ТЕМА: ВІДБИВАННЯ СВІТЛА. ЗАКОНИ ВІДБИВАННЯ
МЕТА: сформувати знання про явище відбивання світла та його властивості; ознайомити з законами відбивання світла та здобути навички побудови відбитих променів; розвивати логічне мислення, графічну культуру письма; виховувати інтерес до фізичної науки.
ТИП УРОКУ: засвоєння нових знань та формування практичних умінь.
ОБЛАДНАННЯ: таблиця «Відбивання світла», картки із завданнями.
Наука – полководець,
А практика- солдати.
Леонардо да Вінчі
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ ДО УРОКУ
Обговорення епіграфа до уроку.
ІІ. РОЗМИНКА
Как неожиданно и ярко
На влажной неба синеве
Воздушная воздвиглась арка
В своем минутном торжестве!
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
(S - точкове джерело світла; S - протяжне джерело світла.)
А)
Б) S
S
В) А Г) S
В S
Д) А S Е)
S
В
Є)
S
Отримане слово «ВІДБИВАННЯ». Ми прийшли до теми нашого сьогоднішнього уроку.
ІV. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
V. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Багато хто з вас полюбляє гратися з «сонячними зайчиками» (демонстрація). Хто може пояснити, як він утворюється.
Якщо зараз не можете, то спробуйте відповісти в кінці уроку.
VI. СПРИЙНЯТТЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Ви вже знаєте, що світло в однорідному середовищі поширюється прямолінійно. Якщо ж на шляху поширення світла розташоване будь-яке тіло, то світло частково відбивається від нього за певними законами.
Деякі відбиті промені потрапляють у наші очі, і ми бачимо це тіло, так як наші очі і очі всіх живих істот є приймачами світла.
Отже, завдяки відбиванню ми бачимо навколишнє середовище.
Але за якими ж законами відбувається відбивання світлових променів від поверхонь тіл? Зараз ми це з’ясуємо.
Давайте розглянемо таблицю. На ній зображено пристрій – оптична шайба. Це диск з із світлим покриттям, на якому нанесено поділки. До диску прикріплено джерело світла. В центрі диску закріплено дзеркало. Потім від освітлювача спрямовують вузький пучок світла (позначений стрілкою в напрямку дзеркала), який відбивається від поверхні дзеркала і поширюється в іншому напрямку (позначений стрілкою від дзеркала). Із малюнка ми бачимо, що промінь падаючий, і промінь відбитий лежать в площині дзеркала. Якщо ж змінювати напрямок поширення падаючого променя, то зміниться і напрямок поширення відбитого променя, але обидва вони залишаться в площині диска.
Отже, ми прийшли до першого закону відбивання: промінь падаючий, промінь відбитий і перпендикуляр, опущенний в точку падіння промення, лежать в одній площинні.
За допомогою цього пристрою і цього ж самого досліду можна встановити другий закон відбивання. Але для цього корисно спочатку розглянути таке креслення:
α β
Нехай пряма MN – поверхня дзеркала, АО – падаючий промінь, ОВ – відбитий промінь, ОС – перпендикуляр, опущенний в точку падіння променя.
Кут, утворений падаючим променем АО і перпендикуляром ОС (кут АОС), називається кутом падіння. Позначають α.
Кут, утворений відбитим променем ОВ і перпендикуляром ОС (кут СОВ), називається кутом відбитим. Позначають β.
Якщо виміряти кути падіння і відбивання, то ми побачимо, що вони є рівними. Повернемося до таблиці.
Отже, ми прийшли до другого закону відбивання: кут падіння світла дорівнює куту відбивання.
Закони відбивання світла були сформульовані в ІІІ ст. до нашої ери Евклідом.
Відбитий та падаючий промінь мають певні властивості:
Відбивання буває двох видів: дзеркальне і дифузне.
Дзеркальне відбивання: коли промені відбиваються від ідеально гладкої поверхні, на якій ми можемо бачити чітке зображення предметів.
Дифузне відбивання: коли промені відбиваються від шороховатої поверхні, на якій ми не можемо побачити чітке зображення, а бачимо світну пляму.
VII. ПЕРВИННЕ ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
VIII. ПІДСУМКИ УРОКУ
Повторити запитання, поставлене на початку уроку, і вислухати думку дітей.
IX. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати § 11 (пункт 1 - 2). Виконати вправу № 11 (1, 3, 4).