Конкурс знавців української мови «У мові – чари барвінкові»
(для учнів 4 класу)
Мета: розширювати і збагачувати знання учнів про мову; розвивати
навички застосування знань рідної мови практично, вміння правильно висловлювати свої думки; розвивати увагу, пам'ять, уміння працювати в групах; прищеплювати любов до української мови, бажання нею досконало володіти і пропагувати серед ровесників та старших; сприяти виховуванню взаємоповаги, взаємодопомоги.
Обладнання: зал прикрашений плакатами з крилатими висловами про мову, прислів’ями, плакати з назвами команд, завдання, загадки, ребуси, кросворди.
Хід проведення
І. Привітання команд :«Розумники», «Знавці», «Кмітливі
II. Вступне слово учителя.
Ми щасливі, що народилися і живемо на такій чудовій, багатій, мальовничій землі – що зветься Україною. Тут жили наші прадіди, діди, тут живуть наші батьки, тут коріння нашого українського роду.
Ми щасливі з того, що маємо багату і барвисту українську мову. Вона є красою нашого життя, мова є нашим майбутнім. Вся її краса і неповторність оспівана у віршах, піснях, легендах, прислів’ях, приказках, загадках.
III. Слово учням.
Велична, щедра і прекрасна мова,
Прозора й чиста, як гірська вода.
Це України мова барвінкова,
Така багата й вічно молода.
Вимовляю кожне слово,
Кожне слово, наче спів.
Найдорожча рідна мова,
Мова діда і батьків.
Ну що б, здавалося, слова…
Слова та голос – більш нічого.
А серце б’ється, ожива,
Як їх почує!
Може чужі мови будем колись знати,
Та рідну найбільше будем шанувати.
Буду я навчатись мови золотої…
У трави-веснянки, у гори крутої.
В потічка веселого, що постане річкою
В пагінця зеленого, що зросте смерічкою.
Буду я навчатись мови-блискавиці
В клекоті гарячім кованої криці,
В корневищі пружному ниви колоскової,
В леготі шовковому пісні колискової.
Щоб людському щастю
Дбанок свій надбати
Щоб раділа з мене
Україна-мати…
Учитель: Дорогі діти! Щоб година цікавої української мови проходила організовано, потрібно дотримуватись певних правил:
ІV. Виконання завдань.
1.Назвати слово:
в орудному відмінку: мові, мовою, мово
в знахідному відмінку: дівчинка, дівчинку, дівчинці
в родовому відмінку: брата, братом, братові
2.Назвіть прикметник:
заходить, холодний, вишенька
січе, твердий, скринька
вічний, весна, молодість
3.Назвіть іменник:
один, одиниця, перший
другий, двійка, два
п’ятірка, п’ять, п’ятий
4. Скажіть, до якої особи належить займенник:
йому
нас
мені
5.Придумати словосполучення:
іменник + прикметник;
іменник + дієслово
дієслово + займенник
6.Назвати 2 словникові слова
2. Завдання «Чарівна скринька»
- Чи знаєте ви казки?
У скринці предмети: яйце, солома, горошинка, пір’я, чоботи, тарілка, глечик, рукавиця, стріла, пшениця, бинт.
3. Завдання «Утвори слова»
Утворити якнайбільше нових слів із букв слова ластівка.
4. Завдання «Розкодуй слова»
Користуючись цифровими позначеннями літер в алфавіті, прочитати слова.
6 11 3 1 18 29 15 19 16 1 16 12 23 19 15 21 1 14
диван школа літо край
5. Завдання «Утвори прислів’я»
Із частин речення утворити прислів’я і прочитати.
Гостре словечко як ліхтар без світла.
Не кидай слова коле сердечко.
Голова без розуму на вітер.
Прочитайте слова і підкресліть «приховані слова».
Екскаватор буксир пролісок
Плід якір коса
Козуб баштан отрута
Корабель пристань комар
8. Завдання «Паліндром»
Паліндром (від грецького – той, що рухається назад, вертається) – перевертень.
Придумати слова –паліндроми.
(Кіт – тік, гул – луг, бузок – козуб, сир – рис, дід – дід)
9. Конкурс «Редактор»
стакан - хлопати в долоні -
коврик - капризна дитина -
салфетка - одіяло -
утюг - сахарниця -
10. Конкурс «Показуха»
За допомогою жестів показати і пояснити фразеологізм
накивати п’ятами водити за носа
зуб на зуб не попадає надути губи
ламати голову води в рот набрати
11. Конкурс «Юні поети»
Творчість-це природна потреба людини. Відомі факти про те, що видатні музичні, художні таланти часом проявляються вже в ранньому віці. Моцарт від 4 років грав на клавесині, у 5- писав музику. Т. Шевченко малював з раннього дитинства. Першу поезію Л. Українка написала в 9 років, а М. Рильський- у сім.
Скласти вірш із словами: перлина, країна, дорожіть, любіть.
ІV. Підведення підсумків. Визначення команди-переможця.
Слово вчителя.
Дорогі діти! Мабуть, ви впевнилися, що наша мова таємнича, незбагненна, прадавня, невичерпна, але досі нами не опанована. Тому у нас попереду ще багато подорожей до країни Мовограй.
Наша зустріч завершується. На закінчення спробуємо всі разом дібрати слово у вірш про чарівну мову.
Щоб розумним і мудрим стати, треба мову рідну … (знати).
А щоб вміти говорити, треба рідну мову … (вчити).
Знає кожен з нас чудово – не прожити нам без … ( мови).
9. Конкурс «Редактор»
стакан - хлопати в долоні -
коврик - капризна дитина -
салфетка - одіяло -
утюг - сахарниця -
Завдання «Розкодуй слово»
6 11 3 1 18 17 1 17 1 16 12 23 19 15 21 1 14
Завдання «Розкодуй слово»
6 11 3 1 18 17 1 17 1 16 12 23 19 15 21 1 14
Завдання «Розкодуй слово»
6 11 3 1 18 17 1 17 1 16 12 23 19 15 21 1 14
9. Конкурс «Редактор»
стакан - хлопати в долоні -
коврик - капризна дитина -
салфетка - одіяло -
утюг - сахарниця -
9. Конкурс «Редактор»
стакан - хлопати в долоні -
коврик - капризна дитина -
салфетка - одіяло -
утюг - сахарниця -
Завдання «Знайди приховані слова»
Екскаватор буксир пролісок
Плід якір коса
Козуб баштан отрута
Корабель пристань комар
Завдання «Знайди приховані слова»
Екскаватор буксир пролісок
Плід якір коса
Козуб баштан отрута
Корабель пристань комар
Завдання «Знайди приховані слова»
Екскаватор буксир пролісок
Плід якір коса
Козуб баштан отрута
Корабель пристань комар
Гостре словечко як ліхтар без світла
Не кидай слова коле сердечко
Голова без розуму на вітер