Урок "Вічна загадка любові"

Про матеріал
Я учитель, і мій обов'язок - у кожній дитині розгледіти неповторні багатства душі і розвинути їх. Навчаю відчувати красу слова, цінувати художній твір, розуміти душу ліричних героїв, співпереживати їм і проживати разом з ними їхні долі, радощі, перемоги й поразки. Благодатний матеріал для цього - література високої проби, якою є проза Григора Тютюнника.
Перегляд файлу

Вічна загадка любові

Тема зародження кохання
в новелі Григора Тютюнника «Зав’язь
»

 

Мета: ознайомити учнів зі змістом твору; навчити аналізувати художній твір у єдності змісту і форми; удосконалювати вміння заглиблюватись у суть порушених проблем, правильно розуміти ідейний задум і способи реалізації його; визначати художні засоби, з’ясовувати функції художньої деталі; характеризувати героїв, досліджувати особливості оповідної манери письменника; поглибити вивчене про новелу, образ; виховувати в учнів інтерес до творчості Гр. Тютюнника;  формувати поважливе ставлення до дружби, кохання.

 

Епіграф: 

Мало - бачити.

Мало - розуміти.

Треба любить.

Немає загадки таланту.

Є вічна загадка Любові.

                       Гр.Тютюнник

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Які збірки творів Г. Тютюнника ви знаєте?
  • У якому році вийшла збірка «Зав’язь»?
  • Дайте визначення поняття новела.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу. Робота над змістом твору.

Вступне слово вчителя. Написана на початку літературного шляху Г. Тютюнника, новела «Зав’язь» яскраво демонструє ставлення письменника до слова і невтомний, копіткий пошук його – єдиного й неповторного, яке  найточніше передасть почуття, змалює картину, проникне читачеві в душу,
збурить розум і запанує в серці.

І годі збагнути пересічному читачеві, як воно вдається митцеві – витворити шедевр. Новела «Зав’язь»     усього кілька сторінок, а ніби
прочитав цілу поему про кохання, побачив життя всього села, встиг пізнати й полюбити героїв. Сцени настільки правдиві й реальні, образи виписані з такою любов’ю, що мимоволі думаєш про автора як про чарівника, котрий може проникнути в найпотаємніші куточки людської душі.

Про кохання написано за багато віків стільки, що, здається, нічого нового вже й не скажеш. Проте  Г.Тютюнник пише про любов особливо, неповторно і щиро, невіддільно від правди життя. Під його пером перші юнацькі почуття розквітають і переростають у справжнє кохання. Прочитаймо фрагмент із записника Г.Тютюнника й звернімо увагу на два моменти: а) як автор пише про творчу роботу письменника і б) як цей підхід реалізовано в новелі «Зав’язь».

Майстерність - уміння точно висловити свою думку, задуманий образ; вона починається з точно вжитого слова і кінчається вищим ступенем - точно вибудуваною думкою, образом. З останніх складається твір. Отже, щоб опанувати майстерність, треба:

а) бездоганно, глибоко знати мову, слово, щоб із багатьох вибрати одне, найточніше і найпрекрасніше;

б) навчитись думати (а для цього потрібно не лише вміти бачити, а й хворіти побаченим, себто не залишатися байдужим до нього, хвилюватися), а вже потім точно висловлювати думку. Щоб не хвилюватися тим, чим уже хвилювалися, треба читати.

Буває й так, що майстерність приходить, а вміння бачити і хвилюватися покидає. Це вже кінець. Це все одно, що вміти будувати храм і не мати цегли навіть на халупу.                                          у

Бесіда

  • Чи є заголовок твору символічним? Якщо так, доведіть.
  • Що спільного між науковим визначенням і художнім образом зав’язі?
  • Як ведеться оповідь у новелі? Чим така форма приваблює читача?
  • Образи яких героїв є центральними? Чим вони близькі читачеві?
  • Як побудований сюжет новели? Яка роль у цьому художніх деталей?

Аналіз ідейного задуму ї проблематики твору.

  • Коли відбувається зародження кохання Миколки і Соні? Чи випадково автор обирає саме цю пору року?
  • Як тут виявляється мистецька традиція? Проведіть аналогії.
  • Знайдіть у тексті й зачитайте опис на початку твору. Що це за опис?
  • Які художні засоби використовує автор для зображення природи?
  • Коли в тексті з’являється слово зав'язь?
  • Коли ще раз повториться ця деталь?
  • Прихід весни запрограмований самою природою, а чи пронесуть своє кохання, як першу зав’язь, чистим і великим через усе життя Соня і Миколка, чи не змаліють їхні душі й серця в життєвому вирі? (Свою думку підтвердіть цитатами з тексту.)
  • Як показано в новелі повоєнне життя села?
  • За допомогою яких барв автор створює кольорові контрасти? Як називається цей художній прийом?
  • Чому письменник аж тричі вводить у пейзаж заграву, що висвічується від того, «як трактористи стару солому палять»? Знайдіть у тексті ці епізоди.

У ч и т е л ь. Отже, письменник через конкретні пейзажні малюнки, на основі яких створює підтекст, підводить нас до розуміння «трудів і днів» селянина, високості його внутрішнього світу. Автор правдиво, художньо переконливо сказав не тільки про одвічне почуття кохання, а й про життя людини загадом.

  • Яка ж ідея твору? (Берегти, захищати від усякого лиха те, що народжується:зав’язь плоду, перше кохання, нові думки, починання, поривання; дбати не тільки про себе, а й про всіх («буде в людей - буде і в нас»). Це той мотив, який є основним в оповіданні Г.Тютюнника «Зав’язь».)

У ч и т е л ь. Новела «Зав’язь»  насамперед - історія про зародження першого трепетного юнацького почуття - рішучого в думках і нерішучого в діях.

Тож спробуймо глибше осягнути ті бентежні почування, які зародилися у весняному відцвітанні садів. Для цього виконаємо текстовий аналіз образів.

Характеристика образів твору.

  • Чому у творі лише кілька персонажів?
  • Які з них головні?

Дід Лаврін

  • Як дід ставиться до внука? Чи поділяє його захоплення?
  • У чому особливості дідового мовлення? Знайдіть у новелі зразки діалектних, розмовних слів, фразеологізми. Як вони характеризують образ і яку роль виконують у створенні загальної мовної палітри новели?
  • Які звичаї і традиції українців автор передав через образ діда Лавріна?
  • Чи дослухається Микола до дідових порад? У чому вбачає його життєву мудрість?

Миколка

  • Знайдіть у тексті слова, які дають зрозуміти, що хлопець поволі прощається з дитинством, вступає в пору юності.
  • Прочитайте вислів Г.Тютюнника. Порівняйте викладену в ньому позицію із поводженням Миколки із Сонею.

З дівчиною треба бути прямолінійним, тоді вона відчує твою силу, або дипломатичним - тоді вона відчує твій розум. А будеш просто людиною, рівнею їй, нічого не вийде! Поки-то вона пойме, що ти людина... (Г.Тютюнник).

  • Як ви зрозуміли фразу «Тепер він розтане»?  Що такого сталося у прірві, що сніг там «тепер розтане»?
  • Яким бачить хлопець своє майбутнє?
  • Чому Миколка розкладає вогонь на межі із сусідським садком?

 

Соня

  • Знайдіть у тексті й випишіть усі художні деталі, які допомагають читачеві побачити дівчину, ЇЇ портрет, рухи, мову.
  • Проаналізуйте зміни в настрої дівчини. Чим вони зумовлені? Які слова дають змогу впізнати в Соні гарну майбутню дружину? Чи мав слушність дід Лаврін, коли характеризував Соню?

IV. Підбиття підсумків уроку.

У ч и т е л ь. Новела «Зав’язь» захоплює ніжністю і трепетністю світлих і щирих почуттів юних сердець. Проклюнулася зав’язь на деревах –  прийшло кохання.  І його треба берегти, боротися за нього, як і за зав’язь. У цьому і є розуміння суті людського буття: гармонія людини і природи.

Герої  Г.Тютюнника пронесуть свої перші почуття через усе життя і будуть одне для одного найкращими, найдорожчими.

Так письменник відкрив ще одну сторінку великої книги Любові й через мистецтво художнього слова дав можливість нам, читачам, перейнятися світлими почуваннями.

Що ви зуміли побачити через наскрізну деталь «зав’язі» в новелі? Свої висновки узагальніть у вигляді схеми.

Орієнтовна підсумкова схема

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Домашнє завдання.  Написати твір-роздум  «Найперше кохання - найщиріше і найсправніше».

docx
До підручника
Українська література (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Авраменко О.М., Пахаренко В.І., Мовчан Р.В.)
Додано
9 квітня 2019
Переглядів
1219
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку