Урок "Види речень за метою висловлювання"

Про матеріал

Розробка уроку з української мови у 5 класі за темою "Види речень за метою висловлювання" (поглиблення та систематизація вивченого матеріалу). Система вправ дає можливість не тільки пригадати вивчене у початковій школі, але й закріпити вивчений матеріал.

Перегляд файлу


Тема: Види речень за метою висловлювання: розповідні, питальні та спонукальні

Мета: поглибити знання учнів про види речень за метою висловлювання; розвивати практичні знання учнів визначати види речень, вміння самостійно утворювати речення різних типів, правильно інтонувати та розставляти розділові знаки в кінці речень,  висловлювати власну думку, вміння логічно мислити; виховувати любов до рідного слова та культуру мовлення.

Типу року: засвоєння нових знань

Обладнання: сонечка, мотиваційні картки, картки із завданнями «Пошук розділових знаків», презентація «Види речень за метою висловлювання»

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання з учнями, перевірка присутніх на уроці

ІІ. Мотивація навчальної діяльності (слайд 1)

1.Перевірка емоційної готовності учнів до уроку

Діти, щоб наш урок пройшов добре, треба щоб у вас був гарний настрій. З вікном панує  осінь,  але світить сонечко. Який у вас настрій? Зобразіть свій настрій на сонечках, які лежать у вас на партах. Я сподіваюсь, що ваші сонечка будуть усміхнені і зігріватимуть нас з вами протягом усього уроку.

2. Оголошення теми, мети та завдань уроку.(слайд 2)

Діти записують в зошити дату, тему уроку.

Учитель роздає учням картки з табличкою .

З Н А Ю

Х О Ч У    Д І З Н А Т И С Ь

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Випереджувальне завдання (учитель читає лінгвістичну казку).(слайд 3)

Лінгвістична казка

Одного разу зібрала Мати Мова своїх дітей, це були речення, і запитала:

- Скажіть, діти мої, яку користь людям ви приносите?

- Залежно від потреби -  промовили речення, що стояли справа. – Ми, наприклад, потрібні, коли людина хоче щось повідомити, розповісти.

- А ми допомагаємо людині запитати про все, що її цікавить – сказали ті, що стояли по середині.

- А без нас не обійтись – гукнули ті, що зліва. – Коли треба попросити про щось, а то й наказати.

- Тепер я спокійна, - сказала Мати Мова.  – Ви вірно служите людям.

Слово вчителя.

Тому зараз ми ближче ознайомимось з дітками нашої матері мови-  з реченнями і дізнаємось які вони бувають за метою висловлювання.

  1. Пояснення вчителем  мовного  матеріалу.(слайд 4)

За метою висловлювання речення бувають:

 розповідні (у яких про щось повідомляють): Козаки брали участь у багатьох походах на турків. (О. Гончар);

 питальні (які містять питання): Хто ви? Як ви зветесь? Як живете, по якій ступаєте путі? (М. Рильський);

 спонукальні (якими кого-небудь спонукають до дії): Не гайся у добрі. Не обізлися в горі. Не війся у вітрах. І не брудни свій путь. (Т. Севернюк)

  1. Опрацювання теоретичного матеріалу в підручнику с.41(слайд 5)
  2. Спостереження над мовним матеріалом (слайд 6)

Діти, прочитайти речення, визначте чи є тут розповідні, питальні, спонукальні. Що вам допомогло це зробити?

Природа мудра, все створила мовчки (Л.Костенко)

Пишіть листи і надсилайте вчасно… (Л.Костенко).

Чи бував ти у наших краях? (П.Тичина)

Віддай людині крихітку себе  - за це душа наповнються світлом (Л.Костенко).

Ви знаєте як липа шелестить? (П.Тичина)

Під  грушею  у  дикій  моркві до  ранку  ходять  їжаки (Л.Костенко)

IV. Практичне засвоєння учнями знань

  1. Творче конструювання (слайд 7)

Зараз, діти, я вам пропоную прочитати речення. Погляньте, які це речення за метою висловлювання? Правильно, це розповідні речення. Тепер вам потрібно з розповідних речень утворити питальні і записати їх у зошит, граматичні основи підкресліть.

1.Кожному народові дорога його мова.

2. Красива осінь вишиває клени.

3. Стоїть у ружах золота колиска.

4.Опівночі айстри в саду розцвіли.

  1. Фізкультхвилинка. (слайд 8)

Встаньте, діти, посміхніться!

І до сонця потягніться.

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте!

  1. «Допоможи реченню!» (слайд 9)

Діти, з дітьми мови сталася біда – вони загубили свій одяг – розділові знаки. Я пропоную вам допомогти їм і розставити розділові знаки на картках.

1.Спинюся  я  і  довго  буду  слухать, як  бродить  серпень  по  землі  моїй (Л.Костенко)

2.Чи є кращі між квітками та над веснянії (Леся Українка)

3.За стінами холодна виє ніч (М.Рильський)

4.Сонце заходить, гори чорніють (Т.Шевченко)

5.Душа летить в дитинство, як у вирій, бо їй на світі тепло тільки там (Л.Костенко)

  1. Диференційована робота (робота з підручником і на картках)(слайд 10)

А зараз я пропоную вам виконати вправу 82   на ст.42   у вашому підручнику.

А Дейко Віка, Стасюк Настя, Сидорчук Даниїл отримують індивідуальне :утворити по 2 речення кожного типу.

V.Закріплення вивченого на уроці

Гра «Таємна скринька» (слайд 11)

Учитель зі скринькою підходить до учням і пропонує витягти звідти карточку. На карточці є речення, його потрібно прочитати і сказати його тип за метою висловлювання.

VI. Підсумок уроку

Продовжте речення: (слайд 12)

-Речення-це…

-За метою висловлювання речення бувають..

-Розповідними називаються речення…

-У кінці питальних речень завжди стоїть…

-Спонукальні речення – це такі речення…

VII. Домашнє завдання  (слайд 13)

1)опрацювати  § 10  на ст.41

2) а) напишіть правила поведінки у громадських місцях, використовуючи спонукальні речення ;

б)написати твір на тему « Я – осінній листок», використовуючи різні типи речень.

(слайд 14)

 

 

 

 

Підготувала: вчитель української мови та літератури СЗШ І-ІІІ ст. №201 м.Києва Возна С.А.

docx
Додано
4 липня 2018
Переглядів
1440
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку