліматі можуть вижити тільки  мохи і лишайники на скелястих виступах. На межі зі сніговою лінією росте едельвейс – трав’яниста рослина, яка має красиві сніжно-білі квіти у вигляді багатопроменевої зірки. На висоті 3 000 м за сніговою лінією лежить пояс снігів і льодовиків. 

  • Аналоги яких природних зон є в Альпах?
  • Як розвинуте господарство в гірській місцевості?

     Альпійські луки
    Альпійські луки 

Висотна поясність Гімалаїв

Картинки по запросу висотна поясність альп

У Гімалаях – найвищих горах світу – через їх географічне розташування в субекваторіальному й тропічному поясах та грандіозну висоту спостерігається планетарний максимум висотної поясності. Це означає, що піднімаючись південними схилами від підніжжя до вершин, можна побувати в усіх природних зонах світу: від вологих субекваторіальних лісів до високогірної тундри. 
Так, біля підніжжя, там де рівнина переходить у передгір’я, тягнеться пояс субекваторіальних вічнозелених болотистих джунглів – тераїв. У цьому поясі ростуть пальми, мімоза, банан, перевиті ліанами. Трави сягають заввишки 5 м. У густих заростях водяться такі великі тварини, як слони, носороги, буйволи. У лісі багато мавп. Із хижаків водяться тигр і леопард. Колись у тераях були поширені озера і болота, що кишіли малярійними комарами. Нині вони здебільшого осушені. 
 Тераї
Тераї


Вище джунглів до висоти 1 200 м розташовується пояс вічнозелених тропічних лісів, де ростуть салове дерево, деревовидні папороті, бамбук і численні ліани. Його змінює пояс субтропічних лісів з вічнозелених (сосна, дуб) і листопадних (магнолія, клен, каштан) дерев. На висотах вище 2 000 м панують широколисті ліси помірного поясу з дуба, клена, каштана, які переходять у хвойні  ліси із сріблястої ялиці, гімалайської ялини, модрини. Підлісок утворюють густі зарості рододендронів. Верхня межа лісу проходить на висоті 3 500 м. 

 Модрина
Модрина 

Вище ліси розріджуються і змінюються субальпійським поясом з високотравними луками і чагарниками з ялівцю та рододендрона. Над ними розташовуються альпійські луки, де примули, анемони, маки утворюють барвисті трав’яні килими. На відмітках  5 500 – 6 000 м проходить снігова лінія, за якою – пояс вічних снігів і льодовиків.. Отже, жодні гори світу не мають таких колосальних контрастів ландшафтів, як Гімалаї. 

У Гімалаях у верхніх поясах зустрічається чорний гімалайський ведмідь, який на відміну від бурого ведмедя має на грудях на чорному хутрі білу пляму у вигляді літери V. До висоти 5 000 м піднімається сніжний барс. Мускусні олені (кабарги), дикі гірські барани й кози здатні долати скелясті стрімкі уступи.

Повсюдно поширені гризуни, особливо підкоришники. Багато птахів, серед яких фазан данфе, дикий індик улар.

 

Прийом «Роблю висновок»

  • Які пристосування до життя мають тварини у верхніх поясах гір?
  • Яке господарство веде населення у горах? Чому саме ці види господарювання?
  • Я розвинений туризм в Гімалаях?

 

III. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯГЕОГРАФІЧНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ – 8–10 хв.

Прийом «Бліцопитування»

  1.  Чому з підняттям у гори змінюються ґрунти та рослинний покрив?
  2.  Чому в Альпах відсутній гірський пояс тропічних вічнозелених лісів?
  3.  На скільки Гімалаї вищі за Альпи? Користуючись мал.. на с. .. розкажіть, як змінюються висотні пояси в Гімалаях.
  4.  Як діяльність людини позначилася на природі гір?
  5.  У Гімалаях висотна поясність представлена всіма висотними поясами Землі. Жодні гори світу не мають такого різноманіття ландшафтів. Поміркуйте, які два основні чинники обумовили цей планетарний максимум

 

IV. КОМЕНТОВАНЕ ПОЯСНЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ – 2–4 хв.

 

Опрацювати 54 параграф підручника, підготувати інформацю про об’єкти Світової спадщини ЮНЕСКО, підготувати запитання з теми сьогоднішнього уроку.

 

 

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ– 2–4 хв.

Оцінювання роботи учнів на уроці.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Помаліна Анастасія Андріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Гвоздецька Ірина Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
13 квітня 2018
Переглядів
15017
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку