Урок "Виготовлення ляльки-мотанки" (презентація)

Про матеріал

Виготовлення ляльки-мотанки, оберега від усіх негараздів. Презентація до уроку з алгоритмом створення ляльки-мотанки. На уроці використані інтерактивні вправи: асоціативний кущ, рефлексія.

Перегляд файлу

Урок з трудового навчання. 4 клас

Тема. Виготовлення ляльки-мотанки.

Мета: ознайомити учнів з історією виникнення ляльки-мотанки, навчити виготовляти її. Розвивати уяву, увагу, мислення, дрібну моторику рук. Виховувати повагу до традицій українського народу.

Хід уроку

І.Організаційний момент

- Доброго дня, діти. Сідайте. Перевірте чи все необхідне для уроку у вас лежить на парті. (ножиці, нитки)

- Девізом нашого уроку буде:

Моя лялька-мотанка
Ниточкою змотана,
Оберіг мій на землі,
Талісман мені в житті.

ІІ. Актуалізація опорних знань

  •              Хто мені скаже, які є іграшки?
  •              Чим гралися діти у давнину?
  •              Де в Україні виготовляють народні іграшки?
  •              Чи була у вас саморобна іграшка?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

  •              Сьогодні ми познайомимося з лялькою-мотанкою, і навчимося її виготовляти. Створена перша лялька більше 5 тисяч років тому.
  •              Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте слово «лялька»?

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  Розповідь вчителя. Лялька-мотанка – українська народна лялька, символ жіночої мудрості, родинний оберіг.
     Власноруч зроблена лялька-мотанка має чарівну силу. Вона не лише береже родинне вогнище, але й має здатність здійснювати бажання. Таку ляльку мати передавала дочці, віддаючи заміж, а та, в свою чергу, дарувала Берегиню своїй дитині.

    Пропоную вам переглянути відео. Уважно дивимося.

Дайте відповідь на питання: Які особливості ляльки-мотанки ви помітили? (Відео-фрагмент "Ляльки-мотанки майстрині  Лариси Ганненко  ") Відповіді учнів.(лялька без обличчя, хрест на тілі, прикрашали стрічками, вишивками, є весільні ляльки, мати з дитиною, наречений та наречена).

 Так, дійсно, берегиням на обличчі намотували хрести. Робили це для різних потреб — на щасливу долю, аби відступила хвороба, щоб пішов дощ, чи ж навпаки — вщухла злива.

    Кожен елемент одягу ляльки-мотанки для наших пращурів мав символічне значення: спідниця символізувала землю, сорочка — три часи: минулий, теперішній та майбутній, а хустка або стрічка — зв’язок із небом.

Ляльку-мотанку і досі вважають надійним оберегом, адже здавна Берегиня, зроблена власними руками, оспівана піснями, обласкана казками, одягнена у все домашнє, містила потужну енергетику найдорожчої людини – матері, яка, вкладаючи в іграшку душу, з любов’ю робила її для своєї дитини.

- Насправді ляльку-мотанку може зробити кожен. Для цього необхідно лише трішки часу, фантазія та хороший настрій.

Спробуємо його підняти хвилинкою відпочинку.

Фізкультхвилинка

V.  Практична робота учнів

1.Демонстрація зразка

Які матеріали використовували?

З яких частин складається лялька?

2. Інструктаж з охорони праці

- Перед початком роботи будь ласка подивіться на своє робоче місце.  На заняттях - необхідно бути дуже обережними, ми користуватимемося різними предметами, дотримання техніки безпеки при цьому є обов'язковим.

Вимоги безпеки під час роботи:

тримайте в порядку і чистоті робоче місце;

будьте уважні, не відволікайтеся і не заважайте іншим;

не розмахуйте рукою з інструментом, не кладіть його на край столу;

положення тіла при роботі повинно бути зручним;

Вимоги безпеки при роботі з ножицями:

кладіть ножиці праворуч від себе із зімкнутими лезами, направленими від себе;

 стежте за тим, щоб ножиці не опинилися під виробом, оскільки, беручи виріб, вони можуть упасти  і поранити вас або працюючого поряд;

передавайте ножиці кільцями вперед, із зімкнутими лезами;

не ходити під час роботи з ножицями ;

Вимоги безпеки після закінчення роботи:

приведіть в порядок робоче місце;

інструменти і матеріали зберіть і складіть в певне місце;

сміття і відходи зберіть і складіть в спеціальний ящик.

3. Виготовлення іграшки за алгоритмом.

Перед кожним із вас найпростіший набір необхідних матеріалів для виготовлення ляльки-мотанки. Розпочнемо   виготовляти наш оберіг, використовуючи алгоритм.

VI . Практична робота учнів.

VII. Виставка готових робіт.

VIII Підсумок уроку

- Прадавній український талісман, зігрітий теплом ваших маленьких долоньок, готовий здійснювати заповітні бажання та захищати ваш дім від злих сил.

 Ви  до рук її візьміть
І до серця пригорніть
Ляльку прадідів забуту -
Це дорога у майбутнє.

IX. Рефлексія

– Чи сподобалось вам наше заняття?

Закінчити речення:

Тепер я знаю…

Я вмію…

Я хочу…

 

doc
Додано
8 березня 2018
Переглядів
1168
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку