Урок "Виготовлення розчину: концентрованого і розведеного"

Про матеріал

Урок містить розв'язки задач з теми виготовлення розчинів концентрованих і роведених. Форми і методи роботи: робота в групах, парах, індивідуальна, самооцінювання, сенках, "Дерево мудрості", "заморочки з бочки", "Аукціон знань", "Гонка за лідером", "Есе".

Перегляд файлу

Урок на тему: «Виготовлення розчину.»

 

Цілі уроку:

дидактична: закріпити вміння обчислювати масову частку розчиненої речовини; розв’язувати розрахункові задачі;  систематизувати знання про розчини, їх склад, масову частку розчиненої речовини;

розвивальна: розвивати логічне мислення; формувати вміння обчислювати масу розчиненої речовини та об’єм води, що є необхідними для приготування розчину; формувати вміння аналізувати хімічні процеси, що відбуваються при змішуванні розчинів;

виховна: виховувати самостійність у роботі.

Тип уроку: поглиблення й засвоєння знань

Форми й методи роботи: робота в групах, парах, індивідуальна, самооцінювання, проблемне питання, сенкан, «Дерево мудрості», «Біла ворона», «Хрестики-нулики», «Замарочки з бочки», «Аукціон знань», «Мозковий штурм», «Гонка за лідером», «Есе», «Результат», «Мої враження».

Засоби навчання: алгоритми розв’язування задач, періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва, роздатковий матеріал.

 

 

Хід уроку.

І. Організаційна частина.

Епіграф до уроку:

Не досить оволодіти премудрістю, потрібно також уміти користуватися нею.

                                                                                                 Цицерон

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Без води – нема життя.

Без мови – нема народу.

Мова – це жива вода народу.

Не раз плювали нелюди в криницю,

Живлюще забивали джерело.

Але жива вода ламала крицю,

І диво дивнеє цвіло.

Учитель. Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати воду. За допомогою неї утворюються розчини, які містять дві основні складові – розчинник і розчинену речовину. Тому в нас сьогодні на уроці буде дві команди. Перша команда буде мати назву «Розчинник», а друга команда – «Розчинена речовина». Ви знаєте, що молекула води складається з двох атомів гідрогену та одного атома Оксигену, які розташовано у вигляді трикутника, тому ваше завдання впродовж уроку отримати за правильні відповіді якнайбільшу кількість цих геометричних фігур.


Учитель. «Дерево мудрості». На намальованому дереві прикріплені листочки із запитаннями до кросворду «Розчини». Учасники кожної команди виходять, відривають листочки із запитаннями і вписують відповіді у кросворд. Ключове слово – розчини.

Оцінювання: кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.

1. Компонентами розчину є розчинена речовина і …(розчинник).

2. Якщо в розчині багато розчиненої речовини – то він …(концентрований).

3.Розчин з малим вмістом розчиненої речовини…(розведений).

4. Розчин у якому речовина більше не розчиняється (насичений).

5.Процес розподілу молекул розчиненої речовини серед молекул

    розчинника…(дифузія).

6.Реакція взаємодії між розчинами кислот і основ…(нейтралізація).

7.Речовини, до складу яких входять молекули води, з’єднані з йонами

    металів…(кристалогідрати).

 

 

 

 

 

1

р

о

з

ч

и

н

н

и

к

 

 

 

 

 

 

 

2

к

о

н

ц

е

н

т

р

о

в

а

н

и

й

 

 

3

р

о

з

в

е

д

е

н

и

й

 

 

 

 

 

4

н

а

с

и

ч

е

н

и

й

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

д

и

ф

у

з

і

я

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

н

е

й

т

р

а

л

і

з

а

ц

і

я

 

 

7

к

р

и

с

т

а

л

о

г

і

д

р

а

т

и

 

Учитель. Давайте попрацюємо в парах.

«Біла ворона». З кожного рядочка викресліть зайве поняття.

1.Срібло, повітря, алюміній.

2.Молоко, кров, чай.

3.Цукор, сіль, пісок.

4.Крейда, сода питна,  сіль.

5.Розчин цукру, розчин солі, газована вода.

6.Кров, молоко, ґрунт.

Оцінювання: кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.

Учитель. Проблемні питання. Чи здатність розчиняти речовини є однією із властивостей води? Де ви спостерігаєте цю властивість у побуті, природі? Де застосовують знання про властивості води в цілому та її здатність розчиняти інші речовини?

Зміст сьогоднішнього уроку допо­може вам отримати відповіді на ці та інші запи­тання і збагатити свої знання про властивості води.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Учитель. Тепер попрацюємо індивідуально.

Сенкан.

Наприклад:

Іменник

Розчин

Два прикметники

Багатокомпонентний, складний

Три дієслова

Розчиняє, осідає, каламутніє

Фраза з чотирьох - шести слів

Використовується у повсякденному житті

Синонім до іменника

Дисперсна система

Оцінювання: кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.

Учитель. Давайте попрацюємо в парах.

«Хрестики нулики».

 

HCl

фруктоза

LiOH

KOH

NaBr

дистильована вода

глюкоза

CaO

HI

HF

лактоза

Ca(OН)2

Ba(NO3)2

NaOH

HNO3

цукор

AlCl3

дистильована вода

Оцінювання: кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.

Учитель. Робота в групах.

Розв’язування задач. «Заморочки з бочки»

Оцінювання: кожна правильна відповідь оцінюється в 2 бали.

Задачі для команди «Розчинник»

Задача 1. У розчині міститься натрій нітрат масою 24 г. Масова частка цієї солі в розчині — 15 %. Знайдіть масу розчину.

Розв'язання

         т розчиненої речовини * 100%

w (реч)=----------------------------

                 т розчину

             т розчиненої речовини * 100%

т (розчину)=-------------------------

                           w (реч)

 

т(розчину)=24*100/15=160 г

Відповідь: маса розчину дорівнює 160 г.

Задача 2. Яку масу солі й води треба взяти для приго­тування розчину магній хлориду, маса якого дорівнює 220 г, а масова частка — 0,2?

Розв'язання

          т розчиненої речовини

w (реч)=---------------------

               т розчину

т розчиненої речовини= w (реч)* т розчину

т розчиненої речовини=0,2*220=44 г

т(р-ну)=т(реч.)+т(р-ка)

т(води)=т(розчину)-т(розчиненої речовини)

т(води)=220-44=176 г.

Відповідь: необхідно взяти сіль масою 44 г і воду масою 176 г.

Задачі для команди «Розчинена речовина»

Задача 1. У лабораторії є розчин масою 450 г з масовою часткою натрій гідроксиду 4 %. Визначте масу розчине­ного лугу.

Розв'язання

 

          т розчиненої речовини * 100%

w (реч)=----------------------------

                т розчину

т розчиненої речовини= w (реч)* т розчину/100

т розчиненої речовини=4*450/100=18 г.

Відповідь: маса розчиненої речовини дорівнює 18 г.

Задача 2. Яку масу солі необхідно взяти для приготуван­ня розчину, об’єм якого дорівнює

80 мл, а масова частка солі — 0,12? Густина розчину дорівнює 1,08 г/мл.

Розв'язання

т (розчину)= р* V

т (розчину)=1,08*80=86,4 г

          т розчиненої речовини

w (реч)=-------------------

             т розчину

т розчиненої речовини= w (реч)* т розчину

т розчиненої речовини=0,12*86,4=10,37г.

Відповідь: необхідно взяти сіль масою 10,37 г.

ІV. Поглиблення й засвоєння знань.

Учитель. Коли вода тече по поверхні Зем­лі або просочується у ґрунт і гірські породи, вона частково вимиває з них окремі речовини. Саме від твердих речовин і газів, які в ній розчиняються, залежить смак води. Ось чому вода в кожній кри­ниці, кожному джерелі має свій смак. Здатність речовин розчинятися у воді має велике значення для життя рослин, тварин і людини. У цьому легко переконатися на прикладі добрив. Деякі мінераль­ні добрива непогано розчиняються у воді. У ґрунті вони добре розчиняються з допомогою дощів або води, що надходить після зрошення полів. Розчи­неними мінеральними добривами живляться рос­лини. Це сприяє підвищенню їхньої врожайності.

Крім цього, у природі є мінеральні джере­ла (розчин води з різними речовинами). У нашій країні розвідано багато родовищ мінеральних вод. Багато з мінеральних джерел мають лікувальні властивості, наприклад тростянецькі мінеральні води. Так, дійсно, для утворення розчину необхідна певна кількість розчиненої речовини. Залежно від цього розчини бувають концентровані й розбав­лені. Якщо в певному об’ємі розчину міститься мало розчиненої речовини, то це розбавлений роз­чин. Наприклад, вода в колодязях, річках, озерах є розбавленим розчином. Її називають прісною во­дою. А от вода в морях містить багато різних со­лей, тому вона гірко-солона на смак. Її називають концентрованим розчином.

Розчини бувають насичені й ненасичені. Якщо розчинена, речовина у воді вже не розчиняється (приклад із чаєм із великою кількістю цукру), то розчин насичений. Доти, поки цукор буде розчи­нятися у воді, розчин буде ненасиченим.

У побуті часто виникає потреба приготувати розчин, який містить певну кількість розчиненої речовини. Чи спостерігали ви вдома за мамою, коли вона консервує огірки? Ті, хто спостерігав, помічали, що огірки заливають не водою, а розчи­ном, до складу якого входить сіль, цукор та оцет (причому певна їх кількість). Наприклад, давайте приготуємо розчин кухонної солі для розморожування риби чи заправку для салату, які готують за таким рецептами:

Сольовий розчин:

1.сіль — 10 г;

2.вода 1л.

Заправка для салатів:

1.вода — 280 г;

2.оцет — 220 мл;

3.цукор — 45 г;

4.сіль — 10 г.

Перед тим як приготувати розчини, пригадає­мо правила техніки безпеки під час роботи з речо­винами і скляним посудом.

Порядок дій під час приготування розчинів

Сольовий розчин

  • Зважити 2,5 г кухонної солі.
  • Сіль помістити в посудину, в якій готувати­муть розчин.
  • З допомогою мірного посуду відміряти 250 мл води.
  • Воду повільно долити в посудину з кухонною сіллю та, помішуючи речовини паличкою, приготувати розчин.
  • Приготовлений розчин перелити в банку з ети­кеткою та закрити корком чи кришкою.

Заправка для салатів

1.Відміряти 280 мл води й налити в посудину, в якій готуватимуть розчин.

2.Зважити 45 г цукру й помістити в посудину з водою, перемішати до розчинення цукру.

3.Зважити 10 г кухонної солі й помістити в по­судину з розчином цукру, перемішати до роз­чинення солі.

4.З допомогою мірного посуду відміряти 220 мл оцту, повільно долити в посудину з розчином цукру й солі та, помішуючи речовини палич­кою, приготувати розчин.

5.Приготовлений розчин перелити в банку з ети­кеткою та закрити корком чи кришкою. 

Як ви думаєте, чому воду під час приготування роз­чинів не зважують, а відміряють мірним посудом? (Воду ніколи не зважують, бо її об’єм і маса збігаються. Так, 1 л води важить1 кг, 100 мл100 г. Тому зважувати воду немає потреби.).

Два учні готують розчини. Учитель контролює дії школярів і, за необхідності, допомагає їм.

Учитель. На прикладі приготовленого со­льового розчину поясніть поняття: «розчинник», «розчинена речовина». Розчинник» речовина, в якій розчиняють. У нашому прикладі розчинником є вода. «Роз­чинена речовина»речовина, яку розчиняють. У нашому розчині це кухонна сіль.) А як визначити, яка речовина буде розчинником, а яка — розчиненою речовиною, якщо обидві речовини до розчинення перебувають в однаковому агрегатному стані, наприклад оцет і вода, як у нашому другому — розчині? (Розчинником вважають речовину, якої в роз­чині більше.) Компонент, якого більше, назива­ють розчинником, а якого менше — розчиненою речовиною. Якщо один компонент — рідина, а дру­гий тверде тіло або газ, то розчинником нази­вають рідину незалежно від її кількості в суміші. Скільки компонентів входить до складу приготовлених розчинів?  (До складу першого розчину входять два ком­поненти: вода й сіль, а до складу другогочо­тири.) А скільки взагалі компонентів може входити до складу розчинів? (Не менше двох). Чи можна стверджувати, що роз­чини бувають лише рідкими? (Ні. Розчини можуть бути рідкими, газоподіб­ними (повітря), твердими (сплави).Чи можна стверджувати, що обов’язковим компонентом усіх рідких розчинів є вода? (Ні.) У яких рідинах, крім води, можна розчиняти речовини? (Досить часто для розчинення використову­ють інші рідини: спирт, ацетон, бензин, олі­фу, рослинну олію, молоко тощо.)

 «Есе». Учитель. Поспостерігайте будь ласка за моїми діями та проаналізуйте їх.

Наповніть стакан водою до поло­вини. З допомогою столової лож­ки обережно покладіть у стакан яйце.

Результат: яйце опустилось на дно стакана.

1.Вийміть яйце з води, насипте у воду десять чайних ложок кухонної солі, розмішайте до повного розчи­нення й одержіть розчин солі.

2.Знову опустіть яйце в стакан.

Результат: яйце випливе наверх.

1.Дуже повільно доливайте до ста­кану прісної води.

2.Припиніть доливати, коли яйце почне тонути.

Результат: яйце знаходиться в се­редині стакана ніби підвішене.

Пояснення учнів. Це тому, що яйце щільніше, ніж вода, тому воно тоне. Але солона вода щільніша за прісну, тому яйце спливає наверх. В останньому випад­ку прісна вода розмістилась шаром над солоною (так як її щільність мен­ша). Тому яйце зупинилось посереди­ні: густина яйця більша, ніж у прісної води, і менша, ніж у солоної.

Учитель. А тепер розв’яжемо з вами задачі.

Задача 1. До розчину масою 750 г із масовою часткою розчиненої речовини 25% долили воду об’ємом 250 г. Обчисліть масову частку солі в розчині після розбавлення.

Розв'язання

1. Обчислюємо масу солі у вихідному розчині:

т1 розчиненої речовини= w1 (реч)* т1 розчину/100

т1 розчиненої речовини=25*250/100=187,5 г.

2. Обчислюємо масу нового розчину:

т2(р-ну)=750г+250г=1000г.

3. Обчислюємо масову частку солі в новому розчині:

           т1 розчиненої речовини * 100%

w2 (реч)=----------------------------

                  т2 розчину

 

w2 (солі)=187,5*100/1000=18,5%.

Відповідь: масова частка солі в розчині після розбавлення 18,5%

Задача 2. До розчину масою 400 г із масовою часткою кухонної солі 10% додали кухонну сіль масою 20г. Якою буде масова частка кухонної солі в новому розчині?

Розв'язання

1.Обчислюємо масу кухонної солі у вихідному розчині:

т1 розчиненої речовини= w1 (реч)* т1 розчину/100

т1 розчиненої речовини=10*400/100=40г.

2.Обчислюємо масу нового розчину:

т2 (р-ну)=400+20=420г.

3. Обчислюємо масу кухонної солі у новому розчині:

т2 розчиненої речовини=40+20=60г.

4.Обчислюємо масову частку кухонної солі в новому розчині:

w2 розчиненої речовини =60*100/420=14,3%

Відповідь: масова частка кухонної солі в новому розчині становить 14,3%.

        Фізкультхвилинка сприяє зміцненню здоров’я та має ще й виховне значення. Таке практичне спрямування сприятиме підвищенню інтересу до вивчення предмета.

Всі піднесли руки – раз.

На ногах стоїть весь клас.

Два – присіли, руки вниз,

На сусіда подивись.

Раз – і вгору,

Два – і вниз.

До сусіда посміхнись.

V. Закріплення знань.

«Аукціон знань». Представники від кожної команди по черзі називають використання розчинів і одержують 1 бал. Хто назве останнім, той перемагає в аукціоні, а отже, і його команда теж стає переможницею.

1. Для засолювання грибів необхідно приготу­вати 12 % -й сольовий розчин?

2. Вітамінний, ягідний або фруктовий ком­пот особливо гарний узимку? Для цього його необхідно заготовити заздалегідь і зварити у 30 % -му цукровому сиропі?

3. Оцет — це 9%-й розчин оцтової кислоти? Оцтова есенція — 80 % -й розчин.

4. У кожній домашній аптечці є спиртовий розчин йоду 5% -й, спир­товий розчин брильянтового зеленого 1%-й, спиртовий розчин борної кислоти 3 % -й?

5. В організмі людини міститься 0,9% солі, води — 65 % ?

Учитель. Індивідуальна робота.  «Мозковий штурм».

Оцінювання: кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.

1.У якому агрегатному стані можуть перебувати речовини?

2.Які властивості води ви знаєте?

3.Чим відрізняється чиста речовина від суміші?

4.Чим відрізняється однорідна суміш від неод­норідної?

5.Чим відрізняється природна суміш від штучної?

6.Чи всі речовини розчиняються у воді?

7.Як називають речовини, що добре розчиня­ються у воді?

8.Як називають речовини, що не розчиняються у воді?

9.Як змінюється розчинність речовин у воді в разі підвищення температури?

10.Як змінюється розчинність речовин у воді під час перемішування?

11.Чому в разі підвищення температури розчин­ність у воді збільшується?

12.Чи впливає на розчинення подрібнення речо­вин? Як саме?

Учитель. Групова робота.  «Гонка за лідером». Розв’язування задач.

Оцінювання: кожна правильна відповідь оцінюється в 2 бали.

Задача для команди «Розчинена речовина»

Задача. При приготуванні компоту виявилось, що він є надто солодким, тому до розчину масою 500 г із масовою часткою розчиненої речовини 40% долили воду об’ємом 400 г. Обчисліть масову частку цукру в розчині (компоті) після розбавлення.

Розв'язання

1. Обчислюємо масу солі у вихідному розчині:

т1 розчиненої речовини= w1 (реч)* т1 розчину/100

т1 розчиненої речовини=40*500/100=200 г.

2. Обчислюємо масу нового розчину:

т2(р-ну)=500г+400г=900г.

3. Обчислюємо масову частку солі в новому розчині:

           т1 розчиненої речовини * 100%

w2 (реч)=----------------------------

                  т2 розчину

 

w2 (солі)=200*100/900=22,2%.

Відповідь: масова частка цукру в розчині (компоті)  після розбавлення 22,2%

Задача для команди «Розчинник»

Задача. При солінні огірків мама виявила, що розчин несолений, і тому до розчину  масою 1000 г із масовою часткою кухонної солі 5% додала кухонну сіль масою 10г. Якою буде масова частка кухонної солі в новому сольовому розчині?

Розв'язання

1.Обчислюємо масу кухонної солі у вихідному розчині:

т1 розчиненої речовини= w1 (реч)* т1 розчину/100

т1 розчиненої речовини=5*1000/100=50г.

2.Обчислюємо масу нового розчину:

т2 (р-ну)=1000+10=1010г.

3. Обчислюємо масу кухонної солі у новому розчині:

т2 розчиненої речовини=50+10=60г.

4.Обчислюємо масову частку кухонної солі в новому розчині:

w2 розчиненої речовини =60*100/1010=5,9%

Відповідь: масова частка кухонної солі в новому сольовому  розчині становитиме  5,9%.

VІ. Підбиття підсумків уроку. Оцінювання відповідей учнів.

«Результат»

Учні по черзі роблять висновок про те, чого вони навчилися на уроці і якого результату досягли (скільки протягом уроку здобули трикутників), відбувається самооцінювання учнів.

 «Мої враження»

- на уроці я ознайомився з …

- знання, що я отримав на уроці, допоможуть мені …

- надалі я хочу …

- одержані знання я використаю …

VІІ. Домашня робота.

І рівень.

Задача.

Масова частка цукру в розчині дорівнює 50%, отже, у такому розчині масою 200 г  скільки міститься цукру?

Розв'язання

т(цукру) =50*200/100=100 г.

Відповідь. Маса цукру дорівнює 100 г.

ІІ рівень.

Задача.

Обчисліть масову частку розчиненої речовини, якщо для приготування розчину взяли 20 г калій нітрату і 140 г води.

Розв'язання

      т розчиненої речовини *100%

w (реч)=-------------------------------

            т розчину

 

т(р-ну)=т(реч.)+т(р-ка)

т(р-ну)=20+140=160 г

w (реч)=20*100/160=12,5%

Відповідь: масова частка розчиненої речовини (калій нітрату) дорівнює 12,5%.

ІІІ рівень.

Задача.

Обчисліть масу солі й води, необхідні для приготування розчину масою 400 г з масовою часткою розчиненої речовини – 15 %.

Розв'язання

         т розчиненої речовини*100%

w (реч)=----------------------------

             т розчину

т розчиненої речовини= w (реч)* т розчину/100

т розчиненої речовини=15*400/100=60 г

т(р-ну)=т(реч.)+т(р-ка)

т(води)=т(розчину)-т(розчиненої речовини)

т(води)=400-60=340 г.

Відповідь: необхідно взяти сіль масою 60 г і воду масою 340 г.

ІV рівень.

Задача. (творче завдання) Для консервування овочів необхідно:

1.вода — 3000 г;

2.оцет — 200 мл (w (оцту)=9%);

3.цукор — 100 г;

4.сіль — 100 г.

Порахуйте масову частку солі і цукру, що входять до складу маринаду.

Розв'язання

 

       т розчиненої речовини*100%

w (реч)=-------------------------------

             т розчину

т розчиненої речовини= т1 +т2 +т3

т(р-ну)=т(реч.)+т(р-ка)

т розчиненої речовини= 100+100+200=400г.

т(р-ну)=400+3000=3400г.

w (солі)= 100*100/3400=2,94%

w (цукру)= 100*100/3400=2,94%

Відповідь: масова частка цукру дорівнює 2,94%; масова частка солі дорівнює 2,94%.

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Хімія 9 клас (Гранкіна Т.М.)
Додано
18 липня 2018
Переглядів
7483
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку