План конспект уроку музичного мистецтва
в 6 класі ЗШ №105 м.Києва
Вчителя вищої категорії
Колесник Л.А
Мета :
визначити зміст, особливості музичної мови хорової музики, розвивати образно-асоціативне мислення, вокально-хорові навички учнів, виховувати інтерес до кращих зразків класної музики, естетичні почуття, збагачити емоційно-естетичний досвід учнів, формувати полікультурний досвід учнів.
Тип уроку : комбінований урок.
Обладнання: фортепіано, аудіозаписи, коробки, таблички з опорними словами, портрети композиторів, цитати до теми уроку, підручник Л.М.Масол, "Муз.мист.6 кл".
Методи : пояснення, бесіда, слухання.
Ключові поняття: хорові жанри, кантата, ораторія.
Епіграф уроку : мета будь-якої музики-очищення душі ( І.С.Бах)
План уроку :
І. Організаційний етап, вхід до класу.
* у мене гарний настрій
* Я активно працюватиму на уроці
* Я впевнений у своїх силах.
ІІ. Мотивація. Очікуванні результати. Оголошення теми уроку.
Тема нашого уроку "Жанри хорової музики: кантата і ораторія". Узнаємо особливості хорової музики, їх класифікацію, відомих композиторів. Навчимося аналізувати музичний твір, знаходити на слух ознаки хорової музики. Продовжимо формувати навички вокального виконання.
ІІІ. Актуалізація опорних знань. Питання учням.
Продовжимо розвивати вокально-хорову майстерність.
ІV. Вокально-хорова робота.
Нагадуємо учням:
- співоча постава. Правила співу.
- дбайливе ставлення до свого голосу ( спокійний, напружений звук, доступний діапазон)
Розспівування: Тризвук. Склад – лі, - лу… , елементи мелодії пісні;
Виразне виконання пісні "Будинок під блакитним дахом".( муз. І.Кириліної. сл.В.Орлова) вчителем у супроводі ф-но. 1 куплет - приспів – учні слідкують за текстом у підручнику, спів "про себе". Підручник стор.49.
2 к,3к – виразно текст, співаємо з мелодією.
При співі звертаємо увагу :
Виразне виконання пісні. Робота в групах. Метод "Передай іншому".
Питання учням: Яка пісня за настроєм? Як це передає музика? (Піднесена, життєрадісна, гімн життя) Як ви розумієте її зміст? ( жити у мирі, злагоді, радіти красі, яка є навколо).
Характер музики пов’язаний зі змістом пісні.
Аналіз недоліків, повторне виконання.
V. Бесіда за темою уроку. Основна частина.
Сьогодні розмова піде про не менш цікаві жанри хорової музики : кантата і ораторія.
Слово "кантата" ( від італ. "cantore" – співати). Виникла в ХVІІ ст.
Спочатку це була сольна п’єса для співу , ліричного характеру, пізніше до неї стали включати хор, оркестр. Часто кантати композитори писали до якоїсь події, нагоди, тому вони бувають ліричні, урочисті, драматичні, комедійні.
Сучасна кантата – великий музичний твір з кількох частин, поєднаних між собою спільною темою, ідеєю.
Робота з підручником. Прочитати визначення кантати. (див.стор.51).
Серед авторів кантат-сучасний автор Леся Дичко (див.стор.підр.52).
Які цікаві факти учні знайшли про неї?
Дом.завдання, група "біографи"(доповідають). Вчитель доповнює.
Кантата "Пори року" з"явилася в 1975 році. В основі його народно-пісенні тексти, календарно-обрядові пісні. Цей пісенний шар сформувався 1000 років тому, дійшов до ХХІ ст., виражаючи думку українського народу, красу його звичаїв, культуру побуту. Очевидно, це захопило композитора і приваблює нас, слухачів.
У кантаті в 4 частини відповідно до пір року. Розпочинається з "весни" ( Новий рік в давнину тоді й починався), що має кілька тем, пов’язаних зі словами веснянок "Вийди, вийди, Іванку", "Благослови, мати", які контрастують між собою.
Слухання музики : Л.Дичко "Веснянка" з кантати "Пори року".
Питання учням :
Елементи музичної мови.
І тема (жіночі голоси) – жвава, грайлива, швидка.
ІІ тема (чоловічі голоси) – речитативна, урочиста, оповідна.
Обидві теми зазнють зміни.
Загальний характер музики : піднесеність, широта, звучання, відчуття весняного оновлення, деяка незвичність звучання, сучасна музична мова (працює група "експерти").
Ще один жанр хорової музики з яким ми познайомились, ораторія( лат."говорю", "молитва"). Ораторія виникла на початку ХVІІ ст.( як і кантата). В невеликих приміщеннях, що називалися капелами збиралися співаки, читці, оркестр. Там звучали музичні прославляння на сюжети, які згодом перетворювалися на великі хорові твори – ораторії.
Визначення з підручника ( див. стор.53).
Особливості цього жанру не примушували композиторів розважати публіку, що було вимогою тогочасної опери. Сценічного дійства, декорацій, костюмів не було, але сюжет, біблейська історія були обов’язкові. Це було концертне виконання.
Від кантати ораторія відрізняється масштабом і розгорнутим сюжетом. Пізніше композитори створювали ораторії не тільки на релігійні теми, а присвячували їх різним героям.
Одним з найвідоміших композиторів, які складали ораторії, був геніальний німецький музикант, митець стилю бароко Георг Фрідріх Гендель ( 1685-1759рр).
Що відомо вам про цього композитора? Цікаві факти з його життя.
Відповіді дітей. Робота групи "біографії"(доп.завдання). Доповнення вчителя.
За своє життя Гендель створив 32 ораторії. Ораторія "Месія("1742р) складається з 3-х частин.
Месія – Помазаник – Спаситель, посланий Богом на землю ( текст Г. узяв з англомовного перекладу Біблії). Наприкінці 2-ї частини звучить хор " Алілуйя" ( Восхволяє Бога), сповнений величі й сили. У музиці ми відчуваємо великий порив до свободи, який наприкінці ХVІІ ст. Охопить європейські країни.
Слухання музики. Г.Ф.Гендель. Хор. "Алілуйя" з ораторії "Месія".
Питання учням. Група "експерти".
VІ. Заключна частина. Узагальнення. Підсумок уроку.
Рефлексія. Технологія. Незакінчене речення.
Завдання учням. Робота з картками біля дошки.
Висновок. Ви переконалися у тому, що справжню музику об"єднує людяність, краса, щирість. Тому ми розуміємо ті почуття, що були втілені у музичних творах далекого минулого та сучасного.
Дом. завдання. Використовуючи інтернет-ресурс знайти композиторів, що писали ораторії, кантати, малюнки до пісні ( за бажанням).
Оцінювання учнів.
Вихід з класу.( Г.Ф Гендель "Алілуйя").