Конспект уроку в 6 класі на тему "Прикметник як частина мови. Загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль"

Про матеріал

Тема: Прикметник як частина мови. Загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Мета: поглибити знання учнів про прикметник як про частину мови; удосконалювати вміння учнів відрізняти прикметники від інших частин мови, визначати їх рід, число, відмінок, синтаксичну роль; формувати вміння вживати прикметники у мовленні; розвивати пам'ять, увагу, аналітичне мислення, зв'язне мовлення; виховувати любов до рідної мови, бережне ставлення до природи

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Вид уроку: комбінований

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. АОЗ. Перевірка д/з. Бесіда:

- Який розділ науки про мову ми почали вивчати? (морфологію, орфографію)

- Що вивчає морфологія? Орфографія?

- Чому шість частин мови називають самостійними?

ІІІ. МНД.

1. Перед учнями лежать картинки-розмальовки.

- Що роблять з цими картинками?

- Спробуймо розфарбувати ці картинки за допомогою слів.

- На які питання відповідають ці слова?

- Поясніть, що вони виражають?

- А чи знаєте ви, якою частиною мови є ці слова?

2. Оголошення теми і мети уроку.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1. Пояснення вчителем матеріалу.

Прикметник – самостійна змінна частина мови.

Загальне значення – ознака предмета (колір, смак, просторові й часові ознаки, належність комусь, зовнішні та внутрішні прикмети людей і тварин).

На які питання відповідає – який? чий? яка? чия? яке? чиє? які? чиї?

Морфологічні ознаки – постійні: розряд (якісні, відносні, присвійні); ступінь порівняння (вищий, найвищий); форма (коротка й повна);

- непостійні: рід (в однині), число, відмінок.

Синтаксична роль – означення, присудок.

2. Робота з підручником.

Прочитайте самостійно матеріал підручника.

Чи можете ви доповнити моє пояснення? Чим саме?

V. Закріплення вивченого.

1. Декламування вірша Світлани Імашевої (учень).

Бджолиний рай, де сріблена роса

Вмиває зорі ранні й вечорові,

Калиново-жоржинова краса -

Який розмай в природі - і у мові.

То українська лагідна душа

Так словом рідним молиться й співає,

Красу земну - у мові залиша:

Прикметник всі ознаки називає.

У нас не кажуть байдуже:- Земля

Але "родюча", "щедра" чи "рідненька"...

І мовить мати про своє маля:

- Моє кохане, золоте, любеньке...

Про все у світі суще - всі дива -

Прикметник відкриває таємниці:

- Який? Яка? Які? - живі слова...

І мова рідна грає та іскриться.

З іменником прикметник заодно

Бо їм у парі йти у мові личить,

Але ось рід, відмінок і число

Прикметник у іменника позичить.

Якщо ж у кого сумнів, може, є,

Прикметник, друзі, це не забаганка,

Він визначає точно, що - чиє:

Усмішка мамина і татова співанка...

Між мов земних космічно так звучить

Пречисте наше українське слово.

Тож бережімо,друзі, для століть

Душі багатство і багатство мови.

Завдання: у перших чотирьох рядочках знайти прикметники, визначити рід, число, відмінок, синтаксичну роль.

2. «Хмари слів» з прикметників до слова «Мова».

Наприклад: ніжна, калинова, барвиста, милозвучна, незнищенна, дзвінкоголоса, веселкова, велична, неповторна, барвінкова, розмаїта, щедра, лагідна, багата, жива, гарна, чиста, виразна, рідна, співуча, вишукана, мудра, щемлива, щира, життєдайна, влучна, дотепна, солов'їна, гомінлива, мелодійна, щебетлива, промениста, люба, грайлива, правдива, осяйна.

3. Творче завдання: скласти зі слів-прикметників вірш про мову.

Наприклад:

Ніжна, мила, світанкова,

Ясна, чиста, колискова,

Мелодійна, дзвінкотюча,

Дивна, радісна, співуча,

Лагідна, жива, казкова,

Красна, чарівна, шовкова,

Найдорожча, добра, власна,

Мудра, сонячна, прекрасна,

Солов'їна,барвінкова,

Українська рідна мова.

VІ. Підсумок уроку.

Бесіда:

- На які питання відповідає прикметник?

- Що означає?

- Назвіть морфологічні ознаки прикметника.

- Яким членом речення буває?

VІІ. Домашнє завдання.

Опрацювати матеріал підручника.

Об'єднатись у «четвірки» і створити лепбук «Прикметник як частина мови».

Розфарбувати картинки-розмальовки.

Перегляд файлу

Тема: Прикметник як частина мови. Загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Мета:  поглибити знання учнів про прикметник як про частину мови; удосконалювати вміння учнів відрізняти прикметники від інших частин мови, визначати їх рід, число, відмінок, синтаксичну роль; формувати вміння вживати прикметники у мовленні; розвивати пам’ять, увагу, аналітичне мислення, зв’язне мовлення; виховувати любов до рідної мови, бережне  ставлення до природи

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Вид уроку: комбінований

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. АОЗ. Перевірка д/з. Бесіда:

- Який розділ науки про мову ми почали вивчати? (морфологію, орфографію)

- Що вивчає морфологія? Орфографія?

- Чому шість частин мови називають самостійними?

ІІІ. МНД.

1. Перед учнями лежать картинки-розмальовки.

- Що роблять з цими картинками?

- Спробуймо розфарбувати ці картинки за допомогою слів.

- На які питання відповідають ці слова?

- Поясніть, що вони виражають?

- А чи знаєте ви, якою частиною мови є ці слова?

2. Оголошення теми і мети уроку.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1. Пояснення вчителем матеріалу.

Прикметник – самостійна змінна частина мови.

Загальне значення – ознака предмета (колір, смак, просторові й часові ознаки, належність комусь, зовнішні та внутрішні прикмети людей і тварин).

На які питання відповідає – який? чий? яка? чия? яке? чиє? які? чиї?

Морфологічні ознаки – постійні: розряд (якісні, відносні, присвійні); ступінь порівняння (вищий, найвищий); форма (коротка й повна);

- непостійні: рід  (в однині), число, відмінок.

Синтаксична роль – означення, присудок.

2. Робота з підручником.

 Прочитайте самостійно матеріал підручника.

Чи можете ви доповнити моє пояснення? Чим саме?

V. Закріплення вивченого.

1. Декламування вірша Світлани Імашевої  (учень).

Бджолиний рай, де сріблена роса

 Вмиває зорі ранні й вечорові,

 Калиново-жоржинова краса -

Який розмай в природі - і у мові.

 То українська лагідна душа

Так словом рідним молиться й співає,

 Красу земну - у мові залиша:

Прикметник всі ознаки називає.

 У нас не кажуть байдуже:- Земля

Але "родюча", "щедра" чи "рідненька"...

І мовить мати про своє маля:

 - Моє кохане, золоте, любеньке...

Про все у світі суще - всі дива -

 Прикметник відкриває таємниці:

- Який? Яка? Які? - живі слова...

 І мова рідна грає та іскриться.

 З іменником прикметник заодно

Бо їм у парі йти у мові личить,

 Але ось рід, відмінок і число

 Прикметник у іменника позичить.

 Якщо ж у кого сумнів, може, є,

Прикметник, друзі, це не забаганка,

Він визначає точно, що - чиє:

Усмішка мамина і татова співанка...

 Між мов земних космічно так звучить

 Пречисте наше українське слово.

Тож бережімо,друзі, для століть

 Душі багатство і багатство мови.

Завдання: у перших чотирьох рядочках знайти прикметники, визначити рід, число, відмінок, синтаксичну роль.

2. «Хмари слів» з прикметників до слова «Мова».

Наприклад: ніжна, калинова, барвиста, милозвучна, незнищенна, дзвінкоголоса, веселкова, велична, неповторна, барвінкова, розмаїта, щедра, лагідна, багата, жива, гарна, чиста, виразна, рідна, співуча, вишукана, мудра, щемлива, щира, життєдайна, влучна, дотепна, солов’їна, гомінлива, мелодійна, щебетлива, промениста, люба, грайлива, правдива, осяйна.

3. Творче завдання: скласти зі слів-прикметників вірш про мову.

Наприклад:

Ніжна, мила, світанкова,

Ясна, чиста, колискова,

Мелодійна, дзвінкотюча,

Дивна, радісна, співуча,

Лагідна, жива, казкова,

Красна, чарівна, шовкова,

Найдорожча, добра, власна,

Мудра, сонячна, прекрасна,

Солов'їна,барвінкова,

Українська рідна мова.

VІ. Підсумок уроку.

Бесіда:

- На які питання відповідає прикметник?

- Що означає?

- Назвіть морфологічні ознаки прикметника.

- Яким членом речення буває?

VІІ. Домашнє завдання.

Опрацювати матеріал підручника.

Об'єднатись у «четвірки» і створити лепбук «Прикметник як частина мови».

Розфарбувати картинки-розмальовки.

 

 

 

docx
Додано
19 липня 2018
Переглядів
6712
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку