Елементи ейдетики, використані у розробці уроку, допоможуть учням у легкій і доступній формі запам'ятати найважливіші моменти із життя і творчості письменника, викличуть цікавість під час опрацювання композиції новели "В житах".
Використання елементів ейдетики під час вивчення життєпису
Г. Косинки. Розмаїття образів у новелі «В житах».
Мета уроку:
навчальна: використовуючи принципи ейдетики,ознайомити учнів із життєвим та творчим шляхом Г. Косинки, умовами формування світогляду; розкрити поняття стилю письменника, охарактеризувати його творчу манеру; поглибити поняття про імпресіонізм;
розвивальна: розвивати вміння виокремлювати й коментувати зорові й слухові образи новели, висловлювати враження від прочитаного та власні думки;
виховна: виховувати прагнення до гармонії, оптимістичне бачення сьогодення, прищеплювати естетичний смак.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет Г.Косинки, малюнки-опори, ілюстративний матеріал, музичний супровід.
Хід уроку
І. Організаційно-вступна частина.
Учитель.
Дорогі діти! Сьогодні у нас незвичайний день, тому що шкільна оселя наповнилася неймовірно цілющою енергією, яку привезли з різних куточків району наші гості. Тож і урок розпочнемо не так, як завжди.
-Хто з вас не любить живопис? Мабуть, таких немає. Тому що образотворче мистецтво дарує насолоду і збагачує внутрішній світ людини позитивними емоціями. Для того, щоб наш урок був цікавим і наповненим, ми створимо картину-талісман. Гості привезли нам свою енергію. Тож давайте подумаємо, з яким небесним світилом, що дарує нам потік променистого світла і наповнює життєдайною силою наше єство, ми можемо порівняти всіх присутніх? (Учні, звичайно, називають сонце).
-Так, саме сонце є символом життя, радості й оптимізму. Воно й буде нашим помічником на уроці і першим образом у рамці майбутньої картини. (На дошці висить порожня рамка)
- А в які яскраві образи на нашому полотні хотіли б «перетворитися» ви?.. Я думаю, що у квіти, бо вони , виплекані теплим сонечком, дарують всім радість і чудовий настрій.
( Улюблені квіти , які заздалегідь малюють чи створюють учні , з’являються на картині. Діти пояснюють, чим їм подобаються обрані рослини).
-Чого ще бракує на картині? Чи достатньо лише сонця прекрасним рослинам?
Напевне, їх потрібно ще й поливати. Тож я сьогодні намагатимуся щедро напоїти вас життєдайною вологою, перетворившись на краплистий дощик. Це буде заключний образ нашого « шедевру».
ІІ.Психологічне налаштування.
Протягом уроку плекайте квіти, підживлюючи їх своєю активністю. Черпайте снагу і натхнення, милуючись чудовим витвором. Я сподіваюся, що ваш настрій уже досяг потрібного рівня ,і ми зможемо ефективно попрацювати на уроці.
На картині ми не просто так використали квіти, бо , на думку Г. Косинки, письменника, з яким розпочнемо знайомство, «квіти приносять радість і збуджують у душі людській тільки хороше». Тепер погляньте на щойно створене полотно, посміхніться, зніміть зі своїх вуст посмішку, «киньте» її товаришу і налаштуйтеся на робочий лад.
ІІІ.Повідомлення теми, мети уроку.
Девіз уроку:
Спинись, хвилино! Ти прекрасна!
Й. Гете
ІV. Цілевизначення і планування роботи на уроці.
«Так чи ні»
-Урок повинен бути цікавим? (Так)
-Всі повинні бути похмурими й насупленими? (Ні)
-Байдужість і пасивність – наші друзі? (Ні)
-Взаємодія учителя й учнів впливає на очікування від уроку? (Так)
V. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.
1.Ознайомлення із життєвим і творчим шляхом Г. Косинки з використанням елементів ейдетики.
Ребус «Назва села, де народився Г. Косинка» (Щербанівка)
Розповідь про життєвий і творчий шлях письменника за допомогою
ілюстрованої таблиці
2.Широкий спектр образів, використаний у новелі «В житах».
2.1 Літературознавча хвилинка
Жанр твору: новела( італ. novella, від лат. novellus – новітній) – невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом.
За допомогою таблиці учні пригадують найголовніші епічні твори, з’ясовують різницю міх ними.
Основні жанри епосу
Ідея новели – з’ясування сенсу людського існування, адже інколи все своє життя людина чекає на одну мить щастя, а це наштовхує на думку, що життя постійно ставить нас перед вибором, як і героя твору.
2.2 «Евристична бесіда»
-Яке враження залишилося у вас після прочитання твору?
-У чому полягає особливість стильової манери письменника?
-Які основні мотиви новели? (захоплення життям, природою;туга за мирною хліборобською працею;сум за жертвами класової боротьби; мотив кохання, що не забувається).
Слухання звуків природи.Світанок.
-Опишіть картину, що виникла у вашій уяві після знайомства з музичним твором. Якими б барвами ви передали почуте?
2.3 Композиція твору
Будова новели доволі нескладна: описаний лише один день із життя головного героя Корнія Дізіка. Письменник використав широку палітру образів, щоб краще передати зміст і наповнити читача незабутніми враженнями та хвилюванням. Тож сьогодні ми пройдемо дорогою нашого героя і постараємося зрозуміти його внутрішній стан, намагатимемося осягнути всю глибину пошуків та вагань, простежимо зміни у внутрішньому світі головного героя.
За створеною таблицею розповідаю про структурні елементи твору
Зав’язка – сонце, бджола(дзижчання бджоли нагадало Корнію про те, що він дезертир), верба,полин, м’ята(на парті), чорногуз, джміль, тінь убитого комуніста, жито.
Кульмінація – червона хустина Уляни, зустріч із «загубленою в житах долею».
Розв'язка – жито, льон, гарячий вітер, степ, божа корівка, пісня.
2.4 Словникова робота.
Дезертир (від лат. втікач, зрадник) – той, що залишає військо без дозволу.
2.5 Добір цитатного матеріалу до образів новели і створення буклетів.
Сонце : « …смутне купалося у стрижні,…цілуватися лізе, …грається волосинками на моїй нозі, …любовно оглядає забрьохану колошу на штанях…».
Бджола: «…воно(сонце) сміється з мене крильцями бджоли: «Дізік, дізік…».
Верби: «левади манять зрадливо вербами…».
Полин, м’ята: «…городи пахнуть полином, м’ятою…».
Чорногуз: « Старий чорногуз поважно пройшовся травою до болота, піймав необережну жабу і під глухий клекіт сполохав на ставищі дику качку».
«Ловлю зором слід чорногуза, …стежкою чорногуза – в жита».
Джміль: «Десь над ухом б’ється крильцями джміль, гуде, розсотує нерви, і мені до болю хочеться піймати його і задавить».
Тінь: «Переді мною проходить житами тінь розстріляного на городі Дзюби комуніста Матвія Киянчука, і мені чогось до болю робиться сумно».
Жито: «Одкрасувалися – наливаються…, у мене почали дзвонити коси, серпи, а важкий колос схилявся до землі».
Червона хустка: «…на дорозі майорить під вітром червона хустка, китиці, мов пучки калини, торкають колоски…».
Зоря: «А коли цілував мої очі – на сміх показував через вибитий сучок зорю, казав: «Вони похожі на неї, правда, Улясю?».
Радість: « Я сп’янів… Не знаю, що питав у неї і що казала вона мені, а тільки пам’ятаю, як буйно захвилювались жита, затремтів від радості льон і гарячий вітер припав грудьми до землі».
Кленове листя: «…у двадцятий раз, а , може, востаннє запитую кленове листя:
« І досі любиш?»
Льон: «Тихо поцілувала, рвонула льону горстку, й очі були сині-сині, мов льон, а хустка гасла. – Прощай, Корнію!»
Степ: «Я довго лежу і слухаю, як дзвонить у такт дзвонів моє серце…Я співать хочу, чуєш, степе?! …У житах загубилася моя доля, …мені хочеться співати, як співають старі, коли згадують молодість, а я ще хочу співати!»…
Такими життєствердними словами закінчується новела. Отже, герой , як ми бачимо, повертається до нормального життя.
2.6 Дослідницька робота « Розмаїття образів у новелі Г. Косинки «В житах».
Учні розподіляють цитати за кольорами, потім з’єднують образ із кольором – відповідником і отримують літеру « Ж», що символізує життя і вказує на вітаїстичний пафос новели.
Зорові: сонце, верба, чорногуз, тінь, жито, хустка, льон, зоря,степ, божа коровка.
Слухові: дзижчання бджоли, дзвін коси, серпи, степ дзвонить хвилями, гудіння джмеля, нерви дзвонять тихо: «дзінь,дзінь!», шепіт колосків, клекіт чорногуза.
Нюхові, дотикові: городи пахнуть полином, м’ятою, гарячий вітер цілує кучеряві голови гречок, п'є степи медові, смикає за вуса горду пшеницю.
нюхові, дотикові
зорові
слухові
2.7 Робота з епіграфом
Епіграф , взятий з відомого твору Й.Гете «Фауст», красномовно натякає нам на швидкоплинність і корткочасність життя. Потрібно ловити і цінувати кожну мить, радіти, дивуватися, насолоджуватися нею. Життя таке прекрасне і неповторне, варто лише придивитися до нього. Зверніть увагу, події в новелі охопили один день із життя нашого героя, але скільки вражень та міркувань вони викликали!
Тож цінуйте життя у всіх його проявах, шукайте втрачену гармонію.
Наш герой змушений був переховуватися від усіх, вовком бродити в степу, йому незрозуміла чужа війна, від якої він хоче втекти. Зустріч із дівчиною, яка стала поневолі дружиною багатія, але не забула його, розпалює в душі жагу до життя, мрію вижити будь-якою ціною, адже світ довкола такий чудовий і неповторний!
2.8 «Закінч думку»
-Мене вразило…
-Найяскравіший образ твору для мене …
-Я зробив висновок…
-Сьогоднішній урок був…
2.9 Пам'ятка «Незабудка»
Учні , тримаючи в руках символічну незабудку, формулюють найважливіші життєві правила, які збережуть у своєму серці.
Наприклад:
-Щоб бути щасливим, потрібно прагнути гармонії зі світом, налагоджувати душевну рівновагу;
- Життя надто коротке, щоб марнувати його на різні дрібниці, варто завжди обдумувати свої вчинки, щоб потім не шкодувати, як це трапилося з головним героєм новели;
-У людини є завжди вибір, потрібно лише не помилитися. Приймаючи якесь відповідальне рішення, використовуй мудре українське прислів’я: «Сім раз відмір, а раз відріж».
-Життєлюбність, оптимізм і віра в свої сили – запорука успіху в майбутньому. Зневірені й розчаровані життям люди залишаються вічними невдахами;
-Любов до життя, навколишнього світу наповнює душу радістю і щастям. Тож потрібно ловити і цінувати кожну мить сьогодні, бо завтра буде пізно.
VІ.Підсумок уроку
Дорогі діти і гості, я хочу, щоб у ваших серцях надовго залишився образ тієї енергії, яка наповнила сьогоднішній урок . Тож отримайте ці маленькі жовтаві сонечка, які нагадуватимуть вам про неповторні миті життя, додаватимуть наснаги і будуть чудовими помічниками у хвилини зневіри, безнадії та розпачу. Бажаємо, щоб ваше життя завжди було сонячним, радісним та оптимістичним!
VІІ.Д/З: написати відгук про урок