Тема. Відмінки іменників. Кличний відмінок. Особливості написання іменників у кличному відмінку
Тип уроку: урок актуалізації та узагальнення вивченого.
Перебіг уроку
Актуалізація мотиваційних резервів учнів з теми.
Словниковий диктант
Леся Українка, співуча українка, село Українка, кобзар на майдані, вірш із «Кобзаря», Михайло Старицький, картина Олександра Мурашка «Похорон кошового», Світлана Дмитрівна Кошова; розділ з Біблії, біблійне оповідання, Богоматір.
Ознайомлення учнів з темою, метою і завданнями уроку.
Освоєння теми уроку. Виконання системи завдань.
Робота в групах
Група 1. Випишіть слово «хліб», визначте відмінок.
1. Багато снігу — багато хліба. 2. Весна днем красна, а на хліб пісна. 3. Держи хліб на обід, а слово на одвіт. 4. На чорній землі білий хліб родить. 5. Хліб за шлунком не ганяється, а шлунок за хлібом.
Група 2. Підготуйте повідомлення, як визначити відмінок.
Група 3. На прикладі вказаних сполучень слів зробіть висновок про те, з якими прийменниками вживається знахідний відмінок.
У квітник, за село, крізь жита, між волошки, на зошит, над зірки, перед тебе, під вечір, по воду, повз нас, через поранення, незважаючи на негоду, у відповідь на запитання.
Група 4. Провідміняйте слово «мова».
Група 5. Провідміняйте слово «таксі». Наведіть ще приклади таких слів.
Слово вчителя
Учні Естонії, вивчаючи рідну мову, повинні запам’ятати 14 відмінків, у Фінляндії — 14, в Угорщині — 22. Чемпіон по кількості відмінків — мови народів Дагестану — понад 50 відмінків. А ось у китайській мові — жодних відмінків узагалі немає! Відносини між словами передаються за допомогою службових частин мови. У російській мові — 6 відмінків.
Робота з текстом
Сонце пробило в хмарах над байраком вузеньку ополонку, яскравим променем стрельнуло на левади. Сонце шанували й літні люди, і діти. З сонцем було пов’язано чимало повір’їв та казок. Дітлахи називали сонечком комашку. Вони саджали її на долоню й запитували: «Сонечку, сонечку! Скажи, чи далеко вечір?»
Гра «Я редактор»
Сідайте, дідусь Іван. Доброго дня, Віра Миколаївна. Зачекай мене, Саша. Привіт, Аня.
Матуся, Вітчизна, батько, Дніпро, брат, край, серце, місто.
Підсумок уроку.
- Перший учень називає іменник у називному відмінку, другий — родовому та ін.
Рефлексія
Домашнє завдання.
1