Урок "Види писанок. Способи їх художнього оформлення. Аналіз зразків писанкового розпису. Розмічання і розпис площини яєць ”

Про матеріал
Ознайомити учнів із звичаями та обрядами святкування Великодня; вчити дітей розписувати писанки, прикрашати їх декоративним розписом; розвивати фантазію учнів при розписуванні писанок ; виховувати старанність, акуратність , повагу до традицій українського народу ; прищеплювати бажання відроджувати національні традиції
Перегляд файлу

Тема: Види писанок. Способи їх художнього оформлення. Аналіз зразків писанкового розпису. Розмічання і розпис площини яєць

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета : Ознайомити учнів із звичаями та обрядами святкування Великодня; вчити дітей розписувати писанки, прикрашати їх декоративним розписом; розвивати фантазію  учнів  при розписуванні писанок ; виховувати старанність, акуратність , повагу до  традицій українського народу ; прищеплювати бажання відроджувати національні традиції .

Обладнання :  Писанки, крашанки, вишиті рушники , Великодній кошик з писанками та  крашанками.

Тип уроку:  Урок-проект.

                                          Хід уроку

І . Підготовка робочих місць .

ІІ. Організаційна частина .

-До нас на урок завітали гості. Тож давайте привітаємося з ними .Добрий день!

А тепер сідайте , усміхнені личка. Я рада вітати вас у нашому затишному класі . Погляньте на мене , на друзів , погляньте  вліво , вправо поверніться , й один одному посміхніться та побажайте успіхів .

  То ж гаразд , часу не гаймо , і урок розпочинаймо .

  Щоб робота в нас кипіла , працювати будем швидко,  дружно, вміло .

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності .

  • Сьогодні , діти , ми проведемо урок , який відкриє для вас багато цікавого. Ви не тільки збагатитесь знаннями , а й здобудете потрібні для вас практичні навички .
  • А ось чому присвячений наш урок , то ви і самі здогадаєтеся .

( Стук у двері .заходить дівчинка –писанка .)

Загадка.   Як уродилася , то була біла . Тепер подивіться , рябенька  я, ціла .

Мені змалювала Оленочка бочки у жовті , червоні і білі квіточки .

Лежу на столі коло круглої паски , моргаю до сира , тулюсь до ковбаски .

До хрону , до масла , до баби сміюся ,ану відгадайте ,як же я звуся ? (Писанка ).

Вч. – Я думаю, що ви вже здогадалися що мова на нашому уроці піде саме про писанки.

       Виходячи з теми нашого уроку , які ви можете зробити передбачення? Запишіть їх на звороті писанок .

 ( Діти висловлюють свої передбачення , записані на звороті писанки і поміщають їх у кошик .)

ІY. Повідомлення теми і мети уроку .

  • Діти , а на яке свято готують писанки?
  • Ми не лише поговоримо про це свято , а й навчимося розписувати Великодні писанки .
  1. Бесіда .

   Великдень – одне з найбільших свят християн , воно святкується в Україні ще з   

   Х століття навесні і пов`язане з воскресінням Ісуса Христа .Здавна цей день 

   вважався днем повного очищення Землі і людей .

Великоднє свято дуже яскраве й багате своїми обрядовими атрибутами . Особливо писанками , які вважалися символами життя .

Писанки були Великоднім дарунком при христосуванні.Люди віталися вигуком  Христос воскрестричі цілувалися ,обмінювалися писанками .

  Саме в суботу , перед Великоднем ,розфарбовували яйця, писали писанки .Це - головні обереги  Великодня .Їх старалися зберегти якнайдовше .Дотепер вважають , що писанки приносять щастя ,тому їх першими їдять , коли повертаються із церкви на Великдень .

  • Діти , подумайте , у що можна перетворити звичайнісіньке яйце ,доклавши вмінь і фантазії?

2.     ( Створення  асоціативного куща ).

  • Залежно від місцевих традицій і техніки оздоблення розфарбовані яйця мають такі назви ( Писанки , крашанки , крапанки , мальованки, дряпанки ).
  • А доповнить інформацію наше  довідкове бюро .

3. Виступ довідкового бюро .

А що ж малювали на писанках ?         

 

  1. Виступи домашніх груп .

- Про значення знаків і символів на писанках розкаже нам І група .

-А що ще мало велике значення для писанкарів ?(Колір ).

Про значення кольорів на писанках розповість нам ІІ група .

А от про різноманітність писанок ми довідаємося від ІІІ групи .

5. Робота у групах .

- Ви сидите групами і кожна група отримає своє завдання .

І група –Пригадати легенди про писанки .

ІІ – група –Пригадати прикмети , повір`я про писанки .

ІІІ група –Які вірші про писанку ви знаєте ?

(Групи обговорюють завдання і готуються до відповідей ).

Вчитель :

Ви бачите , що сьогодні наш клас весь прикрашений писанками. І ви вже знаєте , що писанки мали велике значення у святкуванні Великодня .Чому до Великодня люди фарбували , розписували саме яйця ?

Існує багато легенд про писанки.  Послухаємо деякі з них .

       ( Відповідає І група )

  • Люди вірили в чудодійність освячених писанок та крашанок .Послухаємо повір `я про писанки .

