Тема. Вибір графічної техніки для створення художнього образу
Творче завдання: композиція «Природні стихії» (гратаж).
Мета (формувати компетентності) :
предметні: продовжувати ознайомлювати учнів із поняттям «графіка», засобами виразності графіки, графічними техніками, удосконалювати вміння дітей в техніці гратографії; формувати вміння сприймати та аналізувати твори мистецтва графіки, формувати образне, логічне та просторове мислення; формувати художньо-практичні вміння, навички та вміння використовувати набуті знання у самостійній художній діяльності; формувати образне, логічне та просторове мислення; особистісно-позитивне, художньо-естетичне сприйняття дійсності на основі емоційно-чуттєвого досвіду, здатності до художнього мислення та творчої активності, розвивати просторову уяву, стимулювати розвиток допитливості;
ключові: спілкування державною мовою (уміння висловлювати власну думку, тлумачити поняття та ін.); уміння навчатися впродовж життя (уміння сприймати й аналізувати інформацію, визначати головне, формулювати, складати алгоритм навчальної діяльності та дотримувати його, організовувати робоче місце, оцінювати результати роботи; розвивати здатність розуміти твори мистецтва, естетичний смак, виховувати любов до природи, уважність, формувати ціннісне ставлення до мистецтва.
Оснащення: зоровий ряд : зразки дитячих робіт в різних графічних техніках.
Обладнання: альбом для малювання, графітовий олівець, гумка, ємність для води, матеріали для техніки гратографія (туш, гуаш, мило, парафінова січка, пензлі, )
Тип: комбінований урок
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності.
Розгадуючи кросворд, ми повторимо те, що вивчали на попередньому уроці, а відгадавши ключове слово, дізнаєтесь про що будемо говорити сьогодні
По горизонталі:
1.Вид образотворчого мистецтва, твори в якому створюють за допомогою ліній, штрихів, крапок та плям (графіка)
2.Засіб виразності графіки (штрих)
3.Художній … в різних видах мистецтва (образ)
4. Рідка фарба, що використовується у графіці (туш)
5. Засіб виразності графіки (пляма)
6. Жанр, що зображає природу. (пейзаж)
Ключове слово ГРАТАЖ
Гратаж (гратографія) – це одна з графічних технік, в якій ми будемо працювати. А також познайомимось з іншими графічними техніками.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Слово вчителя
Мистецтво графіки надзвичайно складне та багатогранне, проте основою будь-якого його різновиду є лінійний чи плямовий рисунок. Рисунок виконують твердими й сухими матеріалами (графітовим олівцем, вуглиною, пастеллю тощо), а також тушшю, чорнилом, акварельними чи гуашевими фарбами за допомогою пензля чи пера.
Залежно від того, які матеріали чи інструменти використовує художник, розрізняють і види графічних технік. У кожній техніці існують різноманітні прийоми та способи виразного відтворення форми та простору у композиції.
( Показ дитячих робіт в різних графічних техніках).
Техніка гризайль - це чорно-біле або однотонне зображення будь-якого колірного відтінку, виконане за допомогою пензля тушшю, чорнилом, аквареллю, або іншими матеріалами, розведеними водою.
Техніка ляпкографія (набрана на пензлик фарба струшується на папір, утворюючи плями, трубочкою для коктейлю роздмухати їх)
Техніка ниткографія (нитку, змочену у фарбі, викласти в довільній формі на папір, затиснути однією рукою між листками паперу, залишаючи вільний кінчик нитки, за який потім нитку витягти вільною рукою). Нитка залишить на папері різні зображення, які можна допрацювати і втілити свій задум.
Гравюра - графічний твір, друкований на папері. Щоб зробити гравюру, майстер на спеціальній металевій чи дерев'яній пластині вирізує або прошкрябує зображення спеціальними інструментами. Потім на дошку наносять фарбу, вставляють її у верстат. Під дією преса зображення з пластини переходить на папір.
Техніка гравюра на вощеному папері (гратаж, гратографія). На листку, попередньо загрунованому за допомогою воску та покритому гуашшю чи тушшю, змішаною з милом, продряпується зображення.
На сьогоднішньому уроці ми створимо гравюру на вощеному папері.
Робота з підручником ст.. 15. (Резніченко М.І. Образотворче мистецтво : підручник для 4 клас. загальноосвіт. навч. закл. / М.І. Резніченко. С.К. Трач.- Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2015. – 144с. : іл..)
Фізкульхвилинка
Подув вітер з лісу на заході (діти махають руками, імітуючи вітер)
Із чорної хмари дощик накрапує (клацають пальцями)
По небесах покотився грім (піднімають руки догори )
І грізна блискавка з хвостом вогняним (присідають, опускають руки)
А потім сонячний зайчисько (імітують зайчика)
Нагнув веселку над річкою низько (піднімають руки вгору і розводять в сторони, імітуючи веселку)
VІ. Художньо-творча діяльність
1).Підготовка до творчого завдання
Ґрунтуємо листок паперу: натираємо листок восковою чи парафіновою свічкою. Наносимо мильний засіб на папір і домилюємо його по всій поверхні. Швидко зафарбовуємо всю поверхню паперу, доки мильний розчин не висох, гуашшю чи тушшю. Чекаємо, поки листок висохне.
Коментар: заґрунтувати листок можна на початку уроку, щоб дати йому висохнути
2).Творча робота. (вчитель показує на дошці)
Оскільки за вікном пізня осінь, часто йдуть холодні затяжні дощі, ми сьогодні намалюємо композицію на тему «Природні стихії». Продумайте пейзажну композицію.
Алгоритм виконання творчого завдання
1. На попередньо заґрунтований папір наносимо загостреним предметом лінії – основу нашої композиції.
2. Залишаємо дерева, землю та інші елементи композиції чорними плямами.
3. Упевненими похилими штрихами висвітлюємо простір неба, хмари, з яких іде дощ.
4.Лініями різної форми та товщини надаємо характеру елементам композиції темного кольору. Для цього можна використати інструменти різної товщини: перо, голку та ін.
5. При потребі використовуємо крапки, штрихи, щоб надати предметам характерної поверхні.
6. Завершуємо композицію.
3).Самостійна робота учнів за творчим завданням.
Учні виконують роботу самостійно. Вчитель надає індивідуальну допомогу.
VІ. Підсумок уроку.
Із завершених робіт учні роблять виставку «Негода»
Отже, сьогодні кожен з вас графічними засобами створив неповторний образ негоди у своїх малюнках. А тепер скажіть, чи вдалося вам реалізувати свій задум, і за допомогою яких художніх засобів та прийомів ви це зробили?
(кожен учень висловлює свою думку)