Розробка уроку з української мови у 5 класі за темою "Види речень за метою висловлювання" (поглиблення та систематизація вивченого матеріалу). Система вправ дає можливість не тільки пригадати вивчене у початковій школі, але й закріпити вивчений матеріал.
Тема: Види речень за метою висловлювання: розповідні, питальні та спонукальні
Мета: поглибити знання учнів про види речень за метою висловлювання; розвивати практичні знання учнів визначати види речень, вміння самостійно утворювати речення різних типів, правильно інтонувати та розставляти розділові знаки в кінці речень, висловлювати власну думку, вміння логічно мислити; виховувати любов до рідного слова та культуру мовлення.
Типу року: засвоєння нових знань
Обладнання: сонечка, мотиваційні картки, картки із завданнями «Пошук розділових знаків», презентація «Види речень за метою висловлювання»
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання з учнями, перевірка присутніх на уроці
ІІ. Мотивація навчальної діяльності (слайд 1)
1.Перевірка емоційної готовності учнів до уроку
Діти, щоб наш урок пройшов добре, треба щоб у вас був гарний настрій. З вікном панує осінь, але світить сонечко. Який у вас настрій? Зобразіть свій настрій на сонечках, які лежать у вас на партах. Я сподіваюсь, що ваші сонечка будуть усміхнені і зігріватимуть нас з вами протягом усього уроку.
2. Оголошення теми, мети та завдань уроку.(слайд 2)
Діти записують в зошити дату, тему уроку.
Учитель роздає учням картки з табличкою .
З Н А Ю |
Х О Ч У Д І З Н А Т И С Ь |
|
|
|
|
|
|
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Лінгвістична казка
Одного разу зібрала Мати Мова своїх дітей, це були речення, і запитала:
- Скажіть, діти мої, яку користь людям ви приносите?
- Залежно від потреби - промовили речення, що стояли справа. – Ми, наприклад, потрібні, коли людина хоче щось повідомити, розповісти.
- А ми допомагаємо людині запитати про все, що її цікавить – сказали ті, що стояли по середині.
- А без нас не обійтись – гукнули ті, що зліва. – Коли треба попросити про щось, а то й наказати.
- Тепер я спокійна, - сказала Мати Мова. – Ви вірно служите людям.
Слово вчителя.
Тому зараз ми ближче ознайомимось з дітками нашої матері мови- з реченнями і дізнаємось які вони бувають за метою висловлювання.
За метою висловлювання речення бувають:
— розповідні (у яких про щось повідомляють): Козаки брали участь у багатьох походах на турків. (О. Гончар);
— питальні (які містять питання): Хто ви? Як ви зветесь? Як живете, по якій ступаєте путі? (М. Рильський);
— спонукальні (якими кого-небудь спонукають до дії): Не гайся у добрі. Не обізлися в горі. Не війся у вітрах. І не брудни свій путь. (Т. Севернюк)
Діти, прочитайти речення, визначте чи є тут розповідні, питальні, спонукальні. Що вам допомогло це зробити?
Природа мудра, все створила мовчки (Л.Костенко)
Пишіть листи і надсилайте вчасно… (Л.Костенко).
Чи бував ти у наших краях? (П.Тичина)
Віддай людині крихітку себе - за це душа наповнються світлом (Л.Костенко).
Ви знаєте як липа шелестить? (П.Тичина)
Під грушею у дикій моркві до ранку ходять їжаки (Л.Костенко)
IV. Практичне засвоєння учнями знань
Зараз, діти, я вам пропоную прочитати речення. Погляньте, які це речення за метою висловлювання? Правильно, це розповідні речення. Тепер вам потрібно з розповідних речень утворити питальні і записати їх у зошит, граматичні основи підкресліть.
1.Кожному народові дорога його мова.
2. Красива осінь вишиває клени.
3. Стоїть у ружах золота колиска.
4.Опівночі айстри в саду розцвіли.
Встаньте, діти, посміхніться!
І до сонця потягніться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте!
Діти, з дітьми мови сталася біда – вони загубили свій одяг – розділові знаки. Я пропоную вам допомогти їм і розставити розділові знаки на картках.
1.Спинюся я і довго буду слухать, як бродить серпень по землі моїй (Л.Костенко)
2.Чи є кращі між квітками та над веснянії (Леся Українка)
3.За стінами холодна виє ніч (М.Рильський)
4.Сонце заходить, гори чорніють (Т.Шевченко)
5.Душа летить в дитинство, як у вирій, бо їй на світі тепло тільки там (Л.Костенко)
А зараз я пропоную вам виконати вправу 82 на ст.42 у вашому підручнику.
А Дейко Віка, Стасюк Настя, Сидорчук Даниїл отримують індивідуальне :утворити по 2 речення кожного типу.
V.Закріплення вивченого на уроці
Гра «Таємна скринька» (слайд 11)
Учитель зі скринькою підходить до учням і пропонує витягти звідти карточку. На карточці є речення, його потрібно прочитати і сказати його тип за метою висловлювання.
VI. Підсумок уроку
Продовжте речення: (слайд 12)
-Речення-це…
-За метою висловлювання речення бувають..
-Розповідними називаються речення…
-У кінці питальних речень завжди стоїть…
-Спонукальні речення – це такі речення…
VII. Домашнє завдання (слайд 13)
1)опрацювати § 10 на ст.41
2) а) напишіть правила поведінки у громадських місцях, використовуючи спонукальні речення ;
б)написати твір на тему « Я – осінній листок», використовуючи різні типи речень.
(слайд 14)
Підготувала: вчитель української мови та літератури СЗШ І-ІІІ ст. №201 м.Києва Возна С.А.