( Відповідає ІІ група .)

  • А зараз послухаємо вірші про писанку .

           ( Відповідає ІІІ група ).

Висновок : Отже ми бачимо , що яйце , а особливо пофарбоване , мало велике значення для людей .Розписуючи яйця , українці вкладали в них свої мрії , бажання , сподівання про краще майбутнє. Мабуть, тому ця традиція жива і досі .

-А зараз ми дізнаємося , як же писали писанки ?

Учень :   Писанки писали всі , особливо дівчата .Розписуючи писанки , кожна потай ворожила над білою шкарлупкою , купала кожне яєчко у фарбах , розмальовувала так , щоб сподобались писанки мамі , а найкращі дарувала судженому .Ця гарна традиція розмальовувати писанки на Великодні свята збереглася і тепер .

Учениця :

            Гарна писанка у мене  -

            мабуть кращої нема !

            Мама тільки помагала ,малювала  

            я сама .

            Змалювала диво-пташку , вісім

            хрестиків дрібних

            І малесенькі ялинки , й поясочок  

            поміж них .

            Хоч не зразу змалювала , -

            зіпсувала п`ять яєць , -

            Та як шосте закінчила , тато мовив :” Молодець !

            Я ту писанку для себе для зразочка залишу ,

            А для мами і для тата дві ще кращих напишу !

6. Інсценізація уривка Великодній четвер .

1)  -Йде Великдень, гей, дівчата! Будем писанки писати .

2) -Писаночок –крашаночок напишемо аж сім коробочок .

3)-А й справді !  Сьогодні  ж Великодній четвер ! Якраз писанки писати !   

4) Писанки, розмальовані в цей день, будуть довго зберігатися .

1)- Дівчата , а де ж ми фарби візьмемо ?

2) - Ось я маю жовту . А виварила її з кори дикої яблуньки, що росте в мене в садочку .

3) - А мене бабуся навчила робити зелену фарбу. Для цього треба мати луску молодого соняшника. А ще принесла темну –із   дубової  кори.

4) -А я принесла фіолетову – з кори чорної вільхи .

1) -Ну, а ось червону фарбу  принесли ми всі! Її отримати найлегше.Треба зварити лушпиння з цибулі .

2) -Ой, дівчата, а як писати, з чого починати ?

3) - А починати писати писанки потрібно з молитви Отче наш,” щоб вони вийшли гарними та пишними .

4) -Ось напишемо писанок і понесемо в неділю раненько до церкви .

Вчитель:     Отож і ми сьогодні теж з вами будемо писати писанки .

Y. Фізкультхвилинка .

YІ.Розгляд зразків писанок .

- Важко уявити Великоднє свято без писанок . Ось погляньте, деякі з них .

(Демонструю види писанок і пояснюю техніку їх оздоблення ).

YІІ.Інструктаж до проведення роботи .

YІІІ.Технологія виготовлення виробу .

Вчитель :

  • Перш ніж починати працювати з писанкою,треба зробити  розмічання, продумати елементи , композицію .
  • Пригадаймо, як треба правильно тримати яйце і пензель .

 Трьома пальцями лівої руки тримаємо яйце, а мізинець підтримує рівновагу

яйця.  Пензлик треба тримати вертикально до яйця – лінії будуть тонкі і вдалі . 

  • Ще раз роздивіться зразки візерунків на писанках ,та поміркуйте над тим , як вони розташовані  і як узгоджуються з овальною формою яйця . Продумайте свій візерунок  і нанесіть його на площину яйця .Погляньте уважно на символи , пофантазуйте , і додайте щось своє .

ІX. Практична діяльність учнів.

 ( Учні працюють у групах.)

1група  - крапанки

2 група – писанки

3 група – мальованки

4 група – дряпанки.

X. Підсумок уроку .

1.    Учень

  • В наших писанках Великдень

Дзвоном трепетним луна .

А орнаменти казкові

Підказала нам весна .

Вчитель .За доброю традицією , обміняйтеся писанками. Подаруйте людям добро, світло, радість .

  • Чи справдилися ваші передбачення ?

(Діти висловлюють свої думки ).

2.Рефлексія. 

Вправа Долоньки

У кожного з вас  на парті  малюнок долоньки.

     Кожен палець долоньки – це місце, де ви маєте  записати   відповіді на запитання.

Великий палець – Мій настрій“;

Вказівний палець –Що цікавого я дізнався  сьогодні про писанку?“;

Середній – Що було найбільшим відкриттям для мене?”;

Безіменний-  Що для себе я взяв з цього уроку?” ;

Мізинець – Щоб я хотів ще дізнатися? Що мені було б цікаво?

Вчитель .        Сподіваюся, що цей урок залишиться у вашій пам`яті на довгі роки і ви навчите своїх рідних та близьких найсвященнішого дійства – писати писанки, яке дійшло до нас з давнини і збережете цю славну традицію писанкарства для прийдешнього покоління нашої рідної землі – України.

doc
До підручника
Трудове навчання 3 клас (Веремійчик І. М., Тименко В. П.)
Додано
20 лютого 2020
Переглядів
1628
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку