Тема уроку : Види простих речень.
Мета уроку : Повторити види простих речень, поглибити вміння визначати різні види речень відповідно до їх класифікації; розвивати вміння правильно й комунікативно доцільно висловлювати власні думки за допомогою різних видів простих речень, уважність, логічне мислення, за допомогою дидактичного матеріалу виховувати в школярів повагу до літературної мови
й культурних надбань рідного народу.
Тип уроку : урок повторення й поглиблення знань та розвитку практичних умінь.
Внутрішньопредметні зв’язки : Граматика (граматичні засоби оформлення різних видів речень )
Міжпредметні зв’язки : Література (виразне читання )
Учні повинні знати : яке речення називається простим; види простих речень, відтінки їх значень.
Учні повинні вміти : визначати види простих речень, характеризувати їх , тобто робити їх синтаксичний розбір, знаходити і розрізняти їх в текстах.
Хід уроку :
І. Організаційний момент уроку : вступне слово вчителя.
Добрий день, почати наше знайомство я б хотіла зі слів Вадима Крищенка:
Ти - сам загадка. Відгадай себе,
І все, мабуть, тоді на місце стане.
Червоне, біле, ніжно-голубе
Відкриється за шторою туману.
В твоїх очах світає небокрай,
А дум плоди, мов яблука на вітах…
Насамперед себе ти розгадай,
Коли ти хочеш інших зрозуміти.
ІІ. Ознайомлення з темою, завданнями уроку.
Ми сьогодні повинні пригадати відомості й поглибити ваші знання про види простих речень, це одне з обов’язкових завдань на ЗНО, тож бажаю всім сьогодні творчого натхнення і дружної співпраці. На ваших столах лежать картки для самооцінювання, ви їх будете заповнювати протягом уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань :
Пропоную почати наш урок із розв’язання тестового завдання у форматі ЗНО, це дасть мені можливість побачити, які проблеми є у вас з цієї теми, а вам дасть можливість перевірити себе, спробувати власні сили. Отже, перед вами завдання, у вас є 5 хвилин для його розв’язання, до дошки вийдуть учні і, підкресливши граматичні основи, допоможуть вам у визначенні видів речень. (слайд № 3)
Установіть відповідність:
Вид речення Приклад
Д. Наступає ніжно на траву скромна по – жіночому бджола.
Будь ласка, перевірте свої відповіді (слайд № 5), у кого все правильно, піднесіть угору зелену смужку (3 бали), у кого 1- 2 помилки – жовту(2 бали), у кого 3 – 4 помилки (1 бал) – червону смужку. Із визначенням виду якого речення виникало найбільше проблем?
ІV. Розширення й поглиблення знань учнів із вивченого матеріалу :
1.Що ж візьмімося до роботи. У вас на партах є опорні таблиці (дод. № 1)
(слайд № 6), що допоможуть вам у правильному класифікуванні речень, ними ви можете користуватися протягом уроку, та й після нього, я думаю, вони вам можуть знадобитись. Я почала наш урок із вірша невипадково. Саме в ліричному творі такі види речень як неповні й односкладні набувають особливого значення: саме ці речення надають віршам образності й виразності. Почнемо зі знайомої поезії
(слайд № 7):
О панно Інно, панно Інно!
Я сам. Вікно. Сніги…
Сестру я Вашу так любив —
Дитинно, злотоцінно.
Любив? Давно. Цвіли луги…
О панно Інно, панно Інно,
Любові усміх квітне раз — ще й тлінно.
Сніги, сніги, сніги…
Я Ваші очі пам’ятаю,
Як музику, як спів.
Зимовий вечір. Тиша. Ми.
Я Вам чужий — я знаю.
А хтось кричить: ти рідну стрів!
І раптом — небо… шепіт гаю…
О ні, то очі Ваші. Я ридаю.
Сестра чи Ви? Любив…(учні, працюючи в парах, самостійно підкреслюють граматичні основи , звіряються зі слайдом,(слайд № 8) колективна робота з аналізу речень у вигляді аргументованої відповіді) (максимальна оцінка за цю роботу – 3 бали)
2. Що ж, із цим завданням ми впорались разом, а тепер маємо можливість закріпити власні вміння й знання на поезії іншої відомої людини – Ліни Костенко (слайд № 9),. У вас на столах є опорна таблиця із видами односкладних речень(дод. № 2)(слайд № 10), з її допомогою ви, підкресливши граматичні основи, повинні визначити види односкладних речень. (максимальна оцінка – 3 бали)
Моя любове! Я перед тобою.
Бери мене в свої блаженні сни.
Лиш не зроби слухняною рабою,
не ошукай і крил не обітни!
Не допусти, щоб світ зійшовся клином,
і не присни, для чого я живу.
Даруй мені над шляхом тополиним
важкого сонця древню булаву.
Не дай мені заплутатись в дрібницях,
не розміняй на спотички доріг,
бо кості перевернуться в гробницях
гірких і гордих прадідів моїх.
І в них було кохання, як у мене,
і від любові тьмарився їм світ.
І їх жінки хапали за стремена,
та що поробиш,— тільки до воріт.
А там, а там… Жорстокий клекіт бою
і дзвін мечів до третьої весни…
Моя любове! Я перед тобою.
Бери мене в свої блаженні сни. (слайд № 11)
3.Як бачимо, прості односкладні й неповні речення не такі вже й прості, коли мова йде про висловлення почуттів. Пропоную вам невелику «заморочку» із віршем й односкладними реченнями. Перед вами незнайома поезія, розділена на частини
(дод. № 3). Ваше завдання – об’єднати частини в єдину поезію, пояснивши свій вибір. (Учні, об’єднавшись у мікрогрупи, на швидкість збирають поезію).(слайд №12)
вітер і цвіти,
вечір, даль західна:
ти.
Блідий місяць, трави,
пісня солов’я,
хвилі шум ласкавий:
я.
Хмари над землею,
дальні зорі з тьми,
шепіт і алеї:
ми (слайд № 13)
V. Д/з (слайд № 14) (додаток № 5)
Скласти поезію із використанням односкладних речень (10 - 12 б.)
Замінити двоскладні речення синонімічними односкладними (7 -9 б.)
Підкреслити в поданих реченнях граматичні основи, визначити види речень (4 – 6 б.)
VІ. Підсумок уроку.
Ми з вами плідно попрацювали, щиро дякую, і завершити наш урок я б хотіла ще одним віршем Вадима Крищенка (слайд № 15)
Коли твій шлях лягає круто,
І дні колючі, як багнет,
І сумніви печуть, мов трута, —
Не бійся: ти ідеш вперед.
Коли гладенько шлях іскриться,
Ні ямки на дорозі цій —
Спинися, друже, роздивися,
Чи ти не збивсь на манівці?..
Додаток № 1
ОПОРНА ТАБЛИЦЯ
ВИДИ РЕЧЕНЬ |
|
За метою висловлювання |
Розповідні, питальні, спонукальні |
За емоційним забарвленням |
Окличні, неокличні |
За наявністю другорядних членів речення |
Поширені, непоширені |
За складом граматичної основи |
Двоскладні, односкладні |
За наявністю всіх членів речення |
Повні, неповні |
За наявністю однорідних членів речення, вставних слів, звертань, порівняльних зворотів, відокремлених членів речення |
Ускладнені, неускладнені |
ОПОРНА ТАБЛИЦЯ
ВИДИ РЕЧЕНЬ |
|
За метою висловлювання |
Розповідні, питальні, спонукальні |
За емоційним забарвленням |
Окличні, неокличні |
За наявністю другорядних членів речення |
Поширені, непоширені |
За складом граматичної основи |
Двоскладні, односкладні |
За наявністю всіх членів речення |
Повні, неповні |
За наявністю однорідних членів речення, вставних слів, звертань, порівняльних зворотів, відокремлених членів речення |
Ускладнені, неускладнені |
ОПОРНА ТАБЛИЦЯ
ВИДИ РЕЧЕНЬ |
|
За метою висловлювання |
Розповідні, питальні, спонукальні |
За емоційним забарвленням |
Окличні, неокличні |
За наявністю другорядних членів речення |
Поширені, непоширені |
За складом граматичної основи |
Двоскладні, односкладні |
За наявністю всіх членів речення |
Повні, неповні |
За наявністю однорідних членів речення, вставних слів, звертань, порівняльних зворотів, відокремлених членів речення |
Ускладнені, неускладнені |
Додаток № 2
ОДНОСКЛАДНІ РЕЧЕННЯ
Вид односкладного речення |
Спосіб вираження головного члена |
Означено – особові (дію виконує певна особа, яку можна встановити) |
|
Неозначено- особові (дію виконує невизначена особа)
|
|
Безособові (дія або стан, що мисляться незалежно від активного діяча)
|
|
Узагальнено- особові (дія сприймається узагальнено як властива будь-якій особі, найчастіше прислів’я, приказка, афоризм)
|
|
Називні (є тільки підмет) (ствердження існування предмета чи явища) |
|
ОДНОСКЛАДНІ РЕЧЕННЯ
Вид односкладного речення |
Спосіб вираження головного члена |
Означено – особові (дію виконує певна особа, яку можна встановити) |
|
Неозначено- особові (дію виконує невизначена особа)
|
|
Безособові (дія або стан, що мисляться незалежно від активного діяча)
|
|
Узагальнено- особові (дія сприймається узагальнено як властива будь-якій особі, найчастіше прислів’я, приказка, афоризм)
|
|
Називні (є тільки підмет) (ствердження існування предмета чи явища) |
|
Додаток № 3
Небо гасне, блідне,
вітер і цвіти,
вечір, даль західна:
ти.
Блідий місяць, трави,
пісня солов’я,
хвилі шум ласкавий:
я.
Хмари над землею,
дальні зорі з тьми,
шепіт і алеї:
ми.
Додаток № 4
Прізвище, ім’я________________________________________
Завд. № 1 Тест (макс. 3 бали) |
Завд. № 2 «О панно Інно» (макс. 3 бали) |
Завд. № 3 «Моя любове» (макс. 3 бали) |
Завд. № 4 «Заморочка» (макс. 3 бали) |
Усього |
|
|
|
|
|
КАРТКА САМООЦІНЮВАННЯ
Прізвище, ім’я________________________________________
Завд. № 1 Тест (макс. 3 бали) |
Завд. № 2 «О панно Інно» (макс. 3 бали) |
Завд. № 3 «Моя любове» (макс. 3 бали) |
Завд. № 4 «Заморочка» (макс. 3 бали) |
Усього |
|
|
|
|
|
КАРТКА САМООЦІНЮВАННЯ
Прізвище, ім’я________________________________________
Завд. № 1 Тест (макс. 3 бали) |
Завд. № 2 «О панно Інно» (макс. 3 бали) |
Завд. № 3 «Моя любове» (макс. 3 бали) |
Завд. № 4 «Заморочка» (макс. 3 бали) |
Усього |
|
|
|
|
|
КАРТКА САМООЦІНЮВАННЯ
Прізвище, ім’я________________________________________
Завд. № 1 Тест (макс. 3 бали) |
Завд. № 2 «О панно Інно» (макс. 3 бали) |
Завд. № 3 «Моя любове» (макс. 3 бали) |
Завд. № 4 «Заморочка» (макс. 3 бали) |
Усього |
|
|
|
|
|
Додаток № 5
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
На 10 – 12 балів: Скласти поезію із використанням односкладних речень.
На 7 -9 балів: Замінити двоскладні речення синонімічними односкладними:
1.Раптом повіяли степові пахощі. 2. Уся кімната заквітчана айстрами. 3. Весь день дитина веселилася. 4. Вартовий не має права покидати свій пост. 5. Я не міг заснути, довго не міг заснути. 6. Тихо падає сніг. 7. Небо захмарене й сумне.
На 4 – 6 балів: Підкреслити в поданих реченнях граматичні основи, визначити види речень:
1. У надрах хмари зарокотало, спершу неголосно, а далі голосніше й потужніше.
2. Любити та оберігати рідну землю — наш обов’язок.
3. Шепоче вечір таємничо і зорі сипле з верховіть.
4. Сумує день листком кленовим, згадавши літа оксамит.
6. День був ясний, сонячний та теплий.
7. Ніч у степу.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
На 10 – 12 балів: Скласти поезію із використанням односкладних речень.
На 7 -9 балів: Замінити двоскладні речення синонімічними односкладними:
1.Раптом повіяли степові пахощі. 2. Уся кімната заквітчана айстрами. 3. Весь день дитина веселилася. 4. Вартовий не має права покидати свій пост. 5. Я не міг заснути, довго не міг заснути. 6. Тихо падає сніг. 7. Небо захмарене й сумне.
На 4 – 6 балів: Підкреслити в поданих реченнях граматичні основи, визначити види речень:
1. У надрах хмари зарокотало, спершу неголосно, а далі голосніше й потужніше.
2. Любити та оберігати рідну землю — наш обов’язок.
3. Шепоче вечір таємничо і зорі сипле з верховіть.
4. Сумує день листком кленовим, згадавши літа оксамит.
6. День був ясний, сонячний та теплий.
7. Ніч у степу.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
На 10 – 12 балів: Скласти поезію із використанням односкладних речень.
На 7 -9 балів: Замінити двоскладні речення синонімічними односкладними:
1.Раптом повіяли степові пахощі. 2. Уся кімната заквітчана айстрами. 3. Весь день дитина веселилася. 4. Вартовий не має права покидати свій пост. 5. Я не міг заснути, довго не міг заснути. 6. Тихо падає сніг. 7. Небо захмарене й сумне.
На 4 – 6 балів: Підкреслити в поданих реченнях граматичні основи, визначити види речень:
1. У надрах хмари зарокотало, спершу неголосно, а далі голосніше й потужніше.
2. Любити та оберігати рідну землю — наш обов’язок.
3. Шепоче вечір таємничо і зорі сипле з верховіть.
4. Сумує день листком кленовим, згадавши літа оксамит.
6. День був ясний, сонячний та теплий.
7. Ніч у степу.