ВІДПОЧИНОК НА ПРИРОДІ
Мета: поглибити знання учнів про оздоровче значення відпочинку на природі; навчати обирати речі та одяг для прогулянки на природу; виховувати уважне ставлення до правил та розуміння необхідності їх виконання; розвивати вміння безпечного спілкування з природою; виховувати культуру поведінки дітей на відпочинку.
Обладнання: ілюстрації лісу, комах, тварин; підручник, олівці.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Фронтальне опитування
— Чому важливо дотримувати правил безпеки їзди на велосипеді?
— Які частини велосипеда необхідно перевірити перед поїздкою?
— Яким буває відпочинок?
— Який відпочинок найкращий?
— Яким є значення активного відпочинку для здоров’я людини?
— Чому людина намагається організувати власний відпочинок саме на природі?
— Чим приваблює людину ліс?
— У яку пору року вам найбільше подобається відпочивати в лісі?
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Природа — це живий організм, а ми з вами — частинка природи. Тому й ставитися до природи треба, як до самого себе.
Дуже важливо зберегти все таким, як воно є. Не нищити, не руйнувати, а залишити землю такою ж чудовою для інших поколінь. А ще важливо берегти своє життя й здоров’я, щоб насолоджуватися красою навколишнього світу. А це значною мірою залежить від нас самих, від нашої поведінки.
IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви ознайомитеся з безпечними правилами відпочинку на природі.
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота над загадкою.
Навесні веселить,
Влітку холодить,
Грибами, ягодами обдаровує,
Восени засинає,
Навесні знову оживає.
(Ліс)
Ліс — це народне багатство. Він дарує людям цінну деревину. Ліс — це фабрика кисню, зелена аптека. Ліс — житло, де звірі і птахи можуть знайти собі поживу. Митці завжди оспівували і оспівують природу у казках, піснях, віршах.
2. Технологія «Асоціативний кущ»
- Діти, а що ви уявляєте, коли чуєте слово «ліс»?
- Які асоціації у вас виникають?
Сьогодні ми повинні зрозуміти, коли ліс для нас—друг, а коли — ворог. Дізнаймося, як треба поводитися, щоб обминути всі можливі небезпеки, відпочинок приніс радість, задоволення і хороше самопочуття.
3. Бесіда про те, з ким можна йти до лісу
- Яка найперша небезпека може чекати на нас у лісі?
Це небезпека загубитися у лісі, заблукати. Тому до лісу дітям вашого віку можна йти лише з дорослими, з батьками, учителями. У лісі є свої закони, за якими живуть столітні дерева, комахи, звірі, птахи. Тому в ліс варто заходити спокійно, без галасу.
4. Бесіда про правила поводження у разі зустрічі з дикими тваринами
- Назвати дикі тварини
Під час відпочинку в лісі треба пам’ятати, що господарі у ньому все ж таки не ми. Натрапити на них можна рідко, адже, почувши людину, вони втікають. Слід остерігатися зустрічі з дикими звір’ями. А якщо побачили, дайте можливість їм утекти. Адже коли вони хворіють на сказ, кидаються на людей. При укусі тварини слід звернутися до лікаря.
- А кого можна побачити у лісі?
- Комах.
- А яких? (Оса, бджола, кліщ, мурахи.)
- А також можна побачити комарів і павуків.
- Яку ж небезпеку несуть нам комахи? (Відповіді учнів.)
5. Робота за підручником (с. 111-114)
— Розгляньте фотографію на с. 111. Доведіть, що найкращий відпочинок — на природі.
— Про що потрібно подбати, збираючись на прогулянку на природу?
— Розгляньте фотографії на с. 112-113. Розкажіть, якими мають бути одяг і взуття?
6. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Робота в групах
— Прогулянка на природі з велосипедом чи без нього — найкращий відпочинок. У лісі, в горах, біля водойми можна насолоджуватися чистим повітрям і мальовничими пейзажами. Спів пташок, шурхотіння листя, плескіт хвиль заспокоюють, і ти відчуваєш єднання з природою. Усе це позитивно впливає на здоров’я.
Пригадайте свій найкращий відпочинок на природі. Розкажіть:
• де це було;
• з ким ви відпочивали;
• що вам найбільше запам’яталося.
— Прочитайте вірш «Лісова пісенька».
ЛІСОВА ПІСЕНЬКА
Крізь ліси зелені, вікові діброви
дружно ми крокуєм, пізнаємо світ.
Лащаться в долині квіти кольорові,
дятел на смереці стукотить: «Привіт!»
У розлогих кронах дім лаштують птиці,
велети-дерева нам кивають вслід,
і снують мурашки — лісу трудівниці,—
мама білка кличе діток на обід.
Не зламаєм гілку, квітку не зірвемо,
не злякаєм пташку, білку, оленя,
і мурах домівку чемно обійдемо,
та не потривожим сонне зайченя.
Тож рушай із нами, не вагайсь нітрішки,
любить ліс привітний щебет дітлашні.
Є для друзів в нього ягоди й горішки,
а пташки дарують радісні пісні.
Леся Вознюк
— Об’єднайтесь у групи і намалюйте плакати «Ми — друзі природи». Запам’ятайте! Найкращий відпочинок — прогулянка на природі.
2. Важливо знати!
— Навесні й улітку в лісах та парках багато кліщів. Деякі з них є носіями небезпечних хвороб. Але жоден кліщ не здатний проникнути крізь одяг з цупкої тканини. Тому не ходи по траві в шортах і намагайся закрити всі ділянки тіла. Після прогулянки зніми з себе одяг, ретельно витруси його і перед тим, як прийняти душ, оглянь своє тіло з усіх боків.
Якщо побачиш кліща, одразу скажи про це дорослим. Разом із ними слід звернутися до лікаря, щоб видалити кліща і перевірити, заразний він чи ні.
3. Правила першої допомоги після укусу комах та змій.
Перегляд відео. Про це нам розповість лікар .
4. Вивчення правил поведінки у лісі
Правила поведінки у лісі
• Вирушай на природу лише з дорослими!
• Бережи ліс! Не ламай дерев та кущів. Не руйнуй мурашників і пташиних гнізд.
• Прибирай за собою. Не залишай у лісі сміття!
• Не розпалюй вогнищ у заборонених місцях — багато лісів гине від пожеж, гинуть у вогні й дикі тварини.
• Не збирай грибів. Серед них багато отруйних.
• Ніколи не бери до рук незнайомі ягоди, тим більше, не куштуй їх — вони можуть бути отруйними.
5. Гра « Рюкзачок мандрівничка»
Зібрати рюкзачок для відпочинку на природі.
5. Розучування рухливих ігор на природі (с. 113-114)
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
Бесіда
— Які небезпечні ситуації можуть виникнути на відпочинку?
— Як уникнути зустрічі з дикими тваринами?
— Коли гадюка стає небезпечною?
— Де в лісі найбільше кліщів?
— Як уберегтися від кліщів?
— Назвіть речі та одяг для прогулянки на природу.