Урок "Використання вітагенних технологій на уроках словесності"

Про матеріал
Урок-дослідження .Аналіз художніх творів, їхніх героїв різними світовими класиками.
Перегляд файлу

Використання вітагенних технологій на уроках словесності

  Вітагенне навчання(’’vita’’- лат. життя; ген, генний- грец. ’’genes’’-народжений)-грунтується на актуалізації життєвого досвіду особистості.

  Прийом вітагенної технології:

- прийом застосування життєвого досвіду учнів;

- прийом вітагенної проекції(мета уроку);

- складання таблиць ,схем ,алгоритмів ,які допоможуть розкрити мету уроку;

- порівняння життєвих дій, вчинків героя у різних поглядах і власного судження.

   У підсумку дослідження, міркування, судження, прийом вітагенних технологій має стати життєвим досвідом учня.

  Учні 9 класу на уроках історії ,української літератури, зарубіжної літератури вивчали про історичну постать Мазепу, а також його образ, що змальований у творах світової літератури, у мистецтві. Отож, при вивченні творчості Байрона і його поеми «Мазепа», можна використати прийом вітагенної технології, застосувавши раніше здобуті знання.

  Гетьман Мазепа, життя якого овіяне легендами, став героєм творів провідних письменників світу: Вольтера, Дж.Байрона, В.Гюго, Ю.Словацького, В.Сосюри.

  Іван Мазепа – особистість складна й суперечлива, адже йому довелося зазнати безліч поразок і невдач, і все заради того, щоб  Україна стала самостійною державою, вільною та незалежною.

  Порівнюючи образ гетьмана  з раніше вже вивченими творами про нього , учні доходять висновку, що історією України, її вірними синами захоплювалося дуже багато митців різних країн. А цей факт теж сприяє формуванню гордості за історію своєї Вітчизни.

   Отже, проблема, над якою працювали учні 9 класу, висвітлюється у вислові П’єра Буаста : «Герої, подібні до творів мистецтва, видаються величнішими через простір віків».

  Отож, Вольтерівський Мазепа – хоробрий, розумний, невтомний, енергійний, людина слова, твердо мислить. У Гюго Мазепа – величний ,фізично сильний, самотній у своїх переживаннях, гордий, волелюбний. У Словацького – благородний, твердо мислить, стриманий, чутливий, по-лицарськи мужній. Мазепа Байрона – сильний, сміливий, здатний зберегти самовладання у найскладнішій ситуації, мужній, волелюбний, внутрішньо незалежний, відданий високим ідеалам: коханню, дружбі, свободі, Вітчизні.

  Літературні традиції, що склалися навколо постаті І. Мазепи суттєво відрізняються:

  • російська традиція, що наклала на Мазепу клеймо зрадника;
  • західна традиція, де Мазепа виступає романтичним героєм;
  • українська традиція, що пропагує ідею Мазепи – патріота, борця за свободу України.

 Насправді, Мазепа – це гетьман, дипломат і політичний діяч, поліглот, патріот, меценат, високоосвічена людина.

  Проаналізувавши факти з різних джерел літератури, випливає порівняльна таблиця.

Вольтер

Гюго

Байрон

Хоробрий, розумний, невтомний, енергійний, людина слова, твердо мислить. Його люблять, ним захоплюються.

Величний, фізично сильний, самотній у своїх переживаннях, гордий, волелюбна натура.

Сильний, має власну гідність, відважний, рішучий, самотній, пристрасний, критичний до себе, надійний, вірний ідеалам, волелюбний, незалежний.

 

   Також, опираючись на здобуті раніше знання, можна виділити і українську мазепіану : Мазепа – історична постать.

  В своїй трагедії «Мазепа» Ю. Словацький показав, що до Мазепи поставилися несправедливо, він не винен, оскільки захищав короля.

  У поемі В. Сосюри «Мазепа» сюжет перегукується з романтичним сюжетом Байрона. У поемі є епізод, як Мазепу прив’язали до спини дикого коня.

«…Стоїть Мазепа, як докір

Безжальній долі, над водою…

І небо, повне вічних зір,

Те небо вічне долі злої

Відбив його старечий зір…

Стоїть з усмішкою сумною

Колишній велет, богатир.

Худі здіймаються ще груди,

А щоки у сльозах бліді…

Од рук його одпали люди,

Його покинули в біді.

І влада, всемогутня влада,

Навік розвіялась на прах…»

  В. Сосюра стверджує, що поразка Мазепи – не зрада, а трагічна помилка державного діяча, який уболівав за долю народу. І говорить поет про це схвильовано, щиро, з суто сосюринськими інтонаціями. Ця поема – не тільки художній твір про одного з найкращих синів України, а й документ, який свідчить про громадянську сміливість поета у його зверненні до болючих «білих плям» вітчизняної історії.

  Також, ще є багато інших українських літературних митців, які зверталися до образу Мазепи:

  • Ю. Касиненко «Мазепа» ;
  •  І. Карпенко-Карий «Мазепа» ;
  • Пенталогія Б. Лепкого : «Мотря», «Не вбивай», «Батурин», «Орли»,  «З-під Полтави до Бендер» ;
  • Ю. Липа «Офіра» ;
  • Г. Колісник «Мазепа-гетьман» ;
  • Ю. Хорунжий «Любов маєш – маєш згоду» ;
  • Б. Лепкий «Мазепа»

«…І осквернили, й обплювали,

І по церквах скрізь проклинали…

…бо він хотів Україну збудити,

Підняти з гробу й обновити

Життям державним…»

                                                  Б. Лепкий «Мазепа»

  В історії України – Мазепа історична постать :

  • служив при дворі польського короля Яна ІІ ;
  • був генеральним осавулом при дворі І. Самойловоча ;
  • був гетьманом з 1687 – 1708 р.р. ;
  • прагнув подолати наслідки Руїни, об’єднати українські землі під владою гетьмана, зберегти українську державність ;
  • прагнув піднести господарське ікультурне життя ;
  • неспроможність знайти підтримки серед населення і складність зовнішньо політичної ситуації завадили здійсненню його грандіозних планів ;
  • помер у вигнанні  в Молдові 1709 р.

Петро І нагородив Мазепу орденом Андрія Первозваного , а після того , як Мазепа перейшов на бік Карла ХІІ, оголосив анафему (прокляття, відлучення від церкви). І. Мазепа був ворогом  примусової воєнної політики Петра І. І тоді він приймає історичне рішення – перейти на бік шведів, які обіцяють Україні повну самостійність. Мазепа виступає у російсько – шведській війні, але зазнає поразки.

   Отже, проаналізувавши вище сказаний матеріал, ми можемо зробити висновок, що Мазепа залишається героєм і через багато століть, а його образ видається ще величнішим, який заслуговує уваги і поваги. Тому так багато митців присвятили образу Мазепи стільки уваги і в українській мазепіані, і в зарубіжній, а також і в різних видах  мистецтва.

   Вітагенна технологія допомагає розвивати здібності учнів, індивідуальний розвиток, саморозвиток, самореалізацію в подальшому житті, виховувати в них такі якості як: самоповагу, відповідальність.

Завдання: кожного учня залучити до роботи. Вони повинні навчитися самі вирішувати свої проблеми, досягати мети і поставлених завдань.

В учнів поліпшується не тільки запам’ятовування матеріалу, а також його ототожнювати, що зумовлює використання інформації у повсякденному житті. Вони вчаться бачити і розуміти матеріал, давати оцінку з власного бачення і досвіду.

Уроки із використанням вітагенних технологій дають учням змогу розкритися особистісно. Жоден із учнів не залишається без уваги, у кожного є можливість побачити свій результат, отримати свою оцінку, а також економно використовувати час на уроках словесності і не тільки…

 

 

 

 

 

 

 

Додаток

Урок зарубіжної літератури у 9 класі

Тема. Образ Мазепи у творах світової літератури та історична постать

Мета: ознайомити учнів із образом І. Мазепи в однойменних творах провідних письменників світу ; з’ясувати художні особливості інтерпретації Мазепи в літературі;

Самостійної дослідницької роботи в групах ;

Виховувати зацікавленість і любов до історичного  минулого країни ;

Використовувати вміння  узагальнення попередньо вивченого матеріалу.

Тип уроку : урок- дослідження

Обладнання : портрети Байрона, Вольтера, Гюго, В. Сосюри, Ю. Словацького, Мазепи, репродукції картин, аудіозаписи, вислови.

 

Герої , подібні до творів мистецтва,

видаються величнішими через простір віків.

П’єр Буаст

Хід уроку

І. Оголошення теми й мети уроку.

  • Сьогодні ми продовжимо роботу над вивченням творчості відомого англійського поета-романтика Дж. Байрона, а також його поеми «Мазепа», з’ясуємо  її історичну та романтичну основу.
  • Знайдемо відповідь на наше проблемне питання : Змалювання образу Мазепи у творах світової літератури, а також Мазепа, як історична постать до якої , через простір віків, звертаються провідні письменники світу.
  • Готуючись до уроку , ви працювали в групках, досліджували різні питання і завдання.

Літературний коментар вчителя.

Гетьман Мазепа, життя якого овіяне легендами, став героєм творів провідних письменників світу: Вольтера, Дж. Байрона, В. Гюго, Ю. Словацького, В. Сосюри.

Іван Мазепа – особистість складна й суперечлива, адже йому довелося зазнати безліч поразок і невдач, і все заради того, щоб Україна стала самостійною державою, вільною та незалежною.

Повідомлення учнів «істориків»

Мазепа народився в с. Мазепинці на Київщині; навчався в Києво- Могилянському та Варшавському колегіумах; служив при дворі Яна ІІ Казимира; перебував за кордоном у Німеччині, Італії, Нідерландах; знав 10 мов; був генеральним осавулом при дворі І. Самойловича; був гетьманом з 1687- 1708р.; подолати наслідки Руїни, об’єднати українські землі під владою гетьмана, зберегти українську державність; прагнув піднести господарське і культурне життя.

   Неспроможність знайти підтримки серед населення і складність зовнішньополітичної ситуації завадили здійсненню його грандіозних планів.

І. Мазепа був ворогом примусової воєнної політики Петра І. Приймає історичне рішення перейти на бік шведів, які обіцяють Україні повну самостійність. Мазепа виступив у російсько- шведській війні і зазнає поразки.

  Помер у вигнанні в Молдові в 1709р.

Повідомлення учнів «літературознавців» української і зарубіжної мазепіани.

До образу Мазепи зверталися багато українських літературних митців, які по-різному вбачали образ героя, його вчинки, по-різному характеризували і трактували його долю.

  • Ю. Словацький у трагедії «Мазепа» показав, що до Мазепи поставилися несправедливо, що він не винен, оскільки захищав короля.
  • У поемі В. Сосюри «Мазепа» сюжет перегукується з романтичним сюжетом Байрона «Мазепа». В. Сосюра стверджує, що поразка Мазепи – не зрада, а трагічна помилка державного діяча, який уболівав за долю народу.

Також є ще багато інших українських літературних митців, які зверталися до образу Мазепи:

  • Ю. Касиненко «Мазепа» ;
  •  І. Карпенко-Карий «Мазепа» ;
  • Пенталогія Б. Лепкого : «Мотря», «Не вбивай», «Батурин», «Орли»,  «З-під Полтави до Бендер» ;
  • Б. Лепкий «Мазепа»;
  • Ю. Липа «Офіра» ;
  • Г. Колісник «Мазепа-гетьман» ;
  • Ю. Хорунжий «Любов маєш – маєш згоду» .

В зарубіжній літературі Мазепа виступає  романтичним героєм, до образу якого звертається теж багато митців.

   Вольтерівський Мазепа  - хоробрий, розумний, невтомний, енергійний, людина слова, твердо мислить.

   У  Гюго Мазепа – величний, фізично сильний, самотній у соїх переживаннях, гордий, волелюбний.

   Байрон зображує Мазепу сильним, сміливим, здатним зберегти самовладання у найскладніших ситуаціях, мужній, волелюбний, внутрішньо незалежний.

   Повідомлення учнів «дослідників»

Образ Мазепи створено не тільки в літературі , але й у живописі та музиці. Йому присвячено 186 гравюр,42 картини, 22 музичні твори, 17літературних творів, шість скульптур. Серед найбільших відомих творів – гравюри

І. Мигури , І. Щирського , Д.Галяховського, Л. Тарасевича, М. Бернінгротга; портрети невідомих художників ХVІІ –поч. ХVІІІ ст., що зберігаються в музеях України; полотна історико – легендарного змісту відомих художників

А. Деверія, Ю. Коссака, Л. Булянже, Г. Верне, Т. Жеріко, Е. Делакруа,

С. Харпентера, М. Геримського ; музичні інструментальні та оперні твори П. Сокальського, К. Педротті, Ш. Пурні, Дж. В. Гінтона, Ф. Педреля, П.Чайковського, М. Гранваля, Ж. Матіаса, О. Титова, С. Рахманінова, Ф. Ліста.

Ференц Ліст – геніальний угорський композитор і піаніст, був знайомий В. Гюго, прекрасно знав легенду про Мазепу та поему Гюго, яка і наштовхнула на створення етюду «Мазепа», який написаний в період з 1841 по 1861 р.р. (прослуховування музичного твору)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель: Яке враження від прослуханого твору?

Чи вдалося авторові передати динамізм подій?

Звичайно, ми не можемо на одному уроці познайомитися з усіма творами мистецтва, присвяченими цій легендарній людині. З деякими уже знайомі, тому ми тільки продовжуємо знайомство.

  1. Літературний коментар вчителя.

Лірика Байрона – взірець романтичної поезії ,на першому місці якої – внутрішній світ людини, її почуття, відчуття, самотності у реальному світі, переживання конфлікту між прекрасною мрією і дійсністю; нові герої; символіка; ідея прекрасного, таємничого; фантастика; звернення до фольклору.

  1. Складання характеристики ліричного героя Байрона на основі прочитаної поеми «Мазепа»

( Відповіді учнів )

Образ вершника Мазепи став символом:

  • неспокійної душі;
  • нескореної сили;
  • постійної небезпеки;
  • уособлення вільної людини;
  • це символ свободи, нації.

Всі ці ознаки доводять ,що ця поема є романтичним твором.

Літературний коментар вчителя

В поемі Байрона на тлі історичних подій,  Карла і Мазепи після Полтавської битви, передана розповідь Мазепи про його лет на коні – помсту польського шляхтича. Це прекрасний, геніально складений віршований твір. Композиційно він поділяється на 20 невеликих частин, кожна з яких – закінчений епізод, пов'язаний з іншими епізодами. Особливість цього твору – це монолог – сповідь старого Мазепи, спомин про молоді роки за часів його служби  у польського короля, розповідь в розповіді або розповідь з обрамленням. Автор використовує саме такий прийом, це допомагає повірити читачу в достовірність подій.

З. Самостійна робота

Давайте згадаємо ,якими рисами наділений герой нашої поеми в інших творах провідних письменників , а саме: Вольтера, Гюго, Байрона.

(Запис короткої характеристики образу Мазепи різними митцями слова , можна використати і «Кола Вена» ).

Вольтер

Гюго

Байрон

Хоробрий, розумний, невтомний, енергійний, людина слова, твердо мислить. Його люблять, ним захоплюються.

Величний, фізично сильний, самотній у своїх переживаннях, гордий, волелюбна натура.

Сильний, має власну гідність, відважний, рішучий, самотній, пристрасний, критичний до себе, надійний, вірний ідеалам, волелюбний, незалежний.

 

 

ІV. Узагальнення вивченого

Отже, постать українського гетьмана Мазепи завжди цікавила письменників. Хоча в очах одних він був героєм , борцем за свободу свого народу, а у інших – зрадником. Його люблять, ним захоплюються. Надзвичайна зацікавленість ним з боку істориків, письменників пояснюється неординарністю, складністю і величчю його як особистості.

  1. Прийом «Мікрофон» або гра «Одним словом»

Ліричний герой Мазепа в творах провідних митців світу - …

Романтик;

Бунтар;

Суперечливий;

Самостійний;

Благородний;

Співчутливий;

Ідеалізує минуле…

  1. Завершити речення: «Сьогодні на уроці я навчився (замислився; зрозумів; відчув, що…) »

V. Оцінювання

VІ. Домашнє завдання.

Встановити зв'язок образу титана Прометея з образом Мазепи-титаном.

 

 

docx
Додав(-ла)
Сидорак Тетяна
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Волощук Є.В., Звиняцьковський В.Я., Філенко О.М.)
Додано
15 грудня 2020
Переглядів
631
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку