Підготувала: учитель КЗ «Веселівська районна різнопрофільна гімназія»
Старостенко Тетяна Валентинівна
Вічна загадка любові ( за новелою Григора Тютюнника
« Три зозулі з поклоном»)
Мета: опрацювати зміст новели; поміркувати над її символікою, особливістю оповіді; продовжити роботу над вмінням аналізувати зміст прочитаного твору, визначити тематичні пласти художньої спадщини письменника, риси його індивідуального почерку; розвивати естетичний смак, зацікавити творчістю Григора Тютюнника; виховувати почуття любові, доброти, терпимості.
Тип уроку: урок – дослідження
Наочність, обладнання: портрет Григора Тютюнника, твори письменника, схеми, таблиці, аркуші паперу, аудіозапис української народної пісні « Летіла зозуля», магнітофон, словник літературознавчих термінів.
Теорія літератури: поглиблення поняття про жанр новели, автобіографічний твір, стиль письменника; оповідач, художня деталь.
Твір-мініатюра ( у виконанні учениці):
« Весна»
Вірш ( у виконанні учня):
Вона прийшла непрохана й неждана,
І я її зустріти не зумів.
Вона до мене виплила з туману
Моїх юнацьких несміливих снів.
Вона прийшла, заквітчана і мила,
І руки лагідно до мене протягла,
І так чарівно кликала й манила,
Такою ніжною і доброю була.
І я не чув, як жайвір в небі тоне,
Кого остерігає з висоти…
Прийшла любов непрохана неждана,
Ну як мені за нею не піти?
В. Симоненко
Вчитель: Хтось лише очікує це почуття, хтось закоханий зараз, хтось пронесе перше кохання через усе життя, а у когось залишаться солодкі світлі спогади. Любові, коханню, неймовірному почуттю присвячуємо цей урок.
Уривок із кінострічки «Титанік».
Вчитель : Розмова наша на уроці сьогодні піде про почуття, про високі почуття, про
які здебільшого мовчать, а коли говорять – то напівголосно! На світі не знайдеться людини, яка була б байдужою до нього, яка б не пережила солодких мук і гірких радостей. Отже, поговоримо про кохання. За свої шістнадцять років ви багато чого навчилися. А чи вчилися кохати? І чи треба цьому вчитись? Скажете, в коханні немає порадників, але, переживаючи будні і свята, сум і радість, розлуки і зустрічі, ми подумки звертаємося до тих, хто своєю силою любові, терпінням і мудрістю дає зразок величі цього почуття.
Шановні діти! На попередньому уроці ми з вами познайомилися із біографією і творчим шляхом відомого українського письменника Григора Тютюнника, лауреата премії імені Лесі Українки та Державної премії імені Тараса Шевченка.
Найдорожчою темою, а, отже, ідеалом для Григора Тютюнника завжди були Доброта, Самовідданість, Милосердя людської душі в найрізноманітних проявах.
Григір Тютюнник писав: «Життя дає страждання і щастя, мрія приносить нуль, якщо за неї не боротися, якщо її не зробити життям».
І дійсно, про письменника можна з цілковитою впевненістю сказати, що він жив, як писав, а писав, як жив. Пам'ять про нього закарбована в його прекрасних творах.
Вірш Г. Булаха ( у виконанні учениці)
Дві пелюстки
Григір. Троянда. Два томики прози.
От і все. От і вся моя всень.
А ще – грудня киплячі морози
В августійно сонячний – день.
От і все. Ще, пак, біль у куточках
Таємничо – вольтерівський вуст.
І ще білого снігу сорочка
І гаптована стрічка з Хуст.
А ще ж бо, іще – очі пекучі
Й шевелюри посріблена ніч,
Ну , а ще – хвацько звихрений кучер,
Мов підкову, хто кинув навстріч.
І ні жодного натяку смерті,
Тільки воля крута поміж брів,
Та , яку вже – ні вбити , ні стерти,
І не треба тут зайвих слів.
Григір. Троянда. Два томики прози.
От і все. От і все моя всень.
П’яте грудня. Киплячі морози.
Августійно – сонячний день.
Вчитель: Непізнана , незбагачена, невимовно світла любов – така основа новели « Три зозулі з поклоном».
Сьогодні на уроці ми поговоримо про неймовірне почуття.
Запишіть у зошити число і тему уроку:
Дев’ятнадцяте березня
Класна робота
Вічна загадка любові…
(за новелою Г.Тютюнника «Три зозулі з поклоном»)
Очима ти сказав мені : «ЛЮБЛЮ».
Душа складала свій тяжкий екзамен.
Мов тихий дзвін гірського кришталю,
Несказане лишилось несказанним.
Ліна Костенко
Мета: Сьогодні на уроці ми опрацюємо зміст новели, поговоримо про символіку твору, особливості оповіді у новелі, проаналізуємо зміст прочитаного, риси індивідуального стилю письменника.
План ( у зошити )
Діти! У вас на партах лежать картки оцінювання, на кінець уроку ви повинні оцінити себе, другу оцінку виставить лідер групи, а третьою оцінкою буде моя, за вашу роботу на уроці.
Вчитель: «Любові Всевишній присвячується» -- читаємо після заголовка. Така посвята. Зазвичай, вона має на меті зберегти, увічнити пам'ять про того, хто за життя письменника був для нього людиною близькою, духовно рідною. А присвячуючи твір любові, Гр. Тютюнник одразу спонукає читача вклонитися не людині, а почуттю. Ті, хто пізнав його в житті, хай уклоняться із вдячністю; кого оминуло щастя любові – з потаємним щемом. З першого рядка читачеві ясно, що автор розповідатиме в новелі про любов, яка, не стукаючи, без дозволу, входить у людське серце і виповнює його вщерть.
Складні перипетії доль героїв, багато горя і смутку в цій новелі!
Проте автор зумів вивищитися над усім грішним і земним – любов- саможертовну, від Бога, яка нічого не вимагає, адже любити – це вище призначення людини.
Сьогодні на уроці працюватимуть групи: лінгвістів, літературознавців, біографів, кожна група отримала своє завдання.
Вчитель: Таємничим здається вислів «Три зозулі з поклоном» , і, напевно, тільки автор зміг пролити світло на його зміст. Ми ж, не претендуючи на істинність, спробуємо побудувати власне дослідження, сповнившись світлом любові від прочитаного оповідання.
Так яка ж це була любов?
Любов ця справді була неземна. 33 річного чоловіка Михайла, батька оповідача , безнадійно покохала молода жінка Марфа Яркова . Вона й жила на світі тільки тим, що могла бачити його – сусіди ж були .І ось прийшла біда : Михайло попав у веремію сталінських репресій і опинився в сибірських концтаборах .Тепер Марфу тримали на світі листи Михайла, які він, звісна річ, писав не їй, а своїй родині. Вона ж потайки просила листоношу тільки в руках потримати .
Як ви розумієте назву новели?
На мою думку, слово «три» у заголовку творить дива, магію, і нам видається, що це символ щастя. Коли Михайло передає Марфі «Три зозулі з поклоном», то цим бажає їй заспокоєння, щастя, вдячної любові.
Про що ця новела?
- Перш за все про любов. А ще про людські долі, які скалічила тоталітарна система, про духовний світ і тонке світовідчуття простої людини .
До якого жанру належить твір ?
Які ознаки має він ?
Новела -- це твір порівняно невеликого розміру, в якому автор осмислює якесь соціальне питання і при цьому засобами художнього слова глибоко розкриває психологію персонажа, його настрої, почуття, переживання .
Чим цей твір незвичайний ?
Новела хоч і невелика за обсягом, але із своєрідною композицією. Автор використовує прийоми обрамлення, щоб через розповідь ліричного героя досягти більшої емоційності в окремій людині (Марфи, матері, батьк ,сина-оповідача), так і цілого народу, який потерпав від сталінських репресій. «Останній лист від тата»--як новела в новелі .
А тепер давайте з`ясуємо, на основі чого була написана новела ? Що про це скажуть літератори ?
Було то 1976 року. До Ірпінського будинку творчості завітав сліпий бандурист Георгій Кирилович Кириченко. Серед пісень, які він виконував, особливо вразила одна – « Летіла зозуля через мою хату». Йшлося в ній не просто про нещасливе кохання, а про вічне, непереборне ніким і нічим страждання людини. Григір ураз підхопився і побіг до себе в кімнату. Про це розповідає очевидець Інна Христенко. Так народилася новела –одна з найчарівніших перлин української літератури
XX століття .
Звучить пісня «Летіла зозуля».
Твір є автобіографічним. А в чому ж полягає автобіографічність ?
Розповідь про батька.
Звучить пісня « Цвіте терен» у виконанні учениці.
Автобіографічний епізод із життя Григора Тютюнника.
Звернімося до епіграфа новели. (Любові Всевишній присвячується). Як ви його розумієте ?
Всевишня любов –це даність неба.Тому епіграф-посвята звучить саме так : Любові Всевишній присвячується.
Що ж розумієте під поняттям «кохання» ви, молоде покоління?
Слово надається соціологу .
Любовні процеси, що відбуваються у людській душі, безкінечні, як безкінечний Всесвіт. А душа є відображенням Всесвіту. Г.Тютюнник показав у новелі безконечний любовний процес , у якому любов – це вміння віддавати.
А в чому вбачають кохання герої новели ?
Новела справді розкрила значимість епіграфа…Але кохання є в душі кожного героя твору .
Кохання Всевишнє ..
Всевишній вживається тільки зі словом Бог. Мабуть, автор вказує на найвище, найпрекрасніше людське почуття—кохання. Бо воно—найодухотвореніше , наймогутніше .
А у новелі ?
У новелі –це любов душ, тобто вищого за тілесний рівень, це кохання, в якому кожен залишається чесним перед самим собою. Це безпретензійне кохання, в якому не було й тіні заздрощів та суперництва .
Дійсно, новела присвячена коханню, великому, палкому, яке прийшло само. Воно гріє, пече, воно сповнено горем самотності.
Воно гріє головних героїв : Марфу , Михайла , Софію. Що ж означають їхні імена ? Про це дізнавалися лінгвісти.
Тлумачення імен героїв .
Читаючи новелу, ви звернули увагу на так званий любовний трикутник . Що ви можете про нього сказати ?
У новелі ми бачимо любовний трикутник…
Якими ми бачимо героїв новели ?
Аналіз образів новели …
Вершина новели –Останній лист Михайла до Софії . Він сповідується ніби перед Всевишнім.
Учень читає лист від Михайла.
Кожна людина залишає після себе сліди. Темні – світлі. Світлі—це храми і мелодії, книги і картини . Скульптури і листи.
На сьогодні ви підготували уривки з листів відомих людей, надісланих своїм коханим.
Листи закоханих –це симфонія почуттів, хвилі ніжності, справжні шедеври.
Листи :
Наполеон –Жозефіні .
Грибоєдов –дружині Ніні .
Пушкін –Н.Гончаровій .
Людина має попри всі життєві буревії зберегти любов і передати її у спадок .
Який же ми можемо зробити висновок щодо образів новели ?
Відповіді учнів .
Давайте прослідкуємо, яким же було кохання головних героїв ?
Новела наповнена символами. Які символи зустрічаються у творі.
Група лінгвістів отримала завдання .
Виступ із повідомленням групи лінгвістів.
( Сосна , ріка , ромашка , колосок , зозуля .)
У яких творах світової та української літератури простежується любовний трикутник ?
Відповіді учнів .
Що є головним у творі : зображення подій чи почуття ?
Відповіді учнів .
Для кожного, хто прилучився до творчості Г. Тютюнника, вагомішим стає життя. І ми вже не мислимо без творчості митця свого духовного світу.
Олесь Гончар писав : «Прийшов , щоб не розлучатися …»
Що ж залишив нам у спадок письменник ?
Відповіді учнів .
А до якого висновку допомогли вам дійти герої новели у такому делікатному питанні як кохання ?
Я пропоную вам відверто відповісти на питання із «Конверта щирості».
«Конверт щирості».
Сьогодні часто доводиться чути, що у житті не залишилося нічого святого, що на очах знецінюються віковічні моральні істини, і найстрашніше те, що цей процес охопив любов .
У вченні Христа--- любов , всепрощення , милосердя , великодушність . А світ врятує від морального каліцтва тільки вона — Любов . Бо , як сказав Василь Симоненко
Було і буде так у всі часи :
Любов, як сонце, світу відкриває
Безмежну велич людської краси ,
І тому світ завжди благословляє
І сонце, що встає, і серце, що кохає.
Так чим же схвилювала вас новела?
Діти висловлюють свої думки .
Оцінювання учнів .
Домашнє завдання:
1.Написати твір-мініатюру на тему : «Любов –це кара чи нагорода для героїв твору (за новелою Г. Тютюнника «Три зозулі з поклоном»).
2.Написати відгук про новелу .
3.Спробувати скласти поезію, присвячену високому почуттю –коханню .
Неймовірне почуття кохання можна передати словом, можна почути у
музиці, а можна асоціювати із кольором . Для мене це червоний –колір захоплення . А як для вас ?
На партах у вас лежать стрічки-асоціації , на дошці—тлумачення кольорів , оберіть той , з яким ви ототожнюєте поняття кохання . Що ж у нас вийшло?!
Переважають кольори захоплення , радості , спокою. Так збережіть цю кольорову гаму у своїй душі назавжди!
І на останок , я хотіла б дати вам рецепт , як зберегти кохання на все життя .
РЕЦЕПТ кохання на все життя.
Одним із результатів нашого дослідження є буклет , який ми даруємо вам на згадку .
1