З'ясувати особливості американської музики; ознайомити учнів з особистостями музики Америки; формувати вміння розрізняти основні стилістичні особливості напрямів сучасної популярної музики: блюзу, джазу, рок- і поп-музики; пробуджувати особистісне ставлення до жанру через творчі завдання; виховувати естетичний смак та потребу спілкування з мистецтвом.
Розробка уроку з художньої культури для учнів 11 класу
Тема: Види і напрями сучасної популярної музики: блюз, джаз, рок- і поп-музики. Видатні музиканти і співаки.
Мета: з'ясувати особливості американської музики; ознайомити учнів з особистостями музики Америки; формувати вміння розрізняти основні стилістичні особливості напрямів сучасної популярної музики: блюзу, джазу, рок- і поп-музики; пробуджувати особистісне ставлення до жанру через творчі завдання; виховувати естетичний смак та потребу спілкування з мистецтвом.
Обладнання: відео фрагменти, музичні композиції (фрагменти); фарби, картон,фото та репродукції з журналів і газет, пензлі, клей ПВА (матеріали за вибором учня).
Тип уроку: комбінований
Перебіг уроку
І.Організаційний момент
Учнів об’єднуються у групи згідно з попереднім завданням: блюз, джаз, рок-музика та поп-музика. Кожна група учнів доповнює розповідь вчителя цікавою інформацією та фрагментами музичних творів.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Вправа «Відкритий мікрофон».
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Популярна музика має розгалужену класифікацію, при цьому кількість її основних напрямів є різною. Тому в різних переліках ці напрями називають ще жанрами, течіями або стилями популярної музики, що становлять так звану музичну субкультуру. Сучасна молодь захоплюється блюзом, джазом, рок-музикою, із задоволенням слухає класичний рок та альтернативний рок, поп-рок, важкий метал, кантрі, регі, електронну музику, реп і хіп-хоп, нью-ейдж та інші. А чи є щось спільне в цих напрямах, що дозволяє об'єднати їх у певні групи?
Повідомлення теми уроку
ІV. Засвоєння нових знань
(Перегляд відео фрагменту «Субкультури»)
Практична робота у зошитах.
Учні вносять ключові слова у трансферний аркуш «Музика масових жанрів» протягом уроку.
Напрями Критерії порівняння |
Блюз |
Джаз |
Рок-музика |
Поп-музика |
Особливості напряму
|
|
|
|
|
Видатні музиканти та співаки
|
|
|
|
|
(Розповідь учителя із доповненнями учнів)
Субкультура – поняття, яке характеризує культуру групи або класу, що відрізняться від панівної культури або протистоїть їй. Під музичною субкультурою розуміють провідні стилі сучасної естрадної музики й молодіжні естрадні гурти, що є «культовими» для молоді.
Блюз – музичний напрям, що поширився у 20-х роках ХХ століття ї є одним із досягнень афроамериканської культури. Блюз склався із таких етнічних музичних напрямів афроамериканського суспільства, як «робітнича пісня» (англ.. work song), «спіричуел» (англ.. shiritual) і холер (англ.. Holler). Тематика блюзу – переважно зображення життєвих труднощів афроамериканського населення. Блюз є імпровізаційною формою музики, у композиціях якого часто використовують тільки основний опорний «каркас», який обігрують інструменти, що виконують соло. Із витоками блюзу та його найбільш відомими виконавцями ознайомлять нас учні, які підготували повідомлення. (Повідомлення учнів)
(Прослуховування фрагментів музичний композицій Роберта Джонсона, Ледбеллі, Бессі Сміт, Бі Бі Кінг)
(Розповідь учителя із доповненнями учнів)
Як музичний термін, слово jazz уперше з'явилося у 1915 році у зв’язку з виступом оркестру Тома Брауна «Том Браун Диксиленд Джаз Бенд». Джаз – форма музичного мистецтва, що виникла на межі XІX-XX ст. в США як синтез африканської та європейської культур. Цей музичний напрямок характеризується низкою ритмічних, гармонічних, тембрових особливостей, а також імпровізантійністю.
(Прослуховування фрагментів музичний композицій Луї Армстронга, Елли Фіцджеральд, Дж.Гершвін опера «Поргі і Бесс»)
(Розповідь учителя із доповненнями учнів)
Рок-музика – узагальнення назва ряду напрямів популярної музики другої половини ХХст., що походять від рок-н-ролу та ритм-енд-блюзу. Термін «Rock» є скороченням від Rock'n'roll і дослівно перекладається як «хитатися», «крутитися». Рок-музика має велику кількість напрямів: рок-н-рол, рокабілі, серф-рок, блюз-рок, фолк-рок, хард-рок, альтернативний, психоделічний, хеві-метал, панк-рок, рок-авангард, «нова хвиля». Також рок є особливим субкультурним явищем; такі субкультури, як моди, хіпі, панки, металісти, готи, емо, нерозривно пов’язані з певними жанрами рок-музики. Із особливостями кожного напряму та його найбільш відомими виконавцями ознайомлять нас члени Клубу любителів рок-музики. (Повідомлення учнів) (Прослуховування фрагментів музичний композицій Елвіса Преслі, Діка Дейла, The Beatles, Боба Ділана, Deep Purple, Black Sabbath, Judas Priest).
(Розповідь учителя із доповненнями учнів)
Поп-музика (англ..popular music) – вид сучасної масової культури. Основні риси поп-музики - простота, мелодійність, опора на вокал і ритм із меншою увагою до інструментальної. Тексти пісень нескладні, у них в основному розповідається про особисті почуття й переживання. Музика також проста й відграє роль супроводу. У світі проводиться безліч фестивалів і конкурсів, на яких виявляють кращих музичних виконавців, групи і альбоми, існують різні хіт-паради, рейтинги на радіо і телебаченні. Найвищими нагородами в шоу-бізнесі вважаються премії «Греммі», MTV, «Золотий глобус» (саундтреки до фільмів). Із особливостями напряму та його найбільш відомими виконавцями ознайомлять нас члени Клубу любителів поп-музики. (Прослуховування фрагментів музичний композицій Майкла Джексона,Мадонни, Брітні Спірс, Вітні Х'юстон, Стінг).
V. Закріплення вивченого матеріалу. Художньо-практична діяльність
Творча робота (варіанти творчих робіт на вибір учнів)
Створити колаж «Світ Джазу», «Світ Блюзу», «Світ Року», «Світ Поп-музики».
VІ. Підбиття підсумків уроку
Оцінювання роботи учнів
VІІ. Домашнє завдання
Закінчити колаж та прослуховувати музичні фрагменти напрямів музики масових жанрів.