Урок "Відмінювання іменників. Правопис закінчень іменників в орудному відмінку

Про матеріал

Урок української мови розроблений за педагогічною технологією "Росток" і містить цікаві завдання для корегування алгоритму правопису відмінкових закінчень у орудному відмінку.

Перегляд файлу

 

Предмет.Українська мова

Розділ. Відмінювання іменників

Тема уроку.Правопис закінчень іменників в орудному відмінку

Тип уроку. Урок рефлексії

Автор. Білик Антоніна Анатоліївна

Посада. Учитель початкових класів

Місце роботи. Бородянський академічний ліцей

смт Бородянка, Київська обл.

Основні цілі уроку:

а)діяльнісні:

  •        продовжити формувати здатність учнів до корекції визначати відмінкові закінчення іменників в орудному відмінку;
  •        вчити фіксувати особисті утруднення під час змінювання іменників у орудному відмінку;
  •        вчити виявляти причини утруднення під час відмінювання іменників;
  •        тренувати уміння орфографічно правильно писати закінчення іменників у орудному відмінку.

б) навчальні:

  •        скорегувати алгоритм правопису відмінкових закінчень у орудному відмінку;

Очікуванні результати:

а) знання:

  •        знати вивченні орфограми закінчень іменників у орудному відмінку;

б) уміння:

  •        уміти застосовувати вивчені правила щодо правопису закінчень в орудному відмінку;
  •        уміти будувати речення та працювати з орфографічним словником.

Розумові операції: аналіз, синтез, абстрагування, узагальнення, класифікація.

Демонстраційний матеріал: творчі роботи учнів, ментальна карта «Правопис закінчень іменників у орудному відмінку», мультимедійна презентація, алгоритм визначення відмінків іменників.

Роздатковий матеріал: картки для індивідуальної та групової роботи, еталони для перевірки індивідуальної роботи.

Технічне забезпечення уроку: комп’ютер, широкоформатний екран.

Обладнання: кольорові фішки, предметні малюнки, кубик, орфографічні словники.

Мета уроку:

  •        вчити учнів застосовувати правила щодо правопису закінчень іменників в орудному відмінку;
  •        удосконалювати уміння відмінювати іменники та визначати їх відмінки;
  •        продовжувати формувати уміння учнів працювати з орфографічним словником;
  •        розвивати активний словник учнів, усне та писемне мовлення, увагу, творчу уяву, пам'ять, логічне мислення, вміння аналізувати і порівнювати, робити висновки та висловлювати власну думку;
  •        удосконалювати навичку каліграфічного письма;
  •        розвивати уміння працювати самостійно і в команді,
  •        виховувати старанність і наполегливість, почуття поваги і любові до рідного слова, інтерес до вивчення української мови.

Хід уроку

  1. Самовизначення до діяльності

Цілі етапу уроку

Дидактичні:

  •        залучити учнів до навчальної діяльності;
  •        визначити основну мету уроку.

Психологічні:

  •        створити умови для виникнення внутрішньої потреби включення у діяльність.
  1. Привітання, мотивація

Дзвоник продзвенів для нас.

Працювати уже час.

Тож часу дарма не гаймо,

Працювати починаймо.

А урок у нас цікавий,

Виграє на різні барви.

Бо барвисту мову рідну

Будемо вивчати гідно.

  •        Діти, відобразіть свій настрій. Просигнальте фішками.
  •        Чому у тебе саме такий настрій?

(Запитати кількох учнів про настрій.)

  1. Очікування учнів
  •        Діти, що у мене в руках? (Парасолька)
  •        На вашу думку, навіщо вона мені? (Відповіді учнів)
  •        Так. Парасолька для того, щоб ніяка мряка, похмура погода не зіпсувала сонячного настрою, який пануватиме на сьогоднішньому уроці.
  •        У кожного з вас на парті лежить сонячний промінчик. Подумайте, чого ви очікуєте від нашого сьогоднішнього уроку. Закінчіть речення і запишіть їх на промінчиках.
  •        Від уроку я очікую …
  •        Наш урок буде …
  •        На уроці ми будемо…

(Діти записують свої очікування на промінчиках.)

  1. Визначення основної мети уроку
  •        Пригадайте, що ми робили, щоб краще запам’ятати правопис відмінкових закінчень? (Будували схеми, ментальні карти, складали казки)
  •        Сьогодні на уроці є можливість скористатися ментальною картою і малюнками, які ми з вами створили на попередніх уроках для формування знань і умінь щодо відмінювання іменників. (Демонстрація ментальної карти «Закінчення іменників у орудному відмінку» на дошці.)
  •        Отже, основна мета нашого уроку – опанувати правопис закінчень іменників у орудному відмінку.
  1. Актуалізація знань і фіксація утруднень у діяльності

Цілі етапу уроку

Дидактичні:

  •        організувати повторення способів дій, визначених на попередніх уроках з використанням зафіксованої теоретичної інформації (ментальна карта);
  •        провести самостійну роботу з самоперевіркою за еталоном;
  •        зафіксувати утруднення, які виникли під час виконання роботи.

Психологічні:

  •        активізувати пам'ять і увагу.
  1. Вправа «Парасолька»
  •        Подивіться на дошку. Що ви бачите?
  •        Так. Сіра хмара і краплі дощу. Кожна краплина несе завдання.
  •        Тут нам допоможе наша чарівна парасолька.

(Діти передають парасольку один одному і відповідають на питання, які записані на краплинках.)

  •        Скільки відмінків є в українській мові?
  •        Назвіть питання усіх відмінків.
  •        Який відмінок не має питання?
  •        Який відмінок завжди має пару (прийменник)?
  •        Який відмінок є початковою формою іменника?
  •        Провідміняй іменник Ольга.
  •        Що відбувається в коренях деяких слів під час відмінювання?
  •        Який алгоритм визначення відмінка іменника?
  1. Індивідуальне завдання на картках
  •        А зараз я пропоную вам попрацювати самостійно. Кожний з вас має індивідуальну картку із завданням. Допишіть закінчення іменників.

(Діти читають текст і дописують пропущені закінчення.)

  1. Перевірка виконання індивідуального завдання за еталоном

(Діти самостійно перевіряють виконане завдання за еталоном.)

  •        Чи всі справилися із завданням?
  •        Чи виникали труднощі під час виконання завдання?
  1. Локалізація утруднення

Цілі етапу уроку

Дидактичні:

  •        Виявити причину утруднення;
  •        уточнити цілі уроку;
  •        побудувати алгоритм виправлення помилок.

Психологічні:

  •        розвивати вміння аналізувати й об’єктивно оцінювати свої знання.
  1. Виявлення причини утруднення
  •        У яких словах допущено помилки?
  •        Поставте питання та визначте відмінок, в якому вжито ці слова.
  •        Що ви помітили?
  •        Пригадайте, яка мета сьогоднішнього уроку?
  •        Над чим треба попрацювати, щоб виправити допущені помилки?
  1. Постановка теми і завдань уроку
  •        Отже, тема нашого уроку «Правопис закінчень іменників в орудному відмінку».

(Діти обговорюють завдання уроку)

  1. Побудова алгоритму виходу з утруднення
  •        Запропонуйте свій шлях виходу з цього утруднення.

(Діти висловлюють свої пропозиції щодо подолання утруднень.)

Учитель на дошці записує алгоритм виходу з утруднення.

  1.     відшукати відповідні хмаринки з підказками;
  2.     звернутись до раніше виготовленої ментальної карти;
  3.     повторити основні правила правопису закінчень іменників у

орудному відмінку;

  1.     виправити помилки.
  1. Побудова проєкту виходу з утруднення

Цілі етапу уроку

Дидактичні:

  •        знайти способи виходу з утруднення

Психологічні:

  •        вчити надавати допомогу іншим учням (ті, хто виконав самостійну роботу без помилок, стають консультантами інших учнів).
  1. Пошук необхідних способів виходу із утруднення
    •        Якими  способами можна локалізувати ці утруднення?
    •        Так. За складеним алгоритмом:
      •         прочитати слово, в якому допущено помилку;
      •         визначити, на який приголосний закінчується основа слова;
      •         відшукати необхідну хмаринку з підказкою;
      •         виправити помилку.
    •        Я хочу вам запропонувати ще один цікавий спосіб локалізації утруднення. У цьому мені допоможуть учні, які погодилися інсценізувати казочку про орудний відмінок.(З використанням мультимедійною презентацією: слайди  6 - 10)

(Учні в цікавій формі повторюють правила правопису закінчень іменників в орудному відмінку.)

  •        Спробуйте виправити помилки, які ви допустили.
  •        Хто виконав завдання без помилок, може допомогти іншим учням справитися із труднощами.
  1. Робота над локалізацією помилок

(Учні працюють над помилками.)

  1. Узагальнення труднощів у зовнішньому мовленні

Цілі етапу уроку

Дидактичні:

  •        узагальнити і засвоїти способи дій, які викликали утруднення

Психологічні:

  •        вчити працювати в парі (один одному розповідають способи дій).
  1. Робота в парах (Вправа 55, с.30)
    •        Прочитайте завдання.
    •        Що вам потрібно зробити?
    •        Прочитати речення. Знайти іменники у орудному відмінку. Визначити закінчення і пояснити їх правопис.
    •        Поясніть один одному правопис закінчень у орудному відмінку.
  2. Перевірка роботи в парах

Закріплення у зовнішньому мовленні способу дій щодо правопису закінчень іменників у орудному відмінку.

(Діти пояснюють правила правопису закінчень у орудному відмінку.)

  •        Які правила ви використали, щоб правильно записати слова?
  •        Презентуйте свої хмаринки з відповідним правилом?

(Паралельно діти працюють з ментальною картою.)

Фізкультхвилинка

  1. Самостійна робота із самоперевіркою за еталоном

Цілі етапу уроку

Дидактичні:

  •        провести самостійну роботу;
  •        провести самоперевірку за еталоном;
  •        зафіксувати результати роботи.

Психологічні:

  •        створення ситуації успіху.
  1. Каліграфічна хвилинка
    •        Прочитайте слова з вправи 57 ланцюжком.
    •        Яке слово можна виділити з поміж інших? Чому?
    •        Так. Небокрай (складається з двох слів небо і край).
    •        Давайте з’ясуємо значення слова небокрай.
    •        Доберіть до цього слова синоніми. (Небосхил, обрій, виднокруг, крайнебо, горизонт.)
    •        Запишіть каліграфічно буквосполученняне еб бо кр ай, слово небокрайі слова синоніми.
  2. Самостійна робота (Вправа 57, с.31)
    •        Подані іменники запишіть в орудному відмінку за зразком.
    •        При потребі користуйтесь хмарками-підказками.

(Діти самостійно виконують вправу.Учитель допомагає учням,яким важко виконувати завдання.)

  1. Перевірка самостійної роботи за еталоном

(Учні самостійно перевіряють записані слова за еталоном. Кількість записаних слів дітьми різна – хто скільки встиг за відведений час.)

  •        Чи справилися ви із завданням?
  •        Чи стали в пригоді вам хмаринки-підказки?
  •        Чи допомогла у роботі вам казка?
  1. Включення у систему знань і повторення

Цілі етапу уроку

Дидактичні:

  •        повторити і закріпити отримані знання, застосувати їх у творчому завданні.

Психологічні:

  •        створити умови для роботи в групах.
  1. Робота в групі (Вправа 58, с.32)

Поділ в групи за цеглинками «Лего» (за кольором)

  •        Прочитайте завдання до вправи 58.
  •        Вам потрібно поділити слова на групи відповідно до хмаринок (правил правопису закінчень в орудному відмінку) і пояснити правопис закінчень.

(Кожна група отримує завдання відповідно до отриманої хмаринки (правила))

  1. Перевірка виконаної роботи в групах

І група – осокою, квіткою.

ІІ група – вулицею, землею.

ІІІ група – грушею, площею, задачею.

ІV група – сіллю, молоддю.

V група – краєм, любов’ю.

  •        Які слова залишилися? Чому?
  •        Пекар і лікар.
  •        Що потрібно знати про правопис закінчень у орудному відмінку в таких словах.
  •        Так. Правильність написання закінчень іменників чоловічого роду на -р в орудному відмінку перевіряються за орфографічним словником.
  1. Робота в парах (Вправа 59, с.32)
  •        Для того, щоб виконати наступну вправу, нам потрібний помічник.
  •        Здогадайтеся, що це за помічник?
  •        Так – це орфографічний словничок.
  •        У вас на парті є словнички. Попрацюйте в парах. Вставте пропущені букви у даних словах.
  1. Творча робота
  •        Що це за слова?
  •        Так. Це назви професій.
  •        З 2-3 словами складіть і запишіть речення.
  1. Перевірка творчої роботи

Діти зачитують складені речення.

  •        Яку професію ви хочете здобути у майбутньому? Чому?
  1. Реефлексія діяльності

Цілі етапу уроку

Дидактичні:

  •        з’ясувати чи досягли цілей уроку;
  •        повторити алгоритм виправлення помилок;
  •        дати домашнє завдання.

Психологічні:

  •        дати самооцінку діяльності кожного учня на уроці.
  1. Підсумкова бесіда
    •        Яку мету ми поставили на початку уроку?
    •        Чи досягли ми мети?
    •        Чи справилися із поставленими завданнями?
    •        Чи все вдалося? Чому?
    •        Над чим ще треба попрацювати?
  2. Домашнє завдання
  •        Отже, вдома ви ще попрацюєте над цією темою. Повторите й удосконалите свої знання. Виконаєте вправу 60, с.32
  1. Метод «Кубування»
  •        Було цікаво…
  •        Тепер я можу…
  •        У мене вийшло…
  •        Я спробую…
  •        Я довідався про…
  •        Мене здивувало…
  1. Вправа «Сонечко»
    •        Я думаю, що парасолька нам не потрібна. Адже у нас весь урок панувала тепла і сонячна атмосфера.
    •        На початку уроку ви записали на промінчиках свої очікування від сьогоднішнього уроку.
    •        Підніміть промінчики, якщо ваші очікування справдилися.
    •        Якщо не справдилися, то чому?
    •        Прикріпіть промінчики до сонечка.
    •        Яке чудове сонечко ми утворили.
  2. Вправа «Мій настрій»
    •        Чи змінився ваш настрій? Чому? Просигнальте фішками.
    •        Наш урок добіг кінця. Щиро дякую всім за старанну роботу, за чудовий настрій!

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Додано
26 жовтня
Переглядів
30
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку