Конспект уроку з української літератури ( 9 кл.)
Тема: Відображення трагічних епізодів української історії в поемі
Т.Шевченка “Великий льох”
Учні знатимуть: зміст поеми, як розкрити алегоричний зміст образів-символів
твору, поняття містерія як жанр драми.
Учні вмітимуть: аналізувати художній твір і робити висновки.
Учні розумітимуть: потрібно бути свідомими громадянами та патріотами України.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Методи і прийоми: слово вчителя, бесіда, виразне читання, аналіз твору, асоціативне мислення, творча робота в групах.
ІV. Вивчення нового матеріалу
V. Підсумки уроку
VI. Завдання додому
ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності
Учитель: Скажіть, будь ласка, чи любите ви розгадувати ребуси,
головоломки, розшифровувати приховане?
Учні відповідають на питання.
Учитель: Мабуть, багатьох людей більше захоплює загадкове,
таємниче, невидиме з першого погляду, ніж гладка поверхня
реальності.
А як ви думаєте, з якою метою люди щось зашифровують, вкладають у звичайні речі чималий підтекст, огортають їх таємницею?
Учні висловлюють припущення.
Учитель: Скажіть, чи можна усе це втілити у словесному мистецтві, тобто
літературі? (Відповіді учнів) Звісно, що слово – це глибина значень,
вражень і символів, тому письменники майстерно реалізують завдяки слову творчі задуми. А іноді образи-символи та алегорія допомагають не тільки заінтригувати читача, а й уникнути розправи грізно налаштованої цензури.
Учитель: Чи бажаєте ви виступити у ролі дешифраторів? Якщо так, то у
вас є змога поринути у символіку та алегорію поеми Т.Шевченка
“Великий льох”. Скажіть, а що для цього потрібно зробити?
Учні визначають мету уроку.
Учитель: Отож, сьогодні на уроці ми з вами опрацюємо зміст поеми,
розкриємо її алегоричний зміст. Запишіть число, тему уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Учитель: Додому вам було завдання об’єднатися у групи та інсценізувати
уривки поеми. Чи впоралися ви із цим завданням? Якщо так, то
розпочнемо. Я попрошу вас уважно слухати та знаходити образи-символи і співставляти їх із історичними подіями, народними традиціями українців тощо.
Через Суботове та сіли
На похиленному хресті
На старій церкві.
Троє учнів інсценізують три душі.
Учитель: А зараз звернемося до знавців історії. Про які історичні події
розповідала перша душа? Друга? Третя?
Учні відповідають на питання.
Учитель: Що, на вашу думку, символізує собою душа? А як
переосмислює образ душі Т. Шевченко? Про які історичні часи розповідає кожна із них? Що для України принесли ті події, про які розповідають душі?
Учні висловлюють думки.
Учитель: Літературознавці вважають, що душі символізують Україну у
різні часи. Перша душа – Україна часів Б. Хмельницького,
друга – часів Мазепи, третя – період зруйнування Запорозької
Січі. Далі автор вводить у твір три ворони. Подумайте з чим
традиційно асоціюється образ цього птаха?
Учні висловлюють свої асоціації.
Учитель: А зараз у вас є змога з’ясувати, що символізують образи трьох ворон. Ще раз перенесемося у твір.
Учні інсценізують трьох ворон.
Учитель: Отож, як ви гадаєте, ким виступають ворони у поемі?
Учні висловлюють та аргументують твердження.
Учитель: В образах ворон автор показав три українських лиха:
українських старшин, польське можновладство, московське боярство і чиновництво.
Що ви дізналися із розмови ворон про Івана-месника та
Івана-патріота?
Учні відповідають на питання.
Учитель: Який алегоричний зміст автор уклав в образи трьох лірників?
Чому він ввів у твір не кобзарів, а лірників?
Учні доводять свої думки з приводу почутого.
Учитель: Нам лишилося витлумачити лише один образ – Великий льох.
Що символізує він у творі? Спробуйте передати зміст цього образу через сенкан.
Учні складають сенкан.
Розвалиться, розквітне.
Великий, вільний, Богданів.
Зберіг дух українського народу.
Вольність.
V. Підсумки уроку
Учитель: Літературознавці вважають, що Т. Шевченко міг засумніватися,
чи правильно зрозуміють читачі вжиті ним алегорії, тому вирішує дати читачам у руки ключ – вірш “Стоїть в селі Суботові”. Прослухайте цей вірш і зробіть висновок про те, чи правильно ми проаналізували образи твору.
VI. Завдання додому
Учитель: Уявіть, що ви відомі критики-шифрувальники, знавці
символів, і напишіть статтю на тему: “Великий льох”. У пошуках істини”. Прочитайте поему “Наймичка”.
1