1
Тема. Відокремлені члени речення. Узагальнення й систематизація вивченого
Мета: узагальнити та систематизувати знання з даної теми; сформувати цілісну систему особистих знань учнів із цього розділу; структурувати вивчений теоретичний матеріал; удосконалювати вміння застосовувати набуті знання на практиці, а також пунктуаційні вміння та навички; розвивати творчі вміння, пам'ять, логічні мислення; виховувати естетичний смак, культуру спілкування, почуття патріотизму та гордості за рідну країну, її історію та культуру.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Форма проведення: урок-гра.
Наочність: мультимедійна презентація до уроку, відеоролик, плакат із зображенням соняшника.
Міжпредметні зв’язки: література, історія України, народознавство.
Буває, часом сліпну від краси.
Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,
Оці степи, це небо, ці ліси,
Усе так гарно, чисто, незрадливо;
Усе як є – дорога, явори,
Усе моє, все зветься Україна.
Ліна Костенко
Все на світі можна вибрати, сину,
Вибрати не можна тільки Батьківщину.
В.Симоненко
Хід уроку
Вчитель: Діти, поділіться думками про ваші очікування від уроку.
Вчитель: На початку кожної гри треба розім’ятись, тому я пропоную вам…
1 – прислівники, які пишуться через дефіс;
2 – прислівники, які пишуться разом;
3 – прислівники, які пишуться окремо.
по-українськи
по-козачому
по-різному
з давніх-давен
по-їхньому
як-не-як
зранку
помірно
наосліп
пояскравіше
відтоді
вперше
втричі
на жаль
з ранку до вечора
на весну
два на два
Вчитель: Якщо ви правильно зробили завдання, за 3 від початку кожного слова літерою починаєте висловлення, що стане лейтмотивом нашого уроку.
Україна – моя держава
Вчитель: Кожна людина має свої ідеали, прагне до них, керується ними в житті. Вони є різними, але я хочу згадати про один-єдиний. Цей ідеал багатьма людьми сьогодні потоптаний, знехтуваний, багато хто в ньому зневірився. Не мало й таких, у кого його, на жаль, і не було. Ідеться про патріотизм – любов до Батьківщини, глибоку, щиру, не на словах, а на ділі.
Вчитель: Прокоментуйте висловлення українських поетів про рідну Батьківщину.
Соняшник – квітка сонця. А сонце завжди було в українців символом життєдайної сили. Тому сьогодні ми будемо наповнювати наш соняшник різнокольоровими зернятками, і чиїх зерняток буде більше, та команда сьогодні переможе. Враховується як правильність, так і швидкість виконання завдань. А пелюстки нашої квітки підкажуть нам вибір наступного етапу змагань.
Вчитель: 1 етап нашого змагання – повторення теоретичних відомостей.
Хто скаже:
Завдання: презентувати ВЧР (виконують капітани команд)
1-відокремлені означення;
2-відокремлені обставини;
3-відокремлені додатки;
Вчитель: Зараз ви покажете, як ви можете працювати в колективі.
Завдання: розібрати речення синтаксично, розставити розділові знаки.
1 учень – записує речення, розставляє РЗ;
2 учень – підкреслює ГЧР та ДЧР;
3 учень – дає реченню характеристику;
Український народ вольовий та гордий маючи власну незалежну державу глибоко поважає власну історію культуру та рідну мову.
Завдання: з 3-х речень вибрати 1 – зайве.
Завдання: перебудувати складне речення в речення з відокремленою обставиною.
Коли Нестор прийшов до Києво-Печерської лаври сімнадцятилітнім юнаком, то навіки залишився тут.
Він був надзвичайно освіченою людиною, добре знався на давньоруських та іноземних літописах.
Завдання: скласти речення за схемами:
1 команда: … х,||, …
2 команда: …,||, х
3 команда: … х |_._ | …
Завдання: дається 1 речення та 3 схеми, вибрати правильну.
У селі Верхня Хортиця перетворена нині на передмістя Запоріжжя височить старезний велетенський дуб.
1 . … х,||, …
2 . … х,|_._|, …
3 . … х,||, …
Завдання: знайти речення, що має дану схему: |_._|, х …
Завдання: записати тільки № речення вибравши
1 команда – з відокремленими обставинами
2 команда – з відокремленими додатками
3 команда – з відокремленими означеннями
Кодова перевірка: 1 – 3,7,9;
2 – 2,4,8;
3 – 1,5,6.
Завдання: переглянувши відеоролик, продовжити речення:
Я пишаюся тим, що я українець, бо …
Вчитель: Наша країна – велика й прекрасна, і ви – її майбутнє. Тож своїми знаннями, працею, здобутками підносьте її культуру. Будьте гідними своїх предків, любіть рідну землю, бережіть її волю й незалежність, поважайте свій народ та збагачуйте нашу мелодійну мову.