11 травня о 15:00Вебінар: Закінчення навчального року: документи, звіти, аналіз, планування та власний емоційний стан

Урок.Відкритий урок з української мови в 4 класі на тему: «Закінчення іменників чоловічого роду в давальному і місцевому відмінках однини. Розвиток зв’язного мовлення. Культура

Про матеріал

Відкритий урок

з української мови в 4 класі на тему:

«Закінчення іменників чоловічого роду в давальному і місцевому відмінках однини. Розвиток зв'язного мовлення.

Культура мовлення.

Складання тексту-опису за уявою.»

Перегляд файлу

Україна

Великоновосілківська районна рада

Керменчицька ЗОШ І-ІІІ ступенів

 

 

 

 

 

 

 

Відкритий урок

з української мови в 4 класі на тему:

«Закінчення іменників чоловічого роду в давальному і місцевому відмінках однини. Розвиток зв’язного мовлення.

Культура мовлення.

Складання тексту-опису за уявою.»

 

Вчитель: Пєркова Ганна Іванівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета уроку:   ознайомити учнів з особливостями закінчення іменників чоловічого роду в давальному і місцевому відмінках однини; формувати уміння і навички доцільного використання у мовленні паралельних закінчень іменників у давальному і місцевому відмінках; розвивати зв’язну мову, мислення, уяву; формувати навички контролю й самоконтролю; комунікативну, соціальну, мовну й мовленнєву компетенції; виховувати повагу до людей.

 

Обладнання: девіз уроку, орфографічний словник, схема – опора,  картки для групової та самостійної роботи, картка «Квітка успіху», перфокарти, сигнальні картки.

 

Тип уроку:  комбінований.

 

Перебіг уроку:

 

І. Організація класу до уроку.

        1. Слово вчителя:

                           Станьте, діти, всі рівненько,

                           Посміхніться всі гарненько,

                           Посміхніться ви до мене,

                           Привітайтесь: «Добрий день»

  • Добрий день  вам,  любі діти. Сьогодні урок української мови проведу у вас я . Звуть мене Анна Іванівна.

  2. Девіз уроку:  «Гарно, дружно працювати, мову рідну добре знати»

  3.  «Квітка успіху»

У кожного з вас на парті лежить картка з написом «Квітка успіху».  Сьогодні ви будете самостійно оцінювати свою роботу на всіх етапах уроку. Після кожного правильно виконаного завдання  ви зафарбовуєте одну пелюстку на квітці. В кінці уроку ми побачимо, чия квітка буде найкращою, хто гарно працював і добре знає рідну мову.

 

   ІІ.  Повторення, закріплення вивченого й корекція знань.

    1. Каліграфічна хвилинка.

Щоб правильно і гарно слова написати,

Нам з’єднання букв слід усім пригадати.

Одна лише хвилинка для цього дається,

Увага, старанність для цього береться.

  • Сьогодні ми повторимо написання  великих букв С, В, буквосполучень ин, очк, ильк, ові та словосполучення Синочку Василькові.

При написанні використовуйте таблицю «Пиши правильно й красиво»

( Самооцінка «Квітка успіху»)

   2.Гра   «Який відмінок»

У кожного з вас на парті  сигнальні картки. Ваше завдання : визначити відмінок  іменника «хліб». Ви показуєте відповідний відмінок, у якому вжите це слово.

Хліб – усьому голова   (Н)

Багато снігу – багато хліба   (Р)

Завжди люди дякують хлібові   (Д)

Гостей зустрічають хлібом (О)

Кетяги калини лежать на хлібині (М)

( самооцінка «Квітка успіху»)

2. Творче завдання. Робота в групах.

Повторити правила роботи в групах.

1 група.

Запишіть словосполучення , ставлячи іменники  в орудному відмінку. Виділіть закінчення іменників

Сиділи (під чим?)  вишня, груша, слива, акація.

2 група

Запишіть подані  іменники  в родовому  відмінку. Виділіть закінчення іменників

Держава, земля, праця, книжка, пшениця.

3 група

Запишіть слова, переставляючи літери. Поставте їх в орудному відмінку однини, перевіривши себе за орфографічним словником.

Карпе                      лярма

Карлі                       мерфер

(самооцінка «Квітка успіху»)

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

                                                   «Мозкова атака»

  • Яку частину мови ви зараз вивчаєте?
  • Що таке іменник?
  • Як змінюється іменник? ( за числами, за відмінками)

IV.  Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку.

  1. Створення проблемної ситуації.
  • Одного разу Незнайко писав листа  своїй бабусі:

 «У мене є хороший друг Максим. Ми з ним усім ділимося, допомагаємо один одному. Скоро у нього день народження. Я хочу подарувати своєму друг…» і спіткнувся: не знає, як написати – другові Максиму чи другу Максиму.

  • Діти, хто з вас може допомогти Незнайкові?
  1. Слово вчителя.

Отже на сьогоднішньому уроці ми розглянемо нову мовну закономірність, якою, на жаль, не всі вміють користуватися.

Знання цієї закономірності, додержання її робить наше мовлення різноманітнішим, милозвучнішим. А будемо ми працювати над давальним і місцевим відмінком однини іменників чоловічого роду. 

   Сьогодні ми продовжимо

   Іменники вивчати,

   Потрібно нам навчитися

                       Відмінки розрізняти.

V.Вивчення нового матеріалу.

  1. Робота з підручником (с. 81)

а) Організація спостережень за мовним матеріалом (Вправа 164)

б) Методика «Взаємні запитання». Робота в парах.

- Поставте запитання до тексту і дайте на них відповіді.

 в) Самостійне виконання учнями завдання 2 вправи 164

- Випишіть іменники чоловічого роду у давальному відмінку і позначте у них закінчення.

- Які ще закінчення можуть мати ці іменники в давальному відмінку?

 (Батькові – батьку, дідусеві – дідусю, родичеві – родичу, другові – другу, сусідові – сусіду).

- В якому ще відмінку іменники можуть мати дві форми? (У місцевому).

г) Аналіз правила на с. 81

- Чи обов’язково вивчати правило напам’ять?

- Чи можна встановити закінчення давального і місцевого відмінків на основі знань з рідної мови?

 

  • Що для цього треба зробити?

(Треба дібрати іменники чоловічого роду з основою на твердий, м’який приголосний та [й], поставити їх у давальному і місцевому відмінках, виділити закінчення).

«Квітка успіху»

  1. Роботи за схемою-опорою.
  • У кожного з вас лежить на парті схема-опора, яка допоможе нам у виконанні завдань.

                                                         Схема-опора.

 

 

 

 

 

 

 

 Давальний відмінок     Місцевий відмінок

 

 

 

 

чи         чи

 

 

 

Фізкультхвилинка

 

Що ж, мабуть прийшла пора

Трохи відпочити.

Я хочу на фізпаузу

Всіх вас запросити.

 

Любі діти, дружно встали

Фізкульхвилинку розпочали.

Руки гарно розім’яли,

Як Клички по боксували,

Як Шевченко у футболі

Забиваємо голи.

Всі як Бубка, пострибали

І за парти посідали.

 

VI. Закріплення нового матеріалу. Тренувальні вправи.

  1. Вправа 166. Вирішення проблемного питання.

а) Порівняння сполучень іменників у двох колонках.

 - Що в них спільного?

 - Чим вони відрізняються?

 - Які сполучення іменників краще сприймаються на слух: з однаковими чи різними закінченнями?

б) Засвоєння правила про вживання паралельних форм іменників у мовленні.

 

  • Отже, візьміть до уваги цю особливість іменників чоловічого роду в давальному відмінку однини і правильно вживайте у своєму мовленні, щоб ви не опинилися в такій ситуації, як Незнайко.
  1. Самостійна робота (диференційовано).

Високий рівень

  • Поставте іменники у давальному та місцевому відмінках. Виділіть закінчення. Перевірте себе, скориставшись алгоритмом.

Стіл, вчитель, брат Петро, директор, дядько Микола.

 

Достатній рівень

  • Визначить і запишіть, які зі сполучень іменників у формі давального відмінка відповідають вивченому правилу.

Директору Івану Миколайовичу, сусідові Івану, брату Степану, вчителеві Ігорю Григоровичу, дідусеві Михайлу, другові Павлу, товаришу Михайлу.

 

Середній рівень

  • Спишіть, виділіть закінчення іменників. Визначте відмінки.

Стіл – столу - на столі

Директор – директору – на директорові

Інженер – інженеру – на інженерові

Завод – заводу – на заводі.

(Самооцінка «Квітка успіху»)

  1. Робота в групах. Перфокарти.
  • Я роздаю вам перфокарти. Кожній групі необхідно вставити пропущені закінчення, визначити відмінки.

1 група

У рідному кра…

На Чорному мор…

На зеленому клен…

На богатир…

 

  2 група

Зацвісти каштан…

Принести дідус…

Віддати товариш…

Допомогти друг…

 

  3 група

Віддати сусід… Петр…

Подякувати дідус… Іван…

Відповісти вчител… Олег… Петрович…

 

(самооцінка «Квітка успіху»)

VII. Розвиток зв’язного мовлення.

 

  1. Загадка.

 Летить орличка по синьому небі,

 Крила розпустила, все сонце закрила. (хмарка)

 

  1. Бесіда.
  • Які є хмарки: за розміром, кольором?

(великі, маленькі, білі, сірі, сині)

 

  • На що схожі хмарки?

(на котиків пух, солодку вату, дерево, пухнасте курча і т.д.)

 

  • Як рухаються хмарки у небі?

(пливуть, летять, кружляють, несуться, біжать)

 

  1. Слово вчителя.
  • Уявіть, що одного сонячного дня ви спостерігали за хмарками в небі. Складіть усно текст-опис «Дивні хмаринки» за уявою.

а) Зачитування зразка тексту-опису.

Дивні хмаринки.

 Я дуже люблю спостерігати за хмаринками в небі. Особливо це приємно робити в теплу сонячну погоду.

 Білі хмаринки плавають у блакитному небі, ніби лебеді. Ось хмаринка схожа на пишне дерево, а інша на чудернацького білого коника з пишною гривою. Коник промчав і зник. А високо в небі з’явився дивний замок, що височів за горою.

 Та раптом налетів вітерець, розігнав хмарки, і вони перетворилися на легкий білий пух.

 Чудова картина природи! Треба тільки вміти все це бачити.

 

  1. Розповіді дітей.

(Діти розказують складені усно тексти-описи)

(Самооцінка «Квітка успіху»)

 

VIII. Підсумок уроку. Рефлексія.

  1. Відповіді на запитання
  • Над чим ми працювали сьогодні на уроці?
  • Яку особливість мають іменники чоловічого роду в давальному відмінку однини?
  • Які закінчення мають іменники чоловічого роду в місцевому відмінку однини?
  • Для чого потрібні нам знання, одержані сьогодні на уроці?
  1. «Квітка успіху» (оцінювання дітей)
  • У кого найкраща, найповніша квітка?
  • Що нам допомогло так добре попрацювати на уроці?

ІХ. Домашнє завдання.

С. 83, вправа 168 завдання 1 (слабші учні),

С. 83, вправа 168 завдання 2 (сильніші учні).

 

 

 

 

Література:

Пометун О.І. Сучасний урок. інтерактивні технології навчання: Наук.-метод. посібн./О.І. Пометун, Л.В. Пироженко/За ред. О.І. Пометун. – К.:А.С.К.,2003.

Пометун О., Пироженко Л. Інтерактивні технології навчання:теорія, практика, досвід. – Київ, 2002.

Сиротенко Г.О.Сучасний урок:інтерактивні технології навчання. Х.:Основа,2003.

 

 

 

docx
Додано
18 січня 2018
Переглядів
1709
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку