Тести від «На Урок»: Організація дистанційної роботи під час карантину

Урок "Відображення трагічних епізодів української історії в поемі Т.Шевченка “Великий льох”

Про матеріал
Конспект уроку за творчістю Шевченко "Великий льох", позакласне читання, адже на сьогодні цей твір з програми вилучений.
Перегляд файлу

Конспект уроку з української літератури ( 9 кл.)

 

Тема: Відображення трагічних епізодів української історії в поемі

Т.Шевченка “Великий льох”

 

Учні знатимуть: зміст поеми, як розкрити алегоричний зміст образів-символів

твору, поняття містерія як жанр драми.

 

Учні вмітимуть: аналізувати художній твір і робити висновки.

 

 

Учні розумітимуть: потрібно бути свідомими громадянами та патріотами України.

 

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

Методи і прийоми: слово вчителя, бесіда, виразне читання, аналіз твору, асоціативне мислення, творча робота в групах.

 

План уроку

 

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

ІV. Вивчення нового матеріалу

V. Підсумки уроку

VI. Завдання додому

 

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

 

І. Організаційний момент

 

ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності

Учитель:  Скажіть, будь ласка, чи любите ви розгадувати ребуси,

головоломки, розшифровувати  приховане?

 

Учні відповідають на питання.

 

Учитель: Мабуть, багатьох людей більше захоплює  загадкове,

таємниче, невидиме з першого погляду, ніж гладка поверхня

реальності.

А як ви думаєте, з якою метою люди щось зашифровують, вкладають у звичайні речі чималий підтекст, огортають їх таємницею?

 

Учні висловлюють припущення.

 

 

 

 

Учитель: Скажіть, чи можна усе це  втілити у словесному мистецтві, тобто

літературі? (Відповіді учнів) Звісно, що слово – це глибина значень,

вражень і символів, тому письменники майстерно реалізують завдяки слову творчі задуми. А іноді образи-символи та алегорія допомагають не тільки заінтригувати читача, а й уникнути розправи грізно налаштованої цензури.

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

 

Учитель: Чи бажаєте ви виступити у ролі дешифраторів? Якщо так, то у

вас є змога поринути у символіку та алегорію поеми Т.Шевченка

“Великий льох”. Скажіть, а що для цього потрібно зробити?

 

Учні визначають мету уроку.

Учитель: Отож, сьогодні на уроці ми з вами опрацюємо зміст поеми,

розкриємо її алегоричний зміст.   Запишіть число, тему уроку.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

 

Учитель: Додому вам було завдання об’єднатися у групи та інсценізувати

  уривки поеми. Чи впоралися ви із цим завданням? Якщо так, то

розпочнемо. Я попрошу вас уважно слухати та знаходити образи-символи і співставляти їх із  історичними подіями, народними традиціями українців тощо.

 

Як сніг три пташечки летіли

Через Суботове та сіли

На похиленному хресті

На старій церкві.

 

Троє учнів інсценізують три душі.

 

Учитель: А зараз звернемося до знавців історії. Про які історичні події

розповідала перша душа? Друга? Третя?

 

Учні відповідають на питання.

 

Учитель: Що, на вашу думку, символізує собою душа? А  як

переосмислює образ душі Т. Шевченко? Про які історичні часи розповідає кожна із них? Що для України принесли ті події, про які розповідають душі?

 

Учні висловлюють думки.

 

 

 

Учитель: Літературознавці вважають, що душі символізують Україну у

різні часи. Перша душа – Україна часів Б. Хмельницького,

друга – часів Мазепи, третя – період зруйнування Запорозької

Січі. Далі автор вводить у твір три ворони. Подумайте з чим

традиційно асоціюється образ цього птаха?

 

Учні висловлюють свої асоціації.

 

Учитель: А зараз у вас є змога з’ясувати, що символізують образи трьох ворон. Ще раз перенесемося у твір.

 

Учні інсценізують трьох ворон.

 

Учитель: Отож, як ви гадаєте, ким виступають ворони у поемі?

 

Учні висловлюють та аргументують твердження.

 

Учитель: В образах ворон автор  показав три українських лиха:

українських старшин, польське можновладство, московське боярство і чиновництво.

 Що ви дізналися із розмови ворон про Івана-месника та

Івана-патріота?

 

Учні відповідають на питання.

 

Учитель: Який алегоричний зміст автор уклав в образи трьох лірників?

  Чому він ввів у твір не кобзарів, а лірників?

 

 Учні доводять свої думки з приводу почутого.

 

Учитель: Нам лишилося витлумачити лише один образ – Великий льох.

Що символізує він у творі? Спробуйте передати зміст цього образу через сенкан.

 

Учні складають сенкан.

 

 

 

Великий льох.

Розвалиться, розквітне.

Великий, вільний, Богданів.

Зберіг дух українського народу.

Вольність.

 

 

 

V. Підсумки уроку

 

Учитель: Літературознавці вважають, що Т. Шевченко міг засумніватися,

чи правильно зрозуміють читачі вжиті ним алегорії, тому вирішує дати читачам у руки ключ – вірш “Стоїть в селі Суботові”. Прослухайте цей вірш і зробіть висновок про те, чи правильно ми проаналізували  образи твору.

 

Учитель читає вірш, учні роблять висновки

 

 

VI. Завдання додому

 

Учитель: Уявіть, що ви відомі критики-шифрувальники, знавці

символів, і  напишіть статтю на тему: “Великий льох”. У пошуках істини”. Прочитайте поему “Наймичка”.

1

 

doc
До підручника
Українська література 9 клас (Коваленко Л.Т., Бернадська Н.І.)
Додано
30 жовтня 2019
Переглядів
100
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку