РОЗРОБКА УРОКУ
5 КЛАС
Об’єкт проєктно-технологічної діяльності:
«ГОЛЬНИЧКА»
Блок (8 годин)
Технологія обробки текстильних матеріалів ручним способом
(шви: «вперед голкою», «назад голкою»,
«обметувальний простий» або «через карай»)
Тема. Виготовлення «Гольнички»
Мета:
*формування предметних компетентностей:
*проєктно-технологічної: забезпечення наступності засвоєння знань й закріплення практичних вмінь здобувачів освіти щодо вибору та втілення ідей, виконання технологічних операцій відповідно до обраного виробу та технології його виготовлення;
ознайомити з технологічними процесами оздоблення виробів з текстилю (мереживом, намистинами);
формувати вміння застосування знання, уміння та особистий досвід у предметно-перетворювальній діяльності з оздоблення виробу методом фантазування;
*формування ключових компетентностей:
*уміння вчитися: формувати вміння розуміти, аналізувати прочитаний матеріал та ескізне відтворення, висловлювати свою думку, розвивати здатність логічного обґрунтування стосовно об’єкту проєктно-технологічної діяльності та його виду оздоблення;
*загальнокультурної: залучати до творчості та розвивати здатність здобувачів освіти творчої уяви та розширення можливостей самовираження, формувати особисті смаки щодо мистецьких вподобань;
*комунікативної: розвивати навички товариської співпраці в команді;
*спілкування рідною мовою: розвиток умінь обговорювати послідовність поетапної роботи (проєкту) виконання виробу;
*математична компетентність: розвиток уміння раціонально (майже безвідходно) здійснювати розмічення деталей виробу за допомогою математичних розрахунків;
*компетентність у цифрових технологіях: розвиток умінь використовувати цифрові технології щодо пошуку інформації про вироби-аналоги.
*здоров’язбережувальної: формувати звичку дбайливо ставитися до власного здоров’я та здоров’я інших людей, а саме: дотримання санітарно-гігієнічних вимог, правил безпечної праці, організації робочого місця та усвідомлення необхідності саме такої навчально-пізнавальної та проєктної діяльності.
Очікувані результати:
*знаннєві: здобувачі освіти добирають необхідний матеріал та інструменти стосовно запланованого виробу з текстилю; розуміють та використовують метод фантазування; розуміє необхідність дотримання правил безпечної праці;
*діяльнісні: здобувачі освіти дотримуються послідовності виконання проєктної діяльності (допомога – інструкційні картки); застосовують метод фантазування при виготовленні об’єкту проєктно-технологічної діяльності; виконують малюнок виробу; добирають інструменти та матеріали; визначають необхідну кількість матеріалу для майбутнього виготовлення вибраного виробу;
*ціннісні: роблять висновки щодо необхідності економного використання конструкційних матеріалів; усвідомлює важливість дотримання безпечних прийомів праці.
Обладнання, матеріали та наочність: готові вироби й ілюстрації виробів з текстилю; інформаційний ланцюжок про будову тканини та матеріали з яких вона виготовлена.
Основні поняття: тканина, текстиль, будова тканини, розкрій, наповнювач, мереживо, намисто.
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
ВСТУПНА ЧАСТИНА
1.Організаційний момент
*Перевірка присутності учнів, підготовленості їх до уроку, наявність робочого одягу.
2.Актуалізація опорних знань.
*Гра «Мікрофон»
Запропонувати кожному присутньому відповісти на запитання.
-На вашу думку, що таке тканина?
-Яка вона? (згадують колір, структуру, товщину…)
-Що з неї можна виготовити (пошити)?
3.Вивчення нового матеріалу (з його подальшим закріпленням).
ОСНОВНА ЧАСТИНА
ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ПОНЯТЬ І СПОСОБІВ ДІЙ
-Ознайомлення з поняттям «текстиль», «тканина», її будовою та матеріалами з якого роблять її.
*Гра «Інформаційний ланцюжок»
Здобувачі освіти отримують картки з номерами де висвітлена інформація щодо цієї теми (читають)
Картка №1
Картка №2
Картка №3
Картка №4
Картка №5
Картка №6
Картка №7
Картка №8
Картка №9
Картка №10
Картка №11
Картка №12
Картка №13
Картка №14
Картка №15
Практична діяльність здобувачів освіти
* За поданими тканевими зразками практично визначити пруг, лицьову та виворітну сторони.
* За поданими тканевими зразками практично визначити нитки основи та піткання.
* Робота в групах. Перед початком роботи діти знайомляться з правилами техніки безпеки.
Панно «Весняночка». На паперових замальовках обрисів лиця дівчинки приклеїти вирізані контурно з тканини квіти (в ході роботи здобувачі освіти знайомляться зі структурою тканини та підбором ножиць).
Варіант №1
Варіант №2
Виготовлення «Гольниці»
Кінцевий результат виготовлення виробу
Необхідні матеріали й інструменти
Інструкційна карта
Послідовність дій |
Ілюстрація |
1.Дібрати необхідні інструменти та матеріали
|
|
2. На окремому шматочку тканини (так звана «тканева чернетка») спробувати прошити шов «уперед голкою» (схема прошивання – Додаток №1) |
|
3. Потім так само на окремому шматочку тканини (так звана «тканева чернетка») спробувати прошити шов «назад голкою» (схема прошивання – Додаток №2) |
|
4. На тканині (по якій заздалегідь пройшлись праскою) за допомогою простого олівця зробити відмітки 9*9 см. Для зручності крапки, які помічались, з’єднати під лінійку |
|
5. Утворений квадрат за допомогою ножиць вирізати |
|
6.Так само вирізаємо й другий квадрат
|
|
7.За розміром вирізаного полотна (9*9 см) слід вирізати дві стрічечки мережива
|
|
8. Відрізані стрічечки мережива приметати хрестоподібно до основи полотна (тільки з однієї сторони) швом «уперед голкою» |
|
9.Закріпити мереживо швом «назад голкою» |
|
10.Нитки, які використовувалися для приметування - витягнути |
|
11.В точці де перехрещується мереживо, прошити 3 намистини |
|
12.На оздоблену мереживом та намистинами відрізану тканину накласти другий відріз (лицьовими сторонами в серединку), від крайчиків відступити 5-7 мм і з’єднати швом «уперед голкою»
|
|
13.Прошиваючи, слід залишити отвір для наповнювача (синтепону) |
|
14.По периметру прошити швом «уперед голкою». Нитку, якою наметували - витягнути |
|
15.Через непрошитий отвір вивернути на лицьову сторону виріб. За допомогою ножиць порівняти кутики |
|
16.Підготовлену основу подушечки наповнити синтепоном через непрошитий отвір |
|
17.Крайчики отвору завернути в серединку й прошити простим «обметувальним швом» (швом «через край»)
|
|
18.Готовий виріб |
|
4. Закріплення нових знань і умінь
Здобувачі працюють в парах
Завдання: оцінити якість виготовлення виробу (обґрунтувати та дати доцільні поради)
5.Підсумки уроків. Рефлексія
-Чи відчуваю я задоволення від обраного об’єкту проєктно-технологічної діяльності?
-Чи вдалося все втілити на практиці щодо задуму виробу?
-Чи маю я потребу в додаткових консультаціях для покращення технологічних операцій?
-Що достатньо добре вдалося, а над чим потрібно попрацювати?
6.Домашнє завдання
Підготувати міні-повідомлення стосовно історії виникнення гольничок
Додаток №1
Схема прошивання шва «вперед голкою»
Додаток №2
Схема прошивання шва «назад голкою»