Урок "Відокремлені обставини"

Про матеріал
Дана розробка уроку дає поняття про відокремлені обставини, навчає правильно, обґрунтовано вживати розділові знаки при них, знаходити їх у тексті; виробляє вміння правильно використовувати відокремлені обставини в усному й писемному мовленні; розвиває вміння порівнювати; виховувати повагу до визначних діячів України.
Перегляд файлу

1

Тема.   Відокремлені обставини

Мета: дати поняття про відокремлені обставини, навчити правильно, обґрунтовано вживати розділові знаки при них, знаходити їх у тексті; виробляти вміння правильно використовувати відокремлені обставини в усному й писемному мовленні; розвивати вміння порівнювати; виховувати повагу до визначних діячів України.

Обладнання: підручник, схема, пам’ятка, таблиця, дидактичний матеріал.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Лексико-граматична робота

Користуючись тлумачним словником, визначте лексичне значення кожного ряду слів. Із трьома словами складіть речення.

I група — гімн, герой, громадсько-політичне життя,  засоби масової інформації.

II групаурочистий, державний, революційний, мобілізуючий.

III група — крокувати,  думати, існувати, належати.

З чим асоціюються ці слова?

   2. Дослідження-пошук

 Знайти речення з відокремленням. Визначити синтаксичну роль, морфологічне вираження та значення цих конструкцій. Зробити висновок про їхню роль у мовленні й умови відокремлення.

 Пісня-гімн «Ще не вмерла Україна» виникла на основі вірша етнографа і фольклориста Павла Чубинського. У 1865 році композитор Михайло Вербицький написав музику на ті слова. Пісня швидко поширилась на західноукраїнських землях, де у 90-х роках перетнула кордон потрапивши в середовище українських поселенців. Нині український гімн воскресає із забуття, вселяючи надію на духовне відродження народу.

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку 

IV. Опрацювання нового матеріалу

1. Опрацювання  таблиці «Відокремлені обставини».

Розгляньте таблицю «Відокремлені обставини» і складіть тези розповіді про відокремлені обставини. До кожного правила доберіть власні приклади.

Відокремлені обставини

Виражаються

дієприслівниковим зворотом;

одиничним дієприслівником перед дієсловом-присудком;

поширеними обставинами з прийменниками: незважаючи на, починаючи з, кінчаючи, наперекір, згідно з, завдяки, мов, немов, наче, ніби

Стоять

у будь-якій позиції;

перед дієсловом-присудком

Не відокремлюються

Дієприслівники, що вказують на обставини способу дії, фразеологічні звороти.

Приклади: Лежачи на печі, їжі не здобудеш. Усяка пташечка, радіючи, співала. Він працював не покладаючи рук.

2. Тренувальні вправи

 Прочитайте. Поставте розділові знаки при відокремлених обставинах. Визначте вид обставин.

Честь і слава українському народові, що створив пісенні скарби, якими можемо з гордістю ділитися з людством викликаючи в нього подих, захоплення. Пісня торкаючись найтонших струн людської душі потрясає нашу пам’ять.

Українські народні пісні виринаючи із сивини століть проходять гордою  ходою перед нашими воїнами-героями. Вони надихають їх на перемогу  вселяючи в душу віру в краще майбутнє.

  3. Дослідження-відновлення

 Відновити речення, уставляючи з довідки потрібні за змістом відокремлені обставини. Указати на спосіб їх вираження.

  1. Пісня-гімн захоплювала все ширші кола українців, нелегально проникала до царської імперії.
  2. 1863 р. музику на слова вірша «Ще не вмерла України ні слава, ні воля…» написав талановитий західно-український композитор і диригент Михайло Вербицький.
  3. За часів утворення суверенної Української Народної Республіки набула прав національного гімну.
  4. Первісні і пізніший тексти вельми різняться.
  5. У вірш Чубинського вносилися певні зміни.
  6. Окремі рядки і строфи згодом додали громадсько-культурний діяч Северин Данилович, поет Микола Вербицький, інші невідомі автори.
  7. Нині пісня входить до репертуару багатьох народних хорів, професійних співочих колективів, воскресає із забуття.

Для довідок: не зважаючи на заборону, згідно з історичними фактами, відповідно до архівних даних, враховуючи, внаслідок змін, наперекір ворогам, вселяючи надію на духовне відродження народу.

4. Творче моделювання

Скласти й записати по два речення з кожним із поданих дієприслівників, щоб в одному з речень виражена дієприслівником обставина відокремлювалась, а в другому ні.

Зразок:  

Співаючи, я завжди дістаю величезну насолоду. Я завжди дістаю насолоду співаючи.

Читаючи, думаючи, відчуваючи.

5. Я – редактор

Прослухавши історичну пісню, вона мені сподобалась. Захотівши звернутися до пісенної творчості Марусі Чурай, щоб більше дізнатися про історію свого народу.Все більше закохуючись у цю історичну добу, виникла повага доволелюбства й незборимості наших предків. Вивчаючи гімн, він кличе нас на боротьбу за справедливість, за свободу, незалежність.

6. Завдання на вибір

 1)  Скласти речення, використовуючи в них подані дієприслівникові звороти в ролі відокремлених обставин. Тематика речень повинна стосуватися соціокультурної теми.

 Слухаючи розповідь, повернувшись додому, наспівуючи пісню, намагаючись привернути увагу.

              2)  Скласти розповідь на тему «Гімн в серці українця», ввівши два речення з відокремленою обставиною.

V. Підсумок  уроку

Сьогодні на уроці я дізнався…..

VI. Домашнє завдання

Змоделювати речення, ускладнені відокремленими обставинами, вираженими дієприслівниковим зворотом, одиничним дієприслівником, фразеологізмом.

 

docx
Додано
4 лютого
Переглядів
135
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку