Тема. Ознайомлення з технікою Опішнянський розпис. Розписування посуду.
Мета. Ознайомлення з народним глиняним посудом в Україні (на елементарному рівні) та Опішнянською технікою розпису. Поняття про рослинний та геометричний узори. Узгодженість декору із силуетною формою виробу.
Обладнання: гуаш, пензель, папір; зразки Опішнянського розпису, таблиці з видами глиняного посуду.
Хід уроку.
І.Організація класу
1. Привітання
Пролунав уже дзвінок,
Починаємо урок.
Працюватимем старанно
Щоб почути у кінці,
Що у нашім четвертім класі
Діти просто молодці
2. Перевірка готовності
Перевірте, щоб у вас на парті лежало все необхідне: альбом, фарби, олівець,гумка,пензлі, а все інше приберіть, щоб вам не заважало нічого
ІІ. Актуалізація опорних знань
Діти, сьогодні урок в нас буде не звичайний, ми з вами вирушимо в подорож, а куди саме, ви дізнаєтесь, відповівши на запитання
-Шо таке декоративно-прикладне мистецтво?( Декоративно-прикладне мистецтво – вид образотворчого мистецтва, створення та прикрашення предметів повсякденного побуту. )
-Яке основне призначення декоративного мистецтва? (Прикрашати предмети побуту)
Який вид декоративно - ужиткового мистецтва присвячений найголовнішому святу на весні – Пасха? (Художній розпис яєць)(писанкарство)
-Які види ДПМ ми знаєте?(вишиванка, витинанка,кування,декоративний розпис, кераміка, гравіювання, художнє різьблення, ткацтво, писанкарство, лозоплетіння) АСОЦІАТИВНИЙ КУЩ
- Як ви вважаєте, яку роль відіграє ДПМ в нашому житті?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Молодці! І сьогодні ми з вами будемо подорожувати в царство народних промислів, і завітаємо до чарівного села Опішня
ІV. Вивчення нового матеріалу
Село Опішня розташоване в Полтавській області, неподалік від річки Ворскли.
А чи знаєте ви чому річка Ворскла має таку назву? "Існує легенда, що розповідає про те, що перед боєм зі шведами під Полтавою Петро I, пропливаючи на боті по річці, на найглибшому місці впустив у неї скло з підзорної труби. Скло потонуло, і розгніваний Цар вигукнув: «злодій скло (скла)!", давши тим самим річці назву.
По берегах Ворскли, на порівняно невеликій глибині, залягають пластичні барвисті керамічні глини. Колись давно на місці згаслого вогнища люди знайшли затверділу, мов камінь землю. Так випадково було відкрито властивість глини тверднути і вогні. Відтоді почали виготовляти посуд з глини, покриваючи його поливою і випалюючи в печі за температури 900 °C. Спочатку ліпили ручним способом, а потім винайшли гончарний круг.
Виготовляють виріб опішнянської кераміки не менше 30–40 днів.
Українці завжди полюбляли гончарний посуд – куманці(фігурний посуд призначений для напоїв фігурний посуд призначений для напоїв), макітри, горщики, миски, келихи, вази. (розгляд посуди)
Візерунки, якими прикрашали посуд дуже легкі: це переважно ягоди, листя, кривульки, квіти, метелики, підковки
Кольори переважають коричневі, охристі, сірі, білі, жовто-коричневі, зелені. Але зауважте, не використовується червоний колір
Сірі вироби з глини природнього забарвлення вкривали суцільним шаром білого англобу, по якому гравірували. Таким способом отримували контрасний малюнок на білому тлі.
Звідси і кольори:
Білий – колір повітря;
Зелений – колір навколишньої природи;
Коричневий – колір гір;
Жовтий – колір сонця.
А зараз я запрошую вас в майстерню і спробувати себе в ролі майстра-художника розпису
Сьогодні ми з вами будемо малювати свій посуд використовуючи опішнянський розпис
Подивіться на цей малюнок
-Що зображено?
-Якої форми?
-Які кольори зображено?
-Чи відповідають ці кольори кольорам опішнянського розпису?
-Які візерунки намальовано?
Молодці! А зараз розглянемо послідовність малювання такого малюнка
1 малюнок
Спочатку ми малюємо форму нашої тарілки
-Якої форми тарілка? Круглої
2 малюнок замальовуємо наші візерунки
в даному випадку квіти, ягоди, листя, кривульки. Перед тим, як малювати квітку, намічаємо олівцем його контур (коло) і центр.
3 малюнок домальовуємо всі елементи.
4 малюнок розмльовуємо тарілку
Кисть тримається як звичайний олівець, рука при цьому повинна спиратися на стіл, щоб мазки виходили рівні і точні.
Основу, на якій ви малюєте, можна повертати в різні боки, – так зручніше вести пензлик і виконувати правильні мазки. В квітці пензлем робимо мазки, не заходячи за контур. Ведемо мазки від контуру до центру.
Для листя теж намічаємо контур і центр, мазки також ведемо від контуру до центру. Ведемо мазок відразу з сильного натиску на кисть, а потім, послаблюючи тиск, плавно зводимо мазок до тонкої лінії. З таких мазків виходять пелюстки квітки і листя.
Фізхвилинка
V. Самостійна робота учнів
Ваше завдання буде намалювати будь-яку посуду, то розмалювати її опішевським розписом
Правила роботи з фарбами
1)Гуаш не акварель, тому кольори змішують не на папері, а на палітрі
2)Перед малювання ретельно змішуємо фарби до однорідної консистенції
3) Не беремо багато води, адже фарба буде рідкою, та не беремо мало води, адже фарба буде густою
VІ. Підсумок
Виставка робіт. Аналіз робіт. Оцінення учнів
VІІ. Узагальнення
-Що ви намалювали?
-В якому селищі ми сьогодні побували?
-Що нового ви дізналися?
-Які кольори використовуються в опішнянському розписі?