1
Тема. Відокремлені обставини
Мета: дати поняття про відокремлені обставини, навчити правильно, обґрунтовано вживати розділові знаки при них, знаходити їх у тексті; виробляти вміння правильно використовувати відокремлені обставини в усному й писемному мовленні; розвивати вміння порівнювати; виховувати повагу до визначних діячів України.
Обладнання: підручник, схема, пам’ятка, таблиця, дидактичний матеріал.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Лексико-граматична робота
Користуючись тлумачним словником, визначте лексичне значення кожного ряду слів. Із трьома словами складіть речення.
I група — гімн, герой, громадсько-політичне життя, засоби масової інформації.
II група — урочистий, державний, революційний, мобілізуючий.
III група — крокувати, думати, існувати, належати.
З чим асоціюються ці слова?
2. Дослідження-пошук
Знайти речення з відокремленням. Визначити синтаксичну роль, морфологічне вираження та значення цих конструкцій. Зробити висновок про їхню роль у мовленні й умови відокремлення.
Пісня-гімн «Ще не вмерла Україна» виникла на основі вірша етнографа і фольклориста Павла Чубинського. У 1865 році композитор Михайло Вербицький написав музику на ті слова. Пісня швидко поширилась на західноукраїнських землях, де у 90-х роках перетнула кордон потрапивши в середовище українських поселенців. Нині український гімн воскресає із забуття, вселяючи надію на духовне відродження народу.
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку
IV. Опрацювання нового матеріалу
1. Опрацювання таблиці «Відокремлені обставини».
Розгляньте таблицю «Відокремлені обставини» і складіть тези розповіді про відокремлені обставини. До кожного правила доберіть власні приклади.
Відокремлені обставини
Виражаються дієприслівниковим зворотом; одиничним дієприслівником перед дієсловом-присудком; поширеними обставинами з прийменниками: незважаючи на, починаючи з, кінчаючи, наперекір, згідно з, завдяки, мов, немов, наче, ніби |
Стоять у будь-якій позиції; перед дієсловом-присудком |
Не відокремлюються
Дієприслівники, що вказують на обставини способу дії, фразеологічні звороти.
Приклади: Лежачи на печі, їжі не здобудеш. Усяка пташечка, радіючи, співала. Він працював не покладаючи рук.
2. Тренувальні вправи
Прочитайте. Поставте розділові знаки при відокремлених обставинах. Визначте вид обставин.
Честь і слава українському народові, що створив пісенні скарби, якими можемо з гордістю ділитися з людством викликаючи в нього подих, захоплення. Пісня торкаючись найтонших струн людської душі потрясає нашу пам’ять.
Українські народні пісні виринаючи із сивини століть проходять гордою ходою перед нашими воїнами-героями. Вони надихають їх на перемогу вселяючи в душу віру в краще майбутнє.
3. Дослідження-відновлення
Відновити речення, уставляючи з довідки потрібні за змістом відокремлені обставини. Указати на спосіб їх вираження.
Для довідок: не зважаючи на заборону, згідно з історичними фактами, відповідно до архівних даних, враховуючи, внаслідок змін, наперекір ворогам, вселяючи надію на духовне відродження народу.
4. Творче моделювання
Скласти й записати по два речення з кожним із поданих дієприслівників, щоб в одному з речень виражена дієприслівником обставина відокремлювалась, а в другому ні.
Зразок:
Співаючи, я завжди дістаю величезну насолоду. Я завжди дістаю насолоду співаючи.
Читаючи, думаючи, відчуваючи.
5. Я – редактор
Прослухавши історичну пісню, вона мені сподобалась. Захотівши звернутися до пісенної творчості Марусі Чурай, щоб більше дізнатися про історію свого народу.Все більше закохуючись у цю історичну добу, виникла повага доволелюбства й незборимості наших предків. Вивчаючи гімн, він кличе нас на боротьбу за справедливість, за свободу, незалежність.
6. Завдання на вибір
1) Скласти речення, використовуючи в них подані дієприслівникові звороти в ролі відокремлених обставин. Тематика речень повинна стосуватися соціокультурної теми.
Слухаючи розповідь, повернувшись додому, наспівуючи пісню, намагаючись привернути увагу.
2) Скласти розповідь на тему «Гімн в серці українця», ввівши два речення з відокремленою обставиною.
V. Підсумок уроку
Сьогодні на уроці я дізнався…..
VI. Домашнє завдання
Змоделювати речення, ускладнені відокремленими обставинами, вираженими дієприслівниковим зворотом, одиничним дієприслівником, фразеологізмом.