Вічна загадка любові
Тема зародження кохання
в новелі Григора Тютюнника «Зав’язь»
Мета: ознайомити учнів зі змістом твору; навчити аналізувати художній твір у єдності змісту і форми; удосконалювати вміння заглиблюватись у суть порушених проблем, правильно розуміти ідейний задум і способи реалізації його; визначати художні засоби, з’ясовувати функції художньої деталі; характеризувати героїв, досліджувати особливості оповідної манери письменника; поглибити вивчене про новелу, образ; виховувати в учнів інтерес до творчості Гр. Тютюнника; формувати поважливе ставлення до дружби, кохання.
Епіграф:
Мало - бачити.
Мало - розуміти.
Треба любить.
Немає загадки таланту.
Є вічна загадка Любові.
Гр.Тютюнник
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу. Робота над змістом твору.
Вступне слово вчителя. Написана на початку літературного шляху Г. Тютюнника, новела «Зав’язь» яскраво демонструє ставлення письменника до слова і невтомний, копіткий пошук його – єдиного й неповторного, яке найточніше передасть почуття, змалює картину, проникне читачеві в душу,
збурить розум і запанує в серці.
І годі збагнути пересічному читачеві, як воно вдається митцеві – витворити шедевр. Новела «Зав’язь» – усього кілька сторінок, а ніби
прочитав цілу поему про кохання, побачив життя всього села, встиг пізнати й полюбити героїв. Сцени настільки правдиві й реальні, образи виписані з такою любов’ю, що мимоволі думаєш про автора як про чарівника, котрий може проникнути в найпотаємніші куточки людської душі.
Про кохання написано за багато віків стільки, що, здається, нічого нового вже й не скажеш. Проте Г.Тютюнник пише про любов особливо, неповторно і щиро, невіддільно від правди життя. Під його пером перші юнацькі почуття розквітають і переростають у справжнє кохання. Прочитаймо фрагмент із записника Г.Тютюнника й звернімо увагу на два моменти: а) як автор пише про творчу роботу письменника і б) як цей підхід реалізовано в новелі «Зав’язь».
Майстерність - уміння точно висловити свою думку, задуманий образ; вона починається з точно вжитого слова і кінчається вищим ступенем - точно вибудуваною думкою, образом. З останніх складається твір. Отже, щоб опанувати майстерність, треба:
а) бездоганно, глибоко знати мову, слово, щоб із багатьох вибрати одне, найточніше і найпрекрасніше;
б) навчитись думати (а для цього потрібно не лише вміти бачити, а й хворіти побаченим, себто не залишатися байдужим до нього, хвилюватися), а вже потім точно висловлювати думку. Щоб не хвилюватися тим, чим уже хвилювалися, треба читати.
Буває й так, що майстерність приходить, а вміння бачити і хвилюватися покидає. Це вже кінець. Це все одно, що вміти будувати храм і не мати цегли навіть на халупу. у
Бесіда
Аналіз ідейного задуму ї проблематики твору.
У ч и т е л ь. Отже, письменник через конкретні пейзажні малюнки, на основі яких створює підтекст, підводить нас до розуміння «трудів і днів» селянина, високості його внутрішнього світу. Автор правдиво, художньо переконливо сказав не тільки про одвічне почуття кохання, а й про життя людини загадом.
У ч и т е л ь. Новела «Зав’язь» насамперед - історія про зародження першого трепетного юнацького почуття - рішучого в думках і нерішучого в діях.
Тож спробуймо глибше осягнути ті бентежні почування, які зародилися у весняному відцвітанні садів. Для цього виконаємо текстовий аналіз образів.
Характеристика образів твору.
Дід Лаврін
Миколка
З дівчиною треба бути прямолінійним, тоді вона відчує твою силу, або дипломатичним - тоді вона відчує твій розум. А будеш просто людиною, рівнею їй, нічого не вийде! Поки-то вона пойме, що ти людина... (Г.Тютюнник).
Соня
IV. Підбиття підсумків уроку.
У ч и т е л ь. Новела «Зав’язь» захоплює ніжністю і трепетністю світлих і щирих почуттів юних сердець. Проклюнулася зав’язь на деревах – прийшло кохання. І його треба берегти, боротися за нього, як і за зав’язь. У цьому і є розуміння суті людського буття: гармонія людини і природи.
Герої Г.Тютюнника пронесуть свої перші почуття через усе життя і будуть одне для одного найкращими, найдорожчими.
Так письменник відкрив ще одну сторінку великої книги Любові й через мистецтво художнього слова дав можливість нам, читачам, перейнятися світлими почуваннями.
Що ви зуміли побачити через наскрізну деталь «зав’язі» в новелі? Свої висновки узагальніть у вигляді схеми.
Орієнтовна підсумкова схема
Домашнє завдання. Написати твір-роздум «Найперше кохання - найщиріше і найсправніше».