Тема: “Види писанок. Способи їх художнього оформлення. Аналіз зразків писанкового розпису. Розмічання і розпис площини яєць ”
Мета : Ознайомити учнів із звичаями та обрядами святкування Великодня; вчити дітей розписувати писанки, прикрашати їх декоративним розписом; розвивати фантазію учнів при розписуванні писанок ; виховувати старанність, акуратність , повагу до традицій українського народу ; прищеплювати бажання відроджувати національні традиції .
Обладнання : Писанки, крашанки, вишиті рушники , Великодній кошик з писанками та крашанками.
Тип уроку: Урок-проект.
Хід уроку
І . Підготовка робочих місць .
ІІ. Організаційна частина .
-До нас на урок завітали гості. Тож давайте привітаємося з ними .”Добрий день!”
А тепер сідайте , усміхнені личка. Я рада вітати вас у нашому затишному класі . Погляньте на мене , на друзів , погляньте вліво , вправо поверніться , й один одному посміхніться та побажайте успіхів .
То ж гаразд , часу не гаймо , і урок розпочинаймо .
Щоб робота в нас кипіла , працювати будем швидко, дружно, вміло .
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності .
( Стук у двері .заходить дівчинка –писанка .)
Загадка. Як уродилася , то була біла . Тепер подивіться , рябенька я, ціла .
Мені змалювала Оленочка бочки у жовті , червоні і білі квіточки .
Лежу на столі коло круглої паски , моргаю до сира , тулюсь до ковбаски .
До хрону , до масла , до баби сміюся ,ану відгадайте ,як же я звуся ? (Писанка ).
Вч. – Я думаю, що ви вже здогадалися що мова на нашому уроці піде саме про писанки.
Виходячи з теми нашого уроку , які ви можете зробити передбачення? Запишіть їх на звороті писанок .
( Діти висловлюють свої передбачення , записані на звороті писанки і поміщають їх у кошик .)
ІY. Повідомлення теми і мети уроку .
Великдень – одне з найбільших свят християн , воно святкується в Україні ще з
Х століття навесні і пов`язане з воскресінням Ісуса Христа .Здавна цей день
вважався днем повного очищення Землі і людей .
Великоднє свято дуже яскраве й багате своїми обрядовими атрибутами . Особливо писанками , які вважалися символами життя .
Писанки були Великоднім дарунком при “христосуванні”.Люди віталися вигуком “Христос воскрес”тричі цілувалися ,обмінювалися писанками .
Саме в суботу , перед Великоднем ,розфарбовували яйця, писали писанки .Це - головні обереги Великодня .Їх старалися зберегти якнайдовше .Дотепер вважають , що писанки приносять щастя ,тому їх першими їдять , коли повертаються із церкви на Великдень .
2. ( Створення асоціативного куща ).
3. Виступ довідкового бюро .
А що ж малювали на писанках ?
- Про значення знаків і символів на писанках розкаже нам І група .
-А що ще мало велике значення для писанкарів ?(Колір ).
Про значення кольорів на писанках розповість нам ІІ група .
А от про різноманітність писанок ми довідаємося від ІІІ групи .
5. Робота у групах .
- Ви сидите групами і кожна група отримає своє завдання .
І група –Пригадати легенди про писанки .
ІІ – група –Пригадати прикмети , повір`я про писанки .
ІІІ група –Які вірші про писанку ви знаєте ?
(Групи обговорюють завдання і готуються до відповідей ).
Вчитель :
Ви бачите , що сьогодні наш клас весь прикрашений писанками. І ви вже знаєте , що писанки мали велике значення у святкуванні Великодня .Чому до Великодня люди фарбували , розписували саме яйця ?
Існує багато легенд про писанки. Послухаємо деякі з них .
( Відповідає І група )
( Відповідає ІІ група .)
( Відповідає ІІІ група ).
Висновок : Отже ми бачимо , що яйце , а особливо пофарбоване , мало велике значення для людей .Розписуючи яйця , українці вкладали в них свої мрії , бажання , сподівання про краще майбутнє. Мабуть, тому ця традиція жива і досі .
-А зараз ми дізнаємося , як же писали писанки ?
Учень : Писанки писали всі , особливо дівчата .Розписуючи писанки , кожна потай ворожила над білою шкарлупкою , купала кожне яєчко у фарбах , розмальовувала так , щоб сподобались писанки мамі , а найкращі дарувала судженому .Ця гарна традиція розмальовувати писанки на Великодні свята збереглася і тепер .
Учениця :
Гарна писанка у мене -
мабуть кращої нема !
Мама тільки помагала ,малювала
я сама .
Змалювала диво-пташку , вісім
хрестиків дрібних
І малесенькі ялинки , й поясочок
поміж них .
Хоч не зразу змалювала , -
зіпсувала п`ять яєць , -
Та як шосте закінчила , тато мовив :” Молодець !”
Я ту писанку для себе для зразочка залишу ,
А для мами і для тата дві ще кращих напишу !
6. Інсценізація уривка ” Великодній четвер .”
1) -Йде Великдень, гей, дівчата! Будем писанки писати .
2) -Писаночок –крашаночок напишемо аж сім коробочок .
3)-А й справді ! Сьогодні ж Великодній четвер ! Якраз писанки писати !
4) Писанки, розмальовані в цей день, будуть довго зберігатися .
1)- Дівчата , а де ж ми фарби візьмемо ?
2) - Ось я маю жовту . А виварила її з кори дикої яблуньки, що росте в мене в садочку .
3) - А мене бабуся навчила робити зелену фарбу. Для цього треба мати луску молодого соняшника. А ще принесла темну –із дубової кори.
4) -А я принесла фіолетову – з кори чорної вільхи .
1) -Ну, а ось червону фарбу принесли ми всі! Її отримати найлегше.Треба зварити лушпиння з цибулі .
2) -Ой, дівчата, а як писати, з чого починати ?
3) - А починати писати писанки потрібно з молитви “Отче наш,” щоб вони вийшли гарними та пишними .
4) -Ось напишемо писанок і понесемо в неділю раненько до церкви .
Вчитель: Отож і ми сьогодні теж з вами будемо писати писанки .
Y. Фізкультхвилинка .
YІ.Розгляд зразків писанок .
- Важко уявити Великоднє свято без писанок . Ось погляньте, деякі з них .
(Демонструю види писанок і пояснюю техніку їх оздоблення ).
YІІ.Інструктаж до проведення роботи .
YІІІ.Технологія виготовлення виробу .
Вчитель :
Трьома пальцями лівої руки тримаємо яйце, а мізинець підтримує рівновагу
яйця. Пензлик треба тримати вертикально до яйця – лінії будуть тонкі і вдалі .
ІX. Практична діяльність учнів.
( Учні працюють у групах.)
1група - крапанки
2 група – писанки
3 група – мальованки
4 група – дряпанки.
X. Підсумок уроку .
1. Учень
Дзвоном трепетним луна .
А орнаменти казкові
Підказала нам весна .
Вчитель .За доброю традицією , обміняйтеся писанками. Подаруйте людям добро, світло, радість .
(Діти висловлюють свої думки ).
2.Рефлексія.
Вправа “ Долоньки“
У кожного з вас на парті малюнок долоньки.
Кожен палець долоньки – це місце, де ви маєте записати відповіді на запитання.
Великий палець – “ Мій настрій“;
Вказівний палець –“Що цікавого я дізнався сьогодні про писанку?“;
Середній – “ Що було найбільшим відкриттям для мене?”;
Безіменний- “Що для себе я взяв з цього уроку?” ;
Мізинець – “Щоб я хотів ще дізнатися? Що мені було б цікаво?”
Вчитель . Сподіваюся, що цей урок залишиться у вашій пам`яті на довгі роки і ви навчите своїх рідних та близьких найсвященнішого дійства – писати писанки, яке дійшло до нас з давнини і збережете цю славну традицію писанкарства для прийдешнього покоління нашої рідної землі – України.