Урок "Видатні особистості в історії рідного краю"

Про матеріал
Вітаю! Урок дасть можливість з’ясувати, якими бувають верстви суспільства, познайомити учнів з видатними діячами рідного краю.
Перегляд файлу

Тема уроку. Видатні особистості в історії рідного краю

Мета:пояснити зміст понять «стан», з’ясувати, якими бувають історичні діячі та верстви суспільства, познайомити учнів з видатними діячами рідного краю, розвивати вміння висловлювати власну думку, працювати з історичними джерелами, атласом, ілюстраціями, аналізувати діяльність історичних діячів, використовуючи пам’ятку; виховувати інтерес до вивчення історії рідного краю.

Тип уроку: комбінований

 Обладнання: підручник, ілюстрації, атлас

Основні поняття:  стан. 

Хід уроку

I.   Організаційний етап

II. Актуалізація опорних знань

Завдання

Уявіть, що вам потрібно зняти фільм «Видатні історичні діячі України». Хто стане героями вашої стрічки? Чому?

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності

Учням пропонується «ланцюжком» продовжити речення, формулюючи свої очікування від уроку: «Я хочу дізнатися про…».

Гра «Слово за словом».

Розповідь учителя

Сферою діяльності істориків є не лише дослідження окремих верств населення, а й цілі народи. Аналізуючи різноманітні писемні, речові та усні джерела, історики можуть дати відповідь на запитання: де і коли з’явилися ті чи інші народи, яким було їхнє життя, чим один народ відрізняється від іншого.

IV.   Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу

План вивчення нового матеріалу

1.   Групи людей і народи.

2.   Історичні діячі

3.   Дослідження діяльності історичної постаті.

1.   Групи людей і народи

Завдання

Поставте запитання, на які маємо знайти відповідь, розглянувши пункт плану.

Робота з ілюстраціями  

Розгляньте ілюстрації.  Які групи людей на них зображені? Власну думку обґрунтуйте.

Евристична бесіда

1)  Які існують групи людей?

2)  За яким принципом люди об’єднуються у групи?

Варіант І

Робота з підручником

Під час розповіді учителя випишіть до зошитів назви верств суспільства.

Словник

Стан — група людей, які мають подібні заняття та посідають однакове становище у суспільстві.

Розповідь учителя

Кожний народ пишається своїми видатними історичними діячами. Історичні діячі — це люди, які змінили життя суспільства у минулому та продовжує впливати на нього у наш час. У кожного покоління були і є свої кумири — ті постаті, вчинки яких ми прагнемо наслідувати.

Фізкультхвилинка

Встаньте діти посміхніться,

Кругом себе оберніться,

Землі рідній поклоніться,

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте

 

2. Розповідь учителя

Кожний історичний період породжує своїх героїв — видатних правителів: князів, королів та царів. На прикладах життєвого шляху хоробрих рицарів, воїнів та полководців виховували підростаюче покоління, прищеплюючи їм сміливість, звитяжність та прагнення захищати свою батьківщину.

Однак перелік історичних діячів не вичерпується лише політиками та воїнами. До них зараховуємо «розум» нації — її вчених. Це спеціалісти у різних галузях науки — медицини, математики, фізики, біології, астрономії. Французький письменник Анатоль Франс колись сказав про вчених, що вони не можуть бути не скромними, адже, чим більше вони зробили, тим чіткіше бачать, як багато ще залишилося зробити. Тож наука не припиняє розвиватися, щодня по всьому світу вчені здійснюють винаходи, які покликані зробити наше життя кращим.

Запитання

Які винаходи учених вам відомі?

Робота з атласом. Історична задача. Скільки років народився Яків Рощепій?

Яків Рощепій

Народився в селі Осовці (тепер Бобровицького району Чернігівської області). Отримав чотирирічну освіту. В 1898 році покликаний на військову службу, пізніше переведений на роботу до зброєремонтної майстерні. У 1904 році виготовив модель автоматичної гвинтівки.

В 1914 році автоматична гвинтівка.

В 1924 році Яків Рощепій сконструював модель самохідного зернового комбайна. Машина сама рухалася, підбирала колоски та обмолочувала їх. Всі деталі винахідник виготовляв власноручно.

В останні роки життя Рощепій повертається із забуття завдяки партизану і письменнику Вершигорі. 1951 року йому призначена персональна пенсія в 400 карбованців і надано премію, яку винахідник передав дітям-сиротам.

Помер в 1958 році, похований в рідному селі.

Багато років на союзному рівні про винахідника і словом не згадували, однак зусиллями земляків його ім"я повернуте із забуття. В Осовці з"явилася вулиця Рощепія.

Василь Лопата

З 1948 В. Лопата відмінно навчався в Ново-Басанській середній школі. У 1955, всупереч своєму бажанню, але по волі дядька, брата матері, був зарахований не в художню школу, а в Майнівський зоотехнічний технікум, який закінчив з «червоним» дипломом у 1959, здобувши непотрібну йому спеціальність молодшого зоотехніка. Кожну хвилину, вільну від нудного, чужого йому навчання, Василь малював, готувався і успішно склав екзамени до Київського училища декоративного і прикладного мистецтва, які збіглися в часі з випускними екзаменами у Майнівському зоотехнікумі. Скромний, сором'язливий хлопець раптом виявив неабияку сміливість і наполегливість у досяганні своєї мети.

Навчання в художньому училищі тривало недовго: у 1961 Василь Лопата був мобілізований у лави радянської армії, де служив у піхотних військах і завершив службу у званні єфрейтора. І знов складну армійську службу поєднував з малюванням. Товариші охоче позували йому, і солдат наважився вступати, минаючи художнє училище, одразу до Київського державного художнього інституту (зараз Національна академія образотворчого мистецтва та архітектури), куди і був зарахований у 1964 році.

Навчання давалося важко, адже, на відміну від своїх однокурсників, В. Лопата не мав системної попередньої освіти. Але фанатична працездатність і майже релігійна відданість мистецтву допомагали долати труднощі.

У цьому ж 1971 році В. Лопату було прийнято в члени Спілки художників України.

Більше року (1973) було віддано єдиній в українській графіці серії кольорових (у 8–9 дошок!) ліногравюр «Українські народні думи». Добре «прозвучали» й ілюстрації до «Каменярів» І. Франка (1975). Олесь Гончар був дуже задоволений ілюстраціями до його «Прапороносців» (1973) і «Таврії» (1978), виконаними В. Лопатою. Високу оцінку та республіканський і всесоюзний дипломи здобула поетична серія кольорових ліноритів до україських балад (1981).

П'ять років (1987–1992) присвятив художник ілюструванню великої книги українського народу «Кобзаря» Т. Шевченка. За цю роботу В. Лопата був удостоєний звання лауреата Національної премії імені Тараса Шевченка.

 

Метод «Мікрофон»

Які мистецькі професії вам відомі?

(Орієнтовні відповіді учнів: письменники, художники, композитори, архітектори, скульптори, актори.)

Запитання

Яким чином нащадки вшановують видатних діячів? Наведіть приклади.

 

3.   Дослідження діяльності історичної постаті

Завдання

Поставте запитання, на які маємо знайти відповідь, розглянувши пункт плану.

Вправа «Дослідницька лабораторія історика»

Методична порада. Об’єднати учнів у пари і запропонувати, використовуючи пам’ятку «Правила дослідження діяльності історичної постаті» та матеріал підручника, охарактеризувати діяльність однієї з видатних постатей історії України.

Правила дослідження діяльності історичної постаті

1)  Вкажіть ім’я історичної особи.

2)  Коли і в якій країні вона жила?

3)  Опишіть зовнішність та характер діяча.

4)  У яких значних історичних подіях брав участь? Назвіть визначні справи та вчинки цієї постаті.

5)  Дайте оцінку діяльності історичної постаті. Які риси характеру та вчинки діяча вам імпонують? Чому?

V.  Закріплення та систематизація вивченого матеріалу

Вправа «Незакінчені речення»

Закінчіть речення.

1.   Для мене сьогодні важливим було…

2.   Сьогодні я навчився…

3.   Мені хотілося б надалі навчитися…

VI.   Підсумки уроку

Перевірка виконання завдань, аналіз типових помилок.

Висновки:

  •    історичні діячі — це люди, які змінили життя суспільства у минулому та продовжують впливати на нього у наш час;
  •    кожний історичний період породжує своїх героїв — князів, королів, учених, письменників, композиторів, художників, скульпторів та архітекторів;

Гра «Оплески»

1. Стан — група людей, які мають подібні заняття та посідають однакове становище у суспільстві;

2. Василь Лопата – відомий художник

3.  Ольга Коробка народилася в Бобровиці

4. Яків Рощепій важкоатлет

5.  Володимир Луговський – український кінорежисер

VІI. Домашнє завдання

1.   Підручник.10 с. 65-70, робота з контурною картою

2.   Творчі завдання

1)  Створіть малюнок за темою «Історичні діячі», «Верстви суспільства» (на вибір).


Додатковий матеріал

Василь Лопата народився с. Нова Басань Бобровицького району в 1941р. Інтерес і потяг до мистецтва виявився у В. Лопати ще в ранньому дитинстві. Працездатність і майже релігійна відданість мистецтву допомагали долати труднощі у житті. Василь Лопата відомий український художник. Він створив образ української гривні, вперше запровадженої у нашій незалежній країні.

 

Василь Лопата народився с. Нова Басань Бобровицького району в 1941р. Інтерес і потяг до мистецтва виявився у В. Лопати ще в ранньому дитинстві. Працездатність і майже релігійна відданість мистецтву допомагали долати труднощі у житті. Василь Лопата відомий український художник. Він створив образ української гривні, вперше запровадженої у нашій незалежній країні

 

Василь Лопата народився с. Нова Басань Бобровицького району в 1941р. Інтерес і потяг до мистецтва виявився у В. Лопати ще в ранньому дитинстві. Працездатність і майже релігійна відданість мистецтву допомагали долати труднощі у житті. Василь Лопата відомий український художник. Він створив образ української гривні, вперше запровадженої у нашій незалежній країні

 

Василь Лопата народився с. Нова Басань Бобровицького району в 1941р. Інтерес і потяг до мистецтва виявився у В. Лопати ще в ранньому дитинстві. Працездатність і майже релігійна відданість мистецтву допомагали долати труднощі у житті. Василь Лопата відомий український художник. Він створив образ української гривні, вперше запровадженої у нашій незалежній країні

 

Василь Лопата народився с. Нова Басань Бобровицького району в 1941р. Інтерес і потяг до мистецтва виявився у В. Лопати ще в ранньому дитинстві. Працездатність і майже релігійна відданість мистецтву допомагали долати труднощі у житті. Василь Лопата відомий український художник. Він створив образ української гривні, вперше запровадженої у нашій незалежній країні

 

Василь Лопата народився с. Нова Басань Бобровицького району в 1941р. Інтерес і потяг до мистецтва виявився у В. Лопати ще в ранньому дитинстві. Працездатність і майже релігійна відданість мистецтву допомагали долати труднощі у житті. Василь Лопата відомий український художник. Він створив образ української гривні, вперше запровадженої у нашій незалежній країні


Яків Рощепій

Народився в селі Осовці (тепер Бобровицького району Чернігівської області). Отримав чотирирічну освіту. В 1898 році покликаний на військову службу, пізніше переведений на роботу до зброєремонтної майстерні. У 1904 році виготовив модель автоматичної гвинтівки.

В 1924 році Яків Рощепій сконструював модель самохідного зернового комбайна. Машина сама рухалася, підбирала колоски та обмолочувала їх. Всі деталі винахідник виготовляв власноручно.

В останні роки життя Рощепій повертається із забуття завдяки партизану і письменнику Вершигорі. 1951 року йому призначена персональна пенсія в 400 карбованців і надано премію, яку винахідник передав дітям-сиротам.

Помер в 1958 році, похований в рідному селі.

Багато років на союзному рівні про винахідника і словом не згадували, однак зусиллями земляків його ім"я повернуте із забуття. В Осовці з"явилася вулиця Рощепія.

 

Народився в селі Осовці (тепер Бобровицького району Чернігівської області). Отримав чотирирічну освіту. В 1898 році покликаний на військову службу, пізніше переведений на роботу до зброєремонтної майстерні. У 1904 році виготовив модель автоматичної гвинтівки.

В 1924 році Яків Рощепій сконструював модель самохідного зернового комбайна. Машина сама рухалася, підбирала колоски та обмолочувала їх. Всі деталі винахідник виготовляв власноручно.

В останні роки життя Рощепій повертається із забуття завдяки партизану і письменнику Вершигорі. 1951 року йому призначена персональна пенсія в 400 карбованців і надано премію, яку винахідник передав дітям-сиротам.

Помер в 1958 році, похований в рідному селі.

Багато років на союзному рівні про винахідника і словом не згадували, однак зусиллями земляків його ім"я повернуте із забуття. В Осовці з"явилася вулиця Рощепія.

 

Народився в селі Осовці (тепер Бобровицького району Чернігівської області). Отримав чотирирічну освіту. В 1898 році покликаний на військову службу, пізніше переведений на роботу до зброєремонтної майстерні. У 1904 році виготовив модель автоматичної гвинтівки.

В 1924 році Яків Рощепій сконструював модель самохідного зернового комбайна. Машина сама рухалася, підбирала колоски та обмолочувала їх. Всі деталі винахідник виготовляв власноручно.

В останні роки життя Рощепій повертається із забуття завдяки партизану і письменнику Вершигорі. 1951 року йому призначена персональна пенсія в 400 карбованців і надано премію, яку винахідник передав дітям-сиротам.

Помер в 1958 році, похований в рідному селі.

Багато років на союзному рівні про винахідника і словом не згадували, однак зусиллями земляків його ім"я повернуте із забуття. В Осовці з"явилася вулиця Рощепія.


Практична робота «Події історії рідного краю»

Мета:пояснити зміст понять «стан», з’ясувати, якими бувають історичні діячі та верстви суспільства, познайомити учнів з видатними діячами рідного краю, розвивати вміння висловлювати власну думку, працювати з історичними джерелами, атласом, ілюстраціями, аналізувати діяльність історичних діячів, використовуючи пам’ятку; виховувати інтерес до вивчення історії рідного краю.

Тип уроку: комбінований

 Обладнання: підручник, роздавальний матеріал, ілюстрації, атлас

Хід уроку

Особистість твориться працею та діяльністю.

А. Ейнштейн

I.   Організаційний етап

II. Актуалізація опорних знань

Прослуховування повідомлень.

Завдання

Уявіть, що вам потрібно зняти фільм «Видатні історичні діячі України». Хто стане героями вашої стрічки? Чому?

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності

Вправа «Незакінчене речення». Учням пропонується «ланцюжком» продовжити речення, формулюючи свої очікування від уроку: «Я хочу дізнатися про…». Гра «Слово за словом».

IV.   Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу

Фізкультхвилинка

Встаньте діти посміхніться,

Кругом себе оберніться,

Землі рідній поклоніться,

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте

Вправа «Дослідницька лабораторія історика»

Методична порада. Об’єднати учнів у пари і запропонувати, використовуючи пам’ятку «Правила дослідження діяльності історичної постаті» та матеріал підручника, охарактеризувати діяльність однієї з видатних постатей історії України.

Правила дослідження діяльності історичної постаті

1)  Вкажіть ім’я історичної особи.

2)  Коли і в якій країні вона жила?

3)  Опишіть зовнішність та характер діяча.

4)  У яких значних історичних подіях брав участь? Назвіть визначні справи та вчинки цієї постаті.

5)  Дайте оцінку діяльності історичної постаті. Які риси характеру та вчинки діяча вам імпонують? Чому?

V.  Закріплення та систематизація вивченого матеріалу

Вправа «Незакінчені речення»

Закінчіть речення.

1.   Для мене сьогодні важливим було…

2.   Сьогодні я навчився…

3.   Мені хотілося б надалі навчитися…

VI.   Підсумки уроку

Перевірка виконання завдань, аналіз типових помилок.

Основні висновки:

  •    історичні діячі — це люди, які змінили життя суспільства у минулому та продовжують впливати на нього у наш час;
  •    кожний історичний період породжує своїх героїв — князів, королів, учених, письменників, композиторів, художників, скульпторів та архітекторів;

Гра «Оплески»

 

docx
Додано
27 лютого 2020
Переглядів
2245
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку