Конспект уроку на тему "Односкладні речення (означено-особові, неозначено-особові, узагальнено-особові речення)"

Про матеріал
Конспект уроку на тему "Односкладні члени речення (означено-особові, неозначено-особові, узагальнено-особові речення)" для 8 класу
Перегляд файлу

Українська мова

8 клас

Тема. Означено-особові, неозначено-особові, узагальнено-особові речення

Мета: поглибити знання учнів про типи односкладних речень; ознайомити дітей з  означено-особовими, неозначено-особовими, узагальнено-особовими реченнями;  формувати вміння визначати види цих речень; розвивати навички редагувати текст,  правильно вживати односкладні речення в мовленні; виховувати мовленнєву  культуру учнів, любов до природи рідного краю.

Обладнання: підручник, буклет, презентація

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організаційна частина

 Вступне слово вчителя.

Якщо ти знаєш – все в твоїх силах,

Якщо не знаєш, то не втнеш,

Якщо ти знаєш – летиш на крилах,

Якщо не знаєш, то повзеш.

Чи на землі ти, а чи у небі,

Чи, може, в глибині морській –

Знання поможуть при потребі:

то знай же, друже, і умій!

(Дмитро Білоус)

ІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

Я рада вітати вас, шановні учні, на нашому сьогоднішньому уроці, який ми проведемо разом. На попередніх уроках ви уже розглянули матеріал про види односкладних речень. Сьогодні ми глибше розглянемо цю тему.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

«Лотерея запитань»

(Методом бесіди з’ясувати рівень засвоєння теоретичного матеріалу про односкладні речення).

1. Що таке присудок? (Присудок – це головний член речення, що означає дію, стан або ознаку підмета і граматично пов’язаний з ним. Відповідає на питання: що робить предмет? що з ним робиться? який він є? хто він такий?)

2. Якою частиною мови найчастіше виражається присудок? (Дієсловом)
           3. Що таке інфінітив? Які дієслова називаються безособовими? (Інфінітив (неозначена форма дієслова) називає дію узагальнено, безвідносно до особи, способу, числа і роду. Дієслова, які виражають дію без вказівки на її виконавця – безособові.)
            4. Що таке підмет? Якою частиною мови найчастіше виражається підмет? (Підмет — головний член речення, що означає особу, предмет або явище, якому приписується якась дія, стан чи ознака, виражена присудком. Підмет відповідає на питання  хто? що?. Виражений іменником, займенником, числівником, прислівником, прикметником у значенні іменника, дієприкметником)

5. На які 2 типи поділяються односкладні речення? (Дієслівні та називні)

6. Які речення називаються односкладними? (Односкладні речення – це такі речення, у яких граматична основа складається з одного головного члена (підмета або присудка), другий головний член не потрібен, оскільки зміст речення і так зрозумілий).

7. Яка відмінність між односкладними та двоскладними реченнями? (Речення, граматична основа якого складається з одного члена (або підмета, або присудка), називається односкладним. Речення, граматична основа якого складається з двох головних членів (і підмета, і присудка), називається двоскладним).

8. На які типи поділяються односкладні речення залежно від способу вираження та значення головного члена? (Залежно від способу вираження та значення головного члена односкладні речення поділяються на називні та дієслівні).

9. Чи можуть односкладні прості речення бути частинами складного речення? (Так).

ІV. Сприймання та усвідомлення учнями нового матеріалу

Пояснення вчителя

В дієслівних односкладних реченнях головний член виражається дієсловом і має ознаки присудка.

До цієї групи належать означено-особові, неозначено-особові, узагальнено-особові та безособові речення.

  1. Робота з таблицею

Пояснення вчителя

Означено-особові речення – це речення, в яких головний член виражає дію, що виконується чи буде виконуватися певною визначеною особою (чи особами). Головним членом у таких реченнях виступає дієслово у формі 1-ої чи 2-ої особи однини чи множини дійсного або наказового способу (Йду, йду, і ніяк не дійду).

Неозначено-особові речення – це речення, в яких головний член виражає дію, що стосується невизначеного кола осіб: За що, не знаю, називають хатину в гаї тихім раєм (Т.Шевченко).

Роль головного члена в таких реченнях виконує дієслово у формі 3-ої особи множини теперішнього і майбутнього часу або у формі множини минулого часу.

Узагальнено-особові речення – це речення, в яких дійова особа мислиться узагальнено, тобто головний член виражає дію, яка стосується однаковою мірою будь- якої особи (Вік живи- вік вчись).

Головним членом в узагальнено-особових реченнях найчастіше виступає дієслово у формі 2-ої особи однини чи множини, рідше- в інших особах.

V. Організація практичної діяльності учнів з використання нової інформації

1. «Творче констуювання»

Замініть  подані двоскладні речення синонімічними односкладними і навпаки. Простежте, як при цьому змінюється характер розповіді.

ЗРАЗОК . Мені хотілося співати. – Я хотів співати.

Птахи весело співають у затишному лісі. Чую, земле, твоє дихання, розумію твій тихий сум. Я люблю мандрувати гірськими стежками. Крізь туманову пелену видно зелено-чорний ліс.

  1. Робота в групах. Лінгвістичне дослідження

а) Прочитайте  односкладні речення . Визначте спосіб вираження головних членів( число, особу або рід, час, спосіб).

Група № 1

 

Означено- особове речення

Спосіб вираження головного члена

Особа або рід

Число

Час

Спосіб

1.Люблю природу рідного краю.

 

 

 

 

2.Йдемо удвох під вечір по стежині.

 

 

 

 

3.Стоїш і милуєшся прекрасним краєвидом.

 

 

 

 

4.Пливете назустріч сонцю.

 

 

 

 

5.Упаду під березу ,цвіркунів розжену, закохаюсь безтямно у траву запашну.

 

 

 

 

6.Прокинемось на березі Дніпра.

 

 

 

 

7.Слухатимеш пісню природи.

 

 

 

 

8.Прочитаєш казку природи.

 

 

 

 

9.Понеси мене швидше на крилах.

 

 

 

 

10.Любіть чернігівську дорогу весною, влітку.

 

 

 

 

 

Група №2

 

Неозачено-особове речення

Спосіб вираження головного члена

Особа або рід

Число

Час

Спосіб

1.Сполохано линуть над землею.

 

 

 

 

2.Напишуть  у книгах великих.

 

 

 

 

3.Повільно йшли  до перону.

 

 

 

 

4.Вели б мене у царство трав, річок.

 

 

 

 

 

Група №3

 

Узагальнено-особове речення

Спосіб вираження головного члена

Особа або рід

Число

Час

Спосіб

1.Чужим добром не забагатієш.

 

 

 

 

 

2.За чужою роботою й світа не бачиш.

 

 

 

 

3.Вовка пастухом не ставлять.

 

 

 

 

 

4.Не хвали коня в дорозі.

 

 

 

 

 

б)Звірте свої спостереження з матеріалом підручника.

3. Робота з буклетом

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. «Мозковий штурм»

Порівняйте речення. Доведіть, що перше з них є односкладним, а друге – двоскладним.

  1. Роблю домашнє завдання.
  2. Зробив домашнє завдання.

Пояснення вчителя

НЕ є односкладними  речення, головний член яких виражений дієсловом у формі ІІІ особи одн. теперішнього чи майбутнього часу або у формі однини минулого часу дійсного й умовного способу. Це двоскладні речення з пропущеним підметом.

Читає цікаву книгу. Читав цікаву книгу.

5. Афоризми Г. Сковороди

Доберіть кінцівки афоризмів Г. Сковороди. Доведіть, що ці афоризми містять узагальнено-особові речення.

1. Бери вершину                               а) … не по шкарлупі, а по ядру.

2. Уподібнюйся пальмі:                   б) … я сам перший люблю.

3. Визначай смак                              в) … а за серце.

4. Коли хочу, щоб мене любили,     г) … і матимеш середину,

5. Не за обличчя судіть,                    ґ) … чим міцніше її стискає скеля,

тим швидше і прекрасніше здіймається

       вона догори.

                                                      д) … а за красу.

6. «Творче моделювання»

1. Довго спатимеш -

…не відженеш і бичем.

2. До роботи не силуйте,

…то не буде й скуки.

3. Звабиш калачем -

…вертаєшся до хліба.

4. З’ївши калач,

…а до їжі – таки бийте.

5. Їсть за вола,

…та й у спину – рогачем.

6. Лежачи на боці,

…а робить за комара.

7. Нагодують калачем,

…не встигнеш і до самої ночі.

8. На печі

…з боргами вставатимеш.

9. Не сиди, склавши руки,

…щастя шукає.

 

VI. Підсумки уроку

«Незакінчене речення»

    Я знаю …

    Я вмію …

    Я навчився (лася) …

VІІ.Домашнє завдання

Написати твір-роздум на тему «Кожна людина – неповторна», використовуючи односкладні речення. Підкреслити їх та зверху надписати вид (означено-особове, неозначено-особове, узагальнено-особове).

За бажанням виконати вправи за посиланнями:

https://learningapps.org/view10938619

https://learningapps.org/view3879629

 

docx
Додав(-ла)
Гулейчук Юлія
Додано
20 лютого
Переглядів
340
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку