Відкритий урок
з української мови в 4 класі на тему:
«Закінчення іменників чоловічого роду в давальному і місцевому відмінках однини. Розвиток зв'язного мовлення.
Культура мовлення.
Складання тексту-опису за уявою.»
Україна
Великоновосілківська районна рада
Керменчицька ЗОШ І-ІІІ ступенів
Відкритий урок
з української мови в 4 класі на тему:
«Закінчення іменників чоловічого роду в давальному і місцевому відмінках однини. Розвиток зв’язного мовлення.
Культура мовлення.
Складання тексту-опису за уявою.»
Вчитель: Пєркова Ганна Іванівна
Мета уроку: ознайомити учнів з особливостями закінчення іменників чоловічого роду в давальному і місцевому відмінках однини; формувати уміння і навички доцільного використання у мовленні паралельних закінчень іменників у давальному і місцевому відмінках; розвивати зв’язну мову, мислення, уяву; формувати навички контролю й самоконтролю; комунікативну, соціальну, мовну й мовленнєву компетенції; виховувати повагу до людей.
Обладнання: девіз уроку, орфографічний словник, схема – опора, картки для групової та самостійної роботи, картка «Квітка успіху», перфокарти, сигнальні картки.
Тип уроку: комбінований.
Перебіг уроку:
І. Організація класу до уроку.
1. Слово вчителя:
Станьте, діти, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько,
Посміхніться ви до мене,
Привітайтесь: «Добрий день»
2. Девіз уроку: «Гарно, дружно працювати, мову рідну добре знати»
3. «Квітка успіху»
У кожного з вас на парті лежить картка з написом «Квітка успіху». Сьогодні ви будете самостійно оцінювати свою роботу на всіх етапах уроку. Після кожного правильно виконаного завдання ви зафарбовуєте одну пелюстку на квітці. В кінці уроку ми побачимо, чия квітка буде найкращою, хто гарно працював і добре знає рідну мову.
ІІ. Повторення, закріплення вивченого й корекція знань.
1. Каліграфічна хвилинка.
Щоб правильно і гарно слова написати,
Нам з’єднання букв слід усім пригадати.
Одна лише хвилинка для цього дається,
Увага, старанність для цього береться.
При написанні використовуйте таблицю «Пиши правильно й красиво»
( Самооцінка «Квітка успіху»)
2.Гра «Який відмінок»
У кожного з вас на парті сигнальні картки. Ваше завдання : визначити відмінок іменника «хліб». Ви показуєте відповідний відмінок, у якому вжите це слово.
Хліб – усьому голова (Н)
Багато снігу – багато хліба (Р)
Завжди люди дякують хлібові (Д)
Гостей зустрічають хлібом (О)
Кетяги калини лежать на хлібині (М)
( самооцінка «Квітка успіху»)
2. Творче завдання. Робота в групах.
Повторити правила роботи в групах.
1 група.
Запишіть словосполучення , ставлячи іменники в орудному відмінку. Виділіть закінчення іменників
Сиділи (під чим?) вишня, груша, слива, акація.
2 група
Запишіть подані іменники в родовому відмінку. Виділіть закінчення іменників
Держава, земля, праця, книжка, пшениця.
3 група
Запишіть слова, переставляючи літери. Поставте їх в орудному відмінку однини, перевіривши себе за орфографічним словником.
Карпе лярма
Карлі мерфер
(самооцінка «Квітка успіху»)
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
«Мозкова атака»
IV. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку.
«У мене є хороший друг Максим. Ми з ним усім ділимося, допомагаємо один одному. Скоро у нього день народження. Я хочу подарувати своєму друг…» і спіткнувся: не знає, як написати – другові Максиму чи другу Максиму.
Отже на сьогоднішньому уроці ми розглянемо нову мовну закономірність, якою, на жаль, не всі вміють користуватися.
Знання цієї закономірності, додержання її робить наше мовлення різноманітнішим, милозвучнішим. А будемо ми працювати над давальним і місцевим відмінком однини іменників чоловічого роду.
Сьогодні ми продовжимо
Іменники вивчати,
Потрібно нам навчитися
Відмінки розрізняти.
V.Вивчення нового матеріалу.
а) Організація спостережень за мовним матеріалом (Вправа 164)
б) Методика «Взаємні запитання». Робота в парах.
- Поставте запитання до тексту і дайте на них відповіді.
в) Самостійне виконання учнями завдання 2 вправи 164
- Випишіть іменники чоловічого роду у давальному відмінку і позначте у них закінчення.
- Які ще закінчення можуть мати ці іменники в давальному відмінку?
(Батькові – батьку, дідусеві – дідусю, родичеві – родичу, другові – другу, сусідові – сусіду).
- В якому ще відмінку іменники можуть мати дві форми? (У місцевому).
г) Аналіз правила на с. 81
- Чи обов’язково вивчати правило напам’ять?
- Чи можна встановити закінчення давального і місцевого відмінків на основі знань з рідної мови?
(Треба дібрати іменники чоловічого роду з основою на твердий, м’який приголосний та [й], поставити їх у давальному і місцевому відмінках, виділити закінчення).
«Квітка успіху»
Схема-опора.
Давальний відмінок Місцевий відмінок
чи чи
Фізкультхвилинка
Що ж, мабуть прийшла пора
Трохи відпочити.
Я хочу на фізпаузу
Всіх вас запросити.
Любі діти, дружно встали
Фізкульхвилинку розпочали.
Руки гарно розім’яли,
Як Клички по боксували,
Як Шевченко у футболі
Забиваємо голи.
Всі як Бубка, пострибали
І за парти посідали.
VI. Закріплення нового матеріалу. Тренувальні вправи.
а) Порівняння сполучень іменників у двох колонках.
- Що в них спільного?
- Чим вони відрізняються?
- Які сполучення іменників краще сприймаються на слух: з однаковими чи різними закінченнями?
б) Засвоєння правила про вживання паралельних форм іменників у мовленні.
Високий рівень
Стіл, вчитель, брат Петро, директор, дядько Микола.
Достатній рівень
Директору Івану Миколайовичу, сусідові Івану, брату Степану, вчителеві Ігорю Григоровичу, дідусеві Михайлу, другові Павлу, товаришу Михайлу.
Середній рівень
Стіл – столу - на столі
Директор – директору – на директорові
Інженер – інженеру – на інженерові
Завод – заводу – на заводі.
(Самооцінка «Квітка успіху»)
1 група
У рідному кра…
На Чорному мор…
На зеленому клен…
На богатир…
2 група
Зацвісти каштан…
Принести дідус…
Віддати товариш…
Допомогти друг…
3 група
Віддати сусід… Петр…
Подякувати дідус… Іван…
Відповісти вчител… Олег… Петрович…
(самооцінка «Квітка успіху»)
VII. Розвиток зв’язного мовлення.
Летить орличка по синьому небі,
Крила розпустила, все сонце закрила. (хмарка)
(великі, маленькі, білі, сірі, сині)
(на котиків пух, солодку вату, дерево, пухнасте курча і т.д.)
(пливуть, летять, кружляють, несуться, біжать)
а) Зачитування зразка тексту-опису.
Дивні хмаринки.
Я дуже люблю спостерігати за хмаринками в небі. Особливо це приємно робити в теплу сонячну погоду.
Білі хмаринки плавають у блакитному небі, ніби лебеді. Ось хмаринка схожа на пишне дерево, а інша на чудернацького білого коника з пишною гривою. Коник промчав і зник. А високо в небі з’явився дивний замок, що височів за горою.
Та раптом налетів вітерець, розігнав хмарки, і вони перетворилися на легкий білий пух.
Чудова картина природи! Треба тільки вміти все це бачити.
(Діти розказують складені усно тексти-описи)
(Самооцінка «Квітка успіху»)
VIII. Підсумок уроку. Рефлексія.
ІХ. Домашнє завдання.
С. 83, вправа 168 завдання 1 (слабші учні),
С. 83, вправа 168 завдання 2 (сильніші учні).
Література:
Пометун О.І. Сучасний урок. інтерактивні технології навчання: Наук.-метод. посібн./О.І. Пометун, Л.В. Пироженко/За ред. О.І. Пометун. – К.:А.С.К.,2003.
Пометун О., Пироженко Л. Інтерактивні технології навчання:теорія, практика, досвід. – Київ, 2002.
Сиротенко Г.О.Сучасний урок:інтерактивні технології навчання. Х.:Основа,2003.