Вправи до теми «РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ ПРИ ОДНОРІДНИХ ЧЛЕНАХ РЕЧЕННЯ ТА УЗАГАЛЬНЮВАЛЬНИХ СЛОВАХ»

Про матеріал
Тренувальні прави до теми «РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ ПРИ ОДНОРІДНИХ ЧЛЕНАХ РЕЧЕННЯ ТА УЗАГАЛЬНЮВАЛЬНИХ СЛОВАХ»
Перегляд файлу

Вправи до теми «РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ ПРИ ОДНОРІДНИХ ЧЛЕНАХ РЕЧЕННЯ ТА УЗАГАЛЬНЮВАЛЬНИХ СЛОВАХ»

Вправа 1. Прочитайте речення, визначте  в них однорідні члени речення.

1. Споконвіку цю землю батьки і діди берегли,
Рятували її від негоди та злого заброди.
Білу хату, червону калину, луги береги -
Все у спадок мені заповідано з роду до роду .
І зелені вітрила оцих величавих тополь,
І джерельні криниці — такі вони рідні, до болю.
Є на світі багато високих покликань і доль,
А мені дорога хліборобська окрилена доля.
І. Бердн и к

2. Синє, глибоке небо розгортало своє безкрає поле (Панас Мирний). 3. Вечір був чарівний, зоряний, пісенний (О. Гончар). 4. Пишну, залиту цвітом яблуню вкрили бджоли (О. Копиленко). 5. Роман - людина сумирної, ніжної вдачі (О. Гончар). 6. Над берегом річки линула журлива народна пісня (М. Стельмах). 7. Скрізь видно було залиті сонцем садки (І. Нечуй-Левицький). 8. Люблю я тиху гордість деревинну - дивитись вгору (Д. Павличко).

Вправа 2. Знайдіть однорідні члени речення і поставте між ними розділові знаки. Підкресліть однорідні члени відповідно до їх синтаксичної ролі.

1.Хай віщі тривожні дзвони  веселі троїсті музики  бандури і горді сурми у кожному серці живуть! (JI. Костенко ). 2.Любов  жертва і посвята тебе до слави доведуть ( С. Горлач ). 3.В оркестрі року літо і зима  весна і осінь   сольні інструменти (О. Білаш).4. В небі жайворонки в’ються заливаються  сміються
а згори сипле та й сипле  витрушує душу з дзвіночків  струже
срібні дошки і свердлить крицю плаче  голосить і сіє регіт на дрібне сито (М. Коцюбинський). 5.Далека красо моя! Щасливий я, що народився на твоєму березі, що пив у незабутні роки твою м ’яку весе­лу сиву воду… (О. Довженко).
6.Тихі сосни мудро й величаво серед світу білого стоять (Г. Чубач).
7.Споконвіку  з прадавніх-давен ко­жен живучий має не зрівняне ні з чим джерельне чародійство — мо­лодість (М. Сингаївський ).
 

Вправа 3. Спишіть речення, ставлячи, де потрібно, пропущені розділові знаки. Підкресліть однорідні члени речення відповідно до їхньої ролі. Укажіть речення з кількома рядами однорідних членів.

1.Краю мій! Люблю тебе вдень і вно­чі  вранці і ввечері і не знаю краю своєї любові (Панас Мирний). 2.Не визнаю ні любові ні дружби ні приятелювання до перших за­морозків чи допершого гром у (М. Стельмах). 3.З півночі раптом налетів вітер наробив лиха в господах (Д. Ковальський). 4 . На синіх долонях вечора темним смутком горбатився старий вітряк і в благанні простягав змерзлі руки чи до неба чи до людей (М. Стельмах).


5.Передають поетам поети
З душі в душу із мови в мову
Свободу духу і правду слова.
Л. Костенко.
6.Життя і мрія в згоді не бувають
І вічно борються  хоч миру
прагнуть.
Леся Українка.
 

Вправа 4. Спишіть речення, добираючи з довідки відповідний парний сполучник для з’єднання однорідних членів речення. Поставте розділові знаки. Прочитайте речення з правильною інтонацією.

1. Митець думає ... розумом ... серцем (О. Довженко). 2. Хата ... старенька ... чепурна біла - видно, біля неї ходили хазяйські руки (Панас Мирний). 3. Не ... тії вороги ... добрії люди - і окрадуть жалкуючи плачучи осудять (Т. Шевченко). 4. І ... болить ... не черствіє серце (О. Квітневий).

Довідка: Так... як; хоч... та; хоч... але; не тільки... а й.

Вправа 5. Спишіть, розставляючи розділові знаки, підкресліть однорідні члени речення та узагальнювальні слова відповідно до їхньої ролі в реченні. Поясніть розділові знаки. Вкажіть речення з неоднорідними означеннями.

1. Але тепер усе і луг і дерева і виступи стін занесене несподіваним квітневим снігом (І. Кочерга). 2. І тепер усе в саду заспівало до ладу і ожина і шипшина і водиця (Т. Коломієць) 3. На річці у лісі на полі  всюди німо тихо (І. Нечуй Левицький) 4. У очі полізло різне зілля  копитник і ракова шийка материнка і чорнобиль горицвіт і звіробій  деревій і ромен  медунка і чемериця  буркун і подорожник  кульбаба і молочай   усе це росло на землі  по болотах і на воді (М. Стельмах). 5. Світає... Все спить ще і небо і зорі безсилі... (П. Тичина). 6. Усе і небо і перемелене на труху в глибоких коліях дороги сіно і вогкий гнилуватий повів ріки і тривожний крик птиці і невисока росиста отава - сповіщало, що літо вже здає ключі сумовитій осені (М. Стельмах). 7. І цвіт і грім і дощ і град я серцем спраглим все приємлю, та збережу від граду сад і захищу від грому землю (Л. Дмитерко).

 

Вправа 6. Знайдіть однорідні означення і поставте між ними коми.

1. Полилися веселі хорові народні пісні (І. Нечуй-Левицький). 2. На товстих куцих пальцях блищали важкі золоті персні з дорогими блискучими камінцями (І.Нечуй-Левицький). 3. Червоним великим колом заходило сонце (С. Васильченко). 4. В густім зеленім березовім гаю над Дністром весело щебетали пташки (І. Франко). 5. Промерзлі до темного дрожу блакитні каштани в руках задубілих тримають погаслі свічки (Л. Первомайський). 6. Хто хоч раз на віку бачив такі болючі смертельною вогкістю обведені пташині очі, той ще більше має шанувати усе живе (М.Стельмах). 7. Сірі ледве помітні в тумані плавні непривітно шуміли (М. Коцюбинський). 8. Чумаки їдуть з Криму в темних просмолених сорочках (О. Довженко).

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Тетяна Штагер Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. швачич Любов Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Проценко Алла Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
17 лютого 2021
Переглядів
38013
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку