Розробила
вчитель української мови
та літератури
Харківської гімназії №82
Овчинникова Олена Володимирівна,
спеціаліст ІІ категорії
Тема. Відміни іменників
Мета: повторити вивчене про поділ іменників на відміни; формувати вміння визначати відміни іменників; виховувати мовленнєву культуру учнів.
Хід уроку:
І. Актуалізація опорних знань учнів
1. Бесіда з учнями.
1) Яка частина мови називається іменником?
2) На які групи поділяються іменники?
3) Які іменники належать до назв істот, які – до назв-неістот?
4) Скільки родів мають іменники в українській мові?
5) Які іменники вживаються тільки в однині?
6) Які іменники вживаються тільки в множині?
7) Скільки відмінків в українській мові?
2. Перевірка домашнього завдання.
3. Індивідуальна робота з картками.
4. Самостійна робота (словниковий диктант)
- Коли ми пишемо іменники з великої букви, коли беремо в лапки?
Журнал «Дивослово», Запорізький державний університет, Збройні сили України, Верховна Рада України, Божа Матір, Біблія, фільм «Тіні забутих предків», автомобіль «Таврія», сузір’я Великий Віз, Організація Об’єднаних Націй, пів-Європи, День незалежності України, Новий рік, Лівобережна Україна, ЄС, Дніпро, Київський національний університет імені Т.Г. Шевченка, Ярослав Мудрий, планети Земля і Марс.
Провідміняти іменники, визначити закінчення
І варіант |
ІІ варіант |
Мед, Харків |
Київ, радість |
ІІ. Оголошення теми й мети уроку
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
До жодної відміни не належать невідмінювані іменники та ті, що вживаються тільки в множині.
2. Завдання на дошці
Записати іменник у 4 стовпчики за відмінами, визначити рід і закінчення.
Курча, відстань, очерет, обличчя, цуценя, мати, стілець, ніжність, степ, собака, земля, хмарина, свиток, зайча, мереживо, троянда, ніч, шлях, перемога, земля, вежа, хлібороб, край, хлопець, село, прізвище, здоров’я, радість, повість, дівча, теля, ім’я.
3. Вправа з підручника
4. Попереджувальний диктант
Записати текст, підкреслити іменники відповідно до синтаксичної ролі, визначити рід, число, відмінок і відміну.
Ліс
Ліс – багатство держави, якому немає ціни. Ліс – це здоров’я річки, землі ф людини, сьогоднішній і завтрашній день комахи і птаха, зайчати, білченяти, зозулі. Без лісу немає води і землі, немає повітря, чистого неба. Ми повинні більше тривожитись, будити чуття, щоб не згасла в людині пильність і до природи любов. Людина має глибше розуміти, що таке ліс, берегти, цінувати зеленого друга.
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Узагальнююча бесіда
- Скільки відмін іменників в українській мові?
- Які іменники належать до І відміни?До ІІ? До ІІІ? До ІV?
VІ. Підсумок
VІІ. Домашнє завдання
Вправа з підручника (письмово) або скласти твір-мініатюру «Бережімо природу» (визначити відміни іменників).