Урок "Виховний потенціал комедії Мольєра «Міщанин-шляхтич». Засоби комічного (гумор, іронія, сатира, сарказм)"

Про матеріал
Матеріали уроку передбачають виразне читання тексту комедії за ролями, перегляд уривку вистави, виконання самостійної роботи, повторення теорії літератури.
Перегляд файлу

Тема. Виховний потенціал комедії Мольєра «Міщанин-шляхтич».

Засоби комічного (гумор, іронія, сатира, сарказм)

Мета:

  • поглибити знання учнів з теорії літератури, розкрити моральні уроки твору Мольєра;
  • розвивати вміння визначати засоби творення комічного у п´єсі, робити узагальнення і висновки, зв’язне мовлення школярів, навички критичного мислення, артистичні здібності;
  • виховувати уважного глядача.

Обладнання: портрет Мольєра, текст комедії, відеозапис вистави, музичний супровід – мелодія Ж.-Б.Люллі.

Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.

 

Хід уроку

І. Актуалізація знань

1. Інтелектуальна розминка.  Літературний диктант.

1)     Жан Батіст Поклен – це… (справжнє ім´я Мольєра).

2)      За жанром «Міщанин-шляхтич»… (комедія - балет).

3)      П´єса була написана за наказом …(короля Людовіка ХІV) і повинна  висміювати… (турків).

4)      Головний герой  твору «Міщанин-шляхтич» — ... (пан Журден).

5)      Цей персонаж  прагне... (стати дворянином).

6)      Люсіль — це... (дочка пана Журдена).

7)      Весела вигадка про сина турецького дворянина належить... (Ков’єлю).

8)      Перевдягнувся на турецього вельможу... (Леонт).

9)      Пана Журдена посвятили в неіснуючий сан... (мамамуші).

10     У кінці комедії намічаються весілля... (Доранта і Доримени;

Леонта та Люсіль; Ков’єля та Ніколь).

11)   Основні риси характеру Леонта… (він чесний, благородний, не соромиться свого походження).

12)   Ставлення пані Журден  до чоловіка… (вважає його божевільним).

 

2.  Твір-речення  на тему «Сміх».

Приклад: «Сміх — сплеск емоцій, який буває щасливим (неначе відчуття польоту), буває добрим, як сонячний промінець або весняний вітер, долонька дитини , або може  бути злим, «колючим».

 

3.  Повторення визначення термінів з теорії літератури:

 Гумор — вид комічного, коли серйозне в житті зображується жартівливо, коли про людські вади говориться з добродушною посмішкою.

        Іронія — засіб гумору та сатири, заснований на приховано-глузливому, зневажливо-осудливому зображенні людини чи явища.

Сатира — художні твори різних жанрів, у яких різке викриття  зображуваного поєднано з його гострим осміюванням.

  Сарказм  — зла й уїдлива насмішка, вищий ступінь іронії, троп і засіб комічності, в основі якого лежить гострий дошкульний глум, сповнений зневаги.

 

       ІІ. Повідомлення теми, мети уроку та мотивація навчальної діяльності учнів

Слово вчителя. Сміх — гостра зброя письменників у боротьбі з різними людськими вадами: лицемірством і плазуванням, гонористістю та пихатістю, зажерливістю, скупістю, підлабузництвом... Китайський філософ Конфуцій сказав: "Скаржитися на неприємну річ — це подвоювати зло, сміятися з неї — це нищити його».  А французький письменник Франсуа Рабле у передмові до свого роману "Гаргантюа і Пантагрюель" писав: "...правду часом пишуть жартома. Пориватиме тебе на сміх — смійся собі на здоров'я!". Ці слова Ф. Рабле можна віднести і до комедії "Міщанин-шляхтич" Мольєра. Понад 300 років ця комедія не сходить зі світової сцени. Людство читає цю геніальну п'єсу, сміється, обговорює... Що викликає сміх у комедії Мольєра? Давайте замислюємося над цим і ми.

 

ІІІ. Осмислення змісту, послідовності застосування способів виконання дій

1. Виразне читання учнями за ролями  5-6 уривків, в яких простежується ставлення персонажів комедії до пана Журдена.

Висновок:

Люсіль - слухняна дочка, але не кориться нерозумним примхам батька;

Клеонт - чесний і справедливий, категорично засуджує Журдена;

Ков’єль - насміхається з Журдена, пропонує провчити його;

Ніколь - відверто сміється і не сприймає всерйоз свого господаря;

Дорімена - дивиться на нього, як на опудало;

Дорант - використовує гроші, тому підіграє Журдену, але зневажає його.

2. Перегляд  відео: уривок з вистави «Міщанин-шляхтич» у виконанні гуртківців Тернопільської ЗОШ №19.

Завдання: визначити, які засоби комічного використав Мольєр, чи вдалося передати їх  учням-акторам.

3. Словникова робота.

Потенціал - можливості, наявні сили, запаси, засоби, що можуть бути використані.

Істина - правильне відображення об'єктивної дійсності у свідомості людини, її уявленнях, поняттях, судженнях, умовиводах, теоріях об'єктивної дійсності. Антонімами поняття істина є неправда, брехня, хиба.

4. Слово вчителя. Прочитайте уважно слова письменника ХІХ ст. Івана Гончарова.

 

 

C:\Users\Лена.Лена-ПК\Pictures\загружено (1).jpg 

 

 

 

 

 

 

Тож, озброївшись цим афоризмом, давайте  з´ясуємо, які основні проблеми порушує Мольєр у комедії.

Основні проблеми твору «Міщанин-шляхтич»:

  • бажання займати вище становище у суспільстві;
  • одруження за розрахунком;
  • проблема стосунків «батьки - діти»;
  • роль грошей у суспільстві;
  • мистецтво і гроші (на прикладі вчителів);
  • подружня вірність і зрада;
  • правда і «брехня у спасіння».

5. Самостійна робота (під супровід музики Ж.-Б. Люллі).

Завдання письмово: дати відповідь на запитання, використовуючи слова «потенціал», «істина», «мудрість».

Які корисні для життя істини можна здобути, прочитавши комедію Мольєра?

6. Звіт учнів про роботу.

 

ІV. Підсумок уроку

1. Вправа «Мікрофон»:

- Чи можемо ми сказати, що основним об’єктом сатиричного зображення в п’єсі є пан Журден?

(Автор критикує також графа Доранта — збіднілого дворянина. Порівняно з Дорантом Журден щиріщий у своїх прагненнях, він простодушний і не підлабузнюється, як Дорант).

- Що висміює і що прославляє Мольєр у комедії?

(Мольєр у комедії викриває таких спритних людей, які прагнуть якнайкраще влаштуватися в суспільстві, збагатитися за рахунок інших. Мольєр також весело сміється і з тих, хто дає себе піддурити, але комедіограф вірить у велику шляхетність людини. На його переконання, здоровий глузд і щирість завжди перемагають.)

2. Слово вчителя.

Отже, Мольєр сміється і над людськими вадами, і над характерами, і над умовами, що ці характери виплекали. Коли ми дивимося або читаємо комедію "Міщанин-шляхтич", то не переймаємося тим, що Журден хотів стати аристократом, для нас це вже не актуально. Нас смішить показ прагнення людини удавати не того, ким він є насправді. Драматург стверджує, що людина повинна бути собою, виховувати в собі почуття гідності та ні перед ким не плазувати.

 

 

V. Домашнє завдання

Повторити художньо-естетичні принципи класицизму.

Написати листа пану Журдену.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Лєвтєрова Марина Дмитрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Натха Світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Натха Світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
30 січня 2019
Переглядів
28919
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку