Конспект уроку з української мови. 4 клас. НУШ.
Тема. Відмінювання прикметників чоловічого роду.
Очікувані результати : повторити прикметник як частину мови, роль прикметників у мовлені; закріпити граматичні ознаки прикметників : рід, число, відмінок; поглиблювати знання про відмінкові закінчення прикметників; зв'язок прикметників з іменниками, змінювання за відмінками; розвивати усне і писемне мовлення учнів; перевіряти та редагувати написане; виконувати вправи руханок, фізкультхвилинок.
Хід уроку
І Організаційний момент
ІІ Основна частина
а) завдання від детективів
- Перше. Потрібно заповнити асоціативний кущ до теми «Прикметник». (самостійна частина мови; який?яка?яке?; ч., ж., с. р.; вказує на ознаку предмета; синоніми, антоніми; рідкісний, яскраве, красива)
б) читання слів за таблицею, за методикою В.Едигею, знаходимо зайве слово; (мирний, спокійний, чистий, брудний, замурзаний, море, злий, кулька, добрий, сухий, вологий, вода, мокрий, хворий, гіркий, кавун, косий, око)
- До якого роду належать ці прикметники? (ч.р., бо мають закінчення –ий і відповідають на питання який?)
в) гра «Павутинка». На павутинках написаний рід, на павучках слова. Прикріплюємо павучків до відповідної павутинки.
5. Первинне закріплення і корекція.
а) робота з підручником (Большакова, 4 кл, 2 ч.)
- Відкрили підручники на ст.22, впр.1. Розгляньте малюнок. Що відбувається? (кіт, миша і білка тримаються за руки). Якого кольору тварини на 1 малюнку? (рудого) А на другому? (сині). Давайте зараз запишемо словосполучення іменника і прикметника, позначимо закінчення і основу в прикметниках. Який звук чуємо в кінці основи рудий? (твердий) А в кінці основи слова синій? (Н' – м'який ). Відміняємо словосполучення рудий кіт і синій кіт, позначаємо закінчення і основу в прикметниках.
- Який висновок можемо зробити? (у прикметниках ч.р. з основою на м'який приголосний перед закінченням у Р.в., Д.в. і М.в. пишемо ь). Повторює декілька дітей, читаємо правило на дошці, в підручнику.
б) Доповни речення
- Я пишу м'який знак ь в прикметниках чоловічого роду, основа яких закінчується на м'який приголосний і Р., Д. і М.в.
в) Зашифровані прикметники. З допомогою лупи, знаходимо на листі прикметники, розділяємо їх рискою, вгорі надписуємо рід.
г) Робота з підручником. Впр.4,ст.23. Біля дошки відмінюємо словосполучення пізній вечір.
д) самостійна робота. 1 – й ряд відмінює словосполучення домашній сік.
2 – й ряд відмінює словосполучення нижній поверх. 3 – й ряд відмінює словосполучення осінній день. З кожного ряду відповідає одна дитина, інші обмінюються зошитами з сусідом по парті і проводимо взаємооцінювання.
е) Кубування. Кидаємо кубик, читаємо питання, відповідає на питання про прикметник. (що таке прикметник? За чим змінюються прикметники? Назви прикметники-синоніми, прикметники-антоніми і тд.)
є) Опиши 3-ма прикметниками.
Лимон – кислий, жовтий, ароматний. Банан – жовтий, довгий, смачний. Дім – теплий, цегляний, великий. Перець, горобець, їжак, апельсин.
ж) заміни подані слова словосполученнями прикметника з іменником.
Промінь сонця – сонячний промінь, хліб із пшениці – пшеничний хліб, чоботи з гуми – гумові чоботи, сік з вишні – вишневий сік. Сукня з шовку, варення з малини, шафа для книг, стілець з дерева.
ІІІ Підсумок уроку. Рефлексія.
- Зірки зібрали. Тепер ви стали справжніми детективами. Що ви розкажете вдома про сьогоднішній урок? Урок закінчено. Молодці!
-