Урок. "Видатні імена в хоровому мистецтві"

Про матеріал
Урок з музичного мистецтва для учнів 6класу, присвячений розвитку хорового мистецтва на Україні
Перегляд файлу

                                    Сумська обл., м. Конотоп ЗОШ № 10

                                    учитель музичного мистецтва Цимбал Т.О.

 

Тема. Видатні імена в хоровому мистецтві (6 клас).

Мета. Дослідити історію розвитку хорового мистецтва в Україні, етапи розвитку хорового виконавства в Україні, ознайомити учнів з різновидами хорових колективів, видатними іменами в хоровому українському мистецтві.

Розвивати вміння учнів уважно слухати хорову музику, відрізняти на слух звучання й типи хорових колективів,  розвивати вміння аналізувати та висловлювати власні музичні враження від прослуханих хорових творів.

Виховувати  інтерес до слухання хорової музики, захоплення найкращими зразками хорових творів українських композиторів.

Музичний матеріал: М. Березовський, «Не отвержи мене» у виконанні капели «Дударик»,   «Щедрик» у виконанні капели «Думка».   «Щедрик» у виконанні хору «Лібера», О. Жилінський,  «Веселкова пісня», укр. нар. пісня «Зеленеє жито» у виконанні хору ім. Г. Вірьовки, пісня з репертуару хору «Alice White»

Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему.

Методи та прийоми: наочні, словесні

Обладнання: музичний інструмент, ноутбук, мультимедійна дошка, проектор, мультимедійна презентація, наочність до теми, мольберт

 План уроку

  1.                   Організаційний момент
  2.                   Повідомлення теми, мети уроку
  3.                   Актуалізація знгань учнів.
  4.                   Вокально-хорова робота
  5.                   Хорове мистецтво. видатні імена в хоровому мистецтві.

   6.        Домашнє завдання       

  1.                   Підсумок уроку
  2.                   Рефлексія

 

                                     Хід уроку

1. Організаційний момент.

 Добрий день, діти. Візьміть в праву руку всю свою кмітливість, всі здобуті знання, терпіння, взаємоповагу та привітайте один одного рукостисканням.

2. Повідомлення теми, мети уроку

Як ми знаємо всі прості і складні музичні твори складаються лише з семи нот - .... (до, ре, мі...) Наш урок я хочу почати з інтонації відомої вам народної пісні,  яка побудована на повторі  лише трьох нот                 (показ)  

Назву пісні ви прочитаєте, якщо закреслите  букви латинського алфавіту

                                 RSЩWZEVДNFLGК   

Щойно прозвучала інтонація якої пісні? Так, це укр. нар. пісня «Щедрик», яку знають не тільки в Україні, а й у всьому світі завдяки обробці видатного українського композитора Миколи Леонотовича. Тому  про творчість цього композитора, а також   інших видатних українських композиторів у хоровому мистецтві буде йти  мова сьогодні на уроці, тема якого так і звучить: «Видатні імена в хоровому мистецтві».

Отже, сьогодні на уроці ви дізнаєтесь історію розвитку хорового мистецтва в Україні,   імена видатних композиторів та різновиди хорових колективів, в залежності від манери виконання. Будемо вчитись відрізняти на слух звучання й типи хорових колективів, висловлювати власні музичні враження від прослуханих музичних творів...

3. Актуалізація  знань.

А тепер згадаємо тему минулого уроку, на якому йшла мова про.... (хорову музику)

- поясніть, що таке хорова музика? (музичні твори, призначені для хорового виконання)

- назвіть види хорового співу? (одноголосий та багатоголосий)

- оберіть правильну відповідь і продовжіть речення:

а) хорова музика зародилася...

б) хорова музика одразу була... 

в) знамени – це...

г) винахідник нотного стану - ...

д) з яких часів виконували хорову музику...

   

Варіант 1

Варіант 2

Хорова музика зародилася в середньовічній Європі

Хорова музика зародилася в Стародавній Греції

Хорова музика одразу була багатоголосою.

Хорова музика одразу була одноголосною.

Записували партії знаменами. Знамени- це таке кольорове зображення нот

Знамени, крюки – це такі музичні зназнаки, що лише приблизно вказували висоту та тривалість звуків

«знаменний розспів» виконували і жінки, і чоловіки на світських заходах

Знаменний розспів  в той час в церквах та монастирях виконували лише чолчоловіки.А світська музика з’явилася  в ХІХ ст.

ім’я  винахідника нотного стану не збереглося

Винахідником сучасного  запису нот вважають монаха Гвідо д’Ареццо.

лише у ХХ ст. хорова музика стала звучати в церквах та храмах

Хорова музика  звучала в церквах та храмах ще до епохи Відродження

4. Вокально-хорова робота. Поспівка. О. Жилінський,  « Веселкова пісня – робота над піснею, виконання.

- яким може бути хоровий спів ? (з інструментальним супроводом,  а капела, під  фонограму)

-- дайте визначення: що таке хор?

 - що ми можемо сказати про наш  класний хоровий   колектив?

Спробуємо це зробити у вигляді інформаційного грона. З поданих слів виберіть необхідні слова для характеристики нашого хорового колективу: одноголосий, багатоголосий, чоловічий, жіночий, дитячий, мішаний, професійний, навчальний

  • дитячий
  • одноголосий
  • навчальний

5. Хорове мистецтво.  Видатні імена в хоровому мистецтві

Отже, сьогодні наша розмова  про хорове мистецтво, що розвивалося на території України, а також видатних українських  композиторів та виконавські колективи.

 5.1    Партесний концерт

      З часів Київської Русі, правління князів, хорові колективи існували при княжих дворах. А також, як ми вже сказали, в Середньовічній Європі хорова музика лунала при церквах, монастирях  та храмах, де її виконували  без супроводу музичних інструментів, одноголосно, записували  за допомогою знамен чи крюків, які лише приблизно вказували висоту та тривалість звуків.  Після того, як винайшли нотний запис, з’явилася можливість співати по партіям. Наприкінці XVI століття в Україні виник новий тип хорового співу — багатоголосий (хоровий) партесний спів, а основним жанром  став партесний концерт.

Пригадайте, як перекладається з італ. слово «концерт»? (змагання) . І якщо в інструментальному концерті «змагаються» голоси муз. інструментів, то в хоровому – вокальні голоси.

Партес (з латинської ) – вокальні голоси або вокальні партії

Партесний спів – хоровий спів згідно вокальних партій

Партесний концерт – це одночастинний складний багатоголосий хоровий твір. Кількість голосів могла бути від  3-4 до 8-12.

                Серед найвидатніших композиторів партесної музики в Україні — чотири майже забутих імені:  Микола Дилецький, Симеон Пекалицький, Іван Домарацький, Герман Левицький.

  5.2. Музика ХVІІІ-ХІХ ст. Духовний концерт

   Золотою добою церковної музики в Україні були ХVІІІ-ХІХ століття.  У другій половині XVIII століття з'являється новий жанр духовного хорового  концерту і нові імена композиторів, які затвердили класичниий 4-х - голосий спів: Дмитро Бортнянський, Артемій Ведель, Максим Березовський.

                             (відео М. Березовський)

      А ще М. Березовського  називали «українським Моцартом» ...  Адже і Березовський, і Моцарт  прожили коротке та трагічне життя, залишивши по собі найчарівнішу  музику. Ім’я  Березовського викарбувано золотими буквами на дошці пошани Болонської філармонічної академії в Італії, де він навчався,  поряд з ім’ям Моцарта. Тому не випадково, що в хорових творах композитора   поєдналися традиції італійської музики з елементами мелодики українських пісень.   Саме М. Березовський є засновником жанру духовного концерту. Один з найвідоміших його творів є хоровий концерт «Не покидай мене у пору старості»

                                       Не покидай мене у пору старості,

                                      Коли зменшиться сила моя,

                                      Не лиши Ти мене,

                                      Бо мої вороги проти мене змовляються,

                                      Говорячи: «Бог  покинув його...»

                                      Боже мій,- поспіши на поміч  мені!

 Під час сприймання відео,  поміркуйте над наступними запитаннями:

 -  вид хору за складом виконавців ( жіночий, чоловічий, дитячий, мішаний);

 - визначіть вид виконання (а капела чи з інструментальним супроводом)

- зверніть увагу на характер мелодії та засоби музичної виразності, які  використовує композитор (повільний темп, мінорний лад, рух мелодичної лінії)

                   ( відео  «Не отвержи мене», капела «Дударик»)

Послухайте уважно інформацію ще про двох композиторів, яку підготували учні, що отримали   випереджальні завдання  - Д. Бортнянського та А. Веделя.

Учень. Дмитро Бортнянський (1751 —1825). Через п’ять років, у 1751 році в Глухові народився  Д. Бортнянський, майбутній композитор, класик хорової музики XVIII ст. Життєвий шлях Бортнянського багато  в чому нагадує біографію М. Березовського:  також родом із Глухова, також співав у Придворній Петербурзькій хоровій  капелі, вдосконалював музичну освіту в Італїї.  Французький композитор Г. Берліоз і німецький композитор Л. ван Бетховен були вражені високим професіоналізмом Д. Бортнянського.  Його хорові твори стали зразком для майбутніх композиторів  М. Лисенка, М. Леонтовича, К. Стеценка та ін.   Це єдиний композитор ХVІІІ ст., чия музика не була забута після його смерті.

 Пам’ятники М. Березовському та Д. Бортнянському, створені скульптором Інною Коломієць стали окрасою м. Глухів.            

 Учень. Артемій Ведель (1767—1808) — композитор,  хоровий диригент, співак, скрипаль, педагог — увійшов в історію музичної культури як митець, який писав винятково релігійну хорову музику, розвиваючи багатовікові традиції української хорової культури й народної творчості. Багато творів композитора не дійшли до нашого часу; нам відомі близько 30 хорових концертів. Простота й виразність, співучість, спорідненість з українськими думами сприяли  популярності музики Артемія Веделя.

  -  Отже, хто із композиторів ХVІІІ ст. є засновником жанру духовного концерту?

5.3.  Світська хорова музика.

     В першій половині XIX століття хорова музика починає виходити за межі церкви, перестає бути лише релігійною.  Велику увагу композитори також приділяють збиранню пісенного фольклору та створенню хорових обробок укр. нар. пісень. Серед них – М. Лисенко, К. Стеценко, М. Леонтович, С. Людкевич, О. Кошиць та інш.

  -   «Боже великий, єдиний нам Україну храни...»  З якого музичного твору ці рядки  і хто автор музики?

     Ще за життя М. Лисенко заслужив собі епітет «батько української музики». До найвідоміших творів Лисенка належать музика духовного гімну «Молитва за Україну»,  «Вічний революціонер»,  перші дитячі опери «Коза Дереза», «Зима і Весна», а також опери «Тарас Бульба», «Наталка Полтавка» та інші.

           Наступне ім’я:  Микола Леонтович - видатний український композитор,  автор численних обробок українських народних пісень, оригінальних творів, які стали зразками української хорової музики. Найпопулярніші з них – це "Пряля", "Козака несуть", "Щедрик", "Дударик", "Піють півні", хори "Льодолом", "Літні тони" тощо.

  Розгляньте таблицю в підручнику на с. 66,  (робота з підручником) і дайте відповіді на питання:

  • на які три періоди розподіляється  розвиток хорового  мистецтва України?
  • які жанри хорової музики набули свого розвитку в кінці ХVI століття? У другій половині VХІІІ  та в першій половині ХІХ століття?

Хочу запропонувати вашій увазі унікальний запис виконання «Щедрика» в обр. М. Леонтовича капелою «Думка»  під час гастролей у Франції в 1957 р. Подумайте, які асоціації створює звучання  цього твору

                      (відео «Щедрик» у виконанні капели «Думка»)

Думаю,  не менш цікаво звучить Щедрик і в сучасному англомовному виконанні  хору хлопчиків «Лібера»

І ось тепер  за час звучання   запишіть 3-4 слова- асоціацї до цього твору.

 А Даші та іншим бажаючим дітям  я хочу запропонувати виразити навстрій, свої враження від цього твору не тільки словами, а й за допомогою ліній та кольорів

                   (під час слухання учениця малює на мольберті)

                        (відео «Щедрик» увиконанні хору «Лібера»)

Таким чином,  ця пісня стала символом такого чудового свята як Різдво. А ваші слова-асоціації допоможуть створити атмосферу свята, яке наближається

                                       (зачитують)

Отже,  «Щедрик» асоціюється зі словами   «свято-пісня-зима- подарунки-радість»...

 

 

5.4. Видатні хорові колективи.

     З кінця ХІХ – початку ХХ століття в Україні активно створюються  хорові колективи.  Деяки з них працюють і до сьогодні, активно гастролюють, відкривають світові надзвичайну українську хорову культуру.  Що це за імена?

 Це такі провідні хорові колективи України: Національна заслужена академічна капела України «Думка», Національний заслужений академічний народний хор України ім. Г. Вірьовки, Львівська державна хорова капела «Дударик», Черкаський народний хор, Закарпатський народний хор та інш.

Капела – професійний хоровий колектив, який виконує твори із супроводом і без нього.

5.5.   Різновиди хорових колективів за манерою виконання

Треба сказати, що кожен хоровий колектив відрізняється один від одного не тільки за репертуаром, складом учасників, але й особливою манерою виконання, тобто специфічним характером співочого звуку

Манера виконання – це специфічний характер співочого звуку.

В залежності від манери виконання хорові колективи розподіляються на народний хор, академічний, естрадний хор (шоу-хор).

Народний хор – колектив виконавців, який виконує народні пісні в автентичній манері.

Академічний хор – колектив виконавців, який виконує хорові твори в академічній (класичній) манері співу, що потребує спеціальної вокальної підготовки

Естрадний хор – колектив виконавців, який поєднує у своїх виступах хоровий спів і хореографію, інколи згідно сюжету

      Особливістю народної манери виконання є специфічний характер співочого звуку, наявність підголосків, використання натурального звучання голосів. У репертуарі народного хору провідне місце займають здебільшого народні пісенні твори.

                 (відео, «Зеленеє жито», хор ім. Г. Верьовки)

      Академічний або класичний спів характеризується певною штучністю звуковидобування (округленням звуку), високою майстерністю виконання. В репертуарі таких колективів як складні класичні твори, так і пісенні.

                                   (відео, «Не отвержи», )

Естрадна манера передбачає широке використання підсилювальних пристроїв, мікрофонів і відкидає необхідність академічного вокального навчання.

                                    (відео, хор «Alice White»)

- які ж переваги хорового співу?  (позитивні емоції, згуртовує колектив, задоволення від співу разом, підтримка)

6. Дом. завдання.

- опрацюйте інформацію по темі на с. 64-70, дайте відповіді на питання (с. 71)

- «Веселкова пісня» - виразно виконувати;

- творче завдання: складіть твір-мініатюру «Щедрик», у якому спробуйте відтворити свої враження від цієї пісні

7.  Підсумок уроку

Ну а зараз                              

                                                Наступає час завдань

                                                Перевірки ваших знань.

Отже, підводимо підсумок уроку, на якому йшла мова про.....?

1. Завдання в парах «Музична вікторина» (взаємоперевірка). на слайді правильна відповідь . Прослухавши музичний фрагмент визначіть:

а)  манеру співу (народна, академічна, естрадна)

б) вид хору (жіночий, чоловічий, дитячий, мішаний)

в) вид виконання (а капела чи з інструментальним супроводом)

2.  Прибрати зайві слова в назвах колективів:

-  Болгарський національний заслужений дисканто-альтовий академічний народний дует хор ім. Г. Вірьовки.

-  Національна регіональна заслужена академічна симфонічно-інструментальна капела України «Думка»

-  Львівська шкільна державна струнно-ударна хорова капела «Дударик».

8.  Рефлексія.

Для того , щоб висловити свою думку щодо уроку скористайтеся одним із речень:

- я дізнався... (розвиток хорової музики на Україні, про композиторів наших земляків, відомі виконавські хорові колективи, манери виконання та види хорів)

- мене зацікавило...

- мене здивувало...

- хочу дізнатись...

     Незабаром свято Микола, новорічні свята, тому пропоную записати щирі, щедрі побажання один одному і обмінятися ними.

 

 

doc
Додав(-ла)
Цимбал Тетяна
Додано
31 січня 2023
Переглядів
697
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку