Урок "Види складних речень"

Про матеріал
Поглиблювати знання учнів про складне речення, формувати вміння визначати граматичні основи складного речення, засоби зв’язку між його частинами, правильно інтонувати складні речення
Перегляд файлу

ТЕМА. Види складних речень

МЕТА: формувати загальнонавчальні компетентності: поглиблювати знання про складне речення, формувати вміння визначати граматичні основи складного речення, засоби зв’язку між його частинами, правильно інтонувати складні речення;

формувати комунікативні компетентності: формувати спостережливість, розвивати логічне мислення, розвивати вміння правильно й комунікативно доцільно висловлювати власні думки за допомогою складних речень;

формувати загальнокультурні компетентності: виховувати наполегливість у навчанні, бажання застосовувати отримані знання, вміння та навички при виконанні практичних завдань; розвивати пам'ять, мислення, увагу;

формувати здоров`язбережувальні компетентності: пропагувати рухливий спосіб життя шляхом виконання фізкультхвилинки;

формувати соціальні компетентності: працювати над автоматизацією звуку [ц]; вдосконалювати техніку зчитування з губ; контролювати вимовою; коригувати мовлення учнів.

ОБЛАДНАННЯ: таблички для глобального читання мовних одиниць, таблиця «Види складних речень», картки, підручник

ТИП УРОКУ: вивчення нового.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Фонетична зарядка. Автоматизація звуку [ц] в позиції відкритий склад

ІІІ. Розмовна хвилинка

Поговоримо на тему «Зимові свята»

  1.      Де ти відпочивав (ла) на зимових канікулах? (На зимових канікулах я…)
  2.      Чи багато взимку народних свят? Назви їх. (Зимові свята: Андрія, Святого Миколая, Різдво Христове, Новий рік, Водохреща, Масляна)
  3.      На яке свято діти отримують під подушку подарунки? (На свято Святого Миколая діти отримують під подушку подарунки)
  4.      Коли діти колядують? (Колядують на Різдво)
  5.      Що роблять діти вранці 14 січня? (Вранці 14 січня діти посівають)
  6.      Який обряд пов’язаний із святом Водохрещення? (На Водохреща у церквах святять воду, люди купаються в ополонці)
  7.      Коли проводжали зиму і зустрічали весну? (В останній день Масляної проводжали Зиму і зустрічали Весну)
  8.      Яке твоє улюблене зимове свято? Чому? (Моє улюблене свято…., бо…)

ІV. Актуалізація опорних знань

  1. Що вивчає синтаксис?
  2. Назвіть другорядні члени речення
  3. Що називається граматичною основою?
  4. Що таке просте речення?

Виконати вправу

У кожному з речень підкреслити граматичні основи. Назвати тип речення (просте чи складне). Вказати, як зєднано частини простих речень, що входять до складних.

1. Був саме піст, весна відкрилася (П.Мирний). 2. Карпо прикинув таке слiвце, що батько перестав стругати i почав прислухатись (І.Нечуй-Левицький). 3. Жінки ждали, що буде далі, поет вичікував подальших дій Отави, інженер і лікар мовчали (П.Загребельний).

 

V. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

VІ. Робота над темою уроку

Слово вчителя.

Складне речення – речення, що складається з двох чи кількох простих речень (двох чи більше граматичних основ).

За способом об’єднання частин (простих речень) в одне граматичне ціле складні речення поділяються на сполучникові та безсполучникові.

Робота з таблицею

 

Основні види складних речень

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Виконання вправ.

Вправа 1. Прочитати речення, виписати складні речення: у першу колонку сполучникові, у другу – безсполучникові.

  1.      Весна  процвіта і наново криниця простеле барвінком круті береги (М.Бажан). 2. Вчора Софія приходила до моєї сестри, батько її хоче віддать у городі заміж за якогось шевця (І. Карпенко-Карий). 3. Мотря махнула на себе хусткою, сіла на призьбі (В.Винниченко). 4. Їжачок сердито хрокнув, обминув старого й поволік газету до села (Г.Тютюнник). 5. Дівчата підняли мене й понесли, а в хаті та так і впала коло мене плачучи (Марко Вовчок).

Вправа 2. З простих речень утворити складні.

  1. Смеркало.. Ми підійшли до села.
  2. Повіяв вітер. Зашелестіли листочки на вербі.
  3. Машина зупинилася. Люди вийшли з неї.

Вправа 3. Робота в парах.

Укажіть безсполучникове складне речення

А) Коло неї ріс великий каштан, а в ногах валялося кілька їжачастих плодів (В.Шевчук)

Б) Осінній вітер одгуляв, затих (Ліна Костенко)

В) Ілько провів рукою по темних шовкових вусах, підняв гарну свою голову, трохи прищурив чорні, оксамитні очі, виставив вперед високі, дужі груди і всміхнувся (В.Винниченко).

Г) Тим врем'ям помер наш пан; почав молодий господарювати (Марко Вовчок).

VІІ. Підсумок уроку.

Рефлексія

Сьогодні на уроці я навчився…

Сьогодні на уроці я зрозумів…

На уроці найскладнішим було…

Мені ще треба вивчити…

VІІІ. Домашнє завдання. вивчити таблицю, виконати завдання на картці.

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
Інкл
Додано
5 лютого 2020
Переглядів
1362
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку