Урок розроблено за технологією модульно-розвивальної системи
Тема уроку: Віднімання з чисел 9, 10.
Мета уроку:
* вчити виконувати віднімання виду: 9 – 6, 10 – 8, використовуючи знання про склад зменшуваного, про взаємозв’язок між сумою та доданками;
* формувати обчислювальні навички;
* виховувати працьовитість, інтерес до предмету
Обладнання: картки, алгоритми, відео матеріал
Хід уроку
Установочно-мотиваційний етап
1. Евристична бесіда
Сьогоднішній урок математики ми почнемо словами М.Жуковського: «У математиці є теж краса…»
- Як ви думаєте, чому так сказав про математику вчений, який відомий не в області математики, а в області аеро- та гідродінамики? Згодні ви з Жуковським?
Спробуємо довести ще раз, що математика – красива наука.
2. Актуалізація знань учнів
Подивіться уважно на ряд цифр. Якої цифри тут не вистачає?
1 2 3 4 5 6 7 8 10
- Що ми можемо розповісти про цю цифру?
Цифра 9, бо дев’ятка, -
Цифрова акробатка.
Якщо на голову стане,
Цифрою шість дев’ятка стане. (С.Я.Маршак)
- Яке число позначає цифра 9? Який його склад?
9 – це
8 та …
7 і …
6 та …
5 і …
4 та …
3 і …
2 та …
1 і …
- Назвіть відповідь до задачі:
Як-то раз у густому лісі
Їж побудував собі будинок.
Запросив лісових звірів,
Порахуйте їх скоріше:
2 зайченя, 2 лисеняти,
2 веселих ведмежати,
2 білченяти, 2 бобра.
Сказати відповідь пора.
Склад числа 10:
9 та …
8 і …
7 та …
6 і …
5 та …
4 і …
3 та …
2 і …
1 та …
3. Створення проблемної ситуації
- Пригадаймо, як називаються компоненти при відніманні, додаванні.
Якщо 9 + 1 = 10, тоді як ми можемо назвати ці компоненти?
Можна записати: 10 = 9 + 1.
Де зараз сума, де доданки?
Якщо приклад буде записано так: 10 = … + 1.
Як знайти невідомий доданок?
10 - 1 = 9
Як називаються ці компоненти?
*Руханка
Змістовно-пошуковий етап
- Сьогодні ми будемо віднімати різні числа з 9 та 10. це потрібно робити в певній послідовності, щоб не допускати помилок. У цьому нам допоможе алгоритм.
1. Пошук оптимального способу рішення. Робота з алгоритмом.
Алгоритм
1) Пишу приклад: 9 - 6
2) Згадую склад зменшуваного: 9 – це 6 та 3
9 = 6 + 3
3) Я знаю, якщо із суми відняти один з доданків, то отримаю другий: 9 – 6 + 3
2. Відпрацювання етапів алгоритму
10 – 6 10 = 6 + 4 10 – 6 = 4 |
9 – 7 9 = 7 + 2 9 – 7 + 2 |
Контрольно-смисловий етап
Пальчикова гімнастика
1. Первинне осмислення отриманого досвіду. Відпрацювання серії прикладів з використання алгоритму.
9 – 5 9 = 5 + 4 9 – 5 = 4 |
10 – 8 10 = 8 + 2 10 – 8 = 2 |
2. Диференційована самостійна робота (вибір варіанта завдань здійснюється дітьми)
3 варіант |
2 варіант (з використанням алгоритму) |
1 варіант (самостійно) |
10 – 7 10 = 7 + … 10 – 9 10 = 9 + … 9 – 8 9 = 8 + … |
9 -4 9 = … + … 10 – 8 10 = … + …
|
10 – 9 + 4 9 – 6 + 5 10 – 6 + 2 9 – 7 + 3 |
3. Самооцінка
Адаптивно-перетворюючий етап
Гімнастика для очей
* Скласти задачу, використовуючи кратку умову, та розв’язати її:
1 день – 10 л молока
2 день - ?, на 4 л менше
За 1 день кіт Матроскін надоїв 10 л молока, за другий – на 4 л менше. Скільки літрів молока дала корова за 2 день?
- Скільки л молока дала корова Мурка за 1 день?
- Відомо, скільки л молока вона дала за 2 день?
- Що означає «на 4 л менше»?
* Самостійно записати розв’язання задачі.
Системно-узагальнюючий етап
- Як відняти з чисел 9 або 10 будь-яке число?
- Поясніть, використовуючи алгоритм, наступні завдання:
10 – 7 9 - 5
10 = 8 + 2 9 = 5 + 4
10 – 8 = 2 9 – 4 = 5
- На якому етапі алгоритму допущено помилку? Виправте помилку.
Контрольно-рефлексивний етап
Наприкінці уроку виконуються завдання з підручнику, щоб остаточно переконатися в тому, що з цією темою учні розібралися.
- Оберіть смайлик, який підтверджує, як ви зрозуміли матеріал урок